Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Hur skiljer sig Maxwell 20nm mot 28nm och Pascal avseende perf/W?

Permalänk
Datavetare

@mudde: ingen aning. Enligt TSMC själva handlar det om

"30 percent higher speed, 1.9 times the density, or 25 percent less power than its 28nm technology."

Edit: vilket "doesn't make sense" när jag tänker på det.

Måste vara "1.9 times the density", det får man ju p.g.a. mindre geometri så är alltid med.
Sedan är det 30 % högre prestanda ELLER 25 % lägre effekt vid samma prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@mudde: ingen aning. Enligt TSMC själva handlar det om

"30 percent higher speed, 1.9 times the density, or 25 percent less power than its 28nm technology."

Edit: vilket "doesn't make sense" när jag tänker på det.

Måste vara "1.9 times the density", det får man ju p.g.a. mindre geometri så är alltid med.
Sedan är det 30 % högre prestanda ELLER 25 % lägre effekt vid samma prestanda.

Intressant! Enligt din länk verkar det alltså vara klart bättre än Maxwell 28 nm avseende perf/W men ännu längre ifrån 16 nm Pascal.
Hoppas det snart också kommer en förbättrad version av Switch (a la DSLite som sålde i många fler exemplar än DS) byggd på Pascal eller dess ersättare med mycket bättre batteritid och små förbättringar i de andra sakerna som folk klagar på när enheten släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Kollade på Digitalfoundrys Switch video å tänkte direkt på gtx 460/470. Gpun i Switch verkar ha ungefär lika många cores som gtx 460 och arkitekturen baseras på Maxwell så den borde iaf kanske prestera som ett gtx 480 i bästa fall. Å Grafiken i Nintendo spel är oftast åt cellshading hållet där det inte e så detaljerade texturer samt att miljön är rätt så kal jämfört med de flesta pc spel.

Jag har lirat med ett gtx 470 i år tyckte det funkade hyfsat bra i de flesta spelen. Visst oftast är det low-med inställningar för att få minst 45fps@1920x1200 så var det helt klart spelbart.

Så folk borde inte få panik över den lågt presterande hårdvaran, spec inte när det ska driva Nintendo spel som inte ens ser ut som vanliga pc/konsolspel å garanterat inte kräver samma hårdvara.

vi kan säga så här, om gtx 460-470 pallade av skyrim så lär ju även Switch klara av det.

Jag har väl ingen direkt panik över prestandan i Switch vad det gäller Nintendos spel. Nintendo brukar få sina saker att funka fint och flyta på bra på den hårdvara dom har. Problemet som jag ser det är huruvida prestandan räcker till för 3:e-partarna. Nintendo behöver verkligen få med dom denna gången.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Nintendo sökvolym är 3 gånger så stor som Playstation och Xbox http://wccftech.com/nintendo-search-volume-increased/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Någon som är spänd på Nintendos stora presskonferens 12/1? Tror ni att det mesta redan har läckt ut? Det ska bli skönt att få bekräftat ifrån Nintendo vad det är som gäller iallafall. Samt förhoppningsvis lite nya speltrailers..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av solemn:

Någon som är spänd på Nintendos stora presskonferens 12/1? Tror ni att det mesta redan har läckt ut? Det ska bli skönt att få bekräftat ifrån Nintendo vad det är som gäller iallafall. Samt förhoppningsvis lite nya speltrailers..

Jag är peppad till 1000! Klockan 5 den 13 Jan är streamen igång! Blir att kolla på väg till jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

@solemn:

Är också rejält taggad!
Finns mycket info kvar jag vill ha bekräftat från dom själva, som t.ex:

- Pris?
- Kommer den i olika paket (basic/pro) med lite olika tillbehör och lagringsutrymme?
- Lanseringstitlar och spel som planeras släppas strax efter det.
- Är onlinelösningen fortsatt gratis eller börjar dom göra som konkurrenterna?
- Lite mer bekräftelser om hårdvara och funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag är peppad till 1000! Klockan 5 den 13 Jan är streamen igång! Blir att kolla på väg till jobbet

Är det kl 05.00 13 Januari som gäller alltså? Har dålig koll på det här med tidszoner.. "11 PM Pacific" och vi ligger 6 timmar efter. Låter vettigt

Det blir att kika tidigt på morgonen alt. efter jobbet då. Spännande som satan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Men det vore väl ganska omständigt med två olika spelsystem med prestanda i samma storleksordning (en faktor 5-10 max i skilnad) för ett litet företag som inte kan lita på 3:e-partsutveckare. Splittar man upp deras egna spel blir det inte många per konsol.

Det känns lite som där Sony hamnade med Vita - bra prestanda, men ändå tillräckligt olik deras stationära för att konverteringar skulle vara enkla. Och när de flesta köpare ändå hade stationär ville de inte köpa om samma spel.

Nu hade de gyllene läge att kombinera de två då 3DS nått sitt naturliga slut och WiiU sålt så dåligt och därmed behover avlivas..

Sant det. Designteamen har ju slagits ihop sen något år tillbaks så de blir så illa tvungen. Personligen är jag rätt tveksam till att Nintendo går i rätt riktning, iallafall för mig. Om de lyckas kan det bli riktigt riktigt bra, en gamechanger och dessutom är de ensam på marknaden tills alla me-too lösningar från konkurrenter börjar dyka upp. Inte riktigt vad jag vill ha själv då jag inte spelar när jag är ute men så är jag något av en minoritet sett till marknaden som helhet. Min 3DS och PS Vita lämnar aldrig hemmet, även om det förekommit att 3DS'en följer med, men förbli oanvänd.

Jag hade gärna sett att Nintendo återvänt till spåret de var inne på med Gamecube. Inte för att jag tycker att wii-mote och touch skulle vara dåliga gränssnitt mot spel, tvärt om, det har ju ökat andelen spelare. Men för att Nintendo var on-par med konkurrenterna, bortsett från valet av mini-DVD som spelmedia. Och de hade fortfarande relativt bra tredjepartsstöd. Men Switch är ju inte slutmålet, lyckas Nintendo kanske vi får se något nytt stationärt om något år.

Bara jag får spela Zelda: Breath of the Wild så är jag nöjd. Sjukt jävla sugen, även om det är det enda spelet som jag verkligen vill ha till Switch så motiverar det ett köp av konsollen. Men jag har en Wii U så finns god chans att jag väljer den istället. Eller båda.

Skrivet av Hurtigbullen:

Dessvärre håller jag med dig. Om Switch inte ens presterar bättre än dagens Tegra X1 så verkar det inte vara nån höjdare. Frågan är väl, presterar den ens bättre än WiiU?

Återstår ju att se, personligen är jag inte imponerad av valet. Får hoppas det är tillräckligt och att det inte innebär i sann Sony-anda att man förväntas köpa en Switch (2018) nästa år för att kunna spela de nyaste spelen som de är tänkta.

Det sagt så är Wii U inte något kraftpaket men sett till vad Nintendo ändå gjort med den så imponerar det mycket i mitt tycke. Xenoblade Chronicles X är en fröjd att se.

Skrivet av tyvar1:

Fan, det är riktigt nära nu. Slog mig först nu under kvällen att det är denna vecka som det är dags. Tiden har verkligen gått fort på sätt och vis.

Så mycket som plattformen visat som möjligt, gärna ett hum om prestandan vi faktiskt kan se i de spel som kommer. Gärna en jämförelse mellan Wii U och Switch-utgåvorna av nya Zelda. Samt massor av presentationer av spel vi ser på lanseringsdagen och månaderna framöver. Jag har en hög med pengar liggandes om det blir en impulsförbokning.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Fan, det är riktigt nära nu. Slog mig först nu under kvällen att det är denna vecka som det är dags. Tiden har verkligen gått fort på sätt och vis.

Så mycket som plattformen visat som möjligt, gärna ett hum om prestandan vi faktiskt kan se i de spel som kommer. Gärna en jämförelse mellan Wii U och Switch-utgåvorna av nya Zelda. Samt massor av presentationer av spel vi ser på lanseringsdagen och månaderna framöver. Jag har en hög med pengar liggandes om det blir en impulsförbokning.

Det ryktas att Directen kommer vara i en timma, och efteråt kommer det vara Treehouse Live! Hoppas på att man kommer bli proppmätt av information!

haha samma, har en Nintendo Switch sparbössa

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Det ryktas att Directen kommer vara i en timma, och efteråt kommer det vara Treehouse Live! Hoppas på att man kommer bli proppmätt av information!

haha samma, har en Nintendo Switch sparbössa

Låter ju riktigt lovande, undrar om Treehouse håller på i ett par timmar igen som under E3. Den där kvällen förra året när Nintendo sände Zelda i 5-6 timmar var nog det bästa jag sett förra året.

Synd att det verkar sändas dagtid här, blir en icke-produktiv fredag hehe.

Säkrast det, får hoppas att det inte blir några NES Mini köer.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Låter ju riktigt lovande, undrar om Treehouse håller på i ett par timmar igen som under E3. Den där kvällen förra året när Nintendo sände Zelda i 5-6 timmar var nog det bästa jag sett förra året.

Synd att det verkar sändas dagtid här, blir en icke-produktiv fredag hehe.

Säkrast det, får hoppas att det inte blir några NES Mini köer.

Haha jag som jobbar som elektriker kommer jobba under hela directen och treehousen och kommer nog inte kunna smygkolla så jag kommer hålla mig spoilerfri tills jag kommer hem och sätter på allt på tvn och har en perfekt fredagseftermiddag!

Haha jag kommer inte behöva oroa mig för att inte få mitt exemplar:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt positiv.

Men jag är smart och kommer vänta tills folk har fått den i händerna och recenserat både konsolen och ett gäng spel innan jag öppnar plånboken. Hårdvara i all ära men när det gäller spelkonsoler är det bara en sak som räknas: spelen. Finns det tillräckligt många spel jag är intresserad av, är de bra och inte minst, flyter de. Är svaret ja på de tre frågorna är det en bra konsol. Och för att svara på de frågorna måste man vänta tills spelen kommit ut.

Det är nu flera år sedan jag senast hoppade på ett hypetrain och jag väntar alltid på recensioner innan jag köper. Det gäller både hårdvara och spel. Jag är också väldigt nöjd med alla inköp jag gjort under den tiden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Haha jag som jobbar som elektriker kommer jobba under hela directen och treehousen och kommer nog inte kunna smygkolla så jag kommer hålla mig spoilerfri tills jag kommer hem och sätter på allt på tvn och har en perfekt fredagseftermiddag!

Haha jag kommer inte behöva oroa mig för att inte få mitt exemplar:
http://i.imgur.com/5w5ygbO.png

Hehe, tur i oturen kanske. Själv jobbar jag på kontor så kommer bli sjukt jävla svårt att låta bli. Men kommer nog behöva kolla upp viss specifik info, som status på Zelda exempelvis. Själva klippen får jag spara tills jag kommer hem. Blir nog en lite kortare dag samtidigt hehe.

Nu har jag tre skärmar till min arbetsdator men ser ju sådär lagomt seriöst ut att kolla på spelklipp även om jag mest fokuserar på mitt jobb. Extra illa om vi har kundbesök eller liknande samtidigt.

Skrivet av Anaii:

Jag är försiktigt positiv.

Men jag är smart och kommer vänta tills folk har fått den i händerna och recenserat både konsolen och ett gäng spel innan jag öppnar plånboken. Hårdvara i all ära men när det gäller spelkonsoler är det bara en sak som räknas: spelen. Finns det tillräckligt många spel jag är intresserad av, är de bra och inte minst, flyter de. Är svaret ja på de tre frågorna är det en bra konsol. Och för att svara på de frågorna måste man vänta tills spelen kommit ut.

Det är nu flera år sedan jag senast hoppade på ett hypetrain och jag väntar alltid på recensioner innan jag köper. Det gäller både hårdvara och spel. Jag är också väldigt nöjd med alla inköp jag gjort under den tiden.

Säkrast är ju att vänta om man kan förstås.

Permalänk
Inaktiv

Just ja, någon här som tänkt ta sig till Bergsalas demo-event av Switch den 4 och 5'e februari? För långt för min del men kan ju vara intressant för er längre söderut.

https://www.nintendo.se/nyheter/294-nintendo-switch-pre-launc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Just ja, någon här som tänkt ta sig till Bergsalas demo-event av Switch den 4 och 5'e februari? För långt för min del men kan ju vara intressant för er längre söderut.

https://www.nintendo.se/nyheter/294-nintendo-switch-pre-launc...

Ett event i Bergsala säger du? Jag kommer definitivt gå dit då om jag har tid, är nämligen gång avstånd till Bergsala för mig

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeffan97:

Ett event i Bergsala säger du? Jag kommer definitivt gå dit då om jag har tid, är nämligen gång avstånd till Bergsala för mig

Härligt!
Vissa bor ju på rätt ställe helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag börjar jobba kl 8 på fredag så jag planerar att gå upp tidigt (4.30 ungefär) och bänka mig framför datorn. Sen återstår väl att se hur mycket man hinner med.. skulle det vara ett Treehouse direkt efter press-eventet eller vilken tid är satt?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Hehe, tur i oturen kanske. Själv jobbar jag på kontor så kommer bli sjukt jävla svårt att låta bli. Men kommer nog behöva kolla upp viss specifik info, som status på Zelda exempelvis. Själva klippen får jag spara tills jag kommer hem. Blir nog en lite kortare dag samtidigt hehe.

Nu har jag tre skärmar till min arbetsdator men ser ju sådär lagomt seriöst ut att kolla på spelklipp även om jag mest fokuserar på mitt jobb. Extra illa om vi har kundbesök eller liknande samtidigt.

Säkrast är ju att vänta om man kan förstås.

mer otur enligt mig. Har räknat ner dagarna och hade hoppats på ett grejerna skulle äga rum på eftermiddagen kommer vara svårt att inte kolla reddit på hela dagen haha.

Haha man behöver inte vara så seriös på självaste switchmass.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@tyvar1:

Pratde med inet idag och på prisjakt kan man nu se ett preliminärt datum (dock olika beroende vilken butik):http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3154603 Han sa att de hade redan fått ut när den eventuellt släpps. Hoppas att det stämmer förhandsbokade The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tillägg såg nu på kompletts-sida Releasedatum: 15. mars 2017 .

Preliminärt releasedatum: 2017-03-30 på The Legend of Zelda: Breath of the Wild enligty CDON.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Jag börjar jobba kl 8 på fredag så jag planerar att gå upp tidigt (4.30 ungefär) och bänka mig framför datorn. Sen återstår väl att se hur mycket man hinner med.. skulle det vara ett Treehouse direkt efter press-eventet eller vilken tid är satt?

Det hade ju varit en optimal lösning faktiskt, du borde hinna se det viktigaste (första timmen samt, om du hinner lite av vad Treehouse visar) innan du behöver iväg till jobbet.

Iofs borde jag nog kunna följa hyffsat innan jag måste iväg med, får ha igång flera datorer och strömma samtidigt för att följa vad som visas. Fast kanske bäst att vänta tills kvällen, om man blir riktigt jäkla hyped på vad som visas upp.

Skrivet av tyvar1:

mer otur enligt mig. Har räknat ner dagarna och hade hoppats på ett grejerna skulle äga rum på eftermiddagen kommer vara svårt att inte kolla reddit på hela dagen haha.

Haha man behöver inte vara så seriös på självaste switchmass.

Jo, jag förutsatte det med. Sändningstiden för Zelda-eventet på E3 låg riktigt bra till för oss Svenskar. Du börjar för tidigt för att hinna med att kolla lite på innan jobbet med eller?

Sant det förstås, sedan är väl sällan fredagar någon superseriös arbetsdag heller. På min arbetsplats flexar många ut rätt tidigt denna dag, och det lär jag nog göra denna vecka med.

Skrivet av Tiamat:

@tyvar1:

Pratde med inet idag och på prisjakt kan man nu se ett preliminärt datum (dock olika beroende vilken butik):http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3154603 Han sa att de hade redan fått ut när den eventuellt släpps. Hoppas att det stämmer förhandsbokade The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tillägg såg nu på kompletts-sida Releasedatum: 15. mars 2017 .

Preliminärt releasedatum: 2017-03-30 på The Legend of Zelda: Breath of the Wild enligty CDON.

Väldigt intressant där.
De bör ju veta ungefär när säljstarten inleds, även butikerna är ju del i distributionsledet och de lär ju vara klara för försäljning till lansering med. Personligen hoppas jag mer på att Kompletts datum stämmer än de flesta övriga som pekar på slutet av månaden.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Det hade ju varit en optimal lösning faktiskt, du borde hinna se det viktigaste (första timmen samt, om du hinner lite av vad Treehouse visar) innan du behöver iväg till jobbet.

Iofs borde jag nog kunna följa hyffsat innan jag måste iväg med, får ha igång flera datorer och strömma samtidigt för att följa vad som visas. Fast kanske bäst att vänta tills kvällen, om man blir riktigt jäkla hyped på vad som visas upp.

Jo, jag förutsatte det med. Sändningstiden för Zelda-eventet på E3 låg riktigt bra till för oss Svenskar. Du börjar för tidigt för att hinna med att kolla lite på innan jobbet med eller?

Sant det förstås, sedan är väl sällan fredagar någon superseriös arbetsdag heller. På min arbetsplats flexar många ut rätt tidigt denna dag, och det lär jag nog göra denna vecka med.

Väldigt intressant där.
De bör ju veta ungefär när säljstarten inleds, även butikerna är ju del i distributionsledet och de lär ju vara klara för försäljning till lansering med. Personligen hoppas jag mer på att Kompletts datum stämmer än de flesta övriga som pekar på slutet av månaden.

Börjar vid runt 6 så skulle kunna se ca 20 minuter på tåget men inte värt i min mening! Vill se allt på tvn i soffan
Kommer ha alla streams och videos igång på HTPCN och ha över hundra reddit linkar uppe på laptoppen haha!

Är lite avundsjuk på dig nu haha! Men man får kämpa igenom jobbdagen och sen ha en underbar eftermiddag i soffan med en kall öl!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Imorgon kl 05.00 smäller det! Fan vad länge man väntat på denna dagen egentligen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Börjar vid runt 6 så skulle kunna se ca 20 minuter på tåget men inte värt i min mening! Vill se allt på tvn i soffan
Kommer ha alla streams och videos igång på HTPCN och ha över hundra reddit linkar uppe på laptoppen haha!

Är lite avundsjuk på dig nu haha! Men man får kämpa igenom jobbdagen och sen ha en underbar eftermiddag i soffan med en kall öl!

Risken finns och är nog rätt stor att de väntar med det intressantaste så du får titta på något som inte är lika tilltalande de minuter du hinner titta. Så kan vara bra att vänta. Själv inser jag att jag inte kan vänta till kvällen, blir eventuellt att flexa in sent på morgonen hehe.

Hehe, så sant det. Jag hoppas att Nintendo har något som inte läckt ut som är riktigt mind-blowing också. Sedan hade jag riktigt älskat att när de närmar sig slutet av Nintendo Direct nämner att de går att köpa direkt under dagen direkt från Nintendo, och lite senare hinner dyka upp i vanliga butiker. Men... känns osannlikt även om Nintendo har ett system för att sälja produkter själva redan. Men nog hade det varit häftigt allt...

Skrivet av solemn:

Imorgon kl 05.00 smäller det! Fan vad länge man väntat på denna dagen egentligen...

Hehe, jo. Rätt häftigt att det faktiskt bara är 6 timmar kvar nu. Hoppas vi får bra info nu bara, jag vill veta _allt_.

Permalänk
Konsolgrävare

Blev visst att man såg på hela nu på morgonen ändå haha!

Kommer uppdatera första inlägget under helgen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var faktiskt ganska dålig presentation nu när man tänker efteråt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

"Bomben" verkade vara att Zelda blir en launch title, vilket man ju redan hade förväntat sig. Hoppas det blir en bundle till bra pris.

Permalänk
Medlem

Xenoblade 2 plz, älskade ettan.

Permalänk
Medlem

Woo Zelda 3/3!

Edit: 29980 yen + 25 % moms blir ca 2900 kr. Då blir det säkert 2990 kr som introduktionspris.

Edit 2: Såg Zelda-trailern både på engelska och japanska och konstaterade att Zeldas röst låter bättre på japanska och spelets japanska logga är snyggare än den engelska