Permalänk

Dags för ny 144hz skärm!

Hej!

Jag sitter just nu på en BenQ ZOWIE 24 XL2411.

Men är sugen på att köpa mig en till skärm.
Letar främst efter en 24 tums skärm.
Jag spelar enbart Counter-strike ibland Dota 2.

Bör jag köpa mig en till XL2411?
Eller finns de bätte skärmar för pengarna på marknaden?
Kan tänka mig att lägga mera än vad benQen kostar.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#m... bra om du har ett amd grafikkort eftersom skärmen har amd freesync.

Permalänk
Testpilot

Min första och egentligen enda fråga är;
Behöver du en till 144Hz skärm som "extra skärm" på sidan? Eller tänkte du lira CS och Dota samtidigt på vardera?

För om du bara tänkte ha en extra skärm för surf/stream/osv. så lär väl vilken billig 24" skärm som helst duga, tex. denna.

Om du nu inte tänkt byta ut din nuvarande BenQ mot en ny 'main' skärm. Då kanske BenQ ZOWIE XL2540 kan vara av intresse? Äkta 240Hz, ren eSports skärm.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Min första och egentligen enda fråga är;
Behöver du en till 144Hz skärm som "extra skärm" på sidan? Eller tänkte du lira CS och Dota samtidigt på vardera?

För om du bara tänkte ha en extra skärm för surf/stream/osv. så lär väl vilken billig 24" skärm som helst duga, tex. denna.

Om du nu inte tänkt byta ut din nuvarande BenQ mot en ny 'main' skärm. Då kanske BenQ ZOWIE XL2540 kan vara av intresse? Äkta 240Hz, ren eSports skärm.

Jag vill ha en till skärm som jag kan när jag streamar.

Då när jag endå ska köpa en ny skärm så tänkte jag att jag har den jag sitter nu som andra skärm,
och köper mig en ny bättre som jag har som "main" skärm

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tobiasulfstrom:

Jag vill ha en till skärm som jag kan när jag streamar.

Då när jag endå ska köpa en ny skärm så tänkte jag att jag har den jag sitter nu som andra skärm,
och köper mig en ny bättre som jag har som "main" skärm

Okej!
Så behålla den gamla som "slave" och köpa en ny main; Check!

Vad har du för budget?
Något mer specifikt önskvärt annat än 24" - Typ FreeSync/G-Sync, IPS/TN o.s.v.?
Upplösning?
Vad är dina övriga datorspecs?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@tobiasulfstrom: En till XL2411 är nog lite snedspenderade pengar då den kör DVI-DL för 144 Hz. Att få två stycken DVI-DL ut, eller för den delen en enda DVI-DL, med moderna och framtida grafikkort är inget du ska räkna med.

Permalänk

@Laxpudding
@Yatagarasu

CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz

Moderkort: ASUS Z97-A

Ram: Crucial 8GB(2x4GB) DDR3 CL 1600 mhz

Grafikkort: Radeon R9 380

Ska dock införskaffa mig ett nytt grafikkort vet inte vilket än dock.

Jag vill ha en 24 tums.
För jag spelar mycket CS:GO.
Gillar inte att spela med större skärm.

Kan tänka mig att lägga 4-6 tusen kronor på skärmen.
Har inte koll på marknaden när de gäller skärmar så därför jag frågar er experter här på sweclockers

Inte insatt super insatt i skärmar.
Vad tycker du/ni ? Vad bör jag satsa på för skärm? för främst FPS spel

Permalänk
Bildexpert 📺

@tobiasulfstrom: Den budgeten räcker till någon av de 240 Hz-skärmar som finns nu. Så är du garderad för framtiden också. Benq XL2540 torde matcha din befintliga skärm rätt väl också.

Permalänk
Medlem

Ser att många rekommenderar 1080p skärmar. Tycker personligen att du borde satsa på 1440p 144hz om du redan sitter på en 1080p 144hz. Kan även vara värt att välja en skärm med G-sync/Freesync.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tobiasulfstrom:

@Laxpudding
@Yatagarasu

CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz

Moderkort: ASUS Z97-A

Ram: Crucial 8GB(2x4GB) DDR3 CL 1600 mhz

Grafikkort: Radeon R9 380

Ska dock införskaffa mig ett nytt grafikkort vet inte vilket än dock.

Jag vill ha en 24 tums.
För jag spelar mycket CS:GO.
Gillar inte att spela med större skärm.

Kan tänka mig att lägga 4-6 tusen kronor på skärmen.
Har inte koll på marknaden när de gäller skärmar så därför jag frågar er experter här på sweclockers

Inte insatt super insatt i skärmar.
Vad tycker du/ni ? Vad bör jag satsa på för skärm? för främst FPS spel

Med dem kraven, spelen du spelar och den budgeten hade jag helt klart gått för en BenQ Zowie XL2540.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jmeistr:

Ser att många rekommenderar 1080p skärmar. Tycker personligen att du borde satsa på 1440p 144hz om du redan sitter på en 1080p 144hz. Kan även vara värt att välja en skärm med G-sync/Freesync.

Spelar man bara CS och lite DotA2 ibland så är det helt klart en fördel med 240hz skärm över G-Sync/FreeSync som skapar en ökad latens (om än en liten sådan).
1440p gör det dessutom mer svårdrivet och mer öppet för dippar när man inte vill ha det - Målet är att ligga på 300fps stadigt hela tiden (något med hur CS:GO hanterar flytet i Source Engine, du får fråga någon mer insatt exakt hur detta fungerar då jag inte spelar CS själv längre).

Spelar man bara eSport titlar så känns det inte speciellt bra att rekommendera något annat än en eSport skärm. Annat om man skulle spela andra spel som faktiskt inte dras ner utan kan nyttja extra funktioner och högre upplösning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jmeistr:

Ser att många rekommenderar 1080p skärmar. Tycker personligen att du borde satsa på 1440p 144hz om du redan sitter på en 1080p 144hz. Kan även vara värt att välja en skärm med G-sync/Freesync.

Håller med sett ur ett bredare perspektiv. Trådskaparen spelar dock "...enbart Counter-strike ibland Dota 2".

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Men samtidigt hur tungdrivet är egentligen spelet? (CS) Var därför jag rekommenderade högre upplösning. Borde vara rätt enkelt att få 140+ fps även på 1440p med någorlunda kraftigt grafikkort.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jmeistr:

@Yatagarasu: Men samtidigt hur tungdrivet är egentligen spelet? (CS) Var därför jag rekommenderade högre upplösning. Borde vara rätt enkelt att få 140+ fps även på 1440p med någorlunda kraftigt grafikkort.

CSGO är inte speciellt tungdrivet i sig, men målet är att hålla så nära stadiga 300fps som möjligt - oavsett om du har 60hz, 144hz eller 240hz.

Varför just 300 fps? - Du kan bara se så många fps som din skärm har Hz ändå.
Jag kan som sagt inte förklara i detalj hur det fungerar rent tekniskt, men CSGO och Source Engine cappar på 300fps, men binder även din FPS till allt från Input Delay (även kallat Mouse Polling Rate) och annan allmän "smoothing" (spelkänsla) - Detta är inte ren placebo utan en faktisk mätbar effekt i spelet.
Spelar man spelet som en eSport (alltså tävlingsinriktat) eller bara lite mer seriöst, då är detta mer eller mindre ett måste för att få bästa möjliga tekniska övertag. Så i mitt tycke är 1080p@240hz mer värt än 1440p@144Hz.

Finns gott om artiklar, foruminlägg och YouTube videos som förmodligen förklarar detta mycket bättre än vad jag kan!

Så frågan är egentligen;
Kan du med 1440p hålla dig mellan 250-300fps i alla scenarion med ett R9 380 och en i5 4690k?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >