Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

vill se ryzen 1800x testas mot intel 7700k i cs:go men ger mest fps och stabilast fps.

Trode csgo gick att köra på en potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Trode csgo gick att köra på en potatis

CS är en matrialsport. Det gäller att ha dom bästa grejerna annars kan datorn släppa en pixel på tvären och du får ett "lol ez noob" uppkört i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

CS är en matrialsport. Det gäller att ha dom bästa grejerna annars kan datorn släppa en pixel på tvären och du får ett "lol ez noob" uppkört i ansiktet.

Lite grann som F1 Men så länge som den ger stabila 240 fps finns det för tillfället inte någon skärm som trycker mer än det (om jag minns rätt), kan inte tänka mig att man ser stor skillnad mellan 200 och 300 fps då man kör på en 144 Hz skärm, men om någon kan upplysa mig så kör på! (och ge gärna en förklaring till varför )

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man ska vara lite petig
x1xx serierna (41xx, 61xx, 81xx), exempelvis 8150 var Bulldozer
x3xx serierna (43xx, 63xx, 83xx), exempelvis 8350 var Piledriver

Piledriver var strömsnålare än Bulldozer vid samma klockfrekvens. Samt att Piledriver vanligtvis också var snabbare än Bulldozer vid samma klockfrekvens.
Helt klart en förbättring. Men för många så var det för lite för sent (too little, too late).

Jag trodde att Piledriver var en revision av Bulldozer?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag trodde att Piledriver var en revision av Bulldozer?

edit: bild nedan är inte exakt, den är illustrativ men ger ändå ett bra exempel

Stämmer nog bra, om man tittar på denna graf ser man att det blir mer strömsnålt (och snabbare). om dom hade tryckt in lika mycket ström som tidigare versioner (tänk att OC'a dom) hade prestanda hoppen varit större, men de hade också dragit lika mycket ström.

Man ser även att excavator är mycket strömsnålare jämtemot steamroller, vilket är en stor förbättring i generell prestanda. Så för gemene man såg det ut som att AMD inte plockade ut mer än några procent mer prestanda för varje generation.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Ryzen blir med största sannolikhet inte någon "Intel-dödare" utan det handlar om att bli "Bra nog till rätt pris" som AMD sedan kan bygga vidare på.

Ja, och bra nog är ju vad en förkrossande majoritet köper, inte bäst. AMD har ju ett läge de inte haft på många år där de temporärt hamnar på ungefär samma tillverkningsprocess som Intel. Jag är lite rädd för att Intel får ordning på nästa process och drar ifrån ganska snabbt igen. Å andra sidan börjar vi närma oss slutet, så om de prickar rätt med arkitekturen borde de kunna konkurrera rätt bra ändå.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, och bra nog är ju vad en förkrossande majoritet köper, inte bäst. AMD har ju ett läge de inte haft på många år där de temporärt hamnar på ungefär samma tillverkningsprocess som Intel. Jag är lite rädd för att Intel får ordning på nästa process och drar ifrån ganska snabbt igen. Å andra sidan börjar vi närma oss slutet, så om de prickar rätt med arkitekturen borde de kunna konkurrera rätt bra ändå.

Vad jag väntar mig är att ryzen ligger på den säkra sidan klock vis, och de kommer att gå att ge en fin klockning. Själv skulle jag bli jättenöjd om en R5 1400X kommer att kunna ta sig upp till i7 7700k hastigheter, det skulle betyda att det rakt av finns ett alternativ för den som har råd med kylning. Att Intel kommer att försöka komma "ikapp" (dela CPU fronten med AMD för den generella konsumenten) är bara bra för oss som vill ha billiga och bra datorer

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vad jag väntar mig är att ryzen ligger på den säkra sidan klock vis, och de kommer att gå att ge en fin klockning. Själv skulle jag bli jättenöjd om en R5 1400X kommer att kunna ta sig upp till i7 7700k hastigheter, det skulle betyda att det rakt av finns ett alternativ för den som har råd med kylning. Att Intel kommer att försöka komma "ikapp" (dela CPU fronten med AMD för den generella konsumenten) är bara bra för oss som vill ha billiga och bra datorer

En anledning till att ha dom lågt klockade från fabrik är att XFR (eller vad heter AMDs autoklock?) kommer se mycket bättre ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag är lite ledsen att mitt moderkort pajade i höstas så jag var tvungen att köpa ny rigg. Skulle gärna satsa på AMD som det ser ut. Ja ja. Får väl ge min burk till lillgrabben så jag måste skaffa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Säkert någon bug min 4790k får bara 59% processor anvädning i 1080p full ultra. Startar XTU när bf1 är igång sen kollar jag senare efter avg för att se helheten.
mvh

Laddade in ny firmware igår som gav stöd för SLI på moderkortet (sjukt att det tar år för dom att ge stöd för det) och mycket riktigt gick CPU användning ner och GPU upp. Var alltså något fel på chipset som gjorde detta.

Nu får jag ca 80-85% användning i 3440x1440 och hamnar runt 150fps där jag tidigare fått ut 80-90

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av boogey:

Å andra sidan börjar vi närma oss slutet, så om de prickar rätt med arkitekturen borde de kunna konkurrera rätt bra ändå.

Nu vart jag intresserad( ) börja närma oss slutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Swec sitter på exemplar nu va?

Garanterat men NDA är något dom följer strikt.

Så gör ingen skillnad hoppas deras test får släppas före 2 Mars dock

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Swec sitter på exemplar nu va?

Tror att ex gick ut till recensenterna nu i veckan, så dom sitter med största sannolikhet på några ex.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

om de håller Broadwell-e IPCn då kommer jag äga en minst 6 kärnig CPU ganska snart, min I5 4690K(4.7GHz, 1.335V) ligger på nära 25% användning innan jag startar något spel villket är ganska irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

om de håller Broadwell-e IPCn då kommer jag äga en minst 6 kärnig CPU ganska snart, min I5 4690K(4.7GHz, 1.335V) ligger på nära 25% användning innan jag startar något spel villket är ganska irriterande

Det ligger nog mer i ditt system, än i CPU'n. Jag har 4-9% CPU användning, med youtube klipp igång, runt 40 flikar i FireFox, (Jag har den dåliga vanan att spara på öppna fönster av olika anledningar) 20'ish ikoner nere vid klockan, Thunderbird och 5-epost konton som kollas var 3 minut, Total Commander som kopierar filer till mina cloud-mappar för dagens backupper, och MEGA / Dropbox som syncar.

Så vad du gör med din 4690K som gör att den använder 25% CPU, när min 2500K i det närmaste idlar, vet jag inte. Men jag skulle inte räkna med att vad det än är uppför sig annorlunda på en ny CPU. Så du ska kanske lista ut vad som felar, och göra något åt det. Sen kan det vara kul att köpa en ny CPU i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det ligger nog mer i ditt system, än i CPU'n. Jag har 4-9% CPU användning, med youtube klipp igång, runt 40 flikar i FireFox, (Jag har den dåliga vanan att spara på öppna fönster av olika anledningar) 20'ish ikoner nere vid klockan, Thunderbird och 5-epost konton som kollas var 3 minut, Total Commander som kopierar filer till mina cloud-mappar för dagens backupper, och MEGA / Dropbox som syncar.

Så vad du gör med din 4690K som gör att den använder 25% CPU, när min 2500K i det närmaste idlar, vet jag inte. Men jag skulle inte räkna med att vad det än är uppför sig annorlunda på en ny CPU. Så du ska kanske lista ut vad som felar, och göra något åt det. Sen kan det vara kul att köpa en ny CPU i alla fall.
B!

två instanser av Discord, 130 tabs i chrome, steam, spotify, malware bytes, CCleaner, Avast och NZXT CAM. två stora google document som jobbas på och två gmails som updateras mer än en gång per minut. ca: 40 tabs är anime och sen resterande är forum, youtube och blocket. NZXT CAM äter 3%-10% men jag har inte lyckats hitta något annat som ser lika bra ut. det stora problemet är alla chrome flikar skulle jag gissa och de kan hjälpas av fler trådar och sen Malware Bytes, CCleaner och Avast ochså. det är inte som att det hindrar min spel prestanda mycket men jag stör mig lite på att man kollar till höger och märker att CPUn ligger på en massa användning när man inte riktigt gör något med datorn siffran är nog lite inflerad för jag hade Lighworks uppe när jag tog den men ca: 15% har jag sätt flera gånger när man kollar och när man spelar så tar spelen bara ~85% av CPUn så grafikkortet får ofta inte sträcka på benen riktigt. fasen viken rant det vart men skit samma nu vart det så kanske kommer spara till efter sommaren och bygga helt ny PC istället men en Ryzen CPU blir det om de inte är en lika stor besvikelse som FX :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

Som du själv skriver, så, japp, det är nog ditt system, snarare än din CPU. Med det där kommer inte göra någon som helst skillnad att köpa en ny CPU, siffrorna kommer se likadana ut i alla fall. Du får, som jag, fundera på en lösning för att minska på antalet flikar. Möjligen skulle du kunna byta till en annan browser, och använda mer minne, men mindre CPU...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

två instanser av Discord, 130 tabs i chrome, steam, spotify, malware bytes, CCleaner, Avast och NZXT CAM. två stora google document som jobbas på och två gmails som updateras mer än en gång per minut. ca: 40 tabs är anime och sen resterande är forum, youtube och blocket. NZXT CAM äter 3%-10% men jag har inte lyckats hitta något annat som ser lika bra ut. det stora problemet är alla chrome flikar skulle jag gissa och de kan hjälpas av fler trådar och sen Malware Bytes, CCleaner och Avast ochså. det är inte som att det hindrar min spel prestanda mycket men jag stör mig lite på att man kollar till höger och märker att CPUn ligger på en massa användning när man inte riktigt gör något med datorn siffran är nog lite inflerad för jag hade Lighworks uppe när jag tog den men ca: 15% har jag sätt flera gånger när man kollar och när man spelar så tar spelen bara ~85% av CPUn så grafikkortet får ofta inte sträcka på benen riktigt. fasen viken rant det vart men skit samma nu vart det så kanske kommer spara till efter sommaren och bygga helt ny PC istället men en Ryzen CPU blir det om de inte är en lika stor besvikelse som FX :/

Kör med firefox själv (men kör på linux där det av någon anledning funkar bättre än win 10), sen behöver man bara gå in på about:config, enabla typ showbrowserwarningonquit (heter typ så) så att man får spara prompt, starta om webbläsaren en gång då och då för att ränsa bort inaktiva trådar från att köras + minska ram användningen, har 5 fönster á 250 flikar med en cpu idle på 5-10% (i7 3770K @ 4.6 GHz). Firefox drar ändå typ 2 GB ram men det gör inget för min del då jag har 12 GB ram kvar att leka med

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Hehe jösses, varför ha så mycket skräp öppet alls?
Jaja, smaken är som baken och alla gör det som passar dem bäst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag trodde att Piledriver var en revision av Bulldozer?

På Intel sidan brukar man göra skillnad på Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, etc.
Även om de olika stegen inte är totalt ny arkitektur från grunden.
Ska man behandla AMD lika så verkar det rimligt att man håller isär de ursprungliga Bulldozer mot de uppdaterade Piledriver. Men ja de bygger ju på samma grund.

Permalänk
Medlem

Hmm 65 Watt TDP, låter som en CPU för mina tysta projekt. Bryr mig inte om top performace för jag kör inte tokhög resolution. Ska väl bara Vega komma ut också, kanske.

Permalänk
Medlem

Inväntar på ITX moderkort för sockeln AM4, med 1800X i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Nu vart jag intresserad( ) börja närma oss slutet?

Syftade bara på att det inte går att krympa processerna så mycket mer. Även om utvecklingen kanske inte är över än känns det definitivt som att den kommer att sakta ner snart. Det borde kunna ge AMD en chans att komma in i matchen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Syftade bara på att det inte går att krympa processerna så mycket mer. Även om utvecklingen kanske inte är över än känns det definitivt som att den kommer att sakta ner snart. Det borde kunna ge AMD en chans att komma in i matchen.

Förr eller senare kommer ett hopp till annan teknologi för att lösa framtidens behov, så att kisel försvinner är varken ett problem eller något som kommer innebära slutet för all utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Syftade bara på att det inte går att krympa processerna så mycket mer. Även om utvecklingen kanske inte är över än känns det definitivt som att den kommer att sakta ner snart. Det borde kunna ge AMD en chans att komma in i matchen.

Börjar närma sig den gränsen ja.. på Kisel. Förr eller senare borde man finna ett bra substitut för Kisel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds