Permalänk
Medlem

Glasdatorn - Bygga datorchassi i glas från grunden

Tanken med mitt bygge var att bygga ett chassi för formfaktorn ATX med delar jag hade över och att köpa så lite grejer som möjligt både vad det gäller material till chassit och så även innehållet. Allting i chassit är utbytbart på ett lätt sätt så i fall uppgraderingsdjävulen får tag i en så går det lätt att byta ut delarna. Innehållet är ju minst sagt inte så upphetsande...

Chassi: Egenbyggt från grunden av glas
Kylare: Zalman
CPU: Intel q9400
GPU: GTX 560
RAM: 4GB
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3
Lagring: Samsung 1,5 TB

Jag hade glas över sedan fönsterrenoveringen för ett par år sedan så jag tänkte jag kunde använda det, glas kanske inte är optimalt när man har småbarn men jag bestämde mig för att använda tvåvägs spegelfilm som laminering till glaset då jag hade lite över sedan ett "magic mirror" projekt för en tid sen. Så först skar jag ut glaset, sedan la på spegelfilmen och sen limmade ihop glasstyckena med glassilikon. Därefter var det limmning av utdragbar del (gjord av modifierade expanderbeslag) till moderkortet och sedan fixa fästning till nätaggregat genom att limma fast ett par avsågade vinkeljärn. Hårddisken är fastsatt med kardborrband gjort för att hänga tavlor så håller för 6 kg. Aluminiumlisterna köpte jag för en billig peng på ett stort byggvaruhus och silikonet med, så det blev väl totalt någon hundralapp i total byggkostnad. Det svåraste att hitta var en strömknapp till moderkortet men gick in till dataverkstan i uppsala och fick en, tack till dataverkstan för det det. Jag tycker slutresultatet blev ganska bra med tanke på att jag gjorde det på en vecka när barnen sov, är föräldraledig

Hoppas ni gillar det

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

En jäkla kul idé och det blev ju en väldigt Clean look på den. Bra (och snabbt) jobbat!

Om jag får komma med lite kritik så skulle det möjligtvis vara alu-listerna, dom blir lite för dominerande. Personligen tror jag det skulle varit snyggare med högglanspolerade, smalare lister som skulle smälta bättre in i spegel materialet.

Hur är ventilationen i burken, blir det varmt?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

En jäkla kul idé och det blev ju en väldigt Clean look på den. Bra (och snabbt) jobbat!

Om jag får komma med lite kritik så skulle det möjligtvis vara alu-listerna, dom blir lite för dominerande. Personligen tror jag det skulle varit snyggare med högglanspolerade, smalare lister som skulle smälta bättre in i spegel materialet.

Hur är ventilationen i burken, blir det varmt?

Tack, ja ville ha en rätt clean look men jag trodde det skulle vara svårare än det var att få ihop glaset på ett bra (hållbart) sätt. Min första tanke var faktiskt att använda svart solfilm och svarta lister men kände att den då skulle bli rätt lik ganska mycket som finns på marknaden, så fick bli så här för nu i alla fall. Ja men det hade nog passat bra med högglanspolerade lister till spegelfilmen absolut vet dock inte var man hittar såna för 129 kr som den där listen kostade

Den är ju helt öppen på baksidan och cpu fläkten blåser ut ur chassit och grafikkortet med så cpu'n samt grafikkortet håller sig under 40 grader under låg belastning, har faktiskt inte stressat systemet för kolla temperaturer noga men den kommer mest användas som htpc och till film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fainted1:

Tack, ja ville ha en rätt clean look men jag trodde det skulle vara svårare än det var att få ihop glaset på ett bra (hållbart) sätt. Min första tanke var faktiskt att använda svart solfilm och svarta lister men kände att den då skulle bli rätt lik ganska mycket som finns på marknaden, så fick bli så här för nu i alla fall. Ja men det hade nog passat bra med högglanspolerade lister till spegelfilmen absolut vet dock inte var man hittar såna för 129 kr som den där listen kostade

Den är ju helt öppen på baksidan och cpu fläkten blåser ut ur chassit och grafikkortet med så cpu'n samt grafikkortet håller sig under 40 grader under låg belastning, har faktiskt inte stressat systemet för kolla temperaturer noga men den kommer mest användas som htpc och till film och serier.

Helt klart ett bra val att inte gå på svart och svart, det hade sett ut som vilken låda som helst om du inte satte en lapp på "OBS! Detta är glas!".
Jag förstår ditt val av lister när en del av utmaningen var att hålla en tight budget (bra pris!) och om det får kosta vad det vill så är det ju ingen sport att bygga!

Jag hade missat det där med att den var öppen på baksidan, då borde det inte vara några problem med tempen. Smart! När du får för mycket tid och pengar så kan du ju göra en baksida av högglanspolerad rostfri hålplåt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Helt klart ett bra val att inte gå på svart och svart, det hade sett ut som vilken låda som helst om du inte satte en lapp på "OBS! Detta är glas!".
Jag förstår ditt val av lister när en del av utmaningen var att hålla en tight budget (bra pris!) och om det får kosta vad det vill så är det ju ingen sport att bygga!

Jag hade missat det där med att den var öppen på baksidan, då borde det inte vara några problem med tempen. Smart! När du får för mycket tid och pengar så kan du ju göra en baksida av högglanspolerad rostfri hålplåt.

Hehe nej precis Ahh coolt ja det kanske får bli nästa projekt, känns lite tomt på projektfronten nu när datorn är klar. Så jag får kika på allt coolt alla andra gjort för lite inspiration!

Permalänk

Snygg som f¤¤

Permalänk

Ett tidskrävande projekt anar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxinator:

Snygg som f¤¤

Tack som f..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxinator:

Ett tidskrävande projekt anar jag?

Hmm inte så värst mycket tid, kanske 10-12h total aktiv tid utspridd under ca 1 vecka. Men då hade jag i stort sett allt hemma redan, bara en vända för o handla. Bygget gick ganska bra utan större misstag, det ändå jag lyckades med vara ett knäcka en glasruta så den blev sned när jag skar. Dottern vaknade o börja skrika, tänke jag bara skulle göra klart sista skivan... men löste sig då jag hade en bit över. Sen la jag väl del tid på att fundera ut lösningar eftersom under projektets gång men det röknas inte

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Intel Core i7-10700K @4.8 GHz| MSI MEG Z490I Unify | 32 GB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz/CL16 | Asus GeForce RTX 3070 Dual | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-U12A | 2 x Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440p 165 Hz

Permalänk
Medlem

Snyggt men vad med kylningen ser inte ut som den har någon vidare ventilation så hur hantera hårdvaran detta?

EDIT*
Fick kollat lite mer i tråden här ser jag var för snabb att skriva.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.