Telia lägger ned kopparnätet hemma - Grannen vägrar låta dem dra fiber till våran kåk

Permalänk
Medlem

@Wyver: Förstår inte helt hur du menar. Han äger all mark och även vägen, så marken på bägge sider av vägen är alltså grannens.. Vi har bra kontakt med resten av grannarna men de har inte så mycket att säga till om gällande detta tyvärr...

Permalänk
Avstängd

Hur kommer koppartråden till ert hus?

Ligger den i ett plaströr är det bara att byta ut den kabeln mot fiberkabeln, är det luftledning så kan man nog dra fram fibern till via dessa stolpar.

Om ni inte kan komma överens så är servitut/ledningsrätter ett förbenat skit att fixa och det brukar vara en nätägare som gör det.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Hulis:
men om ni använder vägen för att komma till ert hus. Så då borde inte markägaren äga vägen.

men annars är det att ta det med lantmäteriet.. De löser det nog.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Ti...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

@moonblase: Grannen äger vägen.. Med tanke på att han äger all mark runt oss så förstår du att pengar inte är några problem för honom...;)

Bara för att man äger mycket mark har man inte mycket pengar 😂 det är ju bundet i mark.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju att flytta, det verkar ju inte vara så bra mellan er.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

@moonblase: Grannen äger vägen.. Med tanke på att han äger all mark runt oss så förstår du att pengar inte är några problem för honom...;)

Fast giriga sura markägare är alltid giriga, oavsett hur mycket deg de har på banken eller i marken

Är det han som äger vägen? Får han bidrag för snöröjning, eller finns det en vägförening?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska be om ursäkt och sluta med det ni gör som irriterar grannen. Din ovilja att beskriva er historia och grannens agerande pekar mot att ni har ett beteende som inte uppskattas av sammhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit mer i vår lokala fibergrupp och hjälp till med att få in fiber till våra fastigheter och har ett mycket viktigt tips att dela med mig av från mina tidigare medlemmar i vår resa. Om ja har förstått rätt så har man inte börjat gräva till någon av er och inte till markägaren?
Har man inte gjort det är det EXTREMT viktigt att man löser detta innan man gjort så. Det ända sättet att trycka på här är genom att företaget som skall gräva helt enkelt inte börjar gräva innan alla som vill och kan få fibern ingrävd också får ett godkännande av markägaren och in tlll själva markägaren.
Detta är troligen det ända sättet att lösa detta på om diskussioner med markägaren är lönlös.
Detta är också en helt laglig, soledarisk, snabb & billig lösningen för alla.
Så fort kabeln ligger i marken har du troligen ÅR av bråk och överklaganden och tillslut någon rättstvist att vänta innan du kommer få något fiber om kabeln kommer in i markägarens fastighet och inte din.
Så mitt tips. Jobba nu, sedan är det "lönlöst"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hur har det gått? Blir det något fiber för din del TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tycker ni ska be om ursäkt och sluta med det ni gör som irriterar grannen. Din ovilja att beskriva er historia och grannens agerande pekar mot att ni har ett beteende som inte uppskattas av sammhället.

Det handlar väl snarare om att våran 'historia' är irrelevanta för denna diskussionen och att hänga ut någon på ett forum kommer nog inte resultera i att bråket blir löst. Vet inte riktigt hur vi ska 'sluta upp' med det som irriterar grannen då det inte handlar om något sådant. Vet inte varför du fått en känsla av att vi är någon WT-familj ala Morran och Tobias som åker runt och stör våra grannar? Har du själv aldrig stött på någon i din omgivning som betett sig illa trots att det kanske inte är helt befogat?

Om det du skrev stämde så hade jag haft förståelse för grannen och inte lagt tid på att skapa ett inlägg på Sweclockers för att få hjälp.

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fast giriga sura markägare är alltid giriga, oavsett hur mycket deg de har på banken eller i marken

Är det han som äger vägen? Får han bidrag för snöröjning, eller finns det en vägförening?

Finns en vägförening.. Ev kan vi använda gamla servitut då de nu även innefattar 'optisk fiberkabel'

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur har det gått? Blir det något fiber för din del TS?

Vet inte helt än, vi har sänt iväg lite mail till personer med ytterligare kunskap i ämnet och väntar på svar.

Mvh Johan

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hulis:

Vet inte helt än, vi har sänt iväg lite mail till personer med ytterligare kunskap i ämnet och väntar på svar.

Mvh Johan

Håll oss uppdaterade, följer detta med stort intresse.

Permalänk
Medlem

Kan informera alla intresserade att vi sitter fast med 'förhandlingarna'.

De som ska gräva fibern menar att de måste ha markägarens godkännande och att en överklagan hos lantmäteriet tar uppemot två år att få igenom.. Tycker allt detta är väldigt märkligt då det står i RF, Kapitel 2 § 15 att man får göra "intrång" på annans mark ifall det är för att tillgodose allmänna intressen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Hur som helst så har de kommit med en alternativ lösning där vi ska använda sk 'radiolänk' mellan oss och närmsta grannen(fågelvägen) med fiber. Det är ungefär 1km meter mellan oss och fri sikt.. De menar att vi ska få 100mbit, men kommer hög latency vid online spelande vara ett problem? Har ni några erfarenheter av radiolänk?

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulis:

De som ska gräva fibern menar att de måste ha markägarens godkännande och att en överklagan hos lantmäteriet tar uppemot två år att få igenom.. Tycker allt detta är väldigt märkligt då det står i RF, Kapitel 2 § 15 att man får göra "intrång" på annans mark ifall det är för att tillgodose allmänna intressen.

Hur som helst så har de kommit med en alternativ lösning där vi ska använda sk 'radiolänk' mellan oss och närmsta grannen(fågelvägen) med fiber. Det är ungefär 1km meter mellan oss och fri sikt.. De menar att vi ska få 100mbit, men kommer hög latency vid online spelande vara ett problem? Har ni några erfarenheter av radiolänk?

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Radiolänken i sig ger lägre latens än fiber så just det är nog ett ickeproblem, däremot kan den kanske påverkas av väder, kråkor och störtande flygplan, traktorer eller andra hinder, men en länk på 1 km med fri sikt som görs med seriösa delar borde fungera stabilt och utan att öka latensen så det påverkar nått märkbart.

Det tar tid att dra frågan genom det juridiska systemet och det är väl inte så märkligt att det tar en tid innan man kan få tillstånd, det är ju faktiskt en tvångsåtgärd och det bör inte gå för fort, tänk om man kunde göra sånt här "snabbt" vilka problem det riskerar att bli tex vid vägbyggen eller om nån ville riva ditt hus för att bygga en kraftledning nästa månad. Att dra bredband ger oftast inte så stora skador men lagarna ska fungera för annat också och troligen är det inte så vanligt att nån säger nej på detta sätt och därför finns det ingen lag specifikt för ett litet fiberdike.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hulis: Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har en kompis som satt med radiolänk för ett antal år sen och han menade på att uppkopplingen var oanvändbar när det snöade. Om dagens radiolänkar är bättre vet jag inte.

Om det vore jag så hade jag lagt energi på en lösning som innebär fiber in till fastigheten. Har markägaren motiverat varför han/hon inte vill gå med på servitut till just er?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Äger han alla hus också. Svårt att se att det finns en väg in till ett villaområde som är helt privatägd. Så länge inte han äger alla hus och hustomter så borde det vara en allmän väg, därmed borde vägvärket kunna ta del av det beslut hurvida det får grävas i diket eller ej.

Men jag tror jag kan tala för d flesta nu. Vi är extrrmt nyfikna på vad ni gjort denna granne. Kan ju inte se att det skulle vara ngt annat än att han hyser extremt agg mot just er. XD

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Tacksam för svar.

Mvh Johan

I det här fallet så är det ju inte fråga om allmänt intresse, det är i högsta grad personligt då det enbart påverkar er. Trist är det för er men inte direkt av något större allmänt intresse. Om det gällde huvudfiberkabeln till en by eller ort med många hus , så hade det varit en annan fråga.

Sen måste man i vilket fall som helst ha tillstånd för att göra ett sådant intrång som du menar, det innebär bara att man inte behöver markägarens tillstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Var det inte närmaste grannen som också vad markägaren som vägrade er fiber?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var det inte närmaste grannen som också vad markägaren som vägrade er fiber?

Det var 200m till den grannen, så jag förmodar att personen i fråga syftar på den närmsta medgörliga grannen. Vad sjukt att man kan ha sådana avstånd mellan två bebodda hus, ha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rekommenderar också att ni försöker komma överens sinsemellan först. Om inte, är det väl lantmäteriet som ska kontaktas om ledningsrätt. Eventuellt kan ni få till skott något servitut. Var dock på det klara med att grannen också ska ersättas för det, det kan förmodligen bli ganska dyrt.

Ledningsrättslagen tror jag inte är tillämplig då den gäller för allmänt ändamål, inte för enskilds ledning. Det mest troliga i detta fall är antingen avtals- eller i officialservitut.

Har för mig att det kan finnas ett ytterligare alternativ dock.

Apropå det: Servitut eller liknande lösning ska ALLTID fixas, det räcker inte att prata med folk eller att ha någons godkännande. Ni kan bli osams, grannens fastighet kanske byter ägare och då kan det bli problem i framtiden om ett avtal inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Radiolänken i sig ger lägre latens än fiber så just det är nog ett ickeproblem, däremot kan den kanske påverkas av väder, kråkor och störtande flygplan, traktorer eller andra hinder, men en länk på 1 km med fri sikt som görs med seriösa delar borde fungera stabilt och utan att öka latensen så det påverkar nått märkbart.

Det tar tid att dra frågan genom det juridiska systemet och det är väl inte så märkligt att det tar en tid innan man kan få tillstånd, det är ju faktiskt en tvångsåtgärd och det bör inte gå för fort, tänk om man kunde göra sånt här "snabbt" vilka problem det riskerar att bli tex vid vägbyggen eller om nån ville riva ditt hus för att bygga en kraftledning nästa månad. Att dra bredband ger oftast inte så stora skador men lagarna ska fungera för annat också och troligen är det inte så vanligt att nån säger nej på detta sätt och därför finns det ingen lag specifikt för ett litet fiberdike.

Jo men det är ju en väldigt stor skillnad på ett vägbygge där man behöva riva ett hus mot att lägga ner en fiberkabel i ett dike. I detta fallet har även regeringen gått ut med att majoriteten av alla svenskar ska få fiber närmsta åren och vill skynda på processen genom ökade anslag + att Lantmäteriet har gått ut med att handläggningstiden rörande såna här 'konflikter' är MAX 4 månader då detta är högt prioriterat.

Lagen är på vår sida, problemet är som sagt bara att lantmäteriet måste godkänna detta ifall inte markägaren vill göra det. Och som jag skrev tidigare så är handläggningstiden på 4 månader vilket orsakar problem då fibergrävningen startar om cirka 1 månad. Risken är då att fiberdragningen redan är klar när vårat ärende är handlagt och godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Äger han alla hus också. Svårt att se att det finns en väg in till ett villaområde som är helt privatägd. Så länge inte han äger alla hus och hustomter så borde det vara en allmän väg, därmed borde vägvärket kunna ta del av det beslut hurvida det får grävas i diket eller ej.

Men jag tror jag kan tala för d flesta nu. Vi är extrrmt nyfikna på vad ni gjort denna granne. Kan ju inte se att det skulle vara ngt annat än att han hyser extremt agg mot just er. XD

Det är inget villaområdet utan vi bor längre ut på landet. Vi har en vägsamfällighet men grannen äger 80% av vägen och vi typ 0,5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

I det här fallet så är det ju inte fråga om allmänt intresse, det är i högsta grad personligt då det enbart påverkar er. Trist är det för er men inte direkt av något större allmänt intresse. Om det gällde huvudfiberkabeln till en by eller ort med många hus , så hade det varit en annan fråga.

Sen måste man i vilket fall som helst ha tillstånd för att göra ett sådant intrång som du menar, det innebär bara att man inte behöver markägarens tillstånd

Självfallet så är det inte av 'allmänt intresse' att 1 familj ska få tillgång till fiber. Men det är av allmänt intresse att hela landsbygden ska få tillgång till fiber vilket även omfattar oss.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/09/en-utokad-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det var 200m till den grannen, så jag förmodar att personen i fråga syftar på den närmsta medgörliga grannen. Vad sjukt att man kan ha sådana avstånd mellan två bebodda hus, ha.

Du bor i Sverige.. Det är ganska vanligt att det ser ut såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Bara för att man äger mycket mark har man inte mycket pengar 😂 det är ju bundet i mark.

Värd kommentar. Tror de flesta förutom alla besserwissers förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ledningsrättslagen tror jag inte är tillämplig då den gäller för allmänt ändamål, inte för enskilds ledning. Det mest troliga i detta fall är antingen avtals- eller i officialservitut.

Har för mig att det kan finnas ett ytterligare alternativ dock.

Apropå det: Servitut eller liknande lösning ska ALLTID fixas, det räcker inte att prata med folk eller att ha någons godkännande. Ni kan bli osams, grannens fastighet kanske byter ägare och då kan det bli problem i framtiden om ett avtal inte finns.

Vi har servitut men av någon anledning kan vi inte använda det i det här fallet, fråga mig inte varför.

Har för mig att lantmäteriet snackat om ledningsrätt och att de kan godkänna det för oss. Men att sällskapet som ska dra fibern måste skicka in papper på det först.

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulis:

Vi har servitut men av någon anledning kan vi inte använda det i det här fallet, fråga mig inte varför.

Har för mig att lantmäteriet snackat om ledningsrätt och att de kan godkänna det för oss. Men att sällskapet som ska dra fibern måste skicka in papper på det först.

Mvh Johan

Märkligt, med tanke på det fått för mig att jag lärt mig

Här är formuleringen förresten (ledningsrättslag)

"ledning som ingår i ett elektroniskt kommunikationsnät för allmänt ändamål samt allmän svagströmsledning för signalering, fjärrmanövrering, dataöverföring eller liknande ändamål"

...men säger Lantmäteriet något annat så får det väl bli så!

Edit: OK, skickar företaget bakom ledningen in en ansökan kan det naturligtvis bli aktuellt, såg inte att du skrev det. Då blir ju sträckningen en del av deras nät med infrastruktur. Jag trodde att du gjorde en privat anslutning mot en befintlig fiberledning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulis:

Lagen är på vår sida, problemet är som sagt bara att lantmäteriet måste godkänna detta ifall inte markägaren vill göra det. Och som jag skrev tidigare så är handläggningstiden på 4 månader vilket orsakar problem då fibergrävningen startar om cirka 1 månad. Risken är då att fiberdragningen redan är klar när vårat ärende är handlagt och godkänt.

Skrivet av Hulis:

Mvh Johan

Då är ju problemet egentligen att grävningarna påbörjats innan alla avtal var klara ur din synvinkel, många klagar ju på att det blir förseningar men det här är just ett sånt fall som visar på vad som kan hända i verkligheten och den som ansvarar för nätet har valt bort dig för att kunna komma igång tidigare.
Om det går att efteransluta utan en stor extrakostnad är det väl trevligt ur din synvinkel och inget att bråka om, om det inte går att efteransluta eller blir väldigt mycket dyrare så är det inte lika roligt att nätbyggaren prioriterat de mångas behov på bekostnad av en enstakas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Märkligt, med tanke på det fått för mig att jag lärt mig

Här är formuleringen förresten (ledningsrättslag)

"ledning som ingår i ett elektroniskt kommunikationsnät för allmänt ändamål samt allmän svagströmsledning för signalering, fjärrmanövrering, dataöverföring eller liknande ändamål"

...men säger Lantmäteriet något annat så får det väl bli så!

Edit: OK, skickar företaget bakom ledningen in en ansökan kan det naturligtvis bli aktuellt, såg inte att du skrev det. Då blir ju sträckningen en del av deras nät med infrastruktur. Jag trodde att du gjorde en privat anslutning mot en befintlig fiberledning.

Ja precis, det är ett företag som ska gräva fiber åt hela "grannskapet" nu på en gång. Det är inte så att vi spontant valt att ansluta oss till ett befintligt fibernät utan vi har precis som alla andra fått hem papper där vi bekräftat att vi är intresserade av att få fiber.

Så som det ser ut nu så kommer alltså alla grannar få tillgång till fiber förutom vi då grannen inte tillåter dem att gräva den sista biten till vårat hus. Värt att notera är ju alltså att grannen tillåter att alla andra hushåll som ligger på hans mark får tillgång till fiber, förutom vi.