Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Zelda brukar ju vara känt för bra story och sådant

Vet inte om jag håller med här, har spelat de flesta Zelda sen NES/SNES tiden och de brukar inte innehålla mer story än vad som ryms på baksidan av en spelförpackning.

Missförstå mig rätt, tycker att de är suveräna spel men inte så att man drunknar i lore och story direkt.
Tror att de är en medvetet val faktiskt, Shigeru Miyamoto tror jag har sagt att han vill att Zelda spelen ska vara som hans barndom när de fantiserade ihop egna äventyr.

Ser fram emot Btow, men jag har en del andra spel att bli klar med först, kommer att bli svårt att hålla sig från youtube...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort anklagelser, otrevligheter och okonstruktiva inlägg.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 [..]Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Lothbrok: logikpuzzlessarna i shrinesen är ju i klass med pusslen i portal. går inte att ha ordet repetativt där. ofta finns flera lösningar och inte en rätt.
Men sitter man och kollar på hur folk löser gåtor med sin kreativitet istället för att göra det själv realtime så blir det naturligtvis inte lika skojj. poängen blir lost då nästan.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat i några timmar och är sjukt imponerad.
Ni som dagligen spelar spel på PC med värsta processorn, skärmen och grafikkortet och som tycker att grafik är bättre än spelupplevelse kan fortsätta med det.

Denna konsol kostar under 4000kr så räkna inte med att man får grafik motsvarande 20 000kr PC.

Med det sagt. Jag har spelat alla Zelda spel som kommit ut på stationär konsol + en del av de till Gameboy varianterna. Kan säg att detta Zelda spel har så mycket nytt jämfört med alla tidigare Zelda spel som gör det unikt.

För det första. Det är en väldigt öppen och stor värld. För det andra, man kan i princip slå sönder eller hugga ner alla möjliga föremål, man kan i princip plocka upp alla möjliga föremål så som knivar, massa olika svärd, kvistar, kött av olika slag, örter, ja jag har bara spelat lite, men det verkar vara oändligt med saker man kan plocka upp och använda jämfört med tidigare spel.

En annan rolig sak är hur man kan påverka miljön. T.ex. om du tänder en fackla och råkar dra den i torrt gräs så startar du en gräsbrand som sprider sig.

Allting du har på dig i vapen väg kan du i princip kasta på folk. OM du har ett svärd, en yxa, en sledgehammer, en kvist, tunna, sten eller vad som helst så kan du välja att kasta den på en fiende.

Stora stenbumlingar i världen går att putta på och t.ex. rulla nedför en backe där dom rullar över fienden.

Matlagning: Man kan skjuta en mängd med djur som vildsvin, fåglar av olika slag, ödlor m.m och man kan sedan hitta en kittel vid en eld och slänga in en blandning av olika kött, örter, chili frukter och mycket mer för att skapa olika maträtter, potions osv. Det är bara att testa sig fram, men man får lite hintar på vägen vad man kan laga.

Finns säkert massor av mer saker som imponerar, men än så länge har jag inte spelat så mycket så det ska bli grymt kul att fortsätta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Nu har jag spelat i några timmar och är sjukt imponerad.
Ni som dagligen spelar spel på PC med värsta processorn, skärmen och grafikkortet och som tycker att grafik är bättre än spelupplevelse kan fortsätta med det.

Denna konsol kostar under 4000kr så räkna inte med att man får grafik motsvarande 20 000kr PC.

Med det sagt. Jag har spelat alla Zelda spel som kommit ut på stationär konsol + en del av de till Gameboy varianterna. Kan säg att detta Zelda spel har så mycket nytt jämfört med alla tidigare Zelda spel som gör det unikt.

För det första. Det är en väldigt öppen och stor värld. För det andra, man kan i princip slå sönder eller hugga ner alla möjliga föremål, man kan i princip plocka upp alla möjliga föremål så som knivar, massa olika svärd, kvistar, kött av olika slag, örter, ja jag har bara spelat lite, men det verkar vara oändligt med saker man kan plocka upp och använda jämfört med tidigare spel.

En annan rolig sak är hur man kan påverka miljön. T.ex. om du tänder en fackla och råkar dra den i torrt gräs så startar du en gräsbrand som sprider sig.

Allting du har på dig i vapen väg kan du i princip kasta på folk. OM du har ett svärd, en yxa, en sledgehammer, en kvist, tunna, sten eller vad som helst så kan du välja att kasta den på en fiende.

Stora stenbumlingar i världen går att putta på och t.ex. rulla nedför en backe där dom rullar över fienden.

Matlagning: Man kan skjuta en mängd med djur som vildsvin, fåglar av olika slag, ödlor m.m och man kan sedan hitta en kittel vid en eld och slänga in en blandning av olika kött, örter, chili frukter och mycket mer för att skapa olika maträtter, potions osv. Det är bara att testa sig fram, men man får lite hintar på vägen vad man kan laga.

Finns säkert massor av mer saker som imponerar, men än så länge har jag inte spelat så mycket så det ska bli grymt kul att fortsätta.

PS4 kostar ~2400 kr och har Grafik bättre än de flesta PC spelen som finns på marknaden, Uncharted 4 t.ex.

Så kostnad är dålig ursäkt.

Stor och öppen värld ja, men väldigt livlös.
Du kunde elda upp omgivningen inkl träd och buskar i Far Cry 2 också.
Typ allt du nämner finns redan i andra spel, liksom inget nytänkande.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Hunnit spela 5-6 timmar. Lätt tidernas bästa spel som det känns nu.
Har spelat spel i över 30 år, sedan man fick ett vectrex i mitten på 80-talet

Permalänk

@Lothbrok:

världen är den mest livFULLA världen i ett spel hitintills. överallt finns fåglar, insekter, ödlor, ekorrar osv. och de är inte statiska grafiska noveliteter. man kan både fånga, eller döda dem.

fåglar i witcher el skyrim är bara grafik i cutscenes.

i zelda är världen full av liv "på riktigt".

och djuren påverkar omvärlden, om tex ett vildsvin springer in i enemy camp börjar badguysen jaga det ect.
dessutom har vi att man måste planera efter väder och vind hur man skall resa. man måste äta, värme, osv.

det är open world på en helt ny level!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Nu har jag spelat i några timmar och är sjukt imponerad.
Ni som dagligen spelar spel på PC med värsta processorn, skärmen och grafikkortet och som tycker att grafik är bättre än spelupplevelse kan fortsätta med det.

Denna konsol kostar under 4000kr så räkna inte med att man får grafik motsvarande 20 000kr PC.

Med det sagt. Jag har spelat alla Zelda spel som kommit ut på stationär konsol + en del av de till Gameboy varianterna. Kan säg att detta Zelda spel har så mycket nytt jämfört med alla tidigare Zelda spel som gör det unikt.

För det första. Det är en väldigt öppen och stor värld. För det andra, man kan i princip slå sönder eller hugga ner alla möjliga föremål, man kan i princip plocka upp alla möjliga föremål så som knivar, massa olika svärd, kvistar, kött av olika slag, örter, ja jag har bara spelat lite, men det verkar vara oändligt med saker man kan plocka upp och använda jämfört med tidigare spel.

En annan rolig sak är hur man kan påverka miljön. T.ex. om du tänder en fackla och råkar dra den i torrt gräs så startar du en gräsbrand som sprider sig.

Allting du har på dig i vapen väg kan du i princip kasta på folk. OM du har ett svärd, en yxa, en sledgehammer, en kvist, tunna, sten eller vad som helst så kan du välja att kasta den på en fiende.

Stora stenbumlingar i världen går att putta på och t.ex. rulla nedför en backe där dom rullar över fienden.

Matlagning: Man kan skjuta en mängd med djur som vildsvin, fåglar av olika slag, ödlor m.m och man kan sedan hitta en kittel vid en eld och slänga in en blandning av olika kött, örter, chili frukter och mycket mer för att skapa olika maträtter, potions osv. Det är bara att testa sig fram, men man får lite hintar på vägen vad man kan laga.

Finns säkert massor av mer saker som imponerar, men än så länge har jag inte spelat så mycket så det ska bli grymt kul att fortsätta.

Skrivet av insane88:

Hunnit spela 5-6 timmar. Lätt tidernas bästa spel som det känns nu.
Har spelat spel i över 30 år, sedan man fick ett vectrex i mitten på 80-talet

Jag är beredd att hålla med er båda (och säkert fler innan).

Nu har även jag bara hunnit spela några timmar, först efter kl 21 igår kväll var spelet nedladdat så fick en ganska sen start. Men älskar vad jag sett hitills. Storleken på spelvärlden, all utforskning som går att göra och att man kan lösa problem som man vill är saker som riktigt gillas. Spelserien har aldrig haft ett speciellt stort fokus på story, även om senare delar i serien gått i den riktningen, men det lilla jag hittils sett gillas.

Nu har jag ett par andra spel jag smått måste försöka hålla igång medans men fokus lär bli på Zelda de kommande veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

PS4 kostar ~2400 kr och har Grafik bättre än de flesta PC spelen som finns på marknaden, Uncharted 4 t.ex.

Så kostnad är dålig ursäkt.

Stor och öppen värld ja, men väldigt livlös.
Du kunde elda upp omgivningen inkl träd och buskar i Far Cry 2 också.
Typ allt du nämner finns redan i andra spel, liksom inget nytänkande.

Jag jämför inte med PC eller PS4, jag jämför nuvarande Zelda med tidigare Zelda spel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ser så många som blir defensiva och tar åt sig personligen så fort någon nämner att konsolen/spelet kunde faktiskt ha presterat lite bättre med tanke på prislappen (2017).

Man måste ju herregud få kunna ta upp både positiva och negativa saker utan att saker och ting ska behöva spåra ur helt. Ingen klok människa kommer att påstå att BotW är ett dåligt spel, man kan föredra andra spel, men det är inget dåligt spel i sig. Men man måste också få säga att faktumet att ett sånt fantastiskt spel skulle ha gjort sig så mycket bättre i ett idag standard utförande, dvs 1080p@60. Förstå vilken upplevelse! Då hade verkligen spelet gjort sig förtjänt utav ett sånt högt betyg, ingen tvekan om den saken.

Istället för att känna sig attackerad så kan vi väl alla hålla med om att högre upplösning och snabbare bildfrekvenser är något positivt(Gäller ju alla spel, inte bara BotW). Faktumet att så många bryr sig om detta är också positivt, värre hade det ju varit om folk skiter i vilket.

Så snälla, sluta med dessa patetiska ad hominem-attacker på varandra, vi befinner väl oss inte på lekis här?

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk

@Loffemega: hade botw haft 60p 4k (native) och witcher 3 grafik så hade snittbetyget stigit från 98 till 100.

och då hade vi haft första spelet med ett snittbetyg på 100 genom tiderna.

synd klart att inte switchen är kraftfullare. men som 98 utan supergrafik är ändå ett stort bevis på att grafik inte är allt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Vi får se om 5-10år då vet vi verkligen.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Har nu plöjt igenom ca. 15-16 timmar och kan säga att jag klarat ungefär 5% av spelet (tror jag)

Alltså det finns absolut inga hinder för vad man kan göra, spelet är enormt och var jag än velat gå eller klättra upp har spelet tillåtit mig att göra det och det finns hemligheter överallt.

Jag har varit i några byar hittills där jag köpt kläder etc. och har även tämjt en vacker vildhäst som jag döpt till Epona.

Man kan registrera hästar vid en hästranch en bit in i spelet

Dold text

Älskar min häst och vi har ett starkt band mellan varandra (hoppas bara inte den dör av fiender eller något)

Det är som att spela en riktigt bra fantasy film, man verkligen lever sig in i spelet till 100%

Utöver huvuduppdragen i spelet är det mycket likt Fallout spelen med de sidouppdrag som finns och man kan lätt plöja timma efter timma med att bara utforska.

Älskar även alla pussel och utmaningar som finns som verkligen får än att tänka till lite extra och man får verkligen planera i förväg alla strider med vapen, strategier etc.

Saknar dock och vet inte om det finns ännu, möjligheten att reparera vapen, sköldar, pilbågar etc.

Nintendo har verkligen fulländat Zelda och det är dem värda en stor eloge för.

Skrivet av morper:

Vad skiljer den versionen från vanliga zelda 1?

Förbättrade/annorlunda ljudeffekter på grund av Famicoms extra ljudchip samt att man kan döda Pols Voice med den inbyggda mikrofonen på Player 2's handkontroll.
Sedan finns det lite småändringar här och var men inget märkvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Loffemega: hade botw haft 60p 4k (native) och witcher 3 grafik så hade snittbetyget stigit från 98 till 100.

och då hade vi haft första spelet med ett snittbetyg på 100 genom tiderna.

synd klart att inte switchen är kraftfullare. men som 98 utan supergrafik är ändå ett stort bevis på att grafik inte är allt.

4k@60 är overkill, framförallt för ett konsolspel med BotW's "pastell-grafik". (Tolka det inte som något annat, spelet är oerhört vackert!) Det behöver inte heller Witcher grafik, spelets utseende har jag inga problem med alls.

900p@60 hade nog tillochmed varit tillräckligt. Men men, det är som det är. Stör mig bara litegrann på folk som inte kan diskutera en konsol och dess spel utan att börja attackera varandra. (Vi diskuterar ju inte varandra, vi diskuterar spelen!)

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

@Lothbrok:

världen är den mest livFULLA världen i ett spel hitintills. överallt finns fåglar, insekter, ödlor, ekorrar osv. och de är inte statiska grafiska noveliteter. man kan både fånga, eller döda dem.

fåglar i witcher el skyrim är bara grafik i cutscenes.

i zelda är världen full av liv "på riktigt".

och djuren påverkar omvärlden, om tex ett vildsvin springer in i enemy camp börjar badguysen jaga det ect.
dessutom har vi att man måste planera efter väder och vind hur man skall resa. man måste äta, värme, osv.

det är open world på en helt ny level!

Haha what. Sodapoppin sprang runt i nästan en timme utan att hitta någon form av liv.. men ok, alla har tydligen olika upplevelser. Vissa tydligen mer än andra.

Måste äta, värme osv.. lul finns redan i andra spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Ser så många som blir defensiva och tar åt sig personligen så fort någon nämner att konsolen/spelet kunde faktiskt ha presterat lite bättre med tanke på prislappen (2017).

Man måste ju herregud få kunna ta upp både positiva och negativa saker utan att saker och ting ska behöva spåra ur helt. Ingen klok människa kommer att påstå att BotW är ett dåligt spel, man kan föredra andra spel, men det är inget dåligt spel i sig. Men man måste också få säga att faktumet att ett sånt fantastiskt spel skulle ha gjort sig så mycket bättre i ett idag standard utförande, dvs 1080p@60. Förstå vilken upplevelse! Då hade verkligen spelet gjort sig förtjänt utav ett sånt högt betyg, ingen tvekan om den saken.

Istället för att känna sig attackerad så kan vi väl alla hålla med om att högre upplösning och snabbare bildfrekvenser är något positivt(Gäller ju alla spel, inte bara BotW). Faktumet att så många bryr sig om detta är också positivt, värre hade det ju varit om folk skiter i vilket.

Så snälla, sluta med dessa patetiska ad hominem-attacker på varandra, vi befinner väl oss inte på lekis här?

Problemet med många av inläggen om 4k/60+Hz är att de ofta bara har syftet att visa en dyr spel-PCs tekniska överlägsenhet.
60 Hz är något alla "PC-masterrace"-folk fått för sig är det lägsta för att ett spel ska vara spelbart.

Konsolspelare har i väldigt många år klarat sig fint inom de flesta genrer med 30 Hz med någon mindre dip då och då. Så har konsolspel varit sen åtminstone då 3D-spel började bli populära. 60 Hz är egentligen bara viktigt vid vissa speltyper som är väldigt beroende av exakt kontrol och timing, som t.ex. fightingspel.

Hög upplösning är lite samma sak. Även till PC väljer många att köra lägre än spelets maxupplösning för att kunna ha lite mer effekter på. Sen är generellt PC-skärmar usla på att skala upplösning, så man håller sig generellt till dess upplösning. TV-spel är annorlunda med ofta riktigt bra skalning, speciellt om spelet är gjort för att rendera i viss upplösning och sen skala upp det. Då kan man enklare anpassa efter vad tillverkaren vill ha för förhållande mellan frekvens, effekter och upplösning.

Upplösning är också bara en liten del av hur snyggt ett spel är. Även alla andra tekniska parametrar inräknade har jag spelat vissa 3DS-spel där jag tyckt att de varit fantastiskt snygga, medan vissa nyare AAA-titlar till PC sett riktigt trista ut utseendemässigt. Designval är en mycket stor del av ett spels utseende. Har själv inte BotW, men av vad jag sett så verkar det vara ett fantastiskt snyggt spel av den anledningen.

Sen är det bara en liten del av ett spels totala kvalitet.

Permalänk
Medlem

snajzigt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk

vad gör man efter great plateau? världen är sjukt stor, har 6 rupies.
vad skall man göra nu? farliga monster överallt. lite läskigt

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Såg när soda spelade det, såg la okej ut.
Men inget 98/100 iaf.

Kommer aldrig köpa en konsol för 1 spel heller.

Sen hur ett spel kan få 98/100 när det är SJUKA framedrops när större saker fattar eld osv är lol.
GTA V flashbacks.

Droppade till typ 10 frames då och då när man satte eld på saker

Permalänk
Medlem

Har spelat ca 10-11h nu på Switch versionen, och ca 3 på Wii U versionen (spelade där innan jag fick Switch versionen).

Grafiskt tycker jag inte det är en stor skillnad mellan dem, men Switch är märkbart skarpare tack vare lite högre upplösning. Och sedan föredrar jag Switch Pro Controllern istället för Wii U Gamepaden, så ja, jag föredrar det på Switch.
FPSen är dock ganska lika mellan båda versionerna i mitt tycke. I vissa kameravinklar så hoppar det ner till 20 FPS och det märks verkligen.
Med andra ord: om du vill spela spelet och har ett Wii U tycker jag det är OK att spela det där istället för att skaffa en Switch. Det är ingen stor skillnad på spelet. Lite bättre kontroller och skarpare grafik på Switch bara.

Spelet i sig är ganska OK tycker jag. Inget 100/100 eller 10/10, men kanske 8/10 eller så.

Jag blir lite less ibland på att ens vapen och pilbågar går sönder och att man måste hitta nya sådana eller equippa om man redan har.

Jag blir lite less på att man inte kan placera ut oändligt med pins på kartan. Jag hittar hela tiden nya torn och shrines jag vill markera men då har jag ju redan market 5 andra så det går inte, och så måste jag ta bort någon gammal eller konvertera till "stamp", och ja, lite irriterande tycker jag.

Jag blir lite less på att fiender och bossar kan ta död på en med ett slag. Om jag ska vara ärlig tycker jag Bloodborne är ett lättare spel hitills. Tror inte jag har dött lika mycket i Bloodborne på 11 timmar som jag har dött här. Oftast är det av dumma saker som tagit död på mig med ett slag, eller så har jag råkat detonera en bomb när jag var för nära (knapparna är lite ovana i början).
Iofs så börjar man oftast i närheten av vart man dör, så om man dör är det inte hela världen så det kanske är enklare än t.ex. Bloodborne i slutändan ändå...
Laga gott om mat och potions är mitt tips...

Jag är lite irriterad på menyn och kartan. Blir lite hoppande mellan dem. Adventure Log finns på menyn man får fram när man trycker START (+), men kartan finns på menyn man får fram när man trycker SELECT (-). Men jaja, man vänjer väl sig någon gång.

Sedan så tycker jag inte om att spelet har väldigt lite musik i sig. Det är för det mesta bara naturen man hör när man springer runt, och så får man lite musik i strider och vissa platser. Tycker det känns lite tyst och tråkigt bara.
När vi ändå snackar om musik måste jag nämna musiken som spelas när man är i en Shrine - tycker den är riktigt hemsk och jag tystar alltid TVn när jag är i en sådan. Den typ drar i ens öron och låter väldigt illa.

Sedan tycker jag verkligen inte om att spelet har en del voice acting lite där å där. Jag tycker rösterna är i stil med Symphony of the Night, men värre då rösterna i Zelda inte ens är så dåliga att det är roligt; de är bara dåliga.

Så vad tycker jag är bra då?

Spelet lyckas ändå vara väldigt roligt.

- Hitta en ny by och kolla vad alla har för bekymmer där och hjälpa dem (samla Cucco's är ju alltid roligt).
- Smyga upp till en klunga fiender och kasta in en bomb och se alla flyga upp i luften är roligt.
- Hitta shrines och lösa dem för att till slut få mer hjärtan eller stamina.
- Laga mat och hitta på nya recept, och testa lite av varje
- Stjäla en häst av en fiende och sedan rida på den för att komma runt snabbare
- Lista ut pussel i shrines och andra ställen
- Klättra upp för berg som nästan ser omöjliga att klättra upp för
- Kolla in alla miljöer och se hur otroligt detaljerat allting här
- Upptäcka random saker Nintendo har programmerat in, t.ex. om du försöker hoppa av en bro kommer någon försöka stoppa dig, om du släpper bomber på fiender kommer de till slut börja sparka tillbaka dem, och släpper du en bit kött på marken nära en hund så äter hunden upp den och börjar gilla dig

Så ja, spelet lyckas ändå vara väldigt roligt, trots att jag blir extremt frustrerad på vissa saker.

Ska kämpa vidare nu...
(det här blev lite längre inlägg än vad jag först tänkte)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Sannslöst bra spel. Helt klart ett av dom bästa spelen någonsin. Helt otrolig detaljrikedom som inte hittas i något annat spel.
Grafiskt är det nog det bästa jag sett, inte till upplösning och HD texturer men vilka detaljer och animationer. Ta bara något som fotstegen i spelet, ändrar sig hela tiden beroende på underlag. Springer man så skvätter det snö, smyger man blir det lätta avtryck.
Ljudet är fantastiskt, sådan ddetaljrikedom. Känns som om man är i en riktigt skog i början.

Klart det bästa spel jag spelat, kanske någonsin. Och då har jag också en bra PC 1080 kort I74930K CPU osv med dom senaste spelen.

Men Zelda klår dom alla på denna lilla konsol med 900P på min 42 plasma.
Även Horizon ZD är ingenting i jämförelse med detta spel.

Klart ett spel man bara köper Switchen för !

Permalänk
Medlem

Tycker det är så synd att det inte går att avnjuta i 4K och 60fps... Och nu inte ens 1080p med 30fps... Tråkigt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@rippmaster13: Det är jag medveten om, däremot hade det varit intressant att läsa om det finns problem med t ex fps-drops och dylikt. Måste säga att på de screenshots jag sett så ser färgerna mer levande ut på Wii U än på Switch. Sen kan man ju inte förneka att det är en klar nedgradering på draw view distance t ex.

Är du säker på att du inte sett en jämförelse med den gamla wii u builden?

Förutom upplösning, lite textur filtrering och fps så ska dom vara i princip identiska.

Ser du tydliga skillnader så har du sett en gammal wii u version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser väldig repetivit ut.

Sen ser jag inte att det har bedömts korrekt. Vart är RPG elementen? Ser mer ut som en enorm plattformare.

Permalänk
Medlem

PS4 kör väll inte ens 1080@30 utan framedrops ibland varför förväntar man sig 4k@60 av Nintendo? Prislappen känns helt okej då det är en hybrid, jag har beställt en men hade nog aldrig köpt konsolen om den kostade 10000 pg av bättre hårdvara förhoppningsvis har dom gjort en bra avvägning mellan pris och prestanda.

Permalänk

änsålänge 10h in i spelet, sammanfattningsvirg är det witcher3 möter skyrim, men med ett stort survival överlevnadsperspektiv.

första platån = 9 av 10
nu när man kommer ut i den "stora världen" = 10 av 10

Mer episkt äventyr går inte att hitta. 98 på metacritic är korrekt!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Problemet med många av inläggen om 4k/60+Hz är att de ofta bara har syftet att visa en dyr spel-PCs tekniska överlägsenhet.
60 Hz är något alla "PC-masterrace"-folk fått för sig är det lägsta för att ett spel ska vara spelbart.

Konsolspelare har i väldigt många år klarat sig fint inom de flesta genrer med 30 Hz med någon mindre dip då och då. Så har konsolspel varit sen åtminstone då 3D-spel började bli populära. 60 Hz är egentligen bara viktigt vid vissa speltyper som är väldigt beroende av exakt kontrol och timing, som t.ex. fightingspel.

Hög upplösning är lite samma sak. Även till PC väljer många att köra lägre än spelets maxupplösning för att kunna ha lite mer effekter på. Sen är generellt PC-skärmar usla på att skala upplösning, så man håller sig generellt till dess upplösning. TV-spel är annorlunda med ofta riktigt bra skalning, speciellt om spelet är gjort för att rendera i viss upplösning och sen skala upp det. Då kan man enklare anpassa efter vad tillverkaren vill ha för förhållande mellan frekvens, effekter och upplösning.

Upplösning är också bara en liten del av hur snyggt ett spel är. Även alla andra tekniska parametrar inräknade har jag spelat vissa 3DS-spel där jag tyckt att de varit fantastiskt snygga, medan vissa nyare AAA-titlar till PC sett riktigt trista ut utseendemässigt. Designval är en mycket stor del av ett spels utseende. Har själv inte BotW, men av vad jag sett så verkar det vara ett fantastiskt snyggt spel av den anledningen.

Sen är det bara en liten del av ett spels totala kvalitet.

Jag tycker personligen att Zelda är ett fantastiskt fint spel, har absolut ingenting emot grafiken eller spelets utförande. Jag tycker dock att den tämligen medelmåtta prestandan är väldigt tråkigt både för spelet samt konsolen, då BotW onekligen är konsolens "THE launch title".

För mig så är prestandan relativt viktigt för att jag ska kunna njuta utav ett spel till fullo. Även mer viktigt om spelet i sig är fantastiskt, som i det här fallet med BotW. 1080p@60 i ett random Onkelkonkel spel är väl mindre viktigt känner jag.

Stör mig lite på folk som argumenterar att spelet är i sig så bra så det gör inget att det har lite prestandaproblem här och där. Nej, fan vi förtjänar bättre än så. Det är som att köpa den finaste Mercedes, upptäcka att motorn hostar och hoppar lite i de högre varvtalen, för att då sen säga "Resten utav bilen är ju så bra, så det gör inget!"

Nej herregud, håll utvecklarna till en högre standard, för oss alla.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@headphoneninja:

Så du tror inte att proffsgamers, som har som arbetsuppgift är bättre att ge spelkritik är bättre på att ge en verklig bild av hur bra ett spel är än gemene man?

det sagt så är metacritic ett genomsnitt av alla reviewsites. Tror man det är hittepå är man nog en konspirationsteori fantast.

att jag tog upp tråden är för att "98" poäng av 100 i sig har ett stort nyhetsvärde då det händer en gång per deccennie.

Hahahaha. Wow.. den där var rätt roligt.. "proffsgamers"... Yeeeeh.. Jag skulle knappast kalla majoriteten av dessa spel journalister, proffs i gaming.

Speciellt inte "proffsen" på typ Kotaku, Polygon, IGN etc. etc..

Och världens bästa spel? knappast. Ser ut som nostalgia glasögonen har suttit lite väl för hårt på recensenterna.
Det är nog utan tvekan ett bra spel.. men det bästa? puleaze...

För ett exempel på dessa "proffsgamers". Skåda de fantastiska proffsen från Polygon, när de spelar Doom.

Kan dra up flera andra exempel. Men vill inte direkt spamma tråden med massa tragiska videos.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har spelat ca 10-11h nu på Switch versionen, och ca 3 på Wii U versionen (spelade där innan jag fick Switch versionen).

Nu är jag själv inget alls Zeldafan (är inte alls min typ av spel som jag uppskattar), men hur fungerar det med att köra på Wii U och Switch?

Är det ungefär någorlunda samma upplevelse (även om jag förstår att det grafiskt är finare på Switch), och räcker det att köpa en licens för att spela samma spel på bägge konsolerna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

PS4 kostar ~2400 kr och har Grafik bättre än de flesta PC spelen som finns på marknaden, Uncharted 4 t.ex.

Lite OT, men just nu (under kampanj) så kan du faktiskt köpa både PS4 Slim och XB1 S för under 2000:
http://cdon.se/spel/playstation_4_500gb_slim_glacier_white-39...
http://cdon.se/spel/xbox_one_s_500gb_(ubd_4k)_+_fifa_17-38668...

Sedan tycker jag att man främst skall köpa Switch som den grymt fina bärbara enhet det är, och där är ju inte varken PS4, XB1 (eller stationär PC) något som helst alternativ.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/