Telia lägger ned kopparnätet hemma - Grannen vägrar låta dem dra fiber till våran kåk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Ja precis, det är ett företag som ska gräva fiber åt hela "grannskapet" nu på en gång. Det är inte så att vi spontant valt att ansluta oss till ett befintligt fibernät utan vi har precis som alla andra fått hem papper där vi bekräftat att vi är intresserade av att få fiber.

Så som det ser ut nu så kommer alltså alla grannar få tillgång till fiber förutom vi då grannen inte tillåter dem att gräva den sista biten till vårat hus. Värt att notera är ju alltså att grannen tillåter att alla andra hushåll som ligger på hans mark får tillgång till fiber, förutom vi.

Tycker att nätägaren borde kunna kräva att få ansluta alla hushåll, eller så ansluter de inte markägaren också.

Alternativet är ju att du sätter upp en radiomast på sådär 15-30 meter. Vilket du har rätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Ja precis, det är ett företag som ska gräva fiber åt hela "grannskapet" nu på en gång. Det är inte så att vi spontant valt att ansluta oss till ett befintligt fibernät utan vi har precis som alla andra fått hem papper där vi bekräftat att vi är intresserade av att få fiber.

Så som det ser ut nu så kommer alltså alla grannar få tillgång till fiber förutom vi då grannen inte tillåter dem att gräva den sista biten till vårat hus. Värt att notera är ju alltså att grannen tillåter att alla andra hushåll som ligger på hans mark får tillgång till fiber, förutom vi.

Det löser sig i slutändan tror jag men det blir en dyr läxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Låter som du har något gammalt groll med grannen som behöver lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är ju problemet egentligen att grävningarna påbörjats innan alla avtal var klara ur din synvinkel, många klagar ju på att det blir förseningar men det här är just ett sånt fall som visar på vad som kan hända i verkligheten och den som ansvarar för nätet har valt bort dig för att kunna komma igång tidigare.
Om det går att efteransluta utan en stor extrakostnad är det väl trevligt ur din synvinkel och inget att bråka om, om det inte går att efteransluta eller blir väldigt mycket dyrare så är det inte lika roligt att nätbyggaren prioriterat de mångas behov på bekostnad av en enstakas.

Dem har inte valt bort oss då vi har dialog med dem hur vi ska lösa problemet, tror ingen kunde förställa sig det här scenariot bara.

Vet inte vem som betala de extra kostnaderna ifall det blir efteranslutning. Vi har inte gjort något fel, så jag ser inte varför vi ska betala. Och samtidigt så stöttar regeringen dessa företag som bygger ut fiber med flera miljarder och jag anser att vi har samma rätt som alla andra att ta del av dessa skattefinansierade utbyggnader. I värsta fall kanske man väntar med hela projektet tills denna tvisten är avklarade. För min del så spelar det ingen roll vad dem gör så länge vi får fiber då vi annars sitter utan både fasttelefon och adsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker att nätägaren borde kunna kräva att få ansluta alla hushåll, eller så ansluter de inte nätägaren också.

Alternativet är ju att du sätter upp en radiomast på sådär 15-30 meter. Vilket du har rätt att göra.

Ja precis, för hela grannskapet kommer förlora både fasttelefon och ADSL 1 April. Så varför inte bara kräva att alla hushåll får tillgång eller ingen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Det löser sig i slutändan tror jag men det blir en dyr läxa.

Vad tänker du med dyr läxa?

Vi har inte gjort något fel och syftar du på att vi har en tvist med grannen och att det måste betyda att det är 'vi' som gjort någonting dumt så kan du tänka om.. Jag hade gärna förklarat läget kring allt men det känns olämpligt att 'hänga ut' någon på ett forum och det löser som sagt inte problemet vi har med fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Låter som du har något gammalt groll med grannen som behöver lösas.

Haha, jo.. Om det hade gått så hade det varit en bra lösning.

Takes two to tango som man säger..

Permalänk
Medlem

Om vi pratar om 200 meter och ni är den sista huset på gatan, dessutom i skogen,
lägg fibern i slang löst i diket eller längst vägen till ert hus tills allt är löst.

När alla tillstånd är lösta så är det bara att gräva ned fibern sen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Vad tänker du med dyr läxa?

Vi har inte gjort något fel och syftar du på att vi har en tvist med grannen och att det måste betyda att det är 'vi' som gjort någonting dumt så kan du tänka om.. Jag hade gärna förklarat läget kring allt men det känns olämpligt att 'hänga ut' någon på ett forum och det löser som sagt inte problemet vi har med fibern.

Du hänger inte ut personen i fråga såvida du inte nämner dennes namn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Det handlar väl snarare om att våran 'historia' är irrelevanta för denna diskussionen och att hänga ut någon på ett forum kommer nog inte resultera i att bråket blir löst. Vet inte riktigt hur vi ska 'sluta upp' med det som irriterar grannen då det inte handlar om något sådant. Vet inte varför du fått en känsla av att vi är någon WT-familj ala Morran och Tobias som åker runt och stör våra grannar? Har du själv aldrig stött på någon i din omgivning som betett sig illa trots att det kanske inte är helt befogat?

Om det du skrev stämde så hade jag haft förståelse för grannen och inte lagt tid på att skapa ett inlägg på Sweclockers för att få hjälp.

Mvh Johan

Fast en som stör är sällan medveten om det, eller åtminstone inte omfattningen. Detta är ett anonymt forum, det går utmärkt att beskriva ett scenario utan att någon verklig person blir utpekad. Det är i allra högsta grad relevant för vad vi andra ska ge dig för råd. Kanske kan det lösa sig på ett sätt du inte tänkt på, eller så är det kanske bättre att ni flyttar istället för att slösa massor med tid och pengar och missade möjligheter på något som i slutändan är olösligt.

Har ni någon från Hells Angels som granne och markägare?

Skrivet av Hulis:

Kan informera alla intresserade att vi sitter fast med 'förhandlingarna'.

De som ska gräva fibern menar att de måste ha markägarens godkännande och att en överklagan hos lantmäteriet tar uppemot två år att få igenom.. Tycker allt detta är väldigt märkligt då det står i RF, Kapitel 2 § 15 att man får göra "intrång" på annans mark ifall det är för att tillgodose allmänna intressen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Hur som helst så har de kommit med en alternativ lösning där vi ska använda sk 'radiolänk' mellan oss och närmsta grannen(fågelvägen) med fiber. Det är ungefär 1km meter mellan oss och fri sikt.. De menar att vi ska få 100mbit, men kommer hög latency vid online spelande vara ett problem? Har ni några erfarenheter av radiolänk?

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Ni måste fixa en jurist till detta omedelbart, annars är ni rökta och kan lika gärna förbereda er flytt istället.

Har en släkting som har radiolänk som är installerad för några få år sedan, vad jag vet funkar det rätt bra, de har gigabitanslutning. Kan höra mig för om detaljerna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulis:

Haha, jo.. Om det hade gått så hade det varit en bra lösning.

Takes two to tango som man säger..

Ja, det krävs som sagt två, varför jag kan tänka mig att det inte bara är markägaren som det är fel på här.

Och tro mig, jag vet precis hur detta är. Mina föräldrar hyr en tomt till sommarstuga av en bonde och har han en fis på tvären någonstans så är det nej. Han vill oftast att man ska svassa för honom, men om man tar inställningen att man kan göra det för honom så att han kan känna sig viktig så brukar det inte vara några problem sedan. De som däremot har drämt till honom med lagar och skit har ju ett betydligt sämre förhandlingsläge för all framtid, för långsint är han också. Det gäller att vara ödmjuk inför sin situation och även om det svider att komma med mössan i hand så är det kanske något man kan ta bara man får som man vill.

Jag skulle tro att tillräckliga mängder brännvin och pudel kan få även denna översittarbonde att bli välvilligt inställd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det krävs som sagt två, varför jag kan tänka mig att det inte bara är markägaren som det är fel på här.

Och tro mig, jag vet precis hur detta är. Mina föräldrar hyr en tomt till sommarstuga av en bonde och har han en fis på tvären någonstans så är det nej. Han vill oftast att man ska svassa för honom, men om man tar inställningen att man kan göra det för honom så att han kan känna sig viktig så brukar det inte vara några problem sedan. De som däremot har drämt till honom med lagar och skit har ju ett betydligt sämre förhandlingsläge för all framtid, för långsint är han också. Det gäller att vara ödmjuk inför sin situation och även om det svider att komma med mössan i hand så är det kanske något man kan ta bara man får som man vill.

Jag skulle tro att tillräckliga mängder brännvin och pudel kan få även denna översittarbonde att bli välvilligt inställd.

Försök se det från andra sidan.

Bönder sliter för att föda folket men får knappt ekonomin att gå runt. De betalar samma skatt som alla andra men får knappt någon samhällsservice tillbaka. Och ovanpå det föraktas bönder av stadsfolket och benämns som korkade miljöförstörare som inte vet sitt eget bästa.

Så när det kommer en stroppig stadsbo/akademiker och förväntar sig "service" på momangen så tar de ut sin hämnd och låter dessa få smaka på landsortsbyråkratin.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian