Dags att gå över till pc från xbox(?)

Permalänk

Dags att gå över till pc från xbox(?)

Hej

Är en inbiten konsolspelare sedan långt tillbaka. Har kört ps1, ps2, xbox 360 och nu xbox one. Men nu är det ju snack om kommande xbox scorpio och dess möjligheter till 4k gaming. Samt deras play anywhere projekt som gör att alla deras exklusiva titlar kommer till windows store också. Det börjar kännas lite sak samma om man kör xbox eller pc snart och det har fått mig att tänka "kanske dags att byta över till pc".

Det jag vill kunna göra gamingväg är att lira spelen i 4k. 30fps går lika bra som 60fps för min del, är inte brydd om fps så länge det inte går under 30fps, som sagt inbiten konsolspelare. Spel som kommer liras är stora open world, singleplayer spel, men även linjära singelplayer spel. Kommer inte köra mycket online spel då jag hellre har en bra story än är tävlingsinriktad.

Jag vill att den är så kompakt som möjligt då jag ska ha den vid tv:n och lira på men kunna flytta den till skrivbordet för att arbeta med. I arbetsväg är det som behövs tänka på att jag vill kunna bildredigera. Inte videoredigera, bara bild.

Budgeten har ingen gräns men jag vill inte betala för onödiga saker.
Har själv kollat på denna MSI Trident 3 som kostar 12990kr
Specs står längst ner på sidan. Den går även att få tag i med 1060 6gb, samt går att uppgradera ram till 32gb.

Jag har ingen erfarenhet av datorkomponenter så vet inte vad som är bra eller dåligt.

MikaelN94

Permalänk
Medlem

Varför byta om du är nöjd med 30fps?

edit: Jag föredrar PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kan vara en bra ide även om det inte är ett hopp i prestanda då du får fler användningsområden och möjlighet att uppgradera. Kan vara något att tänka på

Permalänk
Medlem

Några saker.som är "fel" med dagorn förutom att det är märkes.
I7 7700 utan k
Bara 8gb ram
1060 3gb ska väll helst ha )gb varianten speciellt om du ska köra.över 1080p

Plocka ihop ett paket på inet.om du inte kan bYgga själv och låt dom montera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av lorgix:

edit: Jag föredrar PC.

Anledning till byte är för att användningsområdena är bredare och kanske blir billigare med en välutrustad dator än en premium konsol och en bildhanteringsdator.

Skrivet av Vekar1:

Det kan vara en bra ide även om det inte är ett hopp i prestanda då du får fler användningsområden och möjlighet att uppgradera. Kan vara något att tänka på

precis

Skrivet av Molotov:

I7 7700 utan k
Bara 8gb ram

Hade jag vetat vad jag skulle kolla efter och vad jag behövde hade jag ju gjort det men har ingen aning om vad jag ska kolla efter... jag stirrar mig blind på siffror och bokstäver men förstår inte mer för det.

Permalänk

Vågar du bygga själv?

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Vågar du bygga själv?

Ja, det skulle inte vara några problem. Tar hjälp om jag behöver det. Det viktiga för mig är att den är kompakt bara.

Permalänk
Medlem

@MikaelN94: Intels CPU-modeller med K i slutet har ofta något högre clocks/hastighet och går dessutom att överklocka väldigt lätt för att öka prestandan en del gratis.
Ska du redigera och spela i 4K bör du ha 16GB minst då vissa spel redan 2017 rekommenderar 16GB. Vad gäller grafikkort bör GTX1070 vara lagom för 30FPS i 4K.
Om du köper datorn hos t ex Komplett, Webhallen eller Inet kan de montera datorn åt dig.
Vad du söker är formatet mITX/m-itx. Dvs det mindre formatet på chassi och moderkort för att bygga en kompakt dator.

Välkommen till världen av datorer!

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Välkommen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Skrivet av Markusas:

@MikaelN94: Intels CPU-modeller med K i slutet har ofta något högre clocks/hastighet och går dessutom att överklocka väldigt lätt för att öka prestandan en del gratis.
Ska du redigera och spela i 4K bör du ha 16GB minst då vissa spel redan 2017 rekommenderar 16GB. Vad gäller grafikkort bör GTX1070 vara lagom för 30FPS i 4K.
Om du köper datorn hos t ex Komplett, Webhallen eller Inet kan de montera datorn åt dig.
Vad du söker är formatet mITX/m-itx. Dvs det mindre formatet på chassi och moderkort för att bygga en kompakt dator.

Välkommen till världen av datorer!

tack, ska kolla på det. Om det inte är för mycket begärt har du möjlighet att kolla efter en varukorg som skulle passa mig? Som sagt har ingen koll på komponenter och deras betydelse

Permalänk
Medlem

Jag har haft par st Playstation och första generationen Xbox men har aldrig fastnad för konsoler överhuvudtaget däremot gillar jag handkontroller till vissa typer av spel men då väljer jag hellre och plugga in en handkontroll vid datorn och spela.

Och FPS spel och liknade föredrar jag fortfarande mus och tangentbord till handkontroller är dock skönt till flygspel, bilspel boxning och så vidare.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Välkommen till PC världen

Bygg eget, mycket mer för pengarna. Budget? Behövs operativsystem?

Du lär behöva minst ett 1070 för att spela i 4k typ medium settings...

i7 är trevligt och framtidssäkert, men för endast spelade så räcker en i5, speciellt om du kör 4k då grafikkortet lär bli det som begränsar innan processorn (högre upplösning, mer visuellt avancerat - grafikkortet som arbetar mer). Ska du streama eller redigera video (vet inte hur det är med bildredigering dock) är dock en i7 bra att ha då dessa drar nytta av de 8 trådarna i en i7 mot de 4 trådar i en i5. Ett tips är att ta en K-processor (K=överklockningsbar). Detta gör att du kan överklocka processorn för en boost när du behöver det (om ett par år eller så?). För att överklocka krävs även ett Z-moderkort (tex Z270).

SSD ska du ha (knäpptyst, så sjukt mycket snabbare än mekaniska som sitter i konsoler bla), 16gb ram är lagom för dagens spel.

Leta upp ett litet mITX chassi och köp ett mITX moderkort så har du en liten och nätt dator. En tyst, liten processorkylare samt en extra chassifläkt kan även vara att rekommendera för att hålla ner ljudnivån

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I7 7700 utan k
Bara 8gb ram

7700k har en TDP på 91W 7700 utan k har en på 65w så det är nog bättre med en 7700 i det chassit om man inte gillar onödigt mycket fläktljud.

Minnet och grafikkortet håller jag med om, men det kan hända att det finns fria platser så det enkelt går få 16GB ram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@UMJ: Har alltid gillat konsol då man inte behövde bry sig om systemkrav och extra pill. Det är ju inte samma krav på att hålla koll på systemkraven idag då det är lättare att ha tag i och det mesta är över spelens minimum krav idag. Väljer alltid kontroll före bord och mus. Älskar handkontrollen till xbox one.

Permalänk
Medlem

Råder dig till att vänta in den 11e april då AMD kommer utöka sin processor familj med fler modeller, dessutom sägs det dyka upp fler moderkort.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

7700k har en TDP på 91W 7700 utan k har en på 65w så det är nog bättre med en 7700 i det chassit om man inte gillar onödigt mycket fläktljud.

Minnet och grafikkortet håller jag med om, men det kan hända att det finns fria platser så det enkelt går få 16GB ram.

Det går att trycka i upp till 32GB minne i datorn och även skaffa 1060 6GB. Vad menas med )gb variant?

Permalänk
Medlem