Permalänk
Medlem

CPU till 1080

Hej!

Halvt impulsköpte ett MSI 1080 då jag såg det till bra pris och länge tänkt bygga ny dator.
Min fundering är vilken CPU man ska ta? Har inget större intresse av att streama eller att redigera. Kommer mest bli att spela samt slösurfa och kanske kika lite på netflix och liknande.

Sitter och funderar mellan en 7600K eller en 7700K främst, i5'an är ju ändå 1000 spänn billigare vilket man kan lägga på ny skärm(som också ska införskaffas inom en rimlig tid), men är orolig att den kanske blir en flaskhals om man spelar i 1440p 144Hz med ett 1080?
Tar gärna emot förslag på MOBO också, funderar just nu på ett Gigabyte 270ZP-D3 om det inte finns bättre till någorlunda samma pris.

Sen funderar jag också på om ett 550W PSU räcker om man inte ska överklocka? Har nämligen det i min gamla burk och tänkte börja med det och kanske köpa nytt senare när man känner att man vill testa överklocka.

Kanske formulerat mig lite luddigt bara be mig förtydliga isåfall, skyller på att klockan bara slagit 7 nyss såhär på lördag morgon!
Tack på förhand!

/Niska

Permalänk
Medlem

7600K räcker

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@halojoy: Hur kommer den stå sig i lite mer krävande spel? Sett i vissa tester att den kan ligga efter med 30 FPS och uppåt redan vid 1080p, borde den inte trilla efter ännu mer vid 1440p?

Permalänk
Inaktiv

Ta inte Ryzen om du ska spela, jag kommer inte i närheten i fps vad min 7700K levererar.

Dock har jag min Ryzen till redigering mm

Permalänk
Avstängd

jag hade kört ryzen nån 12 trådad eller så känns rätt lagom och 'r bra bang for the buck med nå snabba ram

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köp inte 7600K, 4 trådar känns inte så framtidssäkert precis - varken för spel eller om du skulle vilja göra något mer.

Vänta på Ryzen 5 om du vill spendera ca 2500, köp en 7700K i dag om du vill lägga mer. Spelar du i 144 Hz hade jag utan tvekan köpt en 7700K.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag ser att de andra killarna vill ha Core i7 7700K.
Så det är väl så.

När det gäller moderkort så duger det du nämner.
Vill du ha ett ASUS: https://www.inet.se/produkt/1900175/asus-prime-z270-p
ASUS PRIME Z270-P
Kostar hundralappen mer.

500 Watt är vad som rekommenderas för ett GTX 1080.
Och dom brukar ta i i överkant.
Så 550 Watt klarar biffen galant!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt 7700K och en ASUS Prime Z270-P till den då den låg på 1000 kronor hos komplett.
Ryzen är spännande, men presterar ju sämre för tillfället, kanske lägger sig i jämn nivå sen med optimeringar men vem har tid att vänta på sånt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niska:

Lutar nog åt 7700K och en ASUS Prime Z270-P till den då den låg på 1000 kronor hos komplett.
Ryzen är spännande, men presterar ju sämre för tillfället, kanske lägger sig i jämn nivå sen med optimeringar men vem har tid att vänta på sånt!

Behöver inte vänta behöver snabba bara ram så får du en cpu med dubbla multitråds prestandan för samma pris som 7700k och tappar ett par fps i spel som du inte märker men får en enormt stark cpu för framtiden som utan minsta tvivel är multitrådad och jag tycker det är vettigare att kolla framåt när båda presterar bra idag och mer en fråga hur dom presterar sen ...ingen vet men jag tror 1700an slår 7700k och är den jag satsat pengarna på även för spel då mjukvaran går mer mot multitrådat än singeltrådat hela tiden

Ta nya masseffect där skiljer det 7fps i 1080p och 0fps i 1440p när gpu går på knäna trots det verkar som nvidia gpu inte nytjar ryzen fullt ut och optimeringar i övrigt kommer ge minimal skillnad med någon enstaka % kanske men trots det används som mest halva cpu kraften så finns onekligen en hel del till att ta av och handlar om att spelen måste komma i kapp vilket moderna titlar har och desto tyngre dom blir ju bättre kommer dom prestera tror jag så mina slantar hade landat på ryzen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Hur pass snabba ram? Tänkte köra på Corsair Vengeance 3000MHz, duger det eller behövs snabbare?
Och har du något tips på mobo som motsvarar typ ASUS Prime Z270-P, blir 4600 kronor för det kortet och en 7700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

@halojoy: Hur kommer den stå sig i lite mer krävande spel? Sett i vissa tester att den kan ligga efter med 30 FPS och uppåt redan vid 1080p, borde den inte trilla efter ännu mer vid 1440p?

Det är tvärtom, ökar du upplösningen så kommer du belasta cpun mindre då fpsen minskar så du flyttar flaskhalsen till gpun. Jag körde en 2600k i 3440*1440 utan några problem då flaskhalsen ändå satt i gpun(1070)

Permalänk

Hade nog tagit en i7:a

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Men högre upplösning innebär väl högre flöde av data genom CPU vilket väl borde ge högre belastning på CPU även om det kan bli så att GPU flaskhalsar före CPU beroende på setup. Är ingen expert så ska inte säga säkert, bara en spontan tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

@Jompa79: Men högre upplösning innebär väl högre flöde av data genom CPU vilket väl borde ge högre belastning på CPU även om det kan bli så att GPU flaskhalsar före CPU beroende på setup. Är ingen expert så ska inte säga säkert, bara en spontan tanke.

Högre upplösning påverkan inte CPU:n. Det är GPU:n som sköter bilden och får det därför svettigare i högre upplösningar.

Ryzen 7 känns ganska onödig, 16 trådar lär inte vara relevant i spel på många år om någonsin. Kolla i så fall på Ryzen 5 (lanseras 11:e April) som har 12 trådar. Kan bli en bra mix av pris, prestanda nu och framtidssäkerhet med sina 12 trådar.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Vid högre upplösning så är det framförallt GPU som kommer att belastas mera. Detta minskar risken för att CPU ska flaska betydligt om man t.ex. går från 1080p till 1440p. I7-7700K känns som det självklara och säkraste valet om man ska spela. Jag litar inte på alla benchmarks med Ryzen på nätet. Snabbare minnen eller ej. Har läst att snabbare minnen med Ryzen inte alls ger de enorma prestandaökningar som vissa låter påskina. Däremot litar jag på t.ex. Sweclockers tester och enligt dem så är 7700K fortfarande det självklara valet framom Ryzen när det gäller pris och prestanda om man ska spela.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niska:

@lord_vasagos: Hur pass snabba ram? Tänkte köra på Corsair Vengeance 3000MHz, duger det eller behövs snabbare?
Och har du något tips på mobo som motsvarar typ ASUS Prime Z270-P, blir 4600 kronor för det kortet och en 7700K.

Finns prime x370 typ runt samma pris men hade nog personligen satsat på msi x370 plus eller msi x370 krait gaming om jag köpte idag som ligger runt samma pris 1600-1700 men har inte kollat moderkort så hemskt mycket än på am4

minne hade jag kört minst 3200 eller snabbare för dom gillar snabba minnen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Okej, men för tillfället så känns det som att intel är vad som gäller när det kommer till spel, det kanske inte är det bästa i längden och har flertrådsprestanda kommer bli viktigare i framtiden och då kommer AMD knocka intel, men det återstår ju att se OM spelutvecklarna kommer utveckla spel som drar mer nytta av alla trådar som som AMD erbjuder.
Men vi får ju se nu när dom släpper Ryzen 5 om dom kan erbjuda MER för pengarna jämfört med 7700K. Annars känns det som att det blir att testa Intel den här gången, kört AMD i mina tidigare datorer så får väl testa blå laget någon gång också!