Spara videomeddelanden för lång tid(>15 år) framåt?

Permalänk
Medlem

Spara videomeddelanden för lång tid(>15 år) framåt?

Jag har fått en cancerdiagnos och prognosen för den är inte allt för positiv. Jag har två döttrar som nu är 1 och 4 år. Ifall det inte går vägen så skulle jag vilja spela in några videofilmer som jag vill att de ska kunna se på t.ex. första skoldagen, 18-årsdagen m.m.
Har ni några bra tips på hur jag skulle kunna lösa detta och säkerställa att filmerna inte försvinner? Är det bankfack och någon form av fysisk lagring eller kan man använda någon form av tjänst på nätet? Bomba mig gärna med förslag!

/Pontus

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen, måste vara hårt. Lite internetsökning fick fram M-Disc, write once skivor som funkar i de allra flesta brännare. Det lovar lagring på 100-150 år. Här har du länkarna jag hittade:

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

http://www.pcworld.com/article/2933478/storage/m-disc-optical...

Permalänk
Medlem

Oiii! Klart som fan att du ska fortsätta leva!

Hoppas det går bra för dig.

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, hoppas det går bre endå!
Som @Poptart säger så verkar M-Disc vara vägen att gå. men ett tips kan ju vara att lägga det på lite olika typer av media. tex vanlig dvd, och usb flash.

Sedan finns ju problemet, finns det hårdvara att spela upp materialet med om 20 år? Tips där är ju att även lägga med tex en android lur med usb2go support, och en extern läsare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Tråkigt att höra, hoppas det går bre endå!
Som @Poptart säger så verkar M-Disc vara vägen att gå. men ett tips kan ju vara att lägga det på lite olika typer av media. tex vanlig dvd, och usb flash.

Sedan finns ju problemet, finns det hårdvara att spela upp materialet med om 20 år? Tips där är ju att även lägga med tex en android lur med usb2go support, och en extern läsare.

Oroligt jobbigt läge, jag kan givetvis inte sätta mig in din sits. Men att bifoga uppspelaren ihop med mjukvaran borde vara ett bra tips. En videospelare vilken som helst som laddas på ett så extremt vanligt sätt (USB ligger nära till hands) som kan spela upp de bifogade filerna borde vara ett bra drag.

Sedan kan man ju även chansa på att typ Microsofts Onedrive kommer att funka även långt in i framtiden.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Har videofiler som är närmare 20 år gamla och bland annat innehåller videos från familjens allra första webcam som mina småsyskon med glädje spelade in filmer på.

Det jag spontant kan säga om att behålla filmer så länge är att även om du spelar in i din tids bästa möjliga kvalitet ser det ganska så skit ut 20 år senare. Försäkra dig om att du använder en så bra mic och kamera som möjligt och försök välja ett format som är öppet. Mina filmer var i någon mystisk properitär standard som jag för cirka 10 år sedan lyckades göra om till mpeg2 och det är väl snart dags att ta sig en titt igen i hopp om att få ner filstorleken och kanske göra dem lite mer kompatibla med dagens digitala enheter.

Filmerna har överlevt lagring över flera datorer och jag har dem backupade på flera olika diskar i olika hus (min egen bostad och mina föräldrars) samt ligger på onedrive, skivor och jag har nyligen börjat titta på bankfack. Det är ett jobb, inte ett stort men ändå ett jobb, att hålla ordning på filer under en längre tidsperiod och oavsett hur du sparar ner dem så skulle jag rekommendera att du ser till att någon är ansvarig för att testa mediet du lämnar efter dig (om det går så illa) då och då. Det ska erkännas att den här tråden just gjorde mig pinsamt uppmärksam på att det nog är cirka 2 år sedan jag senast kollade så att mina DVD-RAM skivor fortfarande fungerar. DVD-RAM var mitt val av utbränt media någon gång runt 2006/2007 när jag nästan tappade filmerna efter att en åskstorm slog ut de två datorer som då hade dem liggandes på sig. Det var en lärorik läxa om att det inte räcker att sprida sin "backup" över flera datorer i samma närområde.

Min förhoppning är att du ska klara dig igenom din sjukdom men om nu går åt fanders kan du komma ihåg att jag lyckats hålla liv i filer som spelades in när jag var runt 10 år gammal. Jag är väldigt säker på att du kan lyckas bättre än mig eftersom du faktiskt planerar kring det hela och därmed kan välja bättre utrustning och filformat samt kan lägga upp en plan för förvaringen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt tråkigt att höra men sluta aldrig tänka positivt!

Skriv även några vanliga brev på papper och förvara dem i t.ex. ett bankfack. Vem vet om det digitala mediet fungerar om 20 år och då har dina barn dessa brev att läsa istället. Så spela in filmer och skriv brev och förvara dem på ett lämpligt ställe.

Jag förlorade själv min mor vid ung ålder och hade älskat att ha ett brev från henne, som jag kunde plocka fram på speciella dagar och läsa.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag kommer köra både handskrivna brev och sedan försöka spela in video med samma innehåll. Var också inne på en extern dvd-läsare med usb, känns som det kan fungera.

Mitt mål är att allt det är inte ska behövas men jag vill bara ha det gjort ifall jag blir sämre. Just nu har jag fullt fokus på att bli så stark jag kan medan behandlingen med cytostatika pågår. Tack för alla era positiva kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen,

Extern 3.5" / 2.5" hårddisk bör kunna klara av så länge den är avstängd och refreshas vart 3e år eller något för att vara säker. SSD går också men är viktigare att man refreshar.

Viktigaste är att du inte kör med en metod och enstaka utan ha flera backups redo i fall en olycka skulle vara framme.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa, men beklagar. Hoppas verkligen att du vinner över cancern.

Permalänk
Medlem

Om du tänker att meddelandena ska ligga orörda utan att kräva underhåll i 15+ år är det optisk media (helst fina arkivskivor, såg att någon länkat) som gäller för personligt bruk. Bränn dubbletter på skivorna, och om möjligt ge någon i uppdrag att jämföra skivorna för att kolla efter korrupt data några gånger.

Tänk på att både fysisk media och filformat snabbt blir inaktuella, sikta helst på att hitta skivor som funkar i vanlig läsare och ett öppet välspritt format. Själv hade jag om möjligt lämnat någon billig laptop med optisk läsare, laddare och mjukvara för att spela upp filmerna. Gärna en extra skiva med mjukvara till laptopen om hårddisken skulle dö.

Hoppas att du blir frisk och filmerna aldrig behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beklagar verkligen,

Extern 3.5" / 2.5" hårddisk bör kunna klara av så länge den är avstängd och refreshas vart 3e år eller något för att vara säker. SSD går också men är viktigare att man refreshar.

Viktigaste är att du inte kör med en metod och enstaka utan ha flera backups redo i fall en olycka skulle vara framme.

SSD är en dålig idé eftersom de kommer att vara blanka efter några år. Skulle inte tro någon kommer ihåg att ansluta dom då och då.

Permalänk
Medlem

Du får mig att verkligen gråta.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen situationen och hoppas på det bästa...

Det som än idag har bäst hållbarhet över tiden är optisk media som DVD+/-R(W) och BluRay - det kanske verkar gammaldags med dagens molnlagrande ögon men tyvärr finns det inte bättre än så.

Molnlagring är för osäkert - det räcker med fnurr i betalning eller uppköp/konkurs på molntjänstesidan så finns risk att förlorat allt, det är också en konstant kostnad som belasta över åren, som någon kan få för sig att spara in.

Magnetband håller förvisso också länge med det finns ofta inga maskiner kvar som kan läsa av banden efter tio år då de som såldes har aldrig varit sålt i några större antal och de som finns kvar är mer eller mindre utslitna och fungerande dito kan betinga hög andrahandsvärde för de som måste ha maskinerna, medans DVD-brännare/läsare finns det miljoner av ute i äldre maskiner och fortfarande kan köpas för bara några hundralappar i närmaste gubbdagis/datorgrossist - de kommer att finnas att köpa om tio år också... lämpligtvis bipackar du en extern USB-ansluten DVD/BR-brännare tillsammans med mediat

Snurr-hårddiskar är konstruerade för att hålla data i minst 10 år och det är nog bra att kontrollera och läsa igenom rubbet och skriva tillbaka igen typ var 5 år (dvs. göra en diskimage och sedan skriva tillbaka till disken så att magnetdomänerna är fräscha igen) alternativ kopiera data till en ny extern USB snurr-disk och lägga den tillsammans med den gamla.

(Data i USB-Stickor, SD-kort eller SSD kommer inte att hålla några 10 år utan det kommer vara problematiskt redan efter enstaka år, du kan förvisso också ha en kopia av innehållet på USB-sticka men förvänta inte att det är läsbart felfritt ens efter 5 år och speciellt inte med dagens flashminne)

Till detta har man inte sin data på en enda media-typ utan flertal kopior på flertal alternativ media som DVD och BR

Det jag personligen sett av DVD-skivor som nu är +10 och faktiskt närmare 15 år gamla är att DVD+RW är mediat som tappat kvalitén allra minst under åren och är i stort sett samma kvalitet som en nybränd köpe-dvd fast den är > 10 år gammal, medans DVD+/-R skivor med typisk mörklila färg har klart fått sämre kvalitet med tiden även om de är fortfarande fullt läsbara.

Detta är baserat på runt 600 DVD+/-R skivor (varav ca 100 var DVD+RW) som är 10 år och äldre och jag har inte förlorat data på någon av dessa ännu - CD-R är dock annan femma, där finns det oläsbara partier på varannan, var tredje skiva när de är över 10 år gamla....

---

Det viktigaste momentet när man bränner optisk media är att verifiera skivans kvalitet efter bränningen - de flesta som säger att DVD-skivor inte är pålitliga har haft situationer där man inte lyckats bränna dessa ordentligt redan från början och inte verifierat att skivan är OK innan de lagras/skickas, samt nästa alltid i samband med användning av lågprisskivor. Som sagt, av mina +600 DVD+/-R skivor över 10 år gamla så har inte en enda varit så dålig att man förlorat några data och bara några enstaka av dessa har bedömts så dåliga (dvs. varva ned mycket vid ofta slutet av avläsning) att de bör brännas om.

Jag använder program som NERO DISK-SPEED för att verifiera DVD/BR efter bränning, men skall man kunna läsa ut bitfelsdiagram i form av PIE och PIF-värden för DVD eller LDC och BIS när det gäller Bluray över diskytan så måste man ha passande brännare från optiarc (fd. sony - många modeller från lenovo har det i sina laptops), brännare med vissa mediatech-chip (lite-on spelare mfl.) och slutligen vissa från toshiba/samsung kan fungera tillräckligt bra med lite meck i registret som tex. extern USB-matad BR-brännare som TSSTcorp BDDVDW SE-506CB TS01 (finns/fanns på Netonnet)

Men en grovtest kan man ändå göra om man inte har dessa chip i sin brännare är att låta NERO diskspeed läsa av DVD:n från början till slut på brännarens absolut högsta hastighet och behåller skivan full varvtal hela vägen under hela lästestet utan att sjunka i varvtal i slutet så är kvaliten tillräckligt bra för att inte bekymra sig de närmaste åren (man får en graf i nero diskspeed så man behöver inte bevaka avläsningen) - medans varvar skivan ned i tex. slutet så är kvaliten för dålig för långtidslagring och då bör bränna ny skiva - kanske av annan tillverkares DVD+R/RW.

Kan man få ut PIE och PIF ur Nero Diskspeed så bör en arkivgodkänd DVD+/-R(W) inte ha PIE mer än 80 och PIF inte över 8 i spikarna i diagrammet och helst ligga under 4 som 'golv' i diagrammet.

Maxvärde för felfri rättning på DVD är 280 för PIE och 32 på PIF och när det är mer än 32 PIF så svarar DVD-läsaren genom att sänka hastigheten på skivan och den vägen minska fasgittret som förvårar avläsningen.

Bluray har potentiellt god chans till att ha väldigt god hållbarhet över tiden i och med att skrivlagret är i metall (koppar) men det har gått för lite tid för att veta att det är så....

---

När man gjort sitt material så skulle jag ha dessa i 1 USB snurrdisk med instruktion att innehållet kopieras till en ny snurrdisk-HD inom 5-10 år

Bränna kopior av diskens innehåll på DVD+R-skivor samt exakt kopia på DVD+RW-skivor (dvs. med samma ISO-filer) - kanske göra en ytterligare uppsättning som är direkt uppspelningsbar i vanliga DVD-spelare. - en skiva med använda programmen (helst med källkod som VLC) som krävs för uppspelning.

Också bränna en uppsättning både i Bluray-R och Bluray-RW.

Varför både DVD+R och DVD+RW och samma på Bluray är för att det är olika skrivlagertekniker, med två innehållsidentiska skivor (från samma ISO-fil) är det liten sannolikhet att båda får fel på samma ställe och av två skivor kan lappa ihop en felfri skiva om båda skulle ha olika fel.

Vill man förstärka redudansen ytterligare på sin optiska media så kan man göra ECC-fil med tex. dvdistaster

Hittills verkar metallbaserade skrivlager som i DVD+RW hålla bättre än färgbaserade skrivlager över tiden i Skandinavien - det kan vara tvärt om i tropiskt fuktig miljö.

---

Det hela kanske också göras i två upplagor som placeras hos helt olika människor/förvaltningar.

Permalänk
Medlem

Beständighetsfrågan i olika lagringsmedier lämnar jag till de som tror sig veta bättre än jag gör. Men jag vill ändå understryka vikten av att bifoga medel för uppspelning av det medium du väljer, och att hårdvaran - om möjligt - är fristående i största möjliga mån.

Tänk dig att någon skulle ha lämnat dig ett videoklipp år 2000. I värsta fall hade det varit ett RealMedia-klipp med någon olycklig kodning, inlagt på en zip-driveskiva utan en zip-driveenhet. Ett steg bättre hade förstås varit att du fått med en zip-drive, men med lite oflyt hade det varit en intern IDE-enhet (kommer inte ihåg om det faktiskt fanns sådana, men för att driva fram min poäng) ... Efter mycket 'om' och 'men' hittar du en USB-enhet på ebay, och kommer sedan fram till att du inte kan hitta mjukvara som kan spela upp filen ...

Jag tror du ser problemet här, så vad är då lösningen? Ja, först och främst en öppen encoding. Därefter, multipla kopior och helst på ett par olika medier - och då på medier som är väl inrotade. CD/DVD/Bluray är etablerade, till skillnad mot zip-drive som kom och gick väldigt fort. Även bakåtkompatibiliteten hos dessa optiska medier talar för att möjligheten att hitta hårdvara för uppspelning av en CD även om 15 år är relativt stor.
Bästa alternativet är självklart att migrera datan till aktuella medier och encoderstandarder allt eftersom åren går, men det är onekligen svårt om man är kremerad, och kanske är det inget man vill lägga över ansvaret för på någon annan.

För det skriftliga, kosta på dig arkivbeständigt papper och bläck. Inte för att vanligt skrivarpapper och blyerts inte skulle klara 15 år, men såpass betydande brev kan mycket väl komma att bli något dina döttrar vill spara resten av livet.

Till sist tycker jag att din idé är något alla borde göra, även om man inte drabbas av cancer. Livet är livsfarligt, och alltför många barn förlorar föräldrar i förtid till olyckor och plötslig sjukdom utan att ha något personligt lämnat till sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Testade att googla om det är någon som har skapat en lösning på detta. Hittade dessa: http://www.futurello.com/
http://www.recmemberme.com/en/

Har inte provat någon av dom men det är värt att kolla in.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du sparar på HDD eller annat "dynamiskt" media så finns risk för sk BIT-röta. Dvs datat böir med tiden förvanskat och felaktigt och lösningen är att leverantören över tid måste flytta datat till nytt media. Exempelvis Azure och AWS gör detta automatiskt, men andra leverantörer är kanske inte lika nogräknade.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj