Telia: "Vi kommer inte blockera Pirate Bay"

Permalänk
Melding Plague

Telia: "Vi kommer inte blockera Pirate Bay"

Kort efter domen mot Bredbandsbolaget meddelar nu Telia att de inte kommer införa någon blockering av The Pirate Bay, såvida de inte tvingas till detta genom ett domstolsbeslut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I andra ord skriver de att de också skulle blockerat TBP i Bredbandsbolagets sits?

Permalänk
Avstängd

När ska BBB blockera tpb då?
Går fortf att komma in.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte BBB tar och biter i företags boten om nu alla andra ignorerar domen. Annars lär det kosta mera än 500k i tappade kunder. behåller man 1250 eller flera kunder så är en vinstaffär...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

När ska BBB blockera tpb då?
Går fortf att komma in.

Sista feb

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I andra ord skriver de att de också skulle blockerat TBP i Bredbandsbolagets sits?

Vem menar du hade gått emot ett domslut mot sig själv och betala vite?

Skrivet av Lothbrok:

När ska BBB blockera tpb då?
Går fortf att komma in.

Enligt domen ska det börja gälla från månadsskiftet om jag inte minns fel.

Skrivet av Implor:

Frågan är om inte BBB tar och biter i företags boten om nu alla andra ignorerar domen. Annars lär det kosta mera än 500k i tappade kunder. behåller man 1250 eller flera kunder så är en vinstaffär...

Det tror jag inte, det är inte ett engångsbelopp vi talar om. Jag skulle tippa på att det handlar om ett vite på 500K per dygn, vecka eller månad de trotsar domstolens utslag. Vidare, vem ska kunderna gå till istället? Det lär ju inte dröja länge förrän alla frivilligt följer domslutet, alternativt att alla blir tvingade av domstolen. Domen är ju från högsta instans och anses ju vara prejudicerande. Så hur någon annan skulle få rätt torde ju vara omöjligt med rådande lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Härligt att Telia börjar stå på sig!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Blomman90:
Menar att deras statement är poänglöst.
"Vi skulle inte blockerat TPB! så länge vi inte blir dragna till domstol som BBB dvs"

Permalänk
Medlem

Logiskt. Det är BBB, inte "alla bredbandsleverantörer" som blivit ålagda att blockera, så det vore otroligt barnsligt och kundfientligt av telia att blockera bara för att BBB fått en dom emot sig. branchen är väldigt naiv om de tror och förväntar sig att andra bara ska följa efter, eller om de tror att leverantörerna skulle börja "sammarbeta" i frågan, som de också uttryckt en förhoppning om.

Det kommer bli en process per leverantör, och det är också det enda rimliga. Och bäst för alla som är emot, då det kommer skapa en kontinuelig debatt kring det hela, samt att man som kund då har möjlighet att hoppa runt bland leverantörer som fortfarande inte blockerar, så detta är bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Blomman90:
Menar att deras statement är poänglöst.
"Vi skulle inte blockerat TPB! så länge vi inte blir dragna till domstol som BBB dvs"

Ja, eller det beror på hur du vill se på det. De säger att de inte frivilligt kommer att blockera TPB, utan endast om en domstol tvingar dem. Men eftersom domen är fattad av högsta instans så är det bara en fråga om när "Upphovsmakarna" väljer att dra Telia inför rätta. Händer det inte så är det ju lugnt, men jag tvivlar på att de vilar särskilt länge på hanen med det vapnet de nu på något sätt lyckades få.

Permalänk
Medlem

@Blomman90:
Nu har de ett rättspraxis däremot, i andra ord är det högst sannolikt att Telia skulle bli tvingade att blockera TBP på alla instanser i kedjan.

Permalänk
Avstängd

Blir intressant att se hur lång tid det tar innan Telia får en stämningsansökan mot sig. Jag gissar att det kommer att vara lugnt ett tag tills de (filmbolagen) ser hur BBB löser sin blockering och hur effektiv den blir, sen kommer de att gå efter Telia och övriga leverantörer.

Och i Storbritannien filtrerar Google och Bing bort piratsajter ur sökresultaten (börjar gälla till sommaren), eller i alla fall flyttar ned dem längre bak. Undrar när samma sak sker här. För de som vill finns ju DuckDuckGo och liknande dock.

http://www.idg.se/2.1085/1.676311/google-piratsajter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Frågan är om inte BBB tar och biter i företags boten om nu alla andra ignorerar domen. Annars lär det kosta mera än 500k i tappade kunder. behåller man 1250 eller flera kunder så är en vinstaffär...

Tror du allvarligt att 500k är en engångsavgift?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så i ett nötskal,

Telia-Sonera : "Vi kommer att erbjuda våra kunder den tjänst de betalar för, så länge som det inte innebär kostnader för oss."

Det intressanta är hur långt det kommer gå innan internetleverantörer måste lägga till en asterisk* vid slutet av "tillgång till internet". Hur många sidor får blockeras innan man enligt marknadsföringslagar måste klargöra att vissa delar censureras bort och aktivt blockeras (då menar jag inte uppenbart olagliga sidor, vilket Pirate Bay inte hör till).

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk

Hur mycket jag än är för ett fritt internet så hade jag inte kunnat bojkotta BBB eller vilken annan operatör som hade gjort det(hade dock bojkottat för andra grejer men det hör inte hit)

Dom följer bara domstols beslut, Det är inte hos *insert valfri operatör som skulle kunna omfattas av detta i framtiden*det ligger och att tappa kunder för något dom inte kan göra något åt är en hård smäll.

Att bojkotta *valfritt bolag* hjälper inte mot ett öppet internet, det är som att skjuta en brevbäraren för att grannen snokade i din brevlåda och snodde din post.

Läste på facebook om en del personer som skulle bojkotta BBB så det är lite där denna text kommer ifrån.

Nog för att 500K miljoner är mycket pengar så kommer det garanterat inte vara en engång avgift.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

Telia har inte blivit tvingade i rätten än, har dom?

Permalänk

@mrpijey: Det handlar inte om ryggrad. BBB är ett bolag som måste tjäna pengar och skulle dom inte följa vad domstolen har sagt så kommer dom gå bankrutt i vite avgifterna.

Banhof och telia m.fl är tvungna att göra samma sak om inte dom inte ville gå i konkurs.

Felet ligger inte hos BBB här utan hos alla stora media bolag som fortsätter jävlas pga alla ignoranta, penga k*ta affärsmän som sitter längst uppe i industrin.

Vore det inte för att dom är teknologiska analfabeter så hade där inte piratats lika mycket. Folk idag vill konsumera saker globalt vilket dessa media bolag inte vill ge med sig.

Fullt med regions lås överallt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Blomman90:
Nu har de ett rättspraxis däremot, i andra ord är det högst sannolikt att Telia skulle bli tvingade att blockera TBP på alla instanser i kedjan.

Precis vad jag har anfört i mina poster!
Sen kan ju Telia även överklaga så högt de vill/får tillstånd till. Om de känner att de vill kasta lite mer pengar på det.

Skrivet av mrpijey:

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

På vilket sätt då menar du? Telia säger ju att de kommer agera precis som BBB, om de också får ett domslut mot sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

Nej, då de inte är dömda ännu till att blockera TPB.
Så länge domen som den nu är gäller det enbart BBB och inga andra aktörer på marknaden.

En dom per aktör eller en övergripande dom som gäller alla.
Trist men så är läget idag. Kommer dock inte överge BBB för detta.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Livsnjutare 😎

Telia försöker sig på ett PR-trick för att locka kunder...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Så om man har BBB som internetoperatör så är det inte möjligt att surfa in på TPB i mars? Eller kommer det fortfarande fungera genom TOR etc?

Om ja, helt jävla meningslös dom imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Så om man har BBB som internetoperatör så är det inte möjligt att surfa in på TPB i mars? Eller kommer det fortfarande fungera genom TOR etc?

Om ja, helt jävla meningslös dom imo.

Som det står i domen är det en DNS blockering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dagens skämt, jag är väldigt tveksam till att Telia skulle köra rättegången igen då BBB förlorade
Samtliga leverantörer kommer att bli tillsagda att blockera TPB, frågan är bara vilka som vågar köra rättegången igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Blomman90:
Nu har de ett rättspraxis däremot, i andra ord är det högst sannolikt att Telia skulle bli tvingade att blockera TBP på alla instanser i kedjan.

Praxis kan det inte väl inte vara? Hovrättens domar är inte prejudicerande (mig veterligen) så varje anmälan måste drivas var för sig. Eller har jag fel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Praxis kan det inte väl inte vara? Hovrättens domar är inte prejudicerande (mig veterligen) så varje anmälan måste drivas var för sig. Eller har jag fel?

Nog kan det vara så, men ingen annan lär ju vinna i domstolen så, frågan är vilka som vill chansa och ta den kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Telia försöker sig på ett PR-trick för att locka kunder...

Verkar fungera för Bahnhof, så varför inte?

FK, det är inte första gången Telia går mot strömmen i liknande frågor. De drivs dock inte av en narcissist utan förlitar sig på sina produkter och tjänster som det är trygga med att det säljer sig självt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@moire: Förlåt, men jag har ingen aning om vad det innebär. Därmed frågade jag.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Det står inget om att det är 500k/mån eller annat som skulle indikera att det är löpande vite. Kan bara tolka det som att man får betala ett engångsvite. Sedan måste ett nytt vite dömas ut och om man har ignorerat domslutet så lär andra vite vara avsevärt högre.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Filmbranschen bör istället utveckla och leverera lockande tjänster som tilltalar sin kundgrupp.

Du kommer antagligen undan detta genom att ändra DNS från din ISP till OpenDNS eller Google DNS.

Annars nås TPB även över Tor. Annars finns VPN.