Media Markt överger Sverige

Permalänk
Melding Plague

Media Markt överger Sverige

Hemelektronikkedjan Media Markt lämnar den svenska marknaden och överför samtliga varuhus till norska Expert, som planerar svensk comeback under annat varumärke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyskarna pallar inte trycket!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Åfan en efter en lämnar Expert, Siba och nu Media Markt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Tyskarna pallar inte trycket!

Snarare så att svenskar föredrar bättre support framför "billigare" varor (som i många fall inte var billigare i slutändan).

Skrivet av crew seven:

Åfan en efter en lämnar Expert, Siba och nu Media Markt

SIBA lämnar dock inte utan man väljer helt enkelt att fokusera på NetOnNet. Expert verkar dock komma tillbaka till någon mån om man ska tro artikeln ovan även de under ett nytt namn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Ingen förlust i mitt tycke. Räcker med e-shopping och ibland en sväng till Netonnet!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Expert, som lämnade den svenska marknaden 2012, väljer dock att inte återlansera det egna namnet utan sägs använda varumärket Power för den svenska återetableringen.

Nya dörrklockan?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag handlat något på Media Markt senaste 7-8 åren. Lägre priser online och reor där de höjt priserna innan så att reapriset blir ursprungspriset.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat nånting där ifrån.

Synd dock. :/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är media markt billigare än andra? Har inte handlat där på flera år, men har alltid gillat deras fysiska butiker.

Upplever att de har haft samma priser som elgiganten, siba etc. men har aldrig bra erbjudanden (som elgiganten ofta har).

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat något där sedan 2011.
Dock tråkigt att det försvinner.

@Sisyfos: Skönt att se att jag inte va den ända som tänkte på det när jag hörde "power"

Permalänk
Medlem

Inte så att man trillar av stolen av förvåning direkt. Sedan Netonnet's lagershop kom till stan finns det liksom ingen anledning att gå till Media Markt längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Digital fyndjägare

Billigt är inte alltid bäst. Service med personal som innehar kompetens är det som säljer i 1:a hand. Saknar verkligen inte dem, sämre service och garantihantering får man leta länge efter.

Säger bara en sak... som man bäddar får man ligga.
Och NEJ det är absolut ingen myt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Vi säger så. Media Markt har nog den sämsta servicen jag varit med om och produkterna de säljer är oftast subpar. Siba däremot har jag inte ens sagt har dålig service. NetOnNet (som drivs av samma företag) har ganska bra service. Att folk skulle ha koll på Media markt är inte heller sant (iallafall inte i Umeå och Luleå) eftersom de verkar anställa vilka klåpare som helst.

När det kommer till näthandel så har jag betydligt bättre erfarenhet från ställen som Inet och Webhallen än hos Media Markt. Media markts service är ett rent skämt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Hoppas Elgiganten lägger ner också snart.

Permalänk

Föga förvånande.
Ska bli intressant att se vad Power kommer kunna erbjuda.
Jag är en av de som snurrade rätt mycket i dem lokala Expertbutikerna.

Ska bli intressant att se Powers instegsstrategi på Svenska marknaden- mediamarkt har ju uppenbarligen misslyckats ganska hårt med låg prissättning och höga kostnader.

Skrivet av anon230307:

Härligt! Hoppas Elgiganten lägger ner också snart.

Kommer inte hända.
Elgiganten är enorma. Inte minst sedan de förvärvärvade Phone House.
Dessutom inte bra ur konkurrenssynpunkt för Svenska konsumenter.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Media Markt har nog den sämsta servicen jag varit med om och produkterna de säljer är oftast subpar. Siba däremot har jag inte ens sagt har dålig service. NetOnNet (som drivs av samma företag) har ganska bra service. Att folk skulle ha koll på Media markt är inte heller sant (iallafall inte i Umeå och Luleå) eftersom de verkar anställa vilka klåpare som helst.

När det kommer till näthandel så har jag betydligt bättre erfarenhet från ställen som Inet och Webhallen än hos Media Markt. Media markts service är ett rent skämt..

Kan verkligen bekräfta att detta som du fått sagt här och nu är den absoluta sanningen.

R.I.P MediaMarkt

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon230307:

Härligt! Hoppas Elgiganten lägger ner också snart.

Elgiganten går ganska bra ekonomiskt och expanderar dessutom i och med uppköpet av Phonehouse. Så chansen att de lägger ned är inte stor..

Skrivet av Bl4ckIce:

Kan verkligen bekräfta att detta som du fått sagt här och nu är den absoluta sanningen.
R.I.P MediaMarkt

Försökte reklamera en SSD hos dem som jag köpte för två jul sen till brorsan. Skiten la av efter en månad och efter två veckor av tjafsande med Media markt (som först påstod att de inte sålde dessa SSD:er för att sedan påstå att deras garanti inte gäller etc) så sket jag i det och köpte en ny åt brorsan lokalt istället. Den tuffar på än... Tåls att nämnas att det var en billig SSD som egentligen inte ens var värd att tjafsa om. Minns även att brorsan hade problem med service på ett headset som smälte ljudkontrollen.. Han skulle även köpa ett trådlöst headset hos dem men när han fick hem lådan så saknades USB dongeln och det tog honom ett bra tag att få pengarna tillbaka.

Tror aldrig jag haft en bra service hos Media Markt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vad händer med mitt presentkort jag har på Media Markt? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fanns en bra sak med Mediamarkt. Man kunde sticka dit och titta på tvn som man sen köpte på netonnet.

Inte direkt bra priser och urusel service.

Har iofs handlat en soundbar hos dem.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

jag har än så länge inte haft någon dålig erfarenhet med mediamarkt i borås. och dem har haft väldigt bra show-floor, där man kunnat se alla produkter klart o tydligt innan man köpt dem. vilket varken elgiganten eller netonnet har haft. så jag är lite besviken över att se dem försvinna.

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det ju synd, om inte "nya Expert" kommer att ha lika stort utbud som man kan gå och klämma på sakerna innan man köper dem billigare någon annan stans.

Permalänk

Expert var rena smörjan förr. Höga priser samt deras reklamer där anställda var så duktiga på att hjälpa var total bluff. De hade försäljare precis som andra butiker, de kan ingenting om varorna utan läser bara upp säljpoängerna som står på varans lapp.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Fan va gött. Känner flertal personer som glatt berättat att de köpt sin nya ”ultra super gaming” datorer därifrån och jag sitter och skakar på huvudet samtidigt som jag läser specsen...

Riktigt jävla inkompetent kundservice också. Det enda negativa är väl att det är till MediaMarkt jag går om jag vill klämma på någon mus/tangentbord eller så, dock ligger Elgiganten bredvid och Inet endast ett par kilometer till bort så

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Några kronor billigare? Skiljer vanligtvis väldigt mycket i pris mellan näthandeln och fysiska butiker. Har man inget behov av service på plats är det ofta pengar i sjön att handla i butik. Tillgängligheten är det som lockar med butik för min del, när man behöver något omgående.

Att Media Markt försvinner är väl ingen större förlust, men Expert är tyvärr inte en mycket bättre ersättare om dom kör på samma vis som sist. Samma stuk som de andra stora kedjorna, men med ett betydligt högre pris för sina varor.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kärlekstrollet:

Expert var rena smörjan förr. Höga priser samt deras reklamer där anställda var så duktiga på att hjälpa var total bluff. De hade försäljare precis som andra butiker, de kan ingenting om varorna utan läser bara upp säljpoängerna som står på varans lapp.

Med andra ord som Media markt då..

"Mängden Vram bestämmer hur bra grafikkortet är..."

*Facepalm*

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur deras service i butikerna sett ut kan jag förstå varför det inte gått bättre för bolaget. Har lämnat butiken vid två tillfällen efter att ha försökt med flertalet säljare men ingen tillhörde rätt avdelning och kunde inte hitta rätt person.

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt. Har flera gånger fått bra hjälp hos min lokala butik vid garantiärenden utan några problem eller tjaffs. Har rätt omgående fått prylar utbytta istället för att behöva skicka saker fram o tbx på reparation. Så det är verkligen en butik jag kommer sakna.

Visa signatur