Ny kamera med vädertätning eller inte?

Permalänk
Medlem

Ny kamera med vädertätning eller inte?

Jag är på jakt efter en ny systemkamera. Min nuvarande är en 8 år gammal Samsung GX-20, vilket är en variant på Pentax K20D. Likt de flesta Pentaxkameror så är den vädertätad. Jag har aldrig använt den i skyfall men däremot i lättare regn och riktigt kalla temperaturer (-30C) under längre perioder, se bild. Kameran har varit mig trogen i alla år men den tekniska utvecklingen har sprungit i från den, främst i "low light".

Jag har börjat snegla på andra märken än Pentax i det prisintervall som jag är intresserad av 7-12 000 kr och bortser man från vädertätning så öppnas det upp mycket fler alternativ.

Men det vore såklart dumt och slöseri med pengar att investera i en kamera som inte tål den miljön som jag utsätter den för. Så vad tror ni det är som gäller för min del om ni har bilden på isbiten/kameran i åtanke. Vädertätning eller inte?

Permalänk
Medlem

Om din kamera ser ut så ibland är nog vädertätning smart. Finns ju även de som tex Olympus lovar fryssäker.

Permalänk
Medlem

Baserat på hur din kamera ser ut så antar jag att du kört hårt med den och om du tänkt dig fortsätta på samma sätt rekommenderar jag dig att köpa en begagnad Canon 1D mkIV. Den brukar gå för runt 10'.

Det kan finnas lämpliga Nikon med men deras modeller har jag inte koll på.

Permalänk
Medlem

Olympus E-M5 Mark II ser onekligen intressant ut. Gott om manuella knappar, vädertätad och med vridbar bakre skärm. Jag har alltid förespråkat optiska sökare dock, men jag får kanske kompromissa på den punkten.

Annars så tickar Canon 80D för mest av mina önskemål, förutom på punkten när det gäller just vädertätning.

Jag vill generellt inte köpa begagnad utrustning.

Permalänk
Medlem

Pentax är ändå riktigt fina. Deras K-1 ligger i topp vad gäller bildkvalitet.
En K-3 II kanske vore intressant?
http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/pentax-k-3-ii
Bättre vädertätning än direkt konkurrerande modeller, pixel shift, gps. Kanske ligger autofokus en bit bakom de bästa dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Nu vet jag inte vad du fotar för motiv, men om du ändå tittar på 80D så skulle jag nog råda dig till att även kolla på 7D mark 2. Den har däremot inte vikbar skärm vilket jag förstod var önskvärt.

Jag använder 7D'n själv när jag fotar roadracing, och jag är supernöjd. Om du fotar fåglar, sport eller annat med mycket rörliga motiv så har 7Dii snabbare AF, tar fler bilder per sekund och har större minnesbuffert.

Gällande vädertätningen så har jag stått i ösregn med den utan problem. Jag har däremot inte använt den ute i -30.

Permalänk

Sony A7ii

Permalänk
Medlem

Det är såklart ingen nackdel med vädertätning, men kameror utan någon uttalad vädertätning tål mer än man tror. Lite lättare regn är i regel inte några större problem, men det beror ju på hur länge åxå, så klart.
Ang. låga temperaturer så är det inte så många modeller där tillverkaren garanterar funktion under 0 grader, även om de flesta kameror funkar fint även när det är kallt. Om en stor del av användadet kommer att vara just i minusgrader kan det vara bra att kolla vad tillverkaren garanterar. Det kan vara smart att välja en kamera med optisk sökare eller skärm/sökare med OLED eftersom LCD tenderar att inte funka så bra när det är kallt. Fast det har du säkert redan märkt?
Utöver funktionen som sådan så ger ju temperaturväxlingar risk för kondens och mot det hjälper inte vädertätning. Se till att kameran skiftar temperatur relativt långsamt och ha gärna silica-gel i väskan så minskar du risken för svamp i kamera och objektiv och att elektroniken ev tar illa vid sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Pentax är ändå riktigt fina. Deras K-1 ligger i topp vad gäller bildkvalitet.
En K-3 II kanske vore intressant?
http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/pentax-k-3-ii
Bättre vädertätning än direkt konkurrerande modeller, pixel shift, gps. Kanske ligger autofokus en bit bakom de bästa dock.

Pentax K-3 II är den perfekta kameran i många avseenden. Jag har en en del Pentaxobjektiv och astrofotografi är min hobby. Så den inbyggda astrotrackern vore guld. Men i realiteten så är det cirka 2% av allt fotandet som går till fotografera natthimlen.

Jag har småbarn, så en snabb autofokus är viktigt och eftersom jag vill gärna filma en del så är en vikbar skärm smidigt att ha. Det är där Pentax faller dessvärre.

Skrivet av dumbo:

Utöver funktionen som sådan så ger ju temperaturväxlingar risk för kondens och mot det hjälper inte vädertätning. Se till att kameran skiftar temperatur relativt långsamt och ha gärna silica-gel i väskan så minskar du risken för svamp i kamera och objektiv och att elektroniken ev tar illa vid sig.

I vanliga fall brukar jag ta bättre hand om kameran än vad jag gjorde i det första inlägget gällande temperaturväxling. Jag drog till med den för att illustrera vad kameran kan råka ut för. Jag har varit ute och fotat många mörka vinternätter i 5 års tid utan att utrustningen någonsin har tagit stryk eller strulat på något vis.

Permalänk

@2pac: Vad fotar du? I den prisklassen hade jag personligen kört på den första generationens EM1 av Olympus, då får du lite pengar över att köpa någon schysst glugg, förslagsvis deras 12-40mm f2.8 zoom. Em1:an är en fantastisk kamera som är byggd som en pansarvagn. Har använt min i -20 och i ösregn, har aldrig varit några problem. Tappat den i marken ett antal gånger och den går som en klocka. M4/3 systemet har också riktigt bra utbud av gluggar samt är väldigt smidigt och enkelt att ta med sig.