Hur ersätta dropbox?

Permalänk

Hur ersätta dropbox?

Förra året köpte jag en terrabyte på Dropbox för tusenlappen. Det är dyrt men det funkar svinbra.
Jag försöker nu hitta någon annan lösning för att ersätta dropboxen och dess dyra pris.

Funktionerna jag vill ha är egentligen att jag vill kunna ha den som nätverksdisk hemma i nätverket samt komma åt alla filer, under en och samma mapp via telefonen, samt autouppladdning av bilder jag tar.

Först köpte jag en WD Mycloud 3tb disk och hoppades att den skulle fungera bra. Appen var under all kritik och det strulade som fan. Var inte nöjd alls med den.
Fick en äldre version utav "miniserver" utav en vän och installerade FreeNAS, det verkade lovande men blev alldeles för mycket konfigurering. Jag vill ha något enklare.

Har sedan dess hört mycket gott om Synologys DSM så jag köpte en Synology DS216play och hoppades att den skulle vara enklare att ha med att göra. Men tji fick jag.
Har skitsvårt för att förstå. Jag tycker att jag har god IT förmåga men dessa grejer lyckas jag liksom inte med.

För synologyn så har jag fått ladda hem 3st appar som skapar 3st olika mappar på disken som gör 3 olika saker. Sjukt irriterande.

Hur ska jag göra för att få ett privat dropbox? Som faktiskt är som dropbox? En app, ett filträd där jag får skapa min egen filstruktur så att man faktiskt kan ha överblick över hela disken utan att behöva hoppa från app till app.
Är så enormt frustrerad på att det ska vara så här krångligt. Ge mig tillgång till en mapp på en disk och låt mig göra det jag vill sen. Vafan liksom.

Förslag?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv

Om Synologyn är för svår är det nog kört. Stanna hos dropbox

Permalänk
Medlem

owncloud.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

owncloud.

Om telefonapp är viktig skulle jag avråda. Deras app är verkligen under all kritik, iaf iOS appen.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Om telefonapp är viktig skulle jag avråda. Deras app är verkligen under all kritik, iaf iOS appen.

Telefonapp är viktigt. Har kollat på owncloud också och har inte blivit speciellt imponerad. Trodde jag skulle bli det av dsm, men icke.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Förra året köpte jag en terrabyte på Dropbox för tusenlappen. Det är dyrt men det funkar svinbra.
Jag försöker nu hitta någon annan lösning för att ersätta dropboxen och dess dyra pris.

Funktionerna jag vill ha är egentligen att jag vill kunna ha den som nätverksdisk hemma i nätverket samt komma åt alla filer, under en och samma mapp via telefonen, samt autouppladdning av bilder jag tar.

Först köpte jag en WD Mycloud 3tb disk och hoppades att den skulle fungera bra. Appen var under all kritik och det strulade som fan. Var inte nöjd alls med den.
Fick en äldre version utav "miniserver" utav en vän och installerade FreeNAS, det verkade lovande men blev alldeles för mycket konfigurering. Jag vill ha något enklare.

Har sedan dess hört mycket gott om Synologys DSM så jag köpte en Synology DS216play och hoppades att den skulle vara enklare att ha med att göra. Men tji fick jag.
Har skitsvårt för att förstå. Jag tycker att jag har god IT förmåga men dessa grejer lyckas jag liksom inte med.

För synologyn så har jag fått ladda hem 3st appar som skapar 3st olika mappar på disken som gör 3 olika saker. Sjukt irriterande.

Hur ska jag göra för att få ett privat dropbox? Som faktiskt är som dropbox? En app, ett filträd där jag får skapa min egen filstruktur så att man faktiskt kan ha överblick över hela disken utan att behöva hoppa från app till app.
Är så enormt frustrerad på att det ska vara så här krångligt. Ge mig tillgång till en mapp på en disk och låt mig göra det jag vill sen. Vafan liksom.

Förslag?

Dropbox 1TB kostar ungefär 870:- för ett år. Jag har testat de flesta molntjänster, och vi använder Google Drive som filserver på jobbet. Kan utan tvekan säga att Dropbox funkar bäst. Det Dropbox klarar av bäst är att det är noll underhåll. Om något strular fixar den det av sig själv istället för att konstant irritera mig med felmeddelanden osv. Och i ärlighetens namn, vem vill ha felmeddelanden om filer som inte syncar. Det gör alla inblandade nervösa. När det gäller tex Google Drive så har jag haft mycket problem med att några filer helt plötsligt inte syncas på andra datorer, trots att dom ligger där på Drive. Eller om jag lägger till en ny dator som redan har några av filerna, så lägger den upp dupletter, eller tar bort nyare filer och ersätter med gamla osv osv. Otroligt opålitligt.

Nåväl... 870 pix för att ha allt sparat hos Dropbox tycker jag är värt sina pengar. Vill du ändå köra server så är det väl bara att synca servern till Dropbox så ligger ju allt där istället. Det är öht ett skämt att ett företag som Google inte kan ha en tjänst som fungerar bättre.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Amazon Cloud Storage, finns inget bättre alternativ.
$60 per år.

Får ~500 Mbit/s åt båda hållan och det är obegränsad storage. Har för tillfället närmare 30 TB på min.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad är under kritik med den? den fungerar som den ska för mig

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Vad är under kritik med den? den fungerar som den ska för mig

Utöver att den krashar konstant fungerar det uselt att automatiskt ladda upp bilder, och när det fungerar kan man inte välja endast via WIFI utan att hela appen är endast WIFI. VIlket betyder att man inte kan komma åt sina saker utanför hemmet utan att all data tar slut för att den börjar backa upp bilder. Dåligt med thumbnails så man måste ladda hem stora bilder för att ens se vad det är, bläddra bland bilder tar således en evighet. Sist jag testade kunde den inte visa word, powerpoint, excel etc (det kan ha ändrats). Detta är väl en start på det jag tycker är under all kritik. Skulle jag faktiskt använda appen skulle jag nog kunna komma på lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Utöver att den krashar konstant fungerar det uselt att automatiskt ladda upp bilder, och när det fungerar kan man inte välja endast via WIFI utan att hela appen är endast WIFI. VIlket betyder att man inte kan komma åt sina saker utanför hemmet utan att all data tar slut för att den börjar backa upp bilder. Dåligt med thumbnails så man måste ladda hem stora bilder för att ens se vad det är, bläddra bland bilder tar således en evighet. Sist jag testade kunde den inte visa word, powerpoint, excel etc (det kan ha ändrats). Detta är väl en start på det jag tycker är under all kritik. Skulle jag faktiskt använda appen skulle jag nog kunna komma på lite mer.

Konstigt, den har aldrig nånsin krashat för mig... dock använder jag den bara för att backa upp mina foton, kör på instant upload och det fungerar helt som jag vill. ja den är väldigt seg med thumbnails osv... men jag kollar aldrig på bilderna där då jag redan har dom på telefonen

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Konstigt, den har aldrig nånsin krashat för mig... dock använder jag den bara för att backa upp mina foton, kör på instant upload och det fungerar helt som jag vill. ja den är väldigt seg med thumbnails osv... men jag kollar aldrig på bilderna där då jag redan har dom på telefonen

Säg att du har fler bilder från datorn i OwnClouden och vill se på dem när du inte är hemma. Ja då måste du sätta igång 3G och då slukar den din DATA med uppladning av backups. För att inte tala om hur svårt det är att faktiskt se dessa bilder. Jag skulle säga att appen fungerar om man har väldigt låga krav eller ett specifikt syfte. Vill man ha något som faktiskt är universellt smidigt som Dropbox, då är inte OwnCloud det.

Permalänk
Medlem

Office 365 Home

1TB per användare

5 användare

899:- finns att få tag på billigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det priset på dropbox som avskräcker så kan jag rekommendera att dela ett onedrivekonto istället.
Jag betalade... 800 spänn tror jag för ett år med onedrive på 1 TB. Ja det kanske inte låter så billigt, men då fick jag också 5 konton för det priset. Kunde alltså dela kostnaden med lite vänner som också behövde lagring. Och så ingick office 365. Då blir det plötsligt ganska billigt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag en QNAP som familjen synkar sina telefoner till, och jag hade inga större problem att sätta upp det. Alternativet som jag tycket funkar smidigast är annars Amazon Cloud Storage.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

$60 per år.

Får ~500 Mbit/s åt båda hållan och det är obegränsad storage. Har för tillfället närmare 30 TB på min.

Ser väldigt intressant ut. Såg att det är tre månader trial också. För 600 spänn per år ser det ur som en mycket attraktiv backuplösning. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

$60 per år.

Är det denna du menar?
https://www.amazon.com/clouddrive/home
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Drive
Verkar intressant! Kör själv mycket Linux och hittade att man kan använda ett program som heter rclone:
http://rclone.org/amazonclouddrive/
Och till det finns det ett GUI som heter RcloneBrowser: https://mmozeiko.github.io/RcloneBrowser/
Rclone stödjer kryptering så man kan få sin molnlagring krypterad så att den känns någorlunda säker.
http://rclone.org/crypt/

Själv har jag syncthing istället för dropbox : https://syncthing.net/
Fördelen med syncthing är att man lagrar allting själv. Men detta är också en nackdel för man behöver i praktiken en egen maskin som ständigt är uppkopplad för att det ska synka (kan t.ex. vara en raspberry pi med USB-disk). Jag kör det på filservern hemma och synkar med en stationär och en laptop. Funkar bra men synkningen tar ganska lång tid.

För backup kör jag CrashPlan som ger obegränsad backup för $60 per år.

Men jag ska nog kika på Amazon drive och se hur det funkar tillsammans med rclone och kryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

$60 per år.

Är det samma som Amazon Drive? Tror det är det jag testar gratis nu.
Krypterar och döper du om allt som laddas upp?

Permalänk
Medlem

Apropå amazon drive och rclone hittade jag en rolig artikel om hur man kan ha en molnbaserad Plex-server på en VPS kombinerat med amazon drive för att kunna streama över internet utan att flaskas av sin internetuppkopplings låga upload-hastighet:
http://failstar.de/2016/11/my-unlimited-plex-server-in-the-cl...

Jaja, kanske lite överkurs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det denna du menar?
https://www.amazon.com/clouddrive/home
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Drive
Verkar intressant! Kör själv mycket Linux och hittade att man kan använda ett program som heter rclone:
http://rclone.org/amazonclouddrive/
Och till det finns det ett GUI som heter RcloneBrowser: https://mmozeiko.github.io/RcloneBrowser/
Rclone stödjer kryptering så man kan få sin molnlagring krypterad så att den känns någorlunda säker.
http://rclone.org/crypt/

Själv har jag syncthing istället för dropbox : https://syncthing.net/
Fördelen med syncthing är att man lagrar allting själv. Men detta är också en nackdel för man behöver i praktiken en egen maskin som ständigt är uppkopplad för att det ska synka (kan t.ex. vara en raspberry pi med USB-disk). Jag kör det på filservern hemma och synkar med en stationär och en laptop. Funkar bra men synkningen tar ganska lång tid.

För backup kör jag CrashPlan som ger obegränsad backup för $60 per år.

Men jag ska nog kika på Amazon drive och se hur det funkar tillsammans med rclone och kryptering.

Ja, det är samma.

Skrivet av PiZZaMaN:

Är det samma som Amazon Drive? Tror det är det jag testar gratis nu.
Krypterar och döper du om allt som laddas upp?

Jag kör Rclone och krypterar, men döper inte om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

$60 per år.

Har du satt upp någon synkning? Jag har en Synology som jag gärna skulle vilja kunna backa upp mot kontot. Inte automatiskt, utan köra en inkrementell backup på kommando.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Så... @FoxOne & @Talarion & @pigge_85 & @baron
Hur hjälper detta TS att ersätta dropbox?

@TroNi Eftersom du anser att det priset är hög så är väl mer frågan, vad för problem är du villig att stå ut med för att få ner kostnaden? För som jag förstår det fungerar dropbox perfekt för dina behov, men du anser det ändå inte värt priset för att "allt bara fungerar", eller förstår jag dig fel?

Att det är mycket pengar, mjo det håller jag med om. Men som du beskriver så är det en tjänst som fungerar bra, och om du hittar en tjänst för säg 500kr/år istället, men inte fungerar lika bra, är det värt 500kr?

Fördelen med en egen NAS lösning är ju egentligen platsen. Att du kan ha flera TB mer prisvärt, men tex Owncloud mm är ju inte direkt optimerade för telefonen. Sen måste du tänka på backup, driftsäkerhet och lite annat också.

Kan du kanske dela upp det på två ställen iaf? Så du har det mesta som du inte behöver så ofta i en NAS med mycket kapacitet, och kanske mindre paket på dropbox för det mesta? Du bör ju kunna få NASen att synka till dropbox också.

Då har du ju det viktigaste på dropbox, för lite mindre kostnad och sen har du tillgång till allt via en NAS tex som inte kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Har du satt upp någon synkning? Jag har en Synology som jag gärna skulle vilja kunna backa upp mot kontot. Inte automatiskt, utan köra en inkrementell backup på kommando.

Kör Rclone och kör bara backup mot kommando.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kör Rclone och kör bara backup mot kommando.

Har du även löst versionshantering? Tänker om man råkar få en korrupt fil (kanske på grund av virus) som skriver över en äldre fungerande fil så vill man kunna backa tillbaka till den äldre versionen av filen från ett tidigare backuptillfälle.

Tänker mig något liknande rdiff-backup. Man skulle i och för sig kunna köra rdiff-backup lokalt och sedan synka backup-mappen med rclone till Amazon Drive och på det viset få versionshantering.

Permalänk
Medlem

Bittorrent sync (numera Resilio sync) har fungerat riktigt bra för mig. Har även stöd för foto-appen i telefonen osv. Try it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du även löst versionshantering? Tänker om man råkar få en korrupt fil (kanske på grund av virus) som skriver över en äldre fungerande fil så vill man kunna backa tillbaka till den äldre versionen av filen från ett tidigare backuptillfälle.

Tänker mig något liknande rdiff-backup. Man skulle i och för sig kunna köra rdiff-backup lokalt och sedan synka backup-mappen med rclone till Amazon Drive och på det viset få versionshantering.

Inte personen du frågade, men jag använder detta argument när jag kör min dagliga clone mot Google Drive genom rclone "--backup-dir "Encryption:/backups_versions/$(date +%FT%T%z)"". Får en ny mapp varje dag.

Permalänk
Medlem

Wiredrive verkar lovande imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alltså, jag fyller en hel disk sen drar jag backup på hela skiten (8 TB diskar oftast) så det blir inga ändringar i mappar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad.*

Håll diskussionen till ämnet, språkbruk kan ni diskutera någon annanstans.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Förslag?

Som någon nämnde tidigare så kan du testa OneDrive. Helt ok mobilapp och autosync fungerar bra. Brukar finnas kampanjer (som t.ex. förra helgen så hade komplett Office 365 för 199 spänn) där du får 1 TB lagring i ett år och Office-suiten.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG