Permalänk

Öppna en hårddisk

Blev lite nyfinken på at plocka av "locket" på en av mina 500meg hårddiskar. Och eventuellt ersätta det med plexi. Är det stor risk att man har sönder diskytan om den blottas så att säga?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Ett dammkorn och det är förstört.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.

Permalänk
Medlem

Hörde att ett dammkorn på en hårddiskskiva motsvarar en tegelsten på en LP-skiva...

Permalänk
Medlem

vet dom som har kört utan lock några månader utan att ha haft nåt problem, men jag skulle inte göra det på en nyköpt disk....

(jag brukar krasha mina smådiskar på lite roliga sätt utan lock och en skruvmejsel/liten hammare osv...:D (OBS : har aldrig förstört nåt större än 800Mb frivilligt))

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Men på en 500 kan man ju göra det... Pajjar den kan du ju ändå ha den för syns skull... Sätta i lite leds och koppla spänning direkt på motorn så att det snurrar... Gör lite mönster i skivan och låt den snurra i takt med musiken...

Ett sånt där mönster som dom har i gamla batmanserien för att hyptnotisera folk vore kolt... Svart vit spiral..

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

är inte hårddiskarna även luftfria innanför kåpan?

Visa signatur

Intel P4 2.4 GHz @ 3.01 GHz | 1GB DDR400 TwinMOS | SB 5.1 Live! | ATi Radeon 9800SE 380 / 340 @ 411 / 364 (vid spelande)

Permalänk
Medlem

jag har gjort det på en 500Mb disk..... lätt som fan att få i skit men dom gammla är int så känsliga.... tror den var kass.. sa dom i all fall.. hittas i booten å så men fick alldrig testat den innan den försvan i skolan... fick den där ifrån... dock var det kolt när den initsierades.

Permalänk
Medlem
Citat:

wow skapligt snyggt

Visa signatur

Intel Core i7-12700K | Kingston Fury Beast RGB DDR4 3600MHz 32GB | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse | Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe SSD | Kingston Fury Renegade M.2 2TB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Jag har några gamla diskar liggandes... En ska bli en väggklocka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Been there, done that (klockan, asså)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*Doh*

EDIT: Dataper:
Såg trailern till erat spel... Nice med HolyDiver i början... Skulle fortsatt med den låten hela demot tycker jag 8)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe .. tjusigt, va?
lite hastigt ihopkastat ... men jag kanske gör en "version 2"

Visa signatur
Permalänk

Hehe har två st trasiga diskar jag ska göra nått med
Blir nog nått snyggt plexi fönster och en massa blåa leds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phill3
är inte hårddiskarna även luftfria innanför kåpan?

Nej

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jo, dom är väl luftfria? För annars skulle ju diskytan oxideras och därmed bli svårare/omöjlig(?) att lagra data på?

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

hur många gånger har inte "är det inte vakum i hårddiskar " frågan diskuterats???

Att folk aldrig lär sig, NEJ det är inte vakum

Permalänk
Medlem

Denna gjorde jag av en 2gb Caviar disk.
Funkar utan problem, med en högintensiv blå led innuti.

Tack till sypher för disken.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataper
Been there, done that (klockan, asså)

http://dataper.no-ip.org/tmp/disk.jpg

Fan, jag som tänkte göra en klocka eftersom ingen hadde jort det.

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

De flesta diskar har väl ett litet lufthål t.o.m på ovansidan? IBM och WD?

Visa signatur

Har en fin dator, fin fin. Jordnötter och juice är gott tillsammans, gott gott.

Permalänk
Medlem

En del äldre diskar är vakuumfyllda, bör påpekas. Om nu något kan vara "fyllt" med vakuum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hårddiskar är inte så jävla känsliga. jag hadde en 1,8 Gb disk som gick jättebra men motorn började krångla så jag fick slå till datorn när den startades för att den skulle kunna börja snurra (och när den väl gjorde det så funkade allt fint). sen blev det så dåligt att jag fick skruva upp hårddisken och fysiskt sätta snurr på skivan (som med en LP spelare) med fingrarna. det gick bra fasst sedan ett tag efteråt så gick den sönder fast det var p.g.a. att jag hadde borrat igenom skivan (jag var inte så rädd om den).

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på vad jag har utsatt en gammal 630mb seagate disk för så börjar jag tvivla på att hårddiskar är speciellt känsliga.

Numera börjar den bli lite trögstartad, men bankar man den lite lätt i chassiet så brukar den starta efter ett par försök.

Huvudena på översta skivan lyckades åka utanför skivan en gång. Det var rätt så pilliga att få in dem igen, men den startade igen efter det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
hur många gånger har inte "är det inte vakum i hårddiskar " frågan diskuterats???

Att folk aldrig lär sig, NEJ det är inte vakum

Notera att jag/vi inte pratade om vakum utan om att det inte fanns luft inuti...

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ
Notera att jag/vi inte pratade om vakum utan om att det inte fanns luft inuti...

Om det inte finns luft, vad finns det då ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Ville bara meddela att jag tog mod till mig idag och har nu gjort ett fönsten på min kära Quantum Maverick 540 meg'are. Ett tag var jag övertygad om att det skulle gå åt helvete men nu är den alive and kicking. Kör win 98 på den nu men ska lägga in Linux sen när ja får tid. Bilder kommer senare ikväll när ja lekt klart me den

BTW vilken Linux dist är att föredra med tanke på det begränsade diskutrymmet?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ

Om det inte är ett vakum och det inte är nån luft i den...vad kan det då vara för skojjsigt i den?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Om det inte är ett vakum och det inte är nån luft i den...vad kan det då vara för skojjsigt i den?

Tror att han tänker på syre Inget syre alltså

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

Inget syre => ingen luft...

Luft är en blandning som bla innehåller syre. Jag tror det är luft jag...

Visa signatur