Beklagar verkligen situationen och hoppas på det bästa...
Det som än idag har bäst hållbarhet över tiden är optisk media som DVD+/-R(W) och BluRay - det kanske verkar gammaldags med dagens molnlagrande ögon men tyvärr finns det inte bättre än så.
Molnlagring är för osäkert - det räcker med fnurr i betalning eller uppköp/konkurs på molntjänstesidan så finns risk att förlorat allt, det är också en konstant kostnad som belasta över åren, som någon kan få för sig att spara in.
Magnetband håller förvisso också länge med det finns ofta inga maskiner kvar som kan läsa av banden efter tio år då de som såldes har aldrig varit sålt i några större antal och de som finns kvar är mer eller mindre utslitna och fungerande dito kan betinga hög andrahandsvärde för de som måste ha maskinerna, medans DVD-brännare/läsare finns det miljoner av ute i äldre maskiner och fortfarande kan köpas för bara några hundralappar i närmaste gubbdagis/datorgrossist - de kommer att finnas att köpa om tio år också... lämpligtvis bipackar du en extern USB-ansluten DVD/BR-brännare tillsammans med mediat
Snurr-hårddiskar är konstruerade för att hålla data i minst 10 år och det är nog bra att kontrollera och läsa igenom rubbet och skriva tillbaka igen typ var 5 år (dvs. göra en diskimage och sedan skriva tillbaka till disken så att magnetdomänerna är fräscha igen) alternativ kopiera data till en ny extern USB snurr-disk och lägga den tillsammans med den gamla.
(Data i USB-Stickor, SD-kort eller SSD kommer inte att hålla några 10 år utan det kommer vara problematiskt redan efter enstaka år, du kan förvisso också ha en kopia av innehållet på USB-sticka men förvänta inte att det är läsbart felfritt ens efter 5 år och speciellt inte med dagens flashminne)
Till detta har man inte sin data på en enda media-typ utan flertal kopior på flertal alternativ media som DVD och BR
Det jag personligen sett av DVD-skivor som nu är +10 och faktiskt närmare 15 år gamla är att DVD+RW är mediat som tappat kvalitén allra minst under åren och är i stort sett samma kvalitet som en nybränd köpe-dvd fast den är > 10 år gammal, medans DVD+/-R skivor med typisk mörklila färg har klart fått sämre kvalitet med tiden även om de är fortfarande fullt läsbara.
Detta är baserat på runt 600 DVD+/-R skivor (varav ca 100 var DVD+RW) som är 10 år och äldre och jag har inte förlorat data på någon av dessa ännu - CD-R är dock annan femma, där finns det oläsbara partier på varannan, var tredje skiva när de är över 10 år gamla....
---
Det viktigaste momentet när man bränner optisk media är att verifiera skivans kvalitet efter bränningen - de flesta som säger att DVD-skivor inte är pålitliga har haft situationer där man inte lyckats bränna dessa ordentligt redan från början och inte verifierat att skivan är OK innan de lagras/skickas, samt nästa alltid i samband med användning av lågprisskivor. Som sagt, av mina +600 DVD+/-R skivor över 10 år gamla så har inte en enda varit så dålig att man förlorat några data och bara några enstaka av dessa har bedömts så dåliga (dvs. varva ned mycket vid ofta slutet av avläsning) att de bör brännas om.
Jag använder program som NERO DISK-SPEED för att verifiera DVD/BR efter bränning, men skall man kunna läsa ut bitfelsdiagram i form av PIE och PIF-värden för DVD eller LDC och BIS när det gäller Bluray över diskytan så måste man ha passande brännare från optiarc (fd. sony - många modeller från lenovo har det i sina laptops), brännare med vissa mediatech-chip (lite-on spelare mfl.) och slutligen vissa från toshiba/samsung kan fungera tillräckligt bra med lite meck i registret som tex. extern USB-matad BR-brännare som TSSTcorp BDDVDW SE-506CB TS01 (finns/fanns på Netonnet)
Men en grovtest kan man ändå göra om man inte har dessa chip i sin brännare är att låta NERO diskspeed läsa av DVD:n från början till slut på brännarens absolut högsta hastighet och behåller skivan full varvtal hela vägen under hela lästestet utan att sjunka i varvtal i slutet så är kvaliten tillräckligt bra för att inte bekymra sig de närmaste åren (man får en graf i nero diskspeed så man behöver inte bevaka avläsningen) - medans varvar skivan ned i tex. slutet så är kvaliten för dålig för långtidslagring och då bör bränna ny skiva - kanske av annan tillverkares DVD+R/RW.
Kan man få ut PIE och PIF ur Nero Diskspeed så bör en arkivgodkänd DVD+/-R(W) inte ha PIE mer än 80 och PIF inte över 8 i spikarna i diagrammet och helst ligga under 4 som 'golv' i diagrammet.
Maxvärde för felfri rättning på DVD är 280 för PIE och 32 på PIF och när det är mer än 32 PIF så svarar DVD-läsaren genom att sänka hastigheten på skivan och den vägen minska fasgittret som förvårar avläsningen.
Bluray har potentiellt god chans till att ha väldigt god hållbarhet över tiden i och med att skrivlagret är i metall (koppar) men det har gått för lite tid för att veta att det är så....
---
När man gjort sitt material så skulle jag ha dessa i 1 USB snurrdisk med instruktion att innehållet kopieras till en ny snurrdisk-HD inom 5-10 år
Bränna kopior av diskens innehåll på DVD+R-skivor samt exakt kopia på DVD+RW-skivor (dvs. med samma ISO-filer) - kanske göra en ytterligare uppsättning som är direkt uppspelningsbar i vanliga DVD-spelare. - en skiva med använda programmen (helst med källkod som VLC) som krävs för uppspelning.
Också bränna en uppsättning både i Bluray-R och Bluray-RW.
Varför både DVD+R och DVD+RW och samma på Bluray är för att det är olika skrivlagertekniker, med två innehållsidentiska skivor (från samma ISO-fil) är det liten sannolikhet att båda får fel på samma ställe och av två skivor kan lappa ihop en felfri skiva om båda skulle ha olika fel.
Vill man förstärka redudansen ytterligare på sin optiska media så kan man göra ECC-fil med tex. dvdistaster
Hittills verkar metallbaserade skrivlager som i DVD+RW hålla bättre än färgbaserade skrivlager över tiden i Skandinavien - det kan vara tvärt om i tropiskt fuktig miljö.
---
Det hela kanske också göras i två upplagor som placeras hos helt olika människor/förvaltningar.