Moderkort med AM4 visas upp på CES 2017

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med AM4 visas upp på CES 2017

Till den nya processorarkitekturen från AMD vid namn Ryzen behövs det nya moderkort och styrkretsar. En uppsjö av dessa har nu visats upp på årets CES-mässa från kända tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga ITX-brädor :/

Permalänk
Medlem

Undrar vad som är nytt i "Purity Sound 4". Varje gång det blir lansering av ett nytt chip så döper de dem till det nästa för typ 1 liten ändring. Antar denna gång handlar det om "White sleeky shield bringing the internal Stormtrooper geek in you for heightened experience" eller något sånt

EDIT: Jag är stor ASRock ljudkort fan (har diverse 3:e parts ljudkort men då jag föredrar ljudet hos ASRocks ALC1150 konfiguration), tycker bara det är lustigt med denna marknadsföring

EDIT: Nytt ALC1220 chip + guld audio jacks, jaha då var det ju iallafall 2 nyheter! Ska bli intressant att se hurpass stor förbättring 1220 blir jämfört med 1150, på pappret står det 120dB SNR (vilket är förstås långt ifrån praktiska men ifall det kommer upp i typ 100dB lr väldigt nära 98~100dB i RMAA testet vilket jag ser fullt möjligt så börjar inte inbyggda vara alltför fy skam längre heller i mätvärdena)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

ASUS lyser med sin frånvaro. Kanske blir gigabyte då.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Snyggt med mkt motiv på moderkortet

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Montering av CPUn på socken för mig som är Intel van ser sjukt annorlunda ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"PC-Per" - ny svensk talang?

Permalänk
Inaktiv

Johoo, 5Gigabit ethernet står det på det röda moderkortet till höger. Äntligen slipper man slänga ut svindyra pengar på externa nätverkskort.

*edit*
Det är för bra för att vara sant, det pratade om att 5Gigabit skulle kunna använda samma kablar etc, men har det gått så snabbt?
Man får hoppas det är dubbla 5Gigabit portar, då ska det vara mycket till för mig att ej köpa en Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Snyggt med mkt motiv på moderkortet

Håller fullständigt med dig! Vilken är din favorit? Min är den med racing flaggan!

Permalänk

Kan inte bestämma mig om stilen på moderkorten är häftiga eller korkade. Men innovativt ändå. Roligare än de trötta sakerna som man vant sig vid. Å andra sidan har jag inte sett mitt moderkort sedan det installerades...

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Jag vänar spänt på vad Asus kommer visa upp.

Hoppas verkligen det blir bibehållen kylarkompatibilitet, annars blir det bara krångel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Du kan kolla på asus z270 moderkorten som släpptes idag, dem kommer förmodligen se likadana ut. Förhoppningsvis utan det höga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Fortfarande inga ITX-brädor :/

Så länge som någon släpper ett bra matx kort så är jag nöjd, har saknat en extra port under åren med min nuvarande itx-rigg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skapliga specs men om M.2 endast stöder SATA så behövs nog minst mATX kort om man vill använda snabb lagringsmedia (PCIe NVMe).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas ryzen blir bra, hoppas amd släpar sig tillbaka annars kommer dom nog kånka, då kan intel bli dyrt på riktigt. Är det inte någon konkurrens lag som tvingar intel att splitta bolaget om all konkurrens försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas ryzen blir bra, hoppas amd släpar sig tillbaka annars kommer dom nog kånka, då kan intel bli dyrt på riktigt. Är det inte någon konkurrens lag som tvingar intel att splitta bolaget om all konkurrens försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

För ett par månader Zen börja varningsklockorna ringa för mig.
Då ville Amd jämföra sin cpu med intel på låg klockfrekvenz.
Säger ju i mina öron att dom inte hänger med.
Men jag har jättegärna totalt helt fel.
Så pressa in intel helvetet i ett mörkt hörn om ni kan!!!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Skapliga specs men om M.2 endast stöder SATA så behövs nog minst mATX kort om man vill använda snabb lagringsmedia (PCIe NVMe).

Skickades från m.sweclockers.com

Asus kort kommer med en modul som monteras i en dimm z slot, 2x m.2 vet dock inte vilken hastighet dem kommer köras i

Permalänk
Medlem

Man blir ju allt sugen på att uppgradera... Väntar på vad ASUS kommer med

Visa signatur

Min rigg: AMD R7 1700 3,2GHz, MSI X370 Gaming Pro Carbon, Corsair Vengeance 32GB 3066MHz, Sapphire RX 480 Nitro+ 8GB, Kingston V300 240GB, Seagate Barracuda 1TB, Corsair HX 750i, Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

För ett par månader Zen börja varningsklockorna ringa för mig.
Då ville Amd jämföra sin cpu med intel på låg klockfrekvenz.
Säger ju i mina öron att dom inte hänger med.
Men jag har jättegärna totalt helt fel.
Så pressa in intel helvetet i ett mörkt hörn om ni kan!!!!

Har du missat den senaste förhandsvisningen av Ryzen då de körde en 8c/16t ryzen cpu i 3,4 Ghz låst mot en 8c/16t broadwell cpu i standardutförande?

I blender och handbrake så är AMD on-par med Intel Broadwell-E och jag ser då inget fel med det om man ser till storleken på bolagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Biostar matx kortet så riktigt läckert och cleant ut, även ASRock med kugghjuls designen och Gigabyte Aorus.
Fast väntar nog på lite tester först, kvalite och stabilitet går före utseende, min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

För ett par månader Zen börja varningsklockorna ringa för mig.
Då ville Amd jämföra sin cpu med intel på låg klockfrekvenz.
Säger ju i mina öron att dom inte hänger med.
Men jag har jättegärna totalt helt fel.
Så pressa in intel helvetet i ett mörkt hörn om ni kan!!!!

Hoppas du har fel. Men det känns som att AMD inte kan eller har råd att göra en bulldozer igen. Däremot kan den nog försenas. Men det gör nog inte så mkt då intel inte verkar känna sig direkt hotade, deras senaste släpp var inte speciellt upphetsande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så mycket lull lull, inget som tillför... Och inget som "jag" vill betala för!

Enda som tilltalar är denna (MSI A320M Pro VD), men då med för lite portar och minnessocklar:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ser ut som samma kylarfäste som för AM3/3+.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hmm.. Föredrar LGA över PGA socket varje dag i veckan. Synd att de inte passade på att byta till Ryzen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oceanic:

Skapliga specs men om M.2 endast stöder SATA så behövs nog minst mATX kort om man vill använda snabb lagringsmedia (PCIe NVMe).

Ingen vill ha PCIe-ansluten* SSD ändå nu när M.2 finns. Det vore obegripligt konstigt om det inte kommer AM4-moderkort med NVMe-stöd på M.2.

* Alltså, med fysisk PCIe-anslutning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dom ser ut som, moderkort!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ser ut som samma kylarfäste som för AM3/3+.

Är redan bekräftat att det är ett nytt kylarfäste, dock så kör i alla fall Noctua med samma givmildhet som tidigare och skickar ut nya om man äger en kylare från dom. Vet inte hur andra tillverkar gör dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är redan bekräftat att det är ett nytt kylarfäste, dock så kör i alla fall Noctua med samma givmildhet som tidigare och skickar ut nya om man äger en kylare från dom. Vet inte hur andra tillverkar gör dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite konstigt isf att AMD själva visade upp Corsair Hydro H110i, H60, och H100i samt Noctua NH-L9x65, NH-U12S, och D15 som "supported cooling solutions"... men det kanske är så som du säger, att man får gratis fästen.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

ASUS lyser med sin frånvaro. Kanske blir gigabyte då.

Jag skulle ha väntat om jag vore du. Sedan borde man inte köpa v1.0 kort om det kan finns brister i första versionen. Mitt första Gigabyte moder kort jag köpte för AM3+ var ju ingen höjdare precis

Korten som visas här är inget nytt för den delen än vad som jag såg i den andra Zen tråden Enigma gjorde

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det är lite konstigt isf att AMD själva visade upp Corsair Hydro H110i, H60, och H100i samt Noctua NH-L9x65, NH-U12S, och D15 som "supported cooling solutions"... men det kanske är så som du säger, att man får gratis fästen.

Troligen, brukar vara en tradition för vissa tillverkare. Men Noctua är dom enda jag kommer på så här på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X