AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem

Sjukt lågt pris på 1800X om den nu är ~6900k. Blir införskaffande omedelbums på lanseringsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

70 dollar skillnad på 1700X och 1700. Det måste väl vara något mer än bara MHz som skiljer dom åt, med tanke på att alla dessa skall vara "upplåsta".

Gissar på att de kör samma grej som med Phenom II serien, där alla gick att klocka, men bara vissa hade upplåst multipel. t.ex. 1055T vs 1090T, skillde nästan ingenting i praktiken om man var lite duktig på att klicka med FSB.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Skulle det kunna vara att modellerna utan X är utvalda med hänsyn till att någon eller några av dessa flertalet XFR-sensorer är defekta eller utanför spec, så att XFR-läget skulle påverkas negativt? Istället för att kasta chipet så blockerar de funktionen och säljer med lägre TDP (eftersom att de inte kommer klocka upp sig själva).

De skulle i så fall fortfarande kunna klockas lika bra som motsvarande X-modell, men då för hand.

Kan bli intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag är lite skeptisk till Ryzen ännu.
Visst, detta kan potentiellt bli en prisvärd konkurrent till socket 2011, för den köpare som verkligen kan utnyttja 8 kärnor...

Men för de flesta vanliga entusiaster/gamers som i dagsläget sitter på 1151 socket, så ser jag inte riktigt lockelsen:
Ryzen har lägre klockfrekvenser (speciellt de billigare), och tills motsatsen bevisas så utgår jag från att den kommer ha lägre IPC än motsvarande Intel-processor.
Då är det väl inte så lockande att köpa en processor som antingen är en hyfsat bit långsammare för ungefär samma pengar som tex en 7700k, eller en hyfsat bit dyrare för i bästa fall ungefär samma prestanda?

*edit*
Mycket beror ju förstås på hur klockvänliga de är

Ja, visst blir Ryzen i första hand en konkurrent till Socket 2011 snarare än 1151, så sitter man idag på 1151 och man inte behöver fler kärnor förändrar lanseringen inte så mycket. Ryzen har ungefär samma svagheter som Intels S-2011-processorer, förutom att priset inte är lika hutlöst. Intels åttakärniga 6900K går t.ex. bara upp till 3.7 GHz Turbo, så även med Intel får man betala mer för sämre prestanda om man vill ha mer än 4 kärnor. Det är helt enkelt en konsekvens av att man klämmer in fler kärnor på samma kisel.

Men för AMD:s del är det en vettig strategi. De vet att de aldrig kommer kunna slå Intel i ren klockfrekvens och enkeltrådad prestanda/IPC, men att erbjuda "fler kärnor till lägre pris" har länge varit AMD:s styrka som de körde med redan på Phenom-tiden. Om varje kärna ändå är "tillräckligt" kraftfull kan det funka utmärkt för AMD.

Tror att "entusiaster" i allmänhet börjar bli trötta på 4-kärniga processorer som varit mainstream sedan Q6600 som kom för tio år sedan. Finns gott om applikationer där man har nytta av fler kärnor, samtidigt som prestandan per kärna säkerligen kommer att räcka till (annars floppar Ryzen). Dessutom, om fler börjar köra 8-kärniga processorer kanske det leder till att spelutvecklare optimerar mer för detta (även konsolerna har ju 8 kärnor) så de får ett övertag mot t.ex. 7700K trots lägre IPC/klockfrekvens.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror att "entusiaster" i allmänhet börjar bli trötta på 4-kärniga processorer som varit mainstream sedan Q6600 som kom för tio år sedan. Finns gott om applikationer där man har nytta av fler kärnor,

Nämn en sådan applikation där 8 kärnor vinner över 4 kärnor?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: hypervisor! *drop mic*

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Men för AMD:s del är det en vettig strategi. De vet att de aldrig kommer kunna slå Intel i ren klockfrekvens och enkeltrådad prestanda/IPC, men att erbjuda "fler kärnor till lägre pris" har länge varit AMD:s styrka som de körde med redan på Phenom-tiden. Om varje kärna ändå är "tillräckligt" kraftfull kan det funka utmärkt för AMD.

Man ska aldrig säga aldrig däremot kan man inte förvänta sig detta av denna generations Ryzen. AMDs fokus borde istället ligga på att bli "close enough" till ett mer förmånligt pris för att sedan använda detta för att utmana Intel på alla punkter senare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I princip all form av rendering. Kompilering av program har också nytta av fler kärnor. Personligen skulle jag ha nytta av fler än 4 kärnor.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Allt som inkluderar tung rendering? Har funnits i årtal applikationer som nyttjar fler kärnor än fyra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pagge:

@Ratatosk: Måste vara exklusiv plast med tanke att den kostar 400:- mer än mpk xD
Tack för svar!

Verkar märkligt, men jag antar att de får mängdrabatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Åtta kärnor på 65W TDP...sinnessjukt imponerad är jag ialf!

Även jag är sjukt sugen på att se hur Ryzen R7 1700 presterar och hur sval den går.

Presterar den som en i7 7700 K med 65 w TDP och betydligt svalare är det en klar vinnare till Mitt Dan Cases A4 bygge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oTiuZ:

I princip all form av rendering. Kompilering av program har också nytta av fler kärnor. Personligen skulle jag ha nytta av fler än 4 kärnor.

Problemet, om man nu ska se det som ett problem, är att t.ex. rendering är embarrassingly parallel. Sedan kan detta delas in i två underklasser, dataparallella problem och uppgiftsparallella problem.

De problem som är triviala att köra på massor med kärnor och som är dataparallella, t.ex. rendering, kan i de flesta fall köras långt mer effektivt på en GPU än på en CPU. Kör man ändå på en CPU är det mer energi- och transistoreffektivt att bredda SIMD-enheterna än att ha fler kärnor (vilket är orsaken till SSE, AVX och AVX-512).

Att rendera med GPGPU hade tidigare problem med att mängden VRAM satt käppar i hjulen för hur stora problem som kan hanteras, ett problem som Nvidia löst med Pascal och AMD kommer lösa med Vega (GPU kan då jobba med virtuella adresser och använda både CPU RAM och disk). Blenders CUDA-backend har stöd för detta sedan sommaren 2016. Tittar man specifikt på Ryzen Blender demo så är en så pass enkel GPU som GTX 1060 runt 2,5 gånger snabbare än Ryzen och i7-6900K, så varför rendera på CPU?

Kompilering drar absolut nytta av många kärnor. Är också ett uppgiftsparallellt problem så kan inte lösas effektivt med GPU eller SIMD. Det finns dock synkroniseringspunkter och även med massiv mängd RAM och SSD så händer väldigt lite hastighetsmässigt efter 5-6 CPU-kärnor även i projekt där kompileringstiden är många minuter (är i alla fall mitt resultat mätt på en dual Xeon E5 2690, 2x 8-kärnor).

Finns en hel del problem som effektivt kan köras på många kärnor och som är uppgiftsparallella, men har själv svårt att komma på några som är relevanta på skrivbordet. För servers finns det dock massor

Men folk får gärna lista alla dessa fall de har där många kärnor är användbart på skrivbordet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som har tänkt på att många kärnor kan vara bra till att streama? Har inte sett någon kommentera om det de senaste dagarna. De flesta (typ 3 pers) jag ser på twitch streamar från samma dator som de spelar eller gör arbete på.

En extra riktig kärna eller två hjälper markant när man spelar och streamar, kör bender, fl studio eller dylikt utan att skaffa en laptop eller extra dator för att hantera streamen.

Med 8 kärnor (läs 6 eller 4 med andra saker igång) kan man trycka ganska hög kvalitet ur OBS jämtemot 4 som ska fightas med applikationer. Jag vet att jag kommer ha trevligt att gå från en överklockad i7 3770k till en R5 1600X (och kanske en stor AIO kylare +klock därtill )

Och ja, jag är medveten om att den kanske inte klockar bra, jag kommer vänta tills klock resultat visar hur hårt man kan trycka dom, om den går till/över 4.5 GHz blir det snabbt köp till sommaren...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Dessutom, om fler börjar köra 8-kärniga processorer kanske det leder till att spelutvecklare optimerar mer för detta (även konsolerna har ju 8 kärnor) så de får ett övertag mot t.ex. 7700K trots lägre IPC/klockfrekvens.

Är ett visst motlut för fler men lite långsammare kärnor i spel.

När Digital Foundry ställde i7-6700K @ 4,6 GHz mot i7-5820K @ 4,6 GHz samt i7-5960X @ 4,4 GHz så räcker den fördel Skylake har över Broadwell i IPC för att göra 6700K till den snabbaste alternativet. Man testade även SLI (överklockade Titan X i 1920x1080) och då bara ökade fördelen för 6700K.

I spel så verkar Skylake ha ett IPC övertag mot Broadwell-E på ca 15 %. Om/när skillnaden blir närmare 0 % så är det absolut roligare med fler kärnor, men än så länge är 4 kärnor + SMT optimala valet för spel då dessa modeller presterar bättre per CPU-kärna.

Kikar man på SweClockers test av 7700K ser man också att lägsta FPS är inte heller någon fördel för E-serien, utan här verkar också färre och snabbare kärnor ge bäst utdelning.

Blir riktigt spännande att se hur Ryzen hanterar spel, framförallt när funktioner som XFR kickar in.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spännande! Nu är jag inte spekulant i dagsläget, sitter med en 5820K som har tuffat på i 4.5Ghz (den är stabil i 4.7GHz men jag väljer hellre tystare dator) i snart två år. Jag gav för övrigt 3 800:- för min 5820K vilket är ganska exakt en tusenlapp billigare än dagens 6800K, dollarkursen suger...

Anledningen till att jag över huvud taget uppgraderade till en Haswell E var att jag ville köra 3-Way SLI och det gjorde jag också med tre GTX 980 fram till GTX 1080 släpptes (SLI är inte vad det har varit).

Ser verkligen fram emot kommande tester av Ryzen. Speciellt intresserad hur "fåtrådade" applikationer funkar, tänker på spel. Fördelen med Intels sexkärniga är att de oftast klockar som attan, alla fall Haswell E. Från 3.6Ghz på en kärna i turbo till 4.5Ghz på alla kärnor är ju kalas för spel.

Å andra sidan så bytte jag för några månader sedan till en 3440x1440 skärm så grafikkortet lär vara flaskhalsen ett bra tag till.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men folk får gärna lista alla dessa fall de har där många kärnor är användbart på skrivbordet!

För gemene svensson som bara surfar räcker en Celeron å 4GB ram (min sambo kör på det), men för personen som renderar senaste sängkammare filmen samtidigt som han spelar så kanske han behöver 8-kärnor, men vad vet jag!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar märkligt, men jag antar att de får mängdrabatt.

Ja och med tanke på att om man ska köpa så många så att det lönar sig så går man ju kanske inte till en vanlig återförsäljare.

Permalänk
Medlem

intressant, har du nån koll på snabbaste i7 för en DAW oxo? Eftersom jag håller på med musikskapande och oxo är intresserad av vad en ryzen kan prestera ...kör en 4960x just nu och den funkar ju bra men man är ändå lite sugen på nytt ...Vad skulle idagsläget vara den bästa i7:an för att skapa musik i exempelvis cubase tro? @Yoshman:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

@st33l: de flesta DAW applikationerna gillar att äta cpu kärnor, så ju fler ju bättre (oftast), så en xeon med många kärnor är nog det bästa, men detta är ju väldigt dyrt om du vill ha senare generationer av intel processorer.

Men ryzen kommer vara mycket billigare för en standard 8 kärnig prcessor (om inte intel ändrar på sina priser)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Hm är sugen att gå tillbaka till AMD klara cpu mot Intels som AMD påstå så ligger min plånbok illa till för ett nytt byggen 😎

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att många kärnor fortfarande verkar funka som marknadsföringsploj efter bulldozer

Permalänk
Medlem

Jaa det hoppas man ju nu att ryzen tvingar intel att gå ner i pris...ju bättre ryzen presterar så ju lägre i pris kan man ju hoppas intel lägger sig för att inte tappa allt för mycket till AMD@wowsers:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

Vill se speltester som bf1 & csgo före det blir köp, är skeptisk till att zen presterar bra i singeltrådat före motsatsen är bevisad

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Priset betyder att "alla" har råd med en CPU med 8 kärnor. Kommer bli svårt med att motivera ett köp av en CPU med bara 4kärnor. AMD har på en gång dödat den marknaden. En 4kärnig CPU funkar idag men om ett till 2år så kommer man behöva minst 6kärnor för att få bra min fps i spel.

Min 6700k går nästan på knäna i Battlefield 1, ligger ungefär på 91-92% användning konstant i stora strider, detta i 5Ghz OC

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Lite märkligt att många kärnor fortfarande verkar funka som marknadsföringsploj efter bulldozer

Ploj eller inte, Bulldozer har faktiskt 8st exekveringsenheter!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Så 1700x - 1800x, så skillnaden är bara hur högt klockad varje modell är?

Frågan är kommer överklockningen funka på samma sätt som Intel's K-märkta modeller?

Skrivet av Sveklockarn:

Adobe Premiere, After Effects, Sony Vegas.

Program som älskar mera kärnor/trådar.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Min 6700k går nästan på knäna i Battlefield 1, ligger ungefär på 91-92% användning konstant i stora strider, detta i 5Ghz OC

Och det är processorn & inte en (typ) bugg i spelet som ställer till det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@liquisole: Nja utan OC blir det väl ingen värst Intel dödare annat än priset
Om alla olika läckor är nåt att lita på verkar ju IPC'n ligga kring Haswell-E (om jag minns rätt), vilket fortfarande är ett steg eller två bakom i7 7700K, vilket betyder att enkeltrådat kommer ligga efter, men om XFR är något att lita på kommer nog många gå på en kraftig kylare och en R5 1400X eller en R5 1600X och köpa en rejäl kylare, om OC'n går upp till bra nivåer kommer ryzen linjen ändå att prestera mycket bättre jämtemot pengar och tid som blir nerlagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Och det är processorn & inte en (typ) bugg i spelet som ställer till det?

Bör ej vara, Witcher 3 samt bf4 får jag liknande resultat i, sen är det ju möjligt att det är pga z170 som är ett genomruttet chipset

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

@13ers3rk: Bara på en eller två kärnor troligtvis, jag betvivlar starkt att den kramar ur all prestanda på alla trådar, den kör väl allt de den levandes kan som CPU'n ska göra, betvivlar dock att BF1 sätter en sån ny och OC'ad processor på knä

Visa signatur