MSI Gaming Laptop - Underpresterar grovt? (Spec i tråden!)

Permalänk

MSI Gaming Laptop - Underpresterar grovt? (Spec i tråden!)

Hej!

Har en MSI Gaming Laptop jag köpte för vad jag misstänker vara ca. 1,5 år sedan.

I kortare drag består den av:

GPU: NVIDIA GeForce GTX 970M (lite osäker på VRAM då systemdisplay bara visar det integrerade?)
CPU: Intel Core i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz.
Moderkort: MSI GE72 2QF(?) SMBIOS 2.8, BIOS TYPE UFI
RAM: DDR3 8GB, vet inte riktigt vart jag hittar info om tillverkare osv :/
Operating System & Version: Windows 8.1, 64bit. Clean install. 6.3.9600 build 9600.
GPU Drivers: 378.49. Precis uppdaterat.

Problemet:
Det känns som att den underpresterar väldigt med tanke på vad som är i den.
Spelar för tillfället ganska mycket Overwatch. Har allting på "Low" (100% screen rendering) och snittar ungefär 60-90 FPS.
Har vänner med sämre laptops som lirar på runt stadiga 70 FPS trots att de har settings på "High".

Är säker på att Overwatch använder NVIDIA-kortet och inte det integrerade. Har valt det i NVIDIAs kontrollpanel. Har även försökt ändra lite inställningar här (läs: i nvidias kontrollpanel) som jag hittade via google. Det ökade kanske min FPS med 5-15 eller något, men ganska marginellt.

Jag bör väl ändå komma upp i lite högre FPS?
Kör för tillfället på en extern skärm då jag ogillar laptopsskärm-formatet (storlek). Kopplingen är ett HDMI-uttag från datorn med HDMI-sladd inkopplad i en HDMI>DVI-adapter som sedan sitter i skärmen. Kan det har något med det att göra?

Tusen tack på förhand för att hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du posta lite grafer från MSI Afterburner över hur det ser ut när du spelar? Det som är intressant är CPU och GPU frekvens och usage.

Jag har själv haft problem med en underpresterande MSI laptop. Det visade sig vara nätagget som börjat sega ihop (ej original). En gaminglaptop kräver ofta att du har nätagget inkopplat, annars sänker den frekvensen på GPU'n. Graferna från MSI Afterburner kommer att visa på detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Absolut! Laddar ner och återkommer!

Permalänk
Medlem

Kan vara Thermal Throttling som är orsaken till dina problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida: Vad jag förstår enl. google så innebär det att prestandan går ner om CPUn blir för varm så att fläkten/fläktarna kan kyla ner den lite?

Overwatch har ett alternativ där man kan visa "performance display", enl. denna är min GPU temp. på ca 82-85 grader när jag spelar. Är det ovanligt högt? Gränsfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Restauragnar:

@Cenorida: Vad jag förstår enl. google så innebär det att prestandan går ner om CPUn blir för varm så att fläkten/fläktarna kan kyla ner den lite?

Overwatch har ett alternativ där man kan visa "performance display", enl. denna är min GPU temp. på ca 82-85 grader när jag spelar. Är det ovanligt högt? Gränsfall?

Det är korrekt uppfattat. Men vad jag förstår så gäller dessa temperaturer enbart GPUn. Har du undersökt vilka temperaturer din CPU uppnår under hög belastning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Restauragnar:

80+ är inte nödvändigtvis något problem när det gäller laptops. Graferna jag efterfrågade kommer att visa om du har throttlingproblem också eftersom det som då händer är att frekvensen på CPU och GPU går ner.

Visa signatur

Permalänk

@Cenorida: Inte alls. Ska se till att göra det! Visar MSI Afterburn någon CPU temp måntro? Något rekommenderat program som kan visa CPU temp annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Restauragnar:

@Cenorida: Inte alls. Ska se till att göra det! Visar MSI Afterburn någon CPU temp måntro? Något rekommenderat program som kan visa CPU temp annars?

Den kan visa det också. Ta med de graferna också om du får plats.

Visa signatur

Permalänk

@giplet: Har laddat ner det nu. Vågar man fråga hur det fungerar? Hur sparar jag en graf och laddar upp den till dig här? :}

Permalänk
Hedersmedlem

Programmet har dels möjligheten att ändra inställningar på grafikkortet. Det ska du inte ge dig på just nu. Vidare kan man visa ett gäng olika grafer. Välj de du vill ha så att alla får plats på skärmen. Dra igång spelet och spela 5 min. Tabba sedan ut och använd Skärmklippsverktyget till att kopiera graferna du ser på skärmen. Ladda upp på valfri sida för forumbilder och länka här.

Visa signatur

Permalänk

@giplet: Tusen tack! Återkommer någon gång efter 17 då jag slutat jobba!