Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Jo men skillnaden då var att dem hade HT alltså 8 logiska kärnor medans dessa har ingen HT och är låsta på 4!

Det gäller ju bara den ryktade i5:an. Så det är ingen större skillnad mot tidigare, bara att Intel kommer konkurrera lite mer med sig själv än de gjort. Om de faktiskt släpper en i5:a d.v.s., det tror jag först på när jag ser den. Allt det här är ju bara rykten, som ändras lite hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du länkar till en person som sysslar med utveckling primärt och inte direkt sitter o spelar BF skulle jag tro på denna server, som för 2 år sedan tyckte 4 core var "mer än nog" på mobilfronten.

Jag, och många med mig trorbjag, kan nog hålla med Linus här.

I de flesta fall så räcker nig 2-3 kärnor mer än väl på mobiltelefoner. Få som kör servertillämpningar där, eller sysslar med tung och omfattande videoredigeringar (enklare klipp på youtuben räknas inte).

Har nästan gått "inflation" och hype kring så många kärnor som möjligt på telefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja, svårt att se någon större poäng. Men visst, kan man hitta moderkort till rätt pris så.
Skadar ju knappast.
Avsaknaden av turbo på 7640 är väl märklig förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag, och många med mig trorbjag, kan nog hålla med Linus här.

I de flesta fall så räcker nig 2-3 kärnor mer än väl på mobiltelefoner. Få som kör servertillämpningar där, eller sysslar med tung och omfattande videoredigeringar (enklare klipp på youtuben räknas inte).

Har nästan gått "inflation" och hype kring så många kärnor som möjligt på telefoner.

I mobilmarknaden, helt klart.

I desktop marknaden där allt från videokodning till spel idag kan använda 8+ kärnor... nej.

Många 8 kärniga CPUer på telefoner idag är dock "parade" 4 kärniga. Dvs.. 4 högeffektiva, låg frekvens som hanterar lätta IDLE jobb. samt 4 högprestanda, hög frekvens som hanterar hård last. Alla 8 jobbar inte samtidigt, så det är egentligen fel att säga "8 core", då det är mer 4+4, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I mobilmarknaden, helt klart.

I desktop marknaden där allt från videokodning till spel idag kan använda 8+ kärnor... nej.

Många 8 kärniga CPUer på telefoner idag är dock "parade" 4 kärniga. Dvs.. 4 högeffektiva, låg frekvens som hanterar lätta IDLE jobb. samt 4 högprestanda, hög frekvens som hanterar hård last. Alla 8 jobbar inte samtidigt, så det är egentligen fel att säga "8 core", då det är mer 4+4, men...

Håller med.

På desktop så är det betydligt mer användbart och intressant med lite fler kärnor än i telefon. Dock så är det smart med hög/låg-energikärnor i telefoner som du är inne på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Om de senaste ryktena är sanna så får jag nog käka upp det jag har sagt om Ryzen IPC. Det ser ut som om de faktiskt kommer tävla med Intel på den fronten också och samtidigt erbjuda dubbla antalet kärnor/trådar, lägre TDP till samma pris som 7700k. Två och en halv vecka till så vet jag om jag behöver beställa ett AM4 kit till min Phanteks kylare

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700x-389-8-core-cpu-benchmar...