Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Själv känner jag att det bägaren är farligt nära att vara överfull nu hos Windows, först med idiotin hos Windows 8 och dess UI sedan följt av massiva integritetskränkningar i Windows 10.

Håller inte riktigt med själv där.

Personligen så tycker jag att både W8 (speciellt 8.1) var helt OK, och ett framsteg på 2-1-enheter. Var faktiskt ett litet steg bakåt i W10 på touchsidan, även om det var ett bra lyft framåt på desktopsidan jämfört med W7/W8.

Hur står det till på Linuxsidan? Vilken distro är bäst på 2-1-enheter?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot
På Win7 får jag alltid avaktivera Tablet-PC-komponenter som i stort sätt bara är för touch-styrning.
Samma sak med Windows Gadget-plattformen som kom först med Vista, sedan började kallas Appar på Win8.x/10.

Det är inte på vilken distro det hänger på, utan på vilket skrivbordshanterare man använder till distron.

Skulle på rak hand säga KDE och Unity, är de som försöker likna Win10 mest, alternativt Win10 försöker apa efter.
Provade nyligen KDE som skrivbordshanterare på LinuxMint.
Precis som hos Microsofts har design och profilering varit viktigare än funktionen hos KDE-teamet.
Gratis eller inte så åkte KDE ut från min dator.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

@martinot
På Win7 får jag alltid avaktivera Tablet-PC-komponenter som i stort sätt bara är för touch-styrning.
Samma sak med Windows Gadget-plattformen som kom först med Vista, sedan började kallas Appar på Win8.x/10.

Det är inte på vilken distro det hänger på, utan på vilket skrivbordshanterare man använder till distron.

Skulle på rak hand säga KDE och Unity, är de som försöker likna Win10 mest, alternativt Win10 försöker apa efter.
Provade nyligen KDE som skrivbordshanterare på LinuxMint.
Precis som hos Microsofts har design och profilering varit viktigare än funktionen hos KDE-teamet.
Gratis eller inte så åkte KDE ut från min dator.

Nu råkar jag själv gilla metro/modern rent estetiskt, men måste dock tillägga att det är betydligt mer förbättrad funktionalitet i W8 för touch än det som var möjligt i W7 eller tidigare TabletPC-varianter.

Det är alltså långt mer skillnader än enbart design och profilering som du hävdar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu råkar jag själv gilla metro/modern rent estetiskt, men måste dock tillägga att det är betydligt mer förbättrad funktionalitet i W8 för touch än det som var möjligt i W7 eller tidigare TabletPC-varianter.

Det är alltså långt mer skillnader än enbart design och profilering som du hävdar.

Hur i hela friden kunde touch vara "mer förbättrad funktionalitet" jämfört med andra på Win8.x?
Hot corners och stora rutor istället för ikoner.

Fråga: Har du någonsin använt eller sett hur miljoner användare av Android mobiler ordnat sina hemskärmar?
Svar: Med ikoner och mappar!

Att "klicka" på länkar i en Androidmobilers webbläsare görs dagligen av miljoner, vad hade Win8 för "mer förbättrad funktionalitet" för det?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Hur i hela friden kunde touch vara "mer förbättrad funktionalitet" jämfört med andra på Win8.x?
Hot corners och stora rutor istället för ikoner.

Fråga: Har du någonsin använt eller sett hur miljoner användare av Android mobiler ordnat sina hemskärmar?
Svar: Med ikoner och mappar!

Nu jämför jag inte med Android och telefoner.

Jag jämfört med tidigare funktioner för TabletPC i Win7.

Du påstod att det inte skett några förbättringar i Win8/Win10 gällande touch, medans det i verkligheten blev mycket smidigare med swipgester, kantgester, bättre skalad/anpassad grafik, bättre startskärm, bättre menyrad. Med Win10 så har det gått bak på vissa punkter (kantswipes), men framåt på andra (setup/kontrollpanelsfunktioner i nya gränssnittet).

Att du pratar om "hot corners" visar ju på att du snackar om saker du inte använt eller någon susning om.

Själv så har jag ägt två olika Windowsbärbara med touch (en HP och en Acer 2-1-maskiner) som kom med Win7, och som jag uppdaterat och använt i Win8/8.1. Vidare så har jag två Surface Pro som kom med Win8 och som uppgraderats till Win10.

Använt dessa under flertalet år tillsammans. Vad är din egna erfarenhet av det? Eller snackar du om saker som du bara "hört talas om" och låtsas att du har koll?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot

Oj! Så överlägsen man kan vara.
Touch kontroll på skrivbordsdatorer funkar inte för mig och därför har jag inte använt det. fast är dagligen tvungen att använda touchskärm på jobbet, trots att du skriver att jag inte har någon koll på vad jag skriver.
De datorerna som använder touchskärm kör Linux distron Igel
Vilka skrivbordshanterare den använder bryr jag mig inte om.

Hot Corners får du väl läsa på om, för att svara på din fråga kommer bara leda till mer galla från dig och hur mycket dator du kan.

Man lär sig så länge man lever, av martinot har jag lärt mig att han ställer frågor, bara för att sedan kunna skryta om hur mycket datorer han hållit på med och att alla andra inte vet något alls.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Hur i hela friden kunde touch vara "mer förbättrad funktionalitet" jämfört med andra på Win8.x?
Hot corners och stora rutor istället för ikoner.

Fråga: Har du någonsin använt eller sett hur miljoner användare av Android mobiler ordnat sina hemskärmar?
Svar: Med ikoner och mappar!

Att "klicka" på länkar i en Androidmobilers webbläsare görs dagligen av miljoner, vad hade Win8 för "mer förbättrad funktionalitet" för det?

Hade användarna/kunderna fått bestämma hur nästa produkt ska se ut / förbättras hade vi fortfarande suttit med häst och vagn.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hade användarna/kunderna fått bestämma hur nästa produkt ska se ut / förbättras hade vi fortfarande suttit med häst och vagn.

Du citerade mig men jag förstår inte vad du menar...
Kolla bara på DistroWatch Där ser du populariteten bland olika distron.
Några kommer upp något pinnhål i popularitet andra faller eller står stilla... Några ligger högt andra ligger långt ned i popularitet.
Fast det är ju de driftiga och kunniga som skapar olika Linux distron men de bestämmer inte vem som ska använda vad.
Det är naturligtvis "kunderna" som bestämmer, vad de vill ha på sina datorer.

På samma sätt finns det Vinnar-OS och Förlorar-OS på mobilsidan.
Android och IOS attraherar många köpare, medan Win10m, WebOS, BlackberryOS har visat sig misslyckats på marknaden.

Helt säker på vad du menar med ditt inlägg är jag inte... Hästar och vägkommunikation vs Linux och datakommunikation

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Det går inflation i "distros" Vad är skillnaden på distro, spin och flavor?
Redhat, Fedora, Ubuntu, Kubuntu, Arch Linux, Ubuntu Christian, Debian, Funtoo, openSuse, Sabayon och så vidare.
Om jag paketerar en version av Ubuntu med lite egna wallpapers, har jag då gjort en egen distro?
Om jag skapar en distribution med egen pakethanterare och forkar lite mjukvara till den pakethanteraren, har jag då gjort en lika egen distro som den där jag bara har themat-upp en ubuntu lite (annan DE eller vad det nu är)
Att kalla Ubuntu och Xubuntu två distros tycker jag är "fel". Bara en liten filosofisk fråga jag såg något youtube-klipp om härom dagen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Du citerade mig men jag förstår inte vad du menar...
Kolla bara på DistroWatch Där ser du populariteten bland olika distron.
Några kommer upp något pinnhål i popularitet andra faller eller står stilla... Några ligger högt andra ligger långt ned i popularitet.
Fast det är ju de driftiga och kunniga som skapar olika Linux distron men de bestämmer inte vem som ska använda vad.
Det är naturligtvis "kunderna" som bestämmer, vad de vill ha på sina datorer.

På samma sätt finns det Vinnar-OS och Förlorar-OS på mobilsidan.
Android och IOS attraherar många köpare, medan Win10m, WebOS, BlackberryOS har visat sig misslyckats på marknaden.

Helt säker på vad du menar med ditt inlägg är jag inte... Hästar och vägkommunikation vs Linux och datakommunikation

Jag regerade på din mening: "Fråga: Har du någonsin använt eller sett hur miljoner användare av Android mobiler ordnat sina hemskärmar?
Svar: Med ikoner och mappar!"

Om man ska ta fram nya innovativa funktioner/arbetssätt så kan man inte stirra sig blind på vad man gör idag. Där av häst-analogin.

Håller inte riktigt med om att det är kunderna som bestämmer vad de vill ha. På marknaden finns ett visst urval och kunden kan fritt välja en produkt/tjänst ur det urvalet. Det är inte samma sak (i mina ögon/öron) att man bestämmer vad man vill ha. Man väljer bara det som är minst dåligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack allihopa för alla råd och tips i tråden. Jag uppskattar det

I VirtualBox har jag testat Ubuntu, Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Studio och med den sistnämnda kände jag "Yes ! NU börjar det likna något !". Tills jag installerade Ubuntu GNOME i VirtualBox, då föll den sista pusselbiten på plats. Den kommer jag köra skarpt någon gång nästa vecka. Jag har några vetenskapliga projekt igång och dom vill jag inte lämna ogjorda.
Just nu har jag Win 7 Pro x64, och i ärlighetens namn så tycker jag att det känns en aning segt emellanåt på min PC ( den i min signatur ).
Jag har lite speciella krav : minst 5 webläsare, helst Firefox-baserade men inget absolut krav, på minst 4 skärmar. Jag har faktiskt testat Ubuntu skarpt för knappt 2 veckor sedan och då fick jag igång skärm #5 i DisplayLink USB. Det är också anledningen till att jag envisas med en Ubuntu-distro; DisplayLink USB stöds i Ubuntu med lite pillande i Terminal, instruktioner finns online. Samtidigt behövde jag veta om DisplayLink verkligen fungerar eller inte i Ubuntu. Det fick jag ju veta.
Jag förväntar mej inte att min trotjänare "Volvo" ( datorn ) förvandlas till en Porsche, men den kan knappast bli en risig Lada heller. Och Win 7 uppdateras inte i all evighet, på det viset känns Ubuntu än mer angeläget.

I mitt tycke så är VirtualBox ( eller den som finns i Win 10 ) det bästa sättet att testa sej fram till en Linux-distro man tycker verkar bra för att sedan installera det skarpt. Det enda man förlorar är lite tid, allt är ju gratis.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

@martinot

Oj! Så överlägsen man kan vara.

På vilket sätt?

Bra att veta om du är lite känslig, hur jag skall formulera mig för att du skall tycka det känns bra för dig.

Skrivet av Kronvrak:

Touch kontroll på skrivbordsdatorer funkar inte för mig och därför har jag inte använt det.

Ok!

Så du har en stor erfarenhet av det, för att tala om för oss som använder det, att det är så bra/dåligt i olika system, men allt detta utan att du själv ens använder det?

Intressant.

Skrivet av Kronvrak:

Hot Corners får du väl läsa på om, för att svara på din fråga kommer bara leda till mer galla från dig och hur mycket dator du kan.

???

Du talar om "hot corners" som argument.

Du vill inte tala om vad de är, och har ingen aning om relevansen?

Du föredrar att gå till "personangrepp" och snacka om Galla, etc.

Ok.

Skrivet av Kronvrak:

Man lär sig så länge man lever, av martinot har jag lärt mig att han ställer frågor, bara för att sedan kunna skryta om hur mycket datorer han hållit på med och att alla andra inte vet något alls.

Nej.

Återigen mest personangrepp och fullt av metadiskussioner ifrån dig, istället för att diskutera konkreta saker.

Intressant taktik du har där, grabben. Men det får stå för dig.

Har inget problem med åsikter. Det har vi alla. Det är dessutom helt OK att tycka olika. Sådana här trådar kan ju vara utmärkta för det.

Dock fint om man kan argumentera eller förklara vad som är bra och dåligt, och inte komma med lösryckta påståenden som man inte har erfarenhet av, eller att börja med en massa personangrepp när man inte har något vettigt att säga.

Jag begär inte att man skall "skryta" eller behöva ha doktorerat inom datavetenskap - bara att man skall ha erfarenhet av att använda de system som man påstår sig kunna, eller som man dissar i starka självsäkra ordalag, och förkunnar att vi som faktiskt använder de har fel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du kan ju pröva att installera Linux Mint KDE så får du KDE som "desktop-environment". Har testat en del olika "desktop-environment" som Gnome, xfce, lxde och så vidare, men ingen av dem faller mig på läppen. Känns i alla fall som att KDE har mer lättillgängliga inställningar. Tyvärr är det inte det mest lättdrivna, så har man en gammal trött dator kanske det inte är ett bra val. Man får testa.

Det är mer handpåläggning med Linux om du vill få det att funka som du är van vid. Det får du bara ta. Det är bara kört för dig om du ger upp bara för att du inte får igång ditt nätverk. Allt går att lösa, men eftersom du inte är van vid Linux så tar det längre tid. Hitta en bra desktop environment som du kan leva med och utgå från det. De flesta distar brukar ha en speciell version att ladda ner med just den desktop-environment du vill ha. Du kan ju testa att installera olika desktop-environment på den versionen du redan har, sedan installera om allt med den du väljer.

Angående ditt nätverkskort. Vad får du kör i consol:
sudo lshw -C network

Om det kommandot inte fungerar kan du pröva att istället köra med:
sudo ifconfig -a

Provat nyss med Ubuntu 12.04 LTS och får exakt samma beteende med nätverket som med Linux Mint 18, den lyckas inte upprätta en anslutning. Slog in kommandona, och det här är vad jag fick:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo lshw -C network *-network description: Ethernet interface product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd. physical id: 0 bus info: pci@0000:04:00.0 logical name: eth0 version: 02 serial: 00:24:1d:2e:e1:90 size: 1Gbit/s capacity: 1Gbit/s width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=N/A latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=1Gbit/s resources: irq:43 ioport:ce00(size=256) memory:fdeff000-fdefffff memory:fdee0000-fdeeffff memory:fde00000-fde0ffff ubuntu@ubuntu:~$ sudo ifconfig -a eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:24:1d:2e:e1:90 inet6 addr: fe80::224:1dff:fe2e:e190/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:681 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:2962 (2.9 KB) TX bytes:149653 (149.6 KB) Interrupt:43 Base address:0x6000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:74464 (74.4 KB) TX bytes:74464 (74.4 KB)

För nytillkomna "tittare" så fungerar nätverket perfekt under Windows XP på exakt samma fysiska dator. Kabeln är permanent ansluten. Några idéer?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@GilbertG: Testat detta?
http://askubuntu.com/questions/421618/how-do-i-set-network-sp...

Tänker på att kortet kanske försöker lira i Gbit medan din kabel inte hänger med i svängarna.
Sedan kan det ju vara din network manager som strular till det.
Svaret för båda alternativen finns i länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Provat nyss med Ubuntu 12.04 LTS och får exakt samma beteende med nätverket som med Linux Mint 18, den lyckas inte upprätta en anslutning. Slog in kommandona, och det här är vad jag fick:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo lshw -C network *-network description: Ethernet interface product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd. physical id: 0 bus info: pci@0000:04:00.0 logical name: eth0 version: 02 serial: 00:24:1d:2e:e1:90 size: 1Gbit/s capacity: 1Gbit/s width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=N/A latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=1Gbit/s resources: irq:43 ioport:ce00(size=256) memory:fdeff000-fdefffff memory:fdee0000-fdeeffff memory:fde00000-fde0ffff ubuntu@ubuntu:~$ sudo ifconfig -a eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:24:1d:2e:e1:90 inet6 addr: fe80::224:1dff:fe2e:e190/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:681 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:2962 (2.9 KB) TX bytes:149653 (149.6 KB) Interrupt:43 Base address:0x6000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:74464 (74.4 KB) TX bytes:74464 (74.4 KB)

För nytillkomna "tittare" så fungerar nätverket perfekt under Windows XP på exakt samma fysiska dator. Kabeln är permanent ansluten. Några idéer?

Kan du inte prova med ett separat nätverkskort (gärna Intel) för att säkerställa att det är HW eller OS som felet ligger i?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Jag spelar för stunden enbart Star Wars The Old Republic på min Windows 10 dator, och har således få skäl att sitta kvar på Windows. Undrar lite om någon här har fått igång det spelet på Ubuntu, främst Gnome, och hur krångligt det var. Går det att likställa med hur det fungerar på Windows när man väl får igång det? Är lite smått tveksam då jag inte vill blåsa om burken om det inte alls går att få igång spelet.

Enligt PlayOnLinux så verkar vissa få det att fungera helt felfritt medans andra har smärre problem som dåligt ljud eller liknande. Enklast är nog att prova installera den dist du tycker verkar intressant (Ubuntu Gnome?) på en annan hårddisk och sedan testa installera spelet i linux! Då problemen kan vara väldigt individuella på linux

//Mvh Mattias

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Medlem

För de som kanske inte vill byta till ubuntu eller mint som förstalinux rekommenderar jag Antergos. Det må låta lite skrämmande att det bygger på Arch i botten men det har en grafiks installation där man kan välja själv vilken fönsterhanterare man vill använda sig av.
Det enda man kan tänka på är att bocka i LTS vid installation så man slipper de buggiga versionerna. Jag kör steam och spelar ifs mest Dota men det fungerar flawless

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

För de som kanske inte vill byta till ubuntu eller mint som förstalinux rekommenderar jag Antergos. Det må låta lite skrämmande att det bygger på Arch i botten men det har en grafiks installation där man kan välja själv vilken fönsterhanterare man vill använda sig av.
Det enda man kan tänka på är att bocka i LTS vid installation så man slipper de buggiga versionerna. Jag kör steam och spelar ifs mest Dota men det fungerar flawless

Låter intressant! Har själv använt linux i flera år men aldrig riktigt fastnat för Ubuntu baserade distar, samtidigt har jag aldrig riktigt vågat testa Arch på grund av att det verkar så komplicerat. Får kika på Antergos framöver när det blir att byta ut Windows 10 på min Lenovo L440

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colorful:

Låter intressant! Har själv använt linux i flera år men aldrig riktigt fastnat för Ubuntu baserade distar, samtidigt har jag aldrig riktigt vågat testa Arch på grund av att det verkar så komplicerat. Får kika på Antergos framöver när det blir att byta ut Windows 10 på min Lenovo L440

Kan tipsa om Manjaro också som alternativ till Antergos. Båda bygger på Arch

Trevliga båda två!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Provat nyss med Ubuntu 12.04 LTS och får exakt samma beteende med nätverket som med Linux Mint 18, den lyckas inte upprätta en anslutning. Slog in kommandona, och det här är vad jag fick:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo lshw -C network *-network description: Ethernet interface product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd. physical id: 0 bus info: pci@0000:04:00.0 logical name: eth0 version: 02 serial: 00:24:1d:2e:e1:90 size: 1Gbit/s capacity: 1Gbit/s width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=N/A latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=1Gbit/s resources: irq:43 ioport:ce00(size=256) memory:fdeff000-fdefffff memory:fdee0000-fdeeffff memory:fde00000-fde0ffff ubuntu@ubuntu:~$ sudo ifconfig -a eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:24:1d:2e:e1:90 inet6 addr: fe80::224:1dff:fe2e:e190/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:681 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:2962 (2.9 KB) TX bytes:149653 (149.6 KB) Interrupt:43 Base address:0x6000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:74464 (74.4 KB) TX bytes:74464 (74.4 KB)

För nytillkomna "tittare" så fungerar nätverket perfekt under Windows XP på exakt samma fysiska dator. Kabeln är permanent ansluten. Några idéer?

Aj aj, du lyckades verkligen ha ett nätverkskort som lirar sämst med Linux. Har haft denna förut och är rent sagt, ett helvete. Det går väl att få till det om du har ett gedigen intresse för det. Finns en uppsjö med Google-resultat om folk som lyckats få igång det, sök på RTL8111/8168B Linux.

Om du verkligen vill köra Linux så rekommenderar jag ett annat nätverskort och håll dig borta från RTL8111/8168B - kort. Tyvärr

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan tipsa om Manjaro också som alternativ till Antergos. Båda bygger på Arch

Trevliga båda två!

Tackar för tipset ^^

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Medlem

@Colorful: Låter som en plan. Jag körde själv buntu-distar väldigt länge innan jag "kom till insikt";)
Fördelen med både ubuntu- och arch-baserade distrubutioner är att det är väldigt lätt att söka efter lösningar om man skulle få nått fel.
Jag rekommenderar även AUR-repon väldigt varmt. Det är en community-repo som har väldigt mycket färdigpakiterade program. Är de lite äldre så är chansen dock hyffsat stor att det inte fungerar. Men tex discord eller teamspeak, spotify och liknande brukar fungera kanonbra!

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan tipsa om Manjaro också som alternativ till Antergos. Båda bygger på Arch

Trevliga båda två!

hmmm.... kanske borde testa detta på min bärbara hemma för att se hur det ser ut

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Provat nyss med Ubuntu 12.04 LTS och får exakt samma beteende med nätverket som med Linux Mint 18, den lyckas inte upprätta en anslutning. Slog in kommandona, och det här är vad jag fick:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo lshw -C network *-network description: Ethernet interface product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd. physical id: 0 bus info: pci@0000:04:00.0 logical name: eth0 version: 02 serial: 00:24:1d:2e:e1:90 size: 1Gbit/s capacity: 1Gbit/s width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=N/A latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=1Gbit/s resources: irq:43 ioport:ce00(size=256) memory:fdeff000-fdefffff memory:fdee0000-fdeeffff memory:fde00000-fde0ffff ubuntu@ubuntu:~$ sudo ifconfig -a eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:24:1d:2e:e1:90 inet6 addr: fe80::224:1dff:fe2e:e190/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:681 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:2962 (2.9 KB) TX bytes:149653 (149.6 KB) Interrupt:43 Base address:0x6000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:912 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:74464 (74.4 KB) TX bytes:74464 (74.4 KB)

För nytillkomna "tittare" så fungerar nätverket perfekt under Windows XP på exakt samma fysiska dator. Kabeln är permanent ansluten. Några idéer?

Det där kortet har varit ett huvudbry under ett antal år...

Nedan är en länk till den mest vedertagna guiden jag känner till om problemet:
https://unixblogger.com/2016/08/11/how-to-get-your-realtek-rtl8111rtl8168-working-updated-guide/

Tacksamt nog är det betydligt enklare för gemene man att få igång kortet idag tack vare distro-repos (repositorys) -som automagiskt fixar till drivrutinerna för kortet om det kommer en kerneluppdatering farandes.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@GilbertG: Testat detta?
http://askubuntu.com/questions/421618/how-do-i-set-network-sp...

Tänker på att kortet kanske försöker lira i Gbit medan din kabel inte hänger med i svängarna.
Sedan kan det ju vara din network manager som strular till det.
Svaret för båda alternativen finns i länken.

Märkligt då att gigabit funkar utmärkt under Windows XP. Låter mer som nedanstående inlägg är på spåret.

Skrivet av Mr_Lazy:

Kan du inte prova med ett separat nätverkskort (gärna Intel) för att säkerställa att det är HW eller OS som felet ligger i?!

Tyvärr inte, har inget separat nätverkskort och har ingen plats i lådan heller.

Skrivet av eXpander_:

Aj aj, du lyckades verkligen ha ett nätverkskort som lirar sämst med Linux. Har haft denna förut och är rent sagt, ett helvete. Det går väl att få till det om du har ett gedigen intresse för det. Finns en uppsjö med Google-resultat om folk som lyckats få igång det, sök på RTL8111/8168B Linux.

Om du verkligen vill köra Linux så rekommenderar jag ett annat nätverskort och håll dig borta från RTL8111/8168B - kort. Tyvärr

Skrivet av krigelkorren:

Det där kortet har varit ett huvudbry under ett antal år...

Nedan är en länk till den mest vedertagna guiden jag känner till om problemet:
https://unixblogger.com/2016/08/11/how-to-get-your-realtek-rtl8111rtl8168-working-updated-guide/

Tacksamt nog är det betydligt enklare för gemene man att få igång kortet idag tack vare distro-repos (repositorys) -som automagiskt fixar till drivrutinerna för kortet om det kommer en kerneluppdatering farandes.

Suck, alltid ska man ha otur med den datorn. Ännu en anledning att skaffa annat moderkort. Problemet är att allt som är av intresse också har någon variant av 8111-chippet. Är hela 8111-serien lika risig, eller bara just denna? Jag har nu det här moderkortet GA-MA770-UD3 rev 2.0. Observera att Gigabyte skriver chippet som Realtek 8111C/D(L)

Är sugen på någon av dessa:
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-MA790FX-UD5P-rev-10#sp (2 x Realtek 8111DL)
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-MA790FX-DQ6-rev-10#sp (2x Realtek 8111B)
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-MA790FX-DS5-rev-10#sp (Realtek 8111B)

MSI var mest skit då, och ASUS låter en inte bläddra bland gamla moderkort, inte ens på supportsidan, så jag har ingen aning om de har något för mig, men sökningar på Ebay tyder inte på det. Så det är bara Gigabyte som tycks stå till förfogande på AM2+-tiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@GilbertG: Visste inte att du kört Gbit i XP.

Ang moderkort, är det inte lättare att bara köpa ett nytt NIC, typ detta:

PCI-Express
PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

@Colorful: Låter som en plan. Jag körde själv buntu-distar väldigt länge innan jag "kom till insikt";)
Fördelen med både ubuntu- och arch-baserade distrubutioner är att det är väldigt lätt att söka efter lösningar om man skulle få nått fel.
Jag rekommenderar även AUR-repon väldigt varmt. Det är en community-repo som har väldigt mycket färdigpakiterade program. Är de lite äldre så är chansen dock hyffsat stor att det inte fungerar. Men tex discord eller teamspeak, spotify och liknande brukar fungera kanonbra!

AUR <3

Så länge man inte kör hemska yaourt som det går troll i.

Jag kör pacaur, den känns rätt safe.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dockland:

AUR <3

Så länge man inte kör hemska yaourt som det går troll i.

Jag kör pacaur, den känns rätt safe.

What now? Vad har jag missat om yaourt?
Använder det för tillfället, men har inte stött på några problem.. än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

What now? Vad har jag missat om yaourt?
Använder det för tillfället, men har inte stött på några problem.. än.

Funkar gör den, men är inte speciellt säker. Den är inte så poppis bland Archers

@hund kan säkert lite mer

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

What now? Vad har jag missat om yaourt?
Använder det för tillfället, men har inte stött på några problem.. än.

Yaourt sourcar filen innan du kan inspektera den, om den då innehåller skadlig kod är skadan redan skedd när du väl kan inspektera filen.

Det har varit så i många år nu och jag vet faktiskt inte varför det är en "feature". Jag har för mig att det fanns fler dumheter, men det är inget jag minns på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.