Budget system - vad ger mest Bang for the buck?

Permalänk
Medlem

Budget system - vad ger mest Bang for the buck?

tjenare
jag tänkte bygga en rigg som ska stå 24/7 med F@H

tänker dock inte slänga ut några fantastiska summor på denna kommer därmed försöka hitta det som ger bäst "bang for the buck"

har ni några tips på vilken/vilka CPU man ska köra, Xeon?
kan ett gammalt NVIDIA Quadro 4000 vara något?
rent generellt hur mycket mer effektiva är GPUs än CPUs då det kommer till F@H?

Windows eller linux?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

@Rolle90: f@h vill väl åt GPUn mer än CPUn?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Du vill helt klart köra gpu, så skaffa ett moderkort med 3 eller 4 platser så har du plats även om du inte fyller upp den direkt. En fyrkärnig i5 borde vara lagom för upp till fyra grafikkort.

Tänk på att skaffa grafikkort som klarar att sitta tätt ihop utan att bli överhettade. Fick det problemet när jag satte in mitt tredje 970 i foldingdatorn och blev tvungen att ha det i speldatorn istället :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så är det GPU som gäller nu. I och med att bigadv lades ned så tjänar du mer på dem.
Vill mig minnas att det sagts att man bör spara en CPU-kärna per grafikkort som foldar, för att det skall flyta på bra. Är det en dedikerad maskin så kan du allt folda på CPU-kärnor som blir över utöver dessa, men annars tycker i alla fall jag att det inte är värt de få poäng det drar in jämfört prestandan som behövs.

Permalänk

Häftigt ! 100 PETA flops inom räckhåll snart.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit