Permalänk
Medlem

Billig surf/enklare speldator

Hejsan! det är så att min bror vill ha en surf dator som ska klara av att spela typ AoE och worms, men framför allt surfa kolla på netflix och film dator!

Jag har ett gammalt grafikkort, chassie och processor kylare som han kommer att få ta. jag vet doc inte om det spelar roll att köra amd eller intel. men är ute efter nått som ska klara detta. han bad mig kolla vad som behövs och ungefär prisklass, windows behövs inte räknas in då det kan fixas på annat sätt
men kom gärna med olika förslag i olika prisklasser.!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är hans budget?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vad är hans budget?

Vet inte riktigt men ca 2,5-3k vet att det inte är supermycket. men vill ha lite tips iaf

Permalänk
Medlem

Dom delar som finns är

radeon hd7770
antec kuler v2
nzxt phantom410

vet att det är lite gamla grejer

Permalänk
Medlem

@gwikman: skulle säga en i3 6100 (1300kr), 8gb ram (400kr), moderkort h110 (6-700), nättagg (600kr)

Plocka ihop något själv så kan vi ge lite tips.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

ska man ha en surf absolut elchepo g4400 med 8gb ram sen billigaste mobbo är inte nån dyrhistoria som kanske kan vara ett vettigt alternativ som bör att gå få ihop med den budgeten men helst i3 6100 så har man rätt bra grund att bygga vidare på om man vill

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Men är i3 6100 bättre än amd fx6300?

Permalänk
Medlem

@gwikman: off hand så är nog i3 starkare i enkeltrådad prestanda. Överlag är nog AMD 6300 bättre.

Fördelen med i3 är att man kan uppgradera CPUn. AMD 6300 har en död socket så inget nytt kommer till den platformen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@gwikman: off hand så är nog i3 starkare i enkeltrådad prestanda. Överlag är nog AMD 6300 bättre.

Fördelen med i3 är att man kan uppgradera CPUn. AMD 6300 har en död socket så inget nytt kommer till den platformen.

Jo min tanke var ju att i3an bara hade 2 kärnor. Och jag tror inte han kommer göra en uppgradering än på ett tag då det ska vara för en väldigt enkel sak. vill gå för så bra grejer i nuläget!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur insatt du är men händer mycket på CPU fronten nu. AMD kommer med nya CPUer om en månad (innan 28 feb). Beroende på prisättningen så kan de vara väldigt intressanta för din bror!

Någon variant lär vara placerad upp mot i3 och lär vara billigare alternativt erbjuda bättre prestanda.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@gwikman: i3 6100 är inte att fnysa åt :). Stark liten sak!
https://www.youtube.com/watch?v=Ou8O9NJ5ZnY&t=20s

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Implor:

@gwikman: skulle säga en i3 6100 (1300kr), 8gb ram (400kr), moderkort h110 (6-700), nättagg (600kr)

Plocka ihop något själv så kan vi ge lite tips.

Skrivet av lord_vasagos:

ska man ha en surf absolut elchepo g4400 med 8gb ram sen billigaste mobbo är inte nån dyrhistoria som kanske kan vara ett vettigt alternativ som bör att gå få ihop med den budgeten men helst i3 6100 så har man rätt bra grund att bygga vidare på om man vill

Skrivet av gwikman:

Men är i3 6100 bättre än amd fx6300?

Skrivet av Implor:

@gwikman: off hand så är nog i3 starkare i enkeltrådad prestanda. Överlag är nog AMD 6300 bättre.

Fördelen med i3 är att man kan uppgradera CPUn. AMD 6300 har en död socket så inget nytt kommer till den platformen.

Med tanke på de nya Kaby Lake pentiums har Hyperthreading finns det egentligen inget annat alternativ än att rekommendera G46XX.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10124250/

Prestandaskillnanden mellan i3 6100 och G4560 är 3.7 GHz mot 3.5 GHz (ca 5%) och man saknar virtualiseringsstöd och AVX (något som inte direkt är aktuellt i dagsläget för användaren, således ingen direkt nackdel).

Notera att Moderkortet inte finns i lager och att H110 fungerar men kan behöva en biosuppdatering om den skall fungera med Kapy Lake.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Helt missat Pentium med HT!

Prestandan nedan med ett 1060

https://www.youtube.com/watch?v=oy7VLV5Knxw

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vet inte hur insatt du är men händer mycket på CPU fronten nu. AMD kommer med nya CPUer om en månad (innan 28 feb). Beroende på prisättningen så kan de vara väldigt intressanta för din bror!

Någon variant lär vara placerad upp mot i3 och lär vara billigare alternativt erbjuda bättre prestanda.

Sitter själv på i7 4790k och gtx970, men i3an verkar vara intressant om man kollar på den videon. skulle i3an klara cs:go med radeon hd7770?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Implor:

@DavidtheDoom: Helt missat Pentium med HT!

Prestandan nedan med ett 1060

https://www.youtube.com/watch?v=oy7VLV5Knxw

Alla Kaby Lake Pentiums har HT. Det är Celerons som är utan numera. De är självklara i ett budgetbygge då G4560 kostar 750kr och presterar 95% av en i3 6100 som kostar 190% av G4560.

Således är i3:orna döda och pentiums tar den marknaden.

Skrivet av gwikman:

Sitter själv på i7 4790k och gtx970, men i3an verkar vara intressant om man kollar på den videon. skulle i3an klara cs:go med radeon hd7770?

Det är grafikkortet som sätter stopp men det går absolut att spela counterstrike med en G4560. Notera som sagt att i3 6100 är marginellt snabbare för ungefär dubbla priset. (inte värt)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med tanke på de nya Kaby Lake pentiums har Hyperthreading finns det egentligen inget annat alternativ än att rekommendera G46XX.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10124250/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10124250/

Prestandaskillnanden mellan i3 6100 och G4560 är 3.7 GHz mot 3.5 GHz (ca 5%) och man saknar virtualiseringsstöd och AVX (något som inte direkt är aktuellt i dagsläget för användaren, således ingen direkt nackdel).

Notera att Moderkortet inte finns i lager och att H110 fungerar men kan behöva en biosuppdatering om den skall fungera med Kapy Lake.

och denna klämmer ändå ut en del fps i bf1 såg jag kan även säga att en ssd inte är ett måste just nu

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gwikman:

och denna klämmer ändå ut en del fps i bf1 såg jag kan även säga att en ssd inte är ett måste just nu

Jag är sugen på att köpa en Pentium bara för att leka med. De ser grymma ut!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är sugen på att köpa en Pentium bara för att leka med. De ser grymma ut!

Har med missat helt att dom har HT då är det jävla kompetent cpu som typ maxxar gpu till 1060/480 ungefär för en spotstyver och slipper skit som g4400ans cock block i en del spel och har du nån aning om man kan köra oc med t.e.x haxxad bios med en sån ??

Inre bilden var rätt lättkyld 5ghz dualcore och roligaste hade varit på elchepo h110 bräda men antar att om det skulle gå handlar om z170 och trots min 6100 vart jag nästan lite sugen på att piska skiten ur en sån när dom är så billiga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att om du köper nytt så lägg några extra kronor på moderkortet så det har stöd för USB 3.1 Typ C gen 2, M.2-slot och annat bra att ha. Om moderkortet du väljer har två minnesplatser så köp en 8GB-sticka för att i framtiden enkelt uppgradera med en sticka till. Ett moderkort med nya 200-serien självklart som senare kan uppgraderas med en sann quad core om några år från begagnatmarknaden.

Den processorn för 750 kr verkar vara ett riktigt kap.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lord_vasagos:
Jag tror inte det finns några större chanser att överklocka med bara bios modifikationer. Med hårdvarumodifikationer möjligen men det handlar om att manipulera en intern klocka så sannolikheten att detta går att göra är mycket låg. T ex har inte detta skett på Ivy bridge så vitt jag vet t ex. Och det är en 5 år gammal arkitektur.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@lord_vasagos:
Jag tror inte det finns några större chanser att överklocka med bara bios modifikationer. Med hårdvarumodifikationer möjligen men det handlar om att manipulera en intern klocka så sannolikheten att detta går att göra är mycket låg. T ex har inte detta skett på Ivy bridge så vitt jag vet t ex. Och det är en 5 år gammal arkitektur.

Nä oddset talar nog mot det och tanken var att dom kanske är väldigt nära besläktad med skylake serien 6100/6300/6320 som går att få snurr på med vissa moderkort tror asrock modeller med haxad bios kunde köra oc på dom och om det var överförbart men hittar då inget om oc på dom än men skulel vara roligt om det kommer och skulle funka bra med blck när multiplier är så hög och sist jag hade sån dator var e4300 1800mhz som man körde upp till 3000-3200 mhz och såg en chans att uppleva ungdomen igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lord_vasagos: Jo men Sky Lake hade ju ett kortvarigt överklockningsstöd innan en bugg hittades vid beräkningar av ett mycket stort primtal. I samband med buggfixen till denna passades samtliga bios att låsas ned.

Har svårt att du hittar ett gammalt bios som har stöd för Kaby Lake samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@lord_vasagos: Jo men Sky Lake hade ju ett kortvarigt överklockningsstöd innan en bugg hittades vid beräkningar av ett mycket stort primtal. I samband med buggfixen till denna passades samtliga bios att låsas ned.

Har svårt att du hittar ett gammalt bios som har stöd för Kaby Lake samtidigt.

Ja absolut tänkte om dom var väldigt närbesläktade så krävdes inga större modifieringar av äldre bios för dom skulle passa nyare cpu... jaja är i vilket falll jävla bra cpu för pengarna och är faktiskt förvånande att dom släppt dom med HT när det slår ut hela i3 serien men är väldigt bra för dom som vill köpa en burk man kan spela allt på i 1080p och hade helt gått mig förbi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lord_vasagos:

Ja absolut tänkte om dom var väldigt närbesläktade så krävdes inga större modifieringar av äldre bios för dom skulle passa nyare cpu... jaja är i vilket falll jävla bra cpu för pengarna och är faktiskt förvånande att dom släppt dom med HT när det slår ut hela i3 serien men är väldigt bra för dom som vill köpa en burk man kan spela allt på i 1080p och hade helt gått mig förbi

Kolla på hur det fungerade med Haswell - Haswell Refresh och Z87 - Z97 kompabiliteten.
Nytt bios krävs för stöd för mikrokoden i processorerna.

i3:orna är inte döda, men så gott som onödiga att köpa om man inte har ett väldigt specifikt problem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla på hur det fungerade med Haswell - Haswell Refresh och Z87 - Z97 kompabiliteten.
Nytt bios krävs för stöd för mikrokoden i processorerna.

i3:orna är inte döda, men så gott som onödiga att köpa om man inte har ett väldigt specifikt problem.

ja just ja blir så med är jag som är seg i huvudet och skyller på förkylning bihåleinflammation och treåring och kärring som ligger nere för räkning

Nä inte döda men finns ingen orsak att sikta på i3 när dom är billigare och presterar lika sen samma med äldre pentium serien när dom kostar lika och är mycket sämre för dom är utan HT och slår ut båda håll i lägre segmentet till och med men är bra för konsumenter men ovanligt drag av intel ...ryzen rädsla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Hur många vågar satsa en slant på att Amd:s Zen kommer bli försenad och inte finnas ute i handeln förräns sent i vår?

Kommer ihåg hur det var med Bulldozer...

Förstå mig rätt. Jag vill att Amd ska lyckas, men eftersom Intel redan har tillgängliga Kaby Lake pentium ute i handeln nu så skulle jag tagit en G4560 utan tvekan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Hur många vågar satsa en slant på att Amd:s Zen kommer bli försenad och inte finnas ute i handeln förräns sent i vår?

Kommer ihåg hur det var med Bulldozer...

Förstå mig rätt. Jag vill att Amd ska lyckas, men eftersom Intel redan har tillgängliga Kaby Lake pentium ute i handeln nu så skulle jag tagit en G4560 utan tvekan.

Tror dom kommer ligga ute i ganska rätt tid men amd brukar väll ha en trend att vara lite zena höhö men tror i övrigt att g4560 är en bra deal för inga pengar alls men är som sagt en dualcore med HT som mutitrådat mer kanske presterar som 3 cores och man kan se i gta v att i3or flaskhalsar lite så kommande titlar är inte alls säkert dom presterar så bra

Men trots allt så är det en billig cpu som presterar väldigt bra för pengarna men zen tror jag absolut kommer slå dom i multitrådat och få bättre fps i tripple A spel och annars ligga rätt gämt men frågan är mer vad billiga zen kommer ligga i för prisklass för snabbare tror jag dom blir även om i3/g4560 presterar väldigt bra så länge få trådat är melodin men tunga spel börjar gå åt andra hållet och då blir det omvänd prestanda ...är ganska säker jag kommer köpa zen men blir nog till hösten när det kanske kommer lite roligare spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w