Permalänk
Medlem

AMD eller en intel

Tjena för ett tag sen så pajade min CPU min i5:a som jag har kört tillsammans nu med mitt GTX 1070 men nu när den pajade så fick jag panik insätta min riktigt sletna i3 igen som flaksar en hel del på 1070.
Så nu är frågan ifall jag ska köra på en amd eller intel igen.
Då jag inte hade tänkta att spendera flera tusen så har jag en ganska låg budget. Och jag vill helst ha en CPU som klarar det mesta i spel väg och som inte flaskar för mycket på mitt 1070.
Dem två jag har tittat på hittills är

Intel I7 2600
AMD FX-8350
Och jag vet redan att då behöver jag byta moderkort med så det är jag medveten om.
Men kom gärna med tips vill ha en CPU för runt 1500kr där. Och vill ju helst ha en som klarar dem flesta spelen nu.

Mvh Eddie

Permalänk
Avstängd

Har du socket 1155 nu? försök få tag i en 3770K, borde finnas för under 1500:- men kan vara lite svåra att hitta, annars en 2700k/2600k/3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddan99:

Tjena för ett tag sen så pajade min CPU min i5:a som jag har kört tillsammans nu med mitt GTX 1070 men nu när den pajade så fick jag panik insätta min riktigt sletna i3 igen som flaksar en hel del på 1070.
Så nu är frågan ifall jag ska köra på en amd eller intel igen.
Då jag inte hade tänkta att spendera flera tusen så har jag en ganska låg budget. Och jag vill helst ha en CPU som klarar det mesta i spel väg och som inte flaskar för mycket på mitt 1070.
Dem två jag har tittat på hittills är

Intel I7 2600
AMD FX-8350
Och jag vet redan att då behöver jag byta moderkort med så det är jag medveten om.
Men kom gärna med tips vill ha en CPU för runt 1500kr där. Och vill ju helst ha en som klarar dem flesta spelen nu.

Mvh Eddie

Det finns väl aldrig anledning att köra AMD om man inte har extremt låg budget.

Köp en ny Intel-processor som passar i ditt nuvarande moderkort?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen

Du ska självklart köpa Intel. Om du har ett 1155-moderkort och inte vill byta bör du köpa någon av följande modeller, ordnade från helst till mindre gärna:

1. 3770K

2. 2600K

3. 3570K

4. 2500K/2550K

Sandy Bridge har uppemot 50 % högre IPC än Vishera, så vet du vad det handlar om. Ivy Bridge är förstås ännu snabbare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt och alla svar jag kommer troligtvis köra på en 2600 eller kanske lyckas få tag i en 3770 men det borde väll funka bra med 1070 eller?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eddan99:

Tackar för snabbt och alla svar jag kommer troligtvis köra på en 2600 eller kanske lyckas få tag i en 3770 men det borde väll funka bra med 1070 eller?

Ingen vet vilket moderkort du har, vilken skärm du lirar på eller vad du spelar för spel, så det går inte att ge fullgod hjälp.

Men om du har ett P67-, Z68- eller Z77-moderkort måste jag i vilket fall som helst rekommendera 2600K/3770K framför 2600/3770. Du löser lätt 25–30 % extra CPU-prestanda med en upplåst Sandy/Ivy jämfört med en låst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: aaa jag kör ett asrock h61m. Sen kör jag mest ett flygsimulatorn men sen är det ju Call of duty spel och lite sånt så.

Permalänk
Medlem

OM du ska spela så tycker jag verkligen att du ska köpa intel