Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

3570k still going strong!

3570k still going weak!

Sämre processor för mina ändamål får man leta efter. Nu får Ryzen gärna komma.

Köpte min 3570k vintern 12/13, inte bytt sedan dess. Förhoppningsvis blir det röda laget i vår, alltså 4 år.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt väldigt många byten i slutet på 90, början på 2000..

minns inte riktigt alla steg jag tog när det gäller AMD k7 -> AMD XP -> AMD X2..

Men här är några byten jag minns...

Intel DX2 66
AMD DX4 100
Intel Pentium 90(120Mhz)
Intel Pentium MMX 200 (250Mhz)
Intel Celeron 300A (450Mhz)
Intel P3 500 (666?)
AMD K7 650 (800Mhz)
..
AMD XP 2500+ (3200)
AMD X2 4600
Intel Core 2 Duo E8400 (3.8Ghz)
Intel I7 920 (3.5Ghz?)
Intel I5 4670K (4.4Ghz)
Intel I7 5820k (nuvarande system som körts stabilt i över 2 år i 4.4Ghz standard spänning)

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag säger självklarheter men för spel så är det främst GPU som sätter begränsningarna.

Det är väldigt få spel som utnyttjar CPU till max (och behöver inte det)

Något test såg däremot en rätt stor skillnad i om CPUn gick över 4GHz eller inte (oavsett märke och modell). Över 4GHz gav bättre GPU prestanda och användning.

Kanske blir uppgradering till Ryzen i år, just för att jag använder många flertrådade applikationer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

@korbevel:

under 2000-2011 så blev det var tredje år.

Nu har jag haft samma cpu i snart 6år och planerar att byta inom 1-3år.

Om dem nu kommer med något som är bättre vilket jag tvivlar på, kan köra unreal engine 4 utan problem och de är ju för nuvarande den grafikmotor som kommer att ligga på topp fram till 2025~. GPU är väl mer aktuellt då. Men inte ens för bf så kräver all kraft av cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@medetix:
Om dem nu kommer med något som är bättre vilket jag tvivlar på, kan köra unreal engine 4 utan problem och de är ju för nuvarande den grafikmotor som kommer att ligga på topp fram till 2025~. GPU är väl mer aktuellt då. Men inte ens för bf så kräver all kraft av cpun.

Vad får dig att tycka att UE4 toppar ? Själv undviker jag allt som har med UE4 att göra..

Permalänk
Medlem

Allt mer sällan.
Förra var en 3470 icke-k som jag köpte typ oktober 2012, för löjligt lite pengar.
Nu i november 2016 köpte jag en i5-6600k, och tror nog den kommer att hålla i 4 år också, om inte mer.

Annars har jag nog också gått hela vägen från:
Intel 286 10MHz
Intel 486 DX2-66
Intel Pentium 200 MMX
AMD Thunderbird 1200
AMD XP 2500+
AMD XP 3700+
Intel Core2Duo E8400
Intel i5-3470
Intel i5-6600k

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Min i7-2700k var inköpt under början av 2012 och hänger fortfarande med i det mesta (med råge). Överklockad till över 4.4GHz (från fabriksklockningen 3.5GHz).

Jag svarade 4-5 år. Om AMD släpper deras Ryzen och håller vad de lovat så blir det en uppgradering i år. Annars håller jag mig kvar till i7:an ett par år till!

Permalänk
Avstängd

@dblade:

Undviker? varför? vad spelar det egentligen för roll vilken grafikmotor något är LOL. Låter ju helt fruktansvärt idiotiskt xD. Spelar du inte bioshock bara för att de är unreal engine.

Ja det är topp, det finns enbart en handfull andra grafikmotorer som kommer nära, oftast är ingen av dem rakt ut bäst. Alla hanterar olika saker bättre än andra.

Jag baserar min kunskap på examensarbete om just grafikmotorer.

Permalänk
Medlem

kör en 3570k som hemskt gärna får kasseras snart. vill kunna använda min dator effektivare och inte behöva vänta så förjävla länge på klipprendering eller användning av handbrake eller liknande
så vad är det, ~4 år?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har fortfarande kvar en 2600k, men har nu 2st 4790k och 5775c som ersätter, så den har väl gjort sitt. Inte pga den inte kan något mer, utan för att det är svårt att använda fler än 3 maskiner samtidigt

Åh! En till pc-hoarder! Väl mött.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

2500k, inköpt Juli 2011.

4,5GHz i snart 4 år.

Den får köra med mig tills den stupar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Väldigt väldigt väldigt många byten i slutet på 90, början på 2000..

minns inte riktigt alla steg jag tog när det gäller AMD k7 -> AMD XP -> AMD X2..

Men här är några byten jag minns...

Intel DX2 66
AMD DX4 100
Intel Pentium 90(120Mhz)
Intel Pentium MMX 200 (250Mhz)
Intel Celeron 300A (450Mhz)
Intel P3 500 (666?)
AMD K7 650 (800Mhz)
..
AMD XP 2500+ (3200)
AMD X2 4600
Intel Core 2 Duo E8400 (3.8Ghz)
Intel I7 920 (3.5Ghz?)
Intel I5 4670K (4.4Ghz)
Intel I7 5820k (nuvarande system som körts stabilt i över 2 år i 4.4Ghz standard spänning)

Efter core2 bromsades utvecklingen in. Nu står det nästan still, känner jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Efter core2 bromsades utvecklingen in. Nu står det nästan still, känner jag.

Nej hände mycket med nehalem och sandybridge.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner för det.

Core2Duo -> 2600k -> 4570k -> 4770k -> 5960X

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej hände mycket med nehalem och sandybridge.

Ok förlåt då men du fattar vad jag menar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Ok förlåt då men du fattar vad jag menar.

Varenda gång jag läser det påståendet så undrar jag verkligen vad du förväntar dig?

Tror du Ryzen helt plötsligt kommer ge dig 30-40 fler FPS?

Det är inte så att utvecklingen har avstannat, snarare så att grafikkorten har blivit en ordentlig flaskhals. Ju högre upplösningen blir desto mer press sätts på grafikkorten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

2600K sen april 2011, så vet inte riktigt.
Innan Sandy Bridge var det betydligt oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Undviker? varför? vad spelar det egentligen för roll vilken grafikmotor något är LOL. Låter ju helt fruktansvärt idiotiskt xD. Spelar du inte bioshock bara för att de är unreal engine.

Ja det är topp, det finns enbart en handfull andra grafikmotorer som kommer nära, oftast är ingen av dem rakt ut bäst. Alla hanterar olika saker bättre än andra.

Jag baserar min kunskap på examensarbete om just grafikmotorer.

Mest baserat på egen erfarenhet. Känns som det finns två stora grafikmotorer för indieutvecklade VR spel och det är Unity och UE4. UE4 har haft väldiga problem med dålig antialias för att dom tidigare inte implementerat Forward rendering. Det har gjort att det ser ut som skit när man har en lågupplöst pixelmatris. Sedan har jag försökt köra en del ARK Survival Evolved och jag har aldrig fått ut bra fps i detta spel trots en del mixtrande med inställningar. Det ska väl vara det största spelet för UE4?

Epic har ju satsat mycket på att skapa en snygg och lättarbetad editor för utvecklare att arbeta i. Känner att man hamnat lite OT här dock.

Skrivet av serverfel:

Efter core2 bromsades utvecklingen in. Nu står det nästan still, känner jag.

Verkligen. Tidigare kunde man ju byta cpu varje år och enkelt få 50% bättre prestanda! Numera kanske man byter var tredje år för att på sin höjd förbättra prestandan med 20%. Det är knappast ens värt besväret.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dblade:

Verkligen. Tidigare kunde man ju byta cpu varje år och enkelt få 50% bättre prestanda! Numera kanske man byter var tredje år för att på sin höjd förbättra prestandan med 20%. Det är knappast ens värt besväret.

Beror lite på vad man gör. Generell prestanda har ökat väldigt sakta. Specifikt för spel så är ju CPU-delen knappast flaskhals om man sitter på i7-2600K eller senare och inte kör typ GTX 1080 / Titan X i 1920x1080 eller lägre... Kolla in SweClockers och andra som testat, är först vid 1280x720 med GTX 1080 som CPU-delen börjar spelar någon större roll.

Är huvudsyftet att spela så är det inte värt besväret att byta CPU-delen speciellt ofta.

Men inom vissa områden har prestanda ökat rätt rejält, t.ex. för de som använder flyttalsintensiva applikationer som Matematica, Matlab, Octave, programspråket "R" m.fl. I detta fall fördubblad prestanda i Sandy Bridge, för att nästan fördubblas igen med Haswell och igen gå upp 30-40 % med Skylake.

Alla dessa program jobbar i botten med matrisberäkningar, dessa tjänar rejält på de nya instruktioner som lagts till då dessa bygger på en standard som implementeras av bibliotek som OpenBLAS, Intel Math Kernel Library, m.fl. Dessa bibliotek drar full nytta av de nya instruktionerna.

Tror också folk missat hur stor skillnad det är i heltalsprestanda mellan Skylake/Kaby Lake och tidigare. Tittar man på program som främst jobbar med heltal (vilket i praktiken är >90 % av alla program, inklusive spel) och verkligen är CPU-bundna (här ligger det stora problemet, många program är mer begränsade av andra saker än CPU, t.ex. GPU-delen för spel och saker som disk I/O för många andra fall) så är i7-6700K 15-20 % snabbare jämfört med i7-4790K (det lite drygt ett år mellan dessa). i7-7700K lägger på 10 % till.

Men totalt sett har ändå desktop rört sig väldigt långsamt. Har hänt betydligt mer på bärbara (som med stormsteg närmat sig stationära i prestanda) samt servers (där antal kärnor skruvats upp rejält).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varenda gång jag läser det påståendet så undrar jag verkligen vad du förväntar dig?

Tror du Ryzen helt plötsligt kommer ge dig 30-40 fler FPS?

Det är inte så att utvecklingen har avstannat, snarare så att grafikkorten har blivit en ordentlig flaskhals. Ju högre upplösningen blir desto mer press sätts på grafikkorten.

Jag skrev indirekt att ryzen inte kommer ge oss särskilt mycket överhuvudtaget.

Vad i det jag skrev får dig att tro det? Fick dubbelkolla att det var mig du skrev till.

Jag skrev om processorers utveckling, inte om grafikkorts utveckling. Det finns inget i det du skrev som motbevisar eller får mig att tänka om.

Håll inte på med verbal och mental gymnastik nu. Orkar inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Jag skrev indirekt att ryzen inte kommer ge oss särskilt mycket överhuvudtaget.

Vad i det jag skrev får dig att tro det? Fick dubbelkolla att det var mig du skrev till.

Jag skrev om processorers utveckling, inte om grafikkorts utveckling. Det finns inget i det du skrev som motbevisar eller får mig att tänka om.

Håll inte på med verbal och mental gymnastik nu. Orkar inte.

Så svårt var det inte.

"Efter core2 bromsades utvecklingen in. Nu står det nästan still, känner jag."
#16636616

Vad är det som står still? Att Intel fortfarande använder grundläggande Core-arkitekturen?
För att ta ett exempel, I alla arbetslaster som använder AVX2 kan skillnaden vara mer än dubbelt så stor.

I spel kan du får riktigt stora vinster från att gå från Sandy Bridge till Skylake/Kaby Lake.
https://www.youtube.com/watch?v=tbGT-u4i3EY
https://www.youtube.com/watch?v=43g3OTK2AbE

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Händer det inte något extremt gällande prestanda så brukar den nog hänga med 3-4 år innan det är dags för byte av CPU, Moderkort samt minnen. Grafikkort däremot brukar bytas ut vartannat år.

En del påstår ju att man absolut måste ha det senaste i CPU men jag bryr mig inte så mycket. Äldsta grabben ärvde min i5 2500K med dubbla GTX680 och det finns inga spel som inte han kan köra på den burken.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så svårt var det inte.

"Efter core2 bromsades utvecklingen in. Nu står det nästan still, känner jag."
#16636616

Vad är det som står still? Att Intel fortfarande använder grundläggande Core-arkitekturen?
För att ta ett exempel, I alla arbetslaster som använder AVX2 kan skillnaden vara mer än dubbelt så stor.

http://preshing.com/20120208/a-look-back-at-single-threaded-c...

En kille som tittat på ipcn från 1995 till 2015 tror jag. Läs om du vill.

Förr hade du en 33 mhz cpu och året eller två efter en 100mhz som kunde mer per klockcykel.

Idag får du inte dom hoppen. Folk som sitter med 4 år gamla processorer och inte har anledning att byta upp sig. Kolla bara tråden annars.

Vad tycker du att jag inte har förstått? Det kanske inte var core2 som var den definitiva brytpunkten, men har jag fel i att det stagnerat?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men inom vissa områden har prestanda ökat rätt rejält, t.ex. för de som använder flyttalsintensiva applikationer som Matematica, Matlab, Octave, programspråket "R" m.fl. I detta fall fördubblad prestanda i Sandy Bridge, för att nästan fördubblas igen med Haswell och igen gå upp 30-40 % med Skylake.

Alla dessa program jobbar i botten med matrisberäkningar, dessa tjänar rejält på de nya instruktioner som lagts till då dessa bygger på en standard som implementeras av bibliotek som OpenBLAS, Intel Math Kernel Library, m.fl. Dessa bibliotek drar full nytta av de nya instruktionerna.

Från i7 930 till i7 6700k borde man då se 4 ggr högre prestanda på matrisberäkningar? Det låter ganska imponerande, och tråkigt att dom inte istället satsar på att göra vanliga beräkningar snabbare. Det är väl den här typen av beräkningar man brukar låta GPU delen ta hand om numera annars (Cuda/OpenCL?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

http://preshing.com/20120208/a-look-back-at-single-threaded-c...

En kille som tittat på ipcn från 1995 till 2015 tror jag. Läs om du vill.

Förr hade du en 33 mhz cpu och året eller två efter en 100mhz som kunde mer per klockcykel.

Idag får du inte dom hoppen. Folk som sitter med 4 år gamla processorer och inte har anledning att byta upp sig. Kolla bara tråden annars.

Vad tycker du att jag inte har förstått? Det kanske inte var core2 som var den definitiva brytpunkten, men har jag fel i att det stagnerat?

Nej de hoppen får vi inte idag, fast det är väl ganska uppenbart med tanke på tillverkningstekniken. Vi börjar nå slutet på vad som kan konstrueras med kisel, vi har helt enkelt uppnåt punkten där diminishing returns är nästintill vid sin högsta punkt.

Har inte sagt att du inte förstått något. Men jag tror du inte riktigt är med på varför det har "stagnerat" som du kallar det. Kanske för dig om man använder bara datorn till spel eller så. Men till virtualisering, videoenkodning med AVX2 och rendering så är Sandy Bridge och Ivy Bridge ett stort skämt jämfört med Haswell/Haswell-E och Skylake/Kaby Lake.

Spel använder ju så lite resurser jämfört med paralleliserade arbetslaster, där en high-end Sandy Bridge Xeon säljs för kaffepengar idag för att de har blivit så totalt omsprungna på serversidan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gjorde ju misstaget att köpa en 2600K som fortfarande står sig extremt bra sedan 2011, särskilt överklockad. Detta innebär ju tyvärr då att jag går miste om lyckan att packa upp en ny fin processor och njuta av den ökade prestandan... eftersom sådan inte finns.

/hulle.

Var inte ledsen, du är inte ensam!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Brukar byta burk 3-4 år mellanrum med kanske en GPU upgrade imellan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Brukade sälja datorn efter ca 2 år får att få ut så mycket som möjligt för datorn, gillade även överklockning, något det inte blivit mycket av sedan man fick barn, blir nog mer när man kommer ikapp med ekonomin ^^
Med det sagt så kommer jag troligen delidda CPUn o överklocka lite extra istället för att köpa en ny när det blir ny gpu, vilket troligen blir AMDs HBM2, när den nu kommer!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tillhör också gruppen med en i7-2600K, men som har råkat ut för ett problem på antingen moderkortet eller på CPU:n efter att min Corsair H60 gav upp och som slutat upp i att jag inte längre kan överklocka varken minne eller processor (inkl. boost threshold). Story time i forumet

Ser fram emot en 8C/16T AMD Ryzen då alla andra CPU:er som jag haft har varit från AMD och som säkerligen kommer komma till nytta iom alla de långa nätter av Handbrake batch encodes.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dblade:

Från i7 930 till i7 6700k borde man då se 4 ggr högre prestanda på matrisberäkningar? Det låter ganska imponerande, och tråkigt att dom inte istället satsar på att göra vanliga beräkningar snabbare. Det är väl den här typen av beräkningar man brukar låta GPU delen ta hand om numera annars (Cuda/OpenCL?)

Ryzen ska ju vara >= 40 % mer effektiv jämfört med Excavator, det är ungefär samma boost vi har från Sandy Bridge till Skylake (i alla fall för heltal, är en mindre skillnad för skalära flyttal och betydligt större skillnad för vektoriserade flyttal). Man kan tyvärr inte förvänta sig heltalsfaktorer högre prestanda i generella beräkningar, vi börjar nå taket för hur mycket parallellism som kan extraheras ur en enskild instruktionsström.

Att man kan få sådan boost i enstaka fall är just för att de är specifika fall där man kan utnyttja egenskaper hos data, i detta fall hos matriser och specifikt för hur man gör matrismultiplikation (varje cell kan beräknas oberoende av alla andra celler samt är exakt samma operationer för varje cell, men olika data).

Det är sant att GPUer är riktigt effektiva på denna typ av beräkningar, men GPUer fungerar bara väl om de får tugga en ganska lång stund (millisekunder är en väldigt lång tid för en CPU/GPU) på data innan svaret behöver skickas vidare.

Den typen av beräkningar man normalt gör med program som jag listade ovan hoppar allt för ofta mellan sådan som bäst hanteras av en CPU (heltalsberäkningar och skalära beräkningar) och sådant som fungerar bra på GPU (dataparallella flyttalsberäkningar) för att det ska vara effektivt att lägga ut på en GPU. Är helt enkelt för hög kostnad att kommunicera mellan CPU och GPU, kommunikationskostnaden skulle i de flest fall överstiga beräkningskostnaden! Är precis detta fall där SIMD på CPUer (SSE/AVX hos x86 och NEON på ARM) är som mest värdefullt då det är noll kommunikationskostnad (data lämnar ju aldrig CPU-kretsen).

Skrivet av NKLnu:

Tillhör också gruppen med en i7-2600K, men som har råkat ut för ett problem på antingen moderkortet eller på CPU:n efter att min Corsair H60 gav upp och som slutat upp i att jag inte längre kan överklocka varken minne eller processor (inkl. boost threshold). Story time i forumet

Ser fram emot en 8C/16T AMD Ryzen då alla andra CPU:er som jag haft har varit från AMD och som säkerligen kommer komma till nytta iom alla de långa nätter av Handbrake batch encodes.

Tips: använd QuickSync. I Skylake/Kaby Lake producerar QuckSync ett visuellt bättre resultat med en något lägre bitrate än vad man kan få med högsta inställning hos x264.

Edit: länk till en tidigare post som handlar om ett test som kollar just på bitrate och kvalité hos olika encoders.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer