Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

3. Finns det någon som helst anledning till att levla upp sina garrisons i WoD? kan dom fortsatt generera guld eller är det bättre att köra på sin class hall i Legion?

Kör du nån gathering proff (rekar starkt herb + chanting för guldflöde) och börjar på 1 så är det ju rätt trevligt att få gratis levels i din garrison via dailys.

Permalänk
Medlem

Måste höra med er kunniga! Jag lirar wow mycket men mer "terapilirande" än seriöst.

Min "grej" är att levla gubbar. Har två saker jag funderar på, snarare en sak och den andra som verkar bugga bara för mig.

1. Buggen! (?) Azure Water Strider, som jag kallar för "loppan". Fick "tummen ur" först för några månader sen och fixade den och riktigt skön känsla att kunna rida på vatten.

Men, varför buggar den konstant för mig de gånger jag mountar ute i vatten? Får simma med den till närmsta land och ta det därifrån.

Rider jag ut med den på vatten och dyker så är det efter det kört att få ytspänning igen. Likadant om jag slåss under vatten och mountar upp, både vid ytan och nere i vattnet, så är det kört med ytspänning.

Testade med en vän igår. Av 20 försök så buggade hans två gånger men inte mer än att han kunde rida iväg efter att ha "hoppat" upp ett par gånger medans jag bommade alla 20 gånger!??

Har hört andra nämna att det kan bugga till ibland men att det löser sig om de mountar upp igen.

Om så skulle testa 1000 gånger så skulle det bugga 1000 gånger. Spelar ingen roll vilken av mina gubbar jag testar det på!

2. Kört DPS på min DH och är millimetrar från att dö om det är fler än två mobs och elites klarar jag knappt alls. Går ofantligt mycket bättre på mina andra gubbar.

Fick tips av en i guilden och även, spontant, av en ute på "fältet" att köra Tankspec på den. Testat på en dummie lite snabbt och inser att jag kommer få grymma problem att hålla "Fury" (?) uppe, tips?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

1. Buggen! (?) Azure Water Strider, som jag kallar för "loppan". Fick "tummen ur" först för några månader sen och fixade den och riktigt skön känsla att kunna rida på vatten.
2. Kört DPS på min DH och är millimetrar från att dö om det är fler än två mobs och elites klarar jag knappt alls. Går ofantligt mycket bättre på mina andra gubbar.

Stridern buggar med vissa raser, t.ex. Draenei.
Kör du Human så är det noll problem -.-

Gear och skill påverkar enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Stridern buggar med vissa raser, t.ex. Draenei.
Kör du Human så är det noll problem -.-

Gear och skill påverkar enormt.

Ok. Jo, kör en Dranei, male men resten av chars som NE, female. Likadant på alla.

Gear. Visst. Märkte skillnad på huntern när gearen började komma och skill, jepp. jag suger. Min fundering var hur man håller "Fury" uppe i tankspec som DH?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

nån som testat wow med amd ryzen 1700/1800 ?
isf hur är prestandan ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

nån som testat wow med amd ryzen 1700/1800 ?
isf hur är prestandan ?

WoW är som jag förstått det ett spel som är "CPU-tungt" och inte drar nytta av fler än två(?) kärnor. Så som för de flesta spel idag är alltså core-speed viktigare än antal kärnor. Så som för de flesta spel idag och säkert ännu mer för WoW är Ryzen ganska dålig..

Permalänk
Medlem

[quote postid="16720519" userid="264830" name="Robiban"]
WoW är som jag förstått det ett spel som är "CPU-tungt" och inte drar nytta av fler än två(?) kärnor.

har du en källa på det?
jag läste att WoW är en fena på att nyttja många kärnor, dessvärre hittar jag inte källan så kan ju inte säga emot dig

EDIT: efter att ha googlat en massa så verkar folk säga att clock är viktigare än cores för WoW, men inga källor finns. men men.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Motorn som används i grunden är gammal, även om den har uppgraderats så är den inte direkt optimal, utan fortfarande har kvar en hel del dålig optimering för moderna spel.

man ska tänka på att WOW ändå är gjort för att funka allt ifrån riktigt low end system (orginal, vanilla, hade en enkärning 800mhz processor som grundkrav) till highend system.

så efter, tror det vara cata då de uppdaterade till en 64 bits launcher, gjordes en del optimeringar för flerkärninga system lika så för ramhantering.

men vi har fortfarande problem med att även om den kan hantera flerkärniga processorer så är den inte optimal på att göra det.

tänk att BF1 skulle kunna hantera allt ifrån en en kärning AMD processor (på lägsta) till en 16 kärnig intel best, och det ska gå att spela på båda.
det skulle bli en rörig kod.

om man skulle skriva om hela WOW koden från grunden, så skulle nog det gå att skifta den ifrån processor krävande till mer GPU krävande.

tror det finns någon blå post begravd någonstans kring cata/pandaria tiden som pratar om just flerkärniga processorer.

Finns hur många trådar som helst om multi core cpu och wow, är ett rätt stort diskussions område och många delade meningar om det.

jag har för mig, kan vara fel, att wow har svårt med mer än fyra kärnor, den kan utnytja fler, men med problem, där den inte direkt drar nytta av de andra kärnorna.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@Beginner: Angående Water Stridern. Har du testat att titta upp mot himlen med kameran samtidigt som du hoppar? Jag vet att håller man kameran ner mot vattnet så går det inte att gå på vattnet oavsett om du använder mount eller buffar för att spelet känner av att du vill under ytan. Men det kanske du redan vet om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

WoW är som jag förstått det ett spel som är "CPU-tungt" och inte drar nytta av fler än två(?) kärnor.

har du en källa på det?
jag läste att WoW är en fena på att nyttja många kärnor, dessvärre hittar jag inte källan så kan ju inte säga emot dig

EDIT: efter att ha googlat en massa så verkar folk säga att clock är viktigare än cores för WoW, men inga källor finns. men men.

Som talare ovan säger är det källkoden som bekräftar det och det diskuteras frekvent på forum. Där diskuteras också hur man kan/kunde redigera vissa filer så att spelet ska dra mer nytta av fler cores/threads men oklart om det ger mycket bättre prestanda. Bästa man kan göra förutom att köpa en dyr i7a är ju att leka lite med settings i WoW, shadow quality är ju något man kan dra ner på 0 för att få rejäl fps boost.

Jag vet däremot inte hur mycket bättre det skulle bli med Ryzen om man hade tänkt t ex streama samtdigt? Tror inte en klockad Ryzen har några problem att dra runt WoW i 1080p utan att köra settings på low och den kanske är bättre om man vill streama om de mjukvarorna kan dra nytta av många cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

har du en källa på det?

Är bara starta WoW och öppna taskmanager så har du en källa på att många cores inte hjälper.
4 kärnor är redan overkill för WoW, går t.om bra att streama på en i5a

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

@Beginner: Angående Water Stridern. Har du testat att titta upp mot himlen med kameran samtidigt som du hoppar? Jag vet att håller man kameran ner mot vattnet så går det inte att gå på vattnet oavsett om du använder mount eller buffar för att spelet känner av att du vill under ytan. Men det kanske du redan vet om?

Jodå. Testat till noll hjälp. Hade faktiskt en session när en av mina female NE´s lyckades studsa upp till ytan efter några försök men gången efter var det kört igen. En annan lyckades kameratricket på en spelvända för att inte fungera gången efter.

Ska testa med en Human, skapade en warrior att slölevla med. Alltid varit sugen att testa warrior så passar att testa stridern också.

Lirar alla mina chars som female NE förutom en och den är male Draenei förutom nystartade warriorn som är female Human. Likadant på dem alla, inte kunnat testa warriorn än. För låg level än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till wow är intel bättre. Jag har 100% load på en kärna, 50% på en dom resterande 6 trådarna slackar som fan. Så nån ryzen 16 trådars har man ingen användning för just i WoW men finns ju andra spel som trådar bättre (typ alla).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Testat till noll hjälp. Hade faktiskt en session när en av mina female NE´s lyckades studsa upp till ytan efter några försök men gången efter var det kört igen. En annan lyckades kameratricket på en spelvända för att inte fungera gången efter.

Ska testa med en Human, skapade en warrior att slölevla med. Alltid varit sugen att testa warrior så passar att testa stridern också.

Lirar alla mina chars som female NE förutom en och den är male Draenei förutom nystartade warriorn som är female Human. Likadant på dem alla, inte kunnat testa warriorn än. För låg level än.

Problemet ska vara löst nu om du inte märkt det. Funkar för mig nu iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet ska vara löst nu om du inte märkt det. Funkar för mig nu iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara rejält mycket bättre! Inte kört min male Draenei än då jag bara kör min female NE just nu. Men som sagt, fungerar mycket bättre på den, får någon gång ibland studsa upp på vattenloppan igen men nu räcker det oftast att hoppa upp ur vattnet några gånger. *me happy*

Håller på att försöka dra ihop Legionfall rep för flyg. Kör de wq´s som finns på ön. Försöker hinna med de "elites" som dyker upp (ger iofs ingen rep men). Tips mottages på hur jag får ihop rep på ett mer, bra "systematiskt" sätt!

Det som krånglar till det för mig är att jag råfegar på allt som andas "instanser", dåliga erfarenheter från förr. Jag är urkass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Till wow är intel bättre. Jag har 100% load på en kärna, 50% på en dom resterande 6 trådarna slackar som fan. Så nån ryzen 16 trådars har man ingen användning för just i WoW men finns ju andra spel som trådar bättre (typ alla).

Nämn gärna ett spel som stöder 16 trådar, WoW är som flesta (äldre) spel 1 trådat medans processorn stöder grafikkortet och lite annat på en tråd till skulle jag tro. Min 7700K ligger på ca 30% load men som tester visar är just singel core prestandan stark. Vartefter spel blir bättre på utnyttja flertrådiga processorer så hämtar väl Ryzen in prestanda men för WoW lär det nog inte hända.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Varför ska jag nämna det? Skrev att wow trådar dåligt och att de flesta aktuella spel idag har nyare motorer och trådar bättre.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Verkar vara rejält mycket bättre! Inte kört min male Draenei än då jag bara kör min female NE just nu. Men som sagt, fungerar mycket bättre på den, får någon gång ibland studsa upp på vattenloppan igen men nu räcker det oftast att hoppa upp ur vattnet några gånger. *me happy*

Håller på att försöka dra ihop Legionfall rep för flyg. Kör de wq´s som finns på ön. Försöker hinna med de "elites" som dyker upp (ger iofs ingen rep men). Tips mottages på hur jag får ihop rep på ett mer, bra "systematiskt" sätt!

Jag kör male Draenei som min main och har inga som helst problem numer, men det var rent av 100% omöjligt ibland tidigare.

Samla war resources genom att döda bossar och spendera på att hjälpa bygga byggnaderna är det mesta du kan göra utöver questerna.

Skrivet av Mikaelmannen:

Varför ska jag nämna det? Skrev att wow trådar dåligt och att de flesta aktuella spel idag har nyare motorer och trådar bättre.

Med ny dator så kan jag spela SC2 och wow samtidigt med höga inställningar och bra FPS i båda.
Märker inte av någon prestandaförlust i endera spel när jag kör så.

Så ja, det finns mycket trådad prestanda outnyttjad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag kör male Draenei som min main och har inga som helst problem numer, men det var rent av 100% omöjligt ibland tidigare.

Samla war resources genom att döda bossar och spendera på att hjälpa bygga byggnaderna är det mesta du kan göra utöver questerna.

Skulle lattja med med Draeneien igår för att testa men "fastnade" på att harva ön på wqs och bossar (hatar ön btw!).

Har fattat fel, i min enfald trodde jag att man skulle upp till 21000 i rep för att flyga! Blev lätt idiotförklarad igår men gränsen på 12000 ändrade på allt för mig. Visst segt att komma dit, ligger strax under 6000 nu men oj, vilken lättnad att inte gruva mig för 21000! Undrade hur fasen folk kommit dit så snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ingen annan vettig WoW tråd, så dumpar det här

Kollade precis genom min "youtube kanal" och började titta på gamla raid videos. Tror vårt "största" accomplishment var detta tillsammans:

Server 2nd Stormscale, Ragnaros Inkl, nerdgasm på slutet.

Brings back memories. Spelar inte WoW längre, men de tiderna vill man gärna uppleva igen alltså... ^^

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Kollade precis genom min "youtube kanal" och började titta på gamla raid videos. Tror vårt "största" accomplishment var detta tillsammans:

https://www.youtube.com/watch?v=hkfKme8M-8Y

Brings back memories. Spelar inte WoW längre, men de tiderna vill man gärna uppleva igen alltså... ^^

Har ett klipp när vi lyckades ta "riktiga raggy" utan Sons första gången, kändes rätt fint det med ^^
Med samma guild rensade vi Ulduar och flera av bossarna på "hard mode" utan att veta att det fanns ett enklare sätt
Tycker fortfarande att "Hard mode" var ett roligare alternativ än vad mythic är nu, och absolut lika svårt.
Anser fortfarande att Ulduar är den bästa raiden hittills, följd av Naxx 40 (mest för att den var så sjukt svår för tiden).

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Vanilla tiderna var goa dom med Men man kan inte tala emot att raider är svårare efter Vanilla Det var inte mycket mechanics förr ^^ Det svåra var ju egentligen att ha pli på 40 spelare..

& kom o tänka på att denna videon var före alla nerfs, första eller andra veckan efter release på raiden

Håller med om Ulduar. Fantastiskt raid. ICC var också ett fruktansvärt bra raid, det stannade bara för j*vla länge!

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@Svensktiger: Vanilla tiderna var goa dom med Men man kan inte tala emot att raider är svårare efter Vanilla Det var inte mycket mechanics förr ^^ Det svåra var ju egentligen att ha pli på 40 spelare..

& kom o tänka på att denna videon var före alla nerfs, första eller andra veckan efter release på raiden

Håller med om Ulduar. Fantastiskt raid. ICC var också ett fruktansvärt bra raid, det stannade bara för j*vla länge!

Nej det var inte mycket med mechanics.
Men klasserna var ju inte heller anpassade för att raida ^^
Ingen hade ju nån som helst form av rotation.
Inte heller hade de flesta klasser AOE

Permalänk
Medlem

Frågor

Hej, är ganska ny på sweclockers. Men om ni vill ha svar på era frågor angående vissa wow frågor kan jag svara. jag brukar kolla på ett stort antal wow videos och har börjat göra tutorials på saker som inte finns eller om saker där folk redan gjort en video fast den är lite krånglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

https://www.youtube.com/watch?v=hkfKme8M-8Y

Har inte spelat WoW sedan Cata men det var absolut den roligaste tid jag haft i WoW.

Här tar vi ner Madness utan nerf realms first, Silvermoon.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Nygammal lirare. Körde wow vanilla och är tillbaka nu. Jag fattar fan ingenting av hur det fungerar idag:)

Någon som vill lägga till en och hjälpa en framåt? Kör på frostmorne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Nygammal lirare. Körde wow vanilla och är tillbaka nu. Jag fattar fan ingenting av hur det fungerar idag:)

Någon som vill lägga till en och hjälpa en framåt? Kör på frostmorne.

Hur långt har du kommit ?
Vilka är dina planer ?

Själv skulle jag tipsa en återvändare att levla långsamt och när du väl når legion zonerna så göra alla questar i alla zonerna
Och häng med (eller försök iaf.) i storyn !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur långt har du kommit ?
Vilka är dina planer ?

Själv skulle jag tipsa en återvändare att levla långsamt och när du väl når legion zonerna så göra alla questar i alla zonerna
Och häng med (eller försök iaf.) i storyn !

Jag tog mig upp till 110 i höstas(boostad till 100), körde när Legion släpptes men la ned pga tidsbrist.
Håller på med quester i Suramar nu och är lite vilse:)

Funderar på en ny char för att hitta in i det igen.

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon svensk guild på Stormscale?

Permalänk
Medlem

Bästa servern för arena players horde side nuförtiden?