Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du pratar mycket om att du ser på konsolen som i förstahand bärbar(ex 3DS) men du får ha förståelse för att väldigt många köper den av motsatt anledning ,d.v.s ha den främst kopplad till TVn. Nintendo premotar själva den på sin sida som en TV konsol som man kan ta med sig på språng :

http://i.imgur.com/1GMMiwd.png

Personligen tycker jag den är på tok för stor för att dra med sig på offentliga platser, den går ju inte ens ner i fickan. Men åter igen är det en ren personlig åsikt och jag förstår att väldigt många kommer ändå ha med den i en väska.

Jag förstår dig att den kan upplevas som lite väl stor som spelenhet att släpa runt på. Lite samma sak för mig själv, och bla. en av orsakerna för mig att inte skaffa den i dagsläget, även om jag gillar en hel del Nintendospel, då den inte passar min livsstil/livsmönster.

Jag vet också att Nintendo marknadsför den på ett annat sätt än främst en bärbar enhet. Vad jag vill påpeka är bara hur jag själv ser på den, och dels hur jag faktiskt tror/misstänker/spekulerar i hur Nintendo, och dess utvecklare, själva sett på den ifrån början av utvecklingen. Alltså bara en förklaring till; varför den är fantastisk som bärbar maskin (om man har nytta av det), och varför den kanske inte är 100% optimal och genomtänkt som stationär konsol (pga. många av de saker som du nämner och tar upp själv).

Vad jag menar, är att för att inte bli besviken själv, och för att även andra inte skall bli besvikna, så vill jag påpeka att den mest kommer till sin rätt som bärbar enhet, som den utvecklades och designades för ifrån början (hävdar/tror jag), och inte när man främst använder den som en stationär konsol (där slår både PS, XB och PC den på alla punkter, förutom Nintendos egna spelkatalog).

Switch är för mig till 90% en grymt fin fantastisk bärbar spelmaskin, utan konkurrens, och som man bara med nöd/undantagsfall kör som stationär (mer en kul extrafiness och bonus, som jag tror Nintendo "kom på" först i sluter av utvecklinscykeln).

Rätt, eller fel, det är så (jag tror) det gått till historiskt, och det är så man bör se den (hävdar jag) rent praktiskt, för att inte bli missnöjd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Denna konsolen kan ju inte bli ett bättre val för dig då. Jag har två stycken styvbarn och driver flera företag och har hus och knappt någon tid över för nåt annat än att sova. Men denna är perfekt då tex på tåget kan jag avnjuta lite riktigt spelande.

Sleepmode funktionen är med rätt sweet för då kan man lira 20-30 min sen ställa ifrån sig den och laga mat och sedan bara starta upp den på nån sekund och forsätta där man var.

Precis så man bör använda den, och du är typexempel på rätt målgrupp/användare som uppskattar den för det som den utvecklats för.

Då är den klockren och fantastisk!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hade samma problem som dig fick joy-con utbytt hos webhallen ringde bergsala först och de gav mig en massa råd inklusive att jag kanske höl den på ett felaktigt sätt.

De är inte ensamma, och Apple fick (om jag minns rätt) inte så mycket kritik som jag känner att Nintendo får här:

https://www.engadget.com/2010/06/24/apple-responds-over-iphon...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

hur är era joycons i handhållet läge? vikar era lite fram och tillbaka eller sitter dem som cement? min högra vickar pytte lite som denna gör, ska jag vara bekymrad? märkte inte att den vickade innan jag såg denna video och testade själv på min.

den min högra vickar precis som denna.
https://youtu.be/Cb-srOfRqNc?t=9m10s

Har du möjligtvis köpt den speciella versionen med gråa JoyCons?

Som jag läst tidigare, och som kommenteras kort i videon, så skall den vanliga blå/röda-versionen av JoyCons normalt inte ha detta problemet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

ICA avbeställde min Pro-kontroller, upp till Komplett att leverera då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

ICA avbeställde min Pro-kontroller, upp till Komplett att leverera då.

Vad har de för leveranstid?

Väntar själv på extra kontrollers till mina NES Mini, men verkar vara lika tufft där (tröttnade att vänta, och löste det till slut genom att köpa ett par extra konsoler när chansen kom).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte min i fredags, några tankar:

- Öppnade lådan, tryckte på strömknappen, skrev in vad jag hette och vilken tidszon jag hade, loggade in på wifit. Stoppade in Zelda, började spela. Tog 5-10 minuter, inga konstigheter.
- Docken är lite plastig. Sladdarna som följer med är tillräckligt styva för att man ska bli orolig över att docken ska dras med. Ingen feedback på att man stoppat in enheten korrekt förutom att tv-n lyser upp (inget klick eller liknande).
- För att komma åt Nintendo store måste man skapa ett Nintendo-konto, vilket man var tvungen att göra på en annan enhet.
- Första gången jag stängde ner spelet kom det upp en ruta om en systemuppdatering. Klickade okej, den startade om lite snabbt. Tog en minut.
- Den inbyggda foten är lite märklig. Den är stabil och så, men lutar alldeles för lite för min smak. Man kan inte ha den på skrivbordet framför sig liksom.
- Kontrollen har funkat ganska bra. I boss fights går det typ inte att ha dem fast i enheten dock, iom att man ska använda ca alla knappar och samtidigt kunna hålla i skiten.
- Har ej tänkt på batteritid, den har USB-c så alltid haft tillgång till laddare.
- Får fps-drops i skogar när jag spelar på tvn, inte märkt av något annars.
- BOTW är ett fantastiskt spel.
- Joyconsen går att ansluta till en PC via bluetooth! Testade i Super meat boy, funkade okej förutom att sprint mappades till A istället för axeln vilket var lite obekvämt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Vad har de för leveranstid?

Väntar själv på extra kontrollers till mina NES Mini, men verkar vara lika tufft där (tröttnade att vänta, och löste det till slut genom att köpa ett par extra konsoler när chansen kom).

Finns redan inne reserverad på Komplett, men de inväntar fodral till Switchen. Deras kundtjänst var inte direkt hjälpsam med att få reda på ungefär när dessa dyker upp i deras lager. 19 mars som det ser ut nu men kan bli tidigare. Pro-kontrollern hade jag fått någon vecka in i april som det såg ut förra veckan.

NES-kontrollerna var ironiskt nog alltid det som var svårast att få tag i. Butikerna utan kö-system säljer inte dessa, eller iallafall inte senast jag tittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns redan inne reserverad på Komplett, men de inväntar fodral till Switchen.

Om du pratar med kundtjänst så kan de ibland separerar ordern, och skicka som separata paket utan kostnad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

NES-kontrollerna var ironiskt nog alltid det som var svårast att få tag i. Butikerna utan kö-system säljer inte dessa, eller iallafall inte senast jag tittade.

Japp! Har order inne på ett antal ställen, men inget napp so far (får lite mail ifrån NetOnNet, MediaMarkt och Dustin då och då där de beklagar de långa leveranstiderna på kontrollers). Tror det är kört!

Men både jag och dottern har iaf. kul att spela på Minin tillsammans, efter att ha "slaktat" två NES Miniboxar!

(Kanske att jag lägger ut försäljning av två NES Mini utan kontrollers på Blocket eller så, om jag orkar.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Om du pratar med kundtjänst så kan de ibland separerar ordern, och skicka som separata paket utan kostnad.

De delade den själva en gång, och då jag hade rätt rejäl rabatt redan från början så kan de gott få vänta in fodralet. Är snudd på den jag mer väntar på ändå i dagsläget. Spelar så gott som enbart på min i handheld mode så Pro-kontrollern blir lite överflödig för stunden. Men lär nog säkert bli mer vid TV'n men i portabel form är det lättare att spela under alla små luckor i vardagen.

Skrivet av martinot:

Japp! Har order inne på ett antal ställen, men inget napp so far (får lite mail ifrån NetOnNet, MediaMarkt och Dustin då och då där de beklagar de långa leveranstiderna på kontrollers). Tror det är kört!

Men både jag och dottern har iaf. kul att spela på Minin tillsammans, efter att ha "slaktat" två NES Miniboxar!

(Kanske att jag lägger ut försäljning av två NES Mini utan kontrollers på Blocket eller så, om jag orkar.)

Det är ju bara att vänta tills du får de levererade med annars. Hade varit bra med lite info från Nintendo om leveranser på lösa kontrollers. Mesta fokuset har ju varit på själva NES.

Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Funkar allt som det ska nu då? Har du Switchen med gråa joycon?

Det verkar funka bra nu ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De delade den själva en gång, och då jag hade rätt rejäl rabatt redan från början så kan de gott få vänta in fodralet. Är snudd på den jag mer väntar på ändå i dagsläget. Spelar så gott som enbart på min i handheld mode så Pro-kontrollern blir lite överflödig för stunden. Men lär nog säkert bli mer vid TV'n men i portabel form är det lättare att spela under alla små luckor i vardagen.

Ja, dessutom så tycker och tror jag att Switchen kommer till sin rätta i sitt absolut bästa element, som du använder den som ovan.

Det är för det jag är övertygad att den främst utvecklats och gjorts för. Där briljerar den som det verkar!

Skrivet av anon5930:

Det är ju bara att vänta tills du får de levererade med annars. Hade varit bra med lite info från Nintendo om leveranser på lösa kontrollers. Mesta fokuset har ju varit på själva NES.

Jo, jag gör nog så.

Skulle det sedan aldrig komma några lösa så kanske jag kränger de utan, eller köper till någon billig tredjepartslösning så att de blir lättare att sälja (men måste då självklart vara tydlig med att det inte är originalkontrolers som medföljer).

Skrivet av anon5930:

Hade varit bra med lite info från Nintendo om leveranser på lösa kontrollers. Mesta fokuset har ju varit på själva NES.

Vi får fortsätta uppdatera "NES Classic"-tråden om vi ser eller hör något om det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jäkla skit , hade inte tänkt på det innan men mina joy con vickar lite också i handheld mode. Har också "extremt" fall av desync, räcker att jag har switchen 50cm framför mig och håller den blåa kontrollen bakom ryggen/kupar händerna runt den så fungerar den inte alls.

Har gjort uppdateringen, avsynkat och startat om som man ska osvosv.

Den fungerar annars kanon , kör 90% av tiden i handheld mode och då fungerar kontrollerna samt att jag slipper lagg i Zelda.

Hjälper ej att ställa in 720p på tv output heller, den verkar rendera i 1080/900p ändå? Jag hade gärna kört 720p på tven då jag sitter så långt ifrån så ser knappt skillnad på 720 och 1080.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du möjligtvis köpt den speciella versionen med gråa JoyCons?

Som jag läst tidigare, och som kommenteras kort i videon, så skall den vanliga blå/röda-versionen av JoyCons normalt inte ha detta problemet.

yes har den gråa, det är dock inte sant att det bara händer på den gråa versionen, har sett neon också haft wobby joycons.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Poll

Poll

http://www.strawpoll.me/12485279

vickar dina joycons?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

ja precis, det är absolut inget jag lade märke till när jag spelade, men efter jag såg videon och vickade lite på min så är det pytte det yttersta minsta wobble. du får alltså ingen rörelse alls när du vickar på dina om du tittar uppifrån switchen?

Min vänstra vickar lite om man känner efter, inget som märks när man lirar. Det verkar vara Joy-Connen och inte konsolen i alla fall för jag bytte kontrollers med polaren och då var det stabilt. Så länge konsolen är ok bryr jag mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt på något större vick, men ska testa när jag kommer hem. Kanske finns ett ytterst litet glapp när man håller den i ena handen, men inget jag stör mig på.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Jag tycker du skall lägga till i undersökningen en fråga om det är blåröda eller gråa kontrollers som används (vore intressant att se om problemet är vanligare på gråa som ryktet, eller inte).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som beställt något fodral + skärmskydd? Vad rekommenderas? Skulle vilja ha ett skärmskydd i glas helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ascor:

Min vänstra vickar lite om man känner efter, inget som märks när man lirar. Det verkar vara Joy-Connen och inte konsolen i alla fall för jag bytte kontrollers med polaren och då var det stabilt. Så länge konsolen är ok bryr jag mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken färg har du, och din polare, på era kontrollers?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Någon som beställt något fodral + skärmskydd? Vad rekommenderas? Skulle vilja ha ett skärmskydd i glas helst.

Jag har också letat men inte haft någon större framgång. Det enda jag hittat är på typ amazon.uk.. hmm

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Någon som beställt något fodral + skärmskydd? Vad rekommenderas? Skulle vilja ha ett skärmskydd i glas helst.

Skrivet av Schluug:

Jag har också letat men inte haft någon större framgång. Det enda jag hittat är på typ amazon.uk.. hmm

Jag beställde hori nintendo switch screen protective filter för 149 kr från CDON. Visserligen inte glas, men jag har haft dom på mina 3DSXL och har varit nöjd med dom. Får den med posten idag.

Permalänk
Medlem

110a"]
Jag beställde hori nintendo switch screen protective filter för 149 kr från CDON. Visserligen inte glas, men jag har haft dom på mina 3DSXL och har varit nöjd med dom. Får den med posten idag.
[/quote]

Jag beställde med ett sånt, det funkar nog bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Någon som beställt något fodral + skärmskydd? Vad rekommenderas? Skulle vilja ha ett skärmskydd i glas helst.

Köpte "Starter kit" igår bara för att få ett fodral och screen protector på plats. 299:- på Gamestop köpte jag för.
Sen ingick också ett crappy par hörlurar och silikon-grepp till joyconsen (vilket var skönt men visade sig vara helt värdelöst eftersom det knappt går att trycka ned + och -).

Permalänk
Medlem

Reddit har gjort en undersökning kring hur många av dess användare som faktiskt har problem med sina konsoler:

https://strawpoll.com/9adszeb

Fördelningen har varit konstant sedan igår, då bara något fler än 5000 deltagit, så det ser någorlunda legitimt ut. ~80% av de som deltagit i undersökningen har alltså inga problem ö.h.t. med sin konsol, vilket man inte kan tro - sett till medias rapportering.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Fick min Switch igår och har problem med kontrollerna tappar anslutning även efter uppdatering. Hann inte att prova med att återansluta kontrollerna. Avståndet är ca 2-3 meter.

Permalänk
Medlem

@Ac3R:
Intressant med sleepmode!
Skönt att höra att vissa hinner spela lite. Dock är min fru sällskapssjuk så får inte spela när hon är hemma sen cyklar jag till jobbet annars kan jag förstå vilken höjdpunkt det kan vara, tåg och switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

@Ac3R:
Intressant med sleepmode!
Skönt att höra att vissa hinner spela lite. Dock är min fru sällskapssjuk så får inte spela när hon är hemma sen cyklar jag till jobbet annars kan jag förstå vilken höjdpunkt det kan vara, tåg och switch

En sak som är nice med Switchen är ju att man kan ligga brevid i soffan och halv-socialisera med frugan och spela på samma gång. Bra mycket mer uppskattat än att sitta framför datorn i ett annat rum..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

En sak som är nice med Switchen är ju att man kan ligga brevid i soffan och halv-socialisera med frugan och spela på samma gång. Bra mycket mer uppskattat än att sitta framför datorn i ett annat rum..

Tyvärr är jag nog en grottmänniska. Kan inte göra två saker samtidigt. Jag sugs in i spel eller TV sen är jag borta uppfattar aldrig vad hon säger.