Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan ändå inte köra Linux på ett enkelt sätt utan att behöva dra in Nvidias drivrutiner som root i terminal efter en uppdatering av kernel. Får inget ljud genom HDMI om jag kör X-org. Får fortsätta köra desktop virtuellt i Windows miljö. Har också ett Creative Z ljudkort och efter timmars läsande i olika forum kom jag fram till att de bara fungerar i 32 bitars OS på Linux.

Och så till det klassiska att man installerat Linux åt Farmor och hon tyckte det var enkelt snabbt och bra. Överlycklig att hon nu har fler gratis kortspel att välja på än när hon satt med sitt Vista som bara krånglade. Är det så, ni som gjort detta sociala experiment? Stängt av alla uppdateringar kanske?

Måste dock erkänna att min server med Ubuntu 16.04 tuffat på sedan realese. Små justeringar då och då men hjälp finns på Internet. Hade Windows 8 på den innan men Ubuntu fungerar super-snabbare och jämnare med nätverksdelning. VPN och Ru.T. fungerar bra och ladda ner långa avsnitt från YouTube med 4K downloader går snabbare och stabilare än med Windows 10 från min stationära samt att Plex fungera utmärkt på Ubuntu förutom till Microsoft Edge. LVM (Logical Volume Management) är milslångt mycket snabbare än Windows Diskpool om man måste slå ihop en bunt diskar till en stor virtuell disk för tex mellanlagring av videoredigerings-projekt. Fungerar även utmärkt att lägga stora utrymmeskrävande spel där och montera tex en steam-mapp i Windows.

Varför skall du dra in Nvidias drivrutiner som root? Du menar deras *.run/bin fil från deras hemsida? Absolut det dummaste man kan göra är att använda deras run/bin fil från hemsidan istället för att använda drivrutinen som är gjord för ens distro. Lite som om man ber om trubbel när man gör det så.

När det kommer till Creative så är de ökända att inte fungera korrekt på Linux. De skiter helt enkelt i att hjälpa till, du får nog vänta tills community fått igång kortet men förvänta dig inte att det sker snabbt. Vill du ha ett korrekt fungerande kort köp ett Asus kort eller vad som helst som inte har Creative logga.

https://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Cre...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför skall du dra in Nvidias drivrutiner som root? Du menar deras *.run/bin fil från deras hemsida? Absolut det dummaste man kan göra är att använda deras run/bin fil från hemsidan istället för att använda drivrutinen som är gjord för ens distro. Lite som om man ber om trubbel när man gör det så.

....

Valde Nvidia opensource från Software & updates/ Adidional Drivers/
Om Creative måste man ju hålla med - men är riktig godis i Windows om man tar mitt användande och jämför med Asus ljudkort med samma finesser.

PS - tummar upp/bra inlägg = skadeglädje åt mindre vetande på Swec forum. Slår aldrig fel

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är det verkligen helt nödvändigt med olika drivrutiner för olika Linux-distar?

Låter rätt så väldigt krångligt och onödigt isf. (om det stämmer).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det verkligen helt nödvändigt med olika drivrutiner för olika Linux-distar?

Låter rätt så väldigt krångligt och onödigt isf. (om det stämmer).

Är inte olika drivrutiner utan packeterade för olika distron's pakethanterare. Eftersom alla inte kör med samma paket så måste man ha olika för Debian baserade, Arch baserade, Fedora, CentOS mm. Tänk dig Cola eller Pepsi, nästan samma skit när man dricker bara annan typ av förpackning.

Bästa när man installerar är att använda drivrutinen som finns i distros packethanterare, dessa brukar också vara patchade för att fungera med senaste kerneln när Nvidia inte hunnit släppa några än eller segat som exempelvis nu där de fortfarande inte har officiellt stöd för 4.9/4.10 kerneln.

Nvidia har ett par redo att installera som är färdiga för vissa distron men också en bin/run fil som går att installera på alla, problemet med en run/bin fil är att du installerar utanför pakethanterarens vetenskap vilket gör att nästa gång du kör en update på systemet kan den inte kolla om nästa kernel eller nästa xorg är kompatibel med den du installerade manuellt vilket kan sluta med att man möts av en terminal vid reboot. Oftast löses detta genom att ominstallera drivrutinen som då kompileras om till senaste kernel men ibland fungerar detta inte. Detta är absolut inget användare som inte är vana att ens röra helt enkelt och man får skylla sig själv när man går utanför ekosystemet och börjar manuellt installera saker.

Skrivet av yrfhar:

Valde Nvidia opensource från Software & updates/ Adidional Drivers/
Om Creative måste man ju hålla med - men är riktig godis i Windows om man tar mitt användande och jämför med Asus ljudkort med samma finesser.

PS - tummar upp/bra inlägg = skadeglädje åt mindre vetande på Swec forum. Slår aldrig fel

Då använder du inte Nvidias egna, de har de lite svårt då Nvidia vägrar släppa dokumentation om korten samt mycket patent problem när det kommer till ljud via grafikkorten. Går nog att lösa genom att använda Nvidias egna drivrutiner om kortet har stöd från dom det säga.

Hade tidigare X-FI när den var ny, bara problem när Creative vägrade släppa uppdateringar på Windows eller fixa ljudbuggar. Xram var helt värdelöst som bara utgjorde bluescreens och deras EAX finesser höll på att dö då hårdvarumixing är en utdöende grej där allt sker i CPUn istället. Creative hade sina glansdagar under hårdvarumixing men nu spelar det ingen större roll. Allt de gör går att fixa antingen via EQ eller mjukvara. Deras äldre kort funkar utmärkt ibland i Linux men detta är då tack vare community som själva löst drivrutinerna till korten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

@Commander

Det är väl mer som Coca Cola och ett lokalt bryggeri med licens för att tillverka och sälja Coca Cola

Samma hemliga recept (eller koncentrat) i grunden. Skillnaden är företagen som distribuerar grejerna.

Nvidias generella drivrutin eller vad vi ska kalla den kompilerar kernelmodulerna på det lokala systemet, med ett färdigt paket från distron så har det gjorts åt en redan. Förhoppningsvis har distron löst alla beroenden så man inte behöver bry sig om det också. Alltså versionen som erbjuds i repon vet man fungerar med distron, och den kanske varnar om det är något uppenbart som inte är kompatibelt, ofta finns det ett par versioner att välja på beroende på vad man har för hårdvara och så. Begränsningen med Nvidias drivrutiner blir ju att de är stängda och kanske inte stödjer senaste Xorg och dylikt. Går säkert att köra för ny kernel också som du pekar på. Få distron lär stöta på dessa problem hela tiden, kör man så bleeding edge så får man hålla kolla på när hårdvarustödet börjar fungera igen innan man uppgraderar. Är som sagt bara community-distar vi pratar om här, så det finns ingen att vända krav på stöd mot som man kanske kan på Windows eller på en Linux-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Commander

Det är väl mer som Coca Cola och ett lokalt bryggeri med licens för att tillverka och sälja Coca Cola

Samma hemliga recept (eller koncentrat) i grunden. Skillnaden är företagen som distribuerar grejerna.

Nvidias generella drivrutin eller vad vi ska kalla den kompilerar kernelmodulerna på det lokala systemet, med ett färdigt paket från distron så har det gjorts åt en redan. Förhoppningsvis har distron löst alla beroenden så man inte behöver bry sig om det också. Alltså versionen som erbjuds i repon vet man fungerar med distron, och den kanske varnar om det är något uppenbart som inte är kompatibelt, ofta finns det ett par versioner att välja på beroende på vad man har för hårdvara och så. Begränsningen med Nvidias drivrutiner blir ju att de är stängda och kanske inte stödjer senaste Xorg och dylikt. Går säkert att köra för ny kernel också som du pekar på. Få distron lär stöta på dessa problem hela tiden, kör man så bleeding edge så får man hålla kolla på när hårdvarustödet börjar fungera igen innan man uppgraderar. Är som sagt bara community-distar vi pratar om här, så det finns ingen att vända krav på stöd mot som man kanske kan på Windows eller på en Linux-server.

You right.

Arch brukar hålla tillbaka Xorg när Nvidia inte har stöd för ABI'n De brukade hålla också när AMD inte kunde stödja via FGLRX men de tröttnade när de ofta var flera månader efter medans Nvidia oftast hade det redo samma dag vecka om inte dag.

Kernel är lite annorlunda, brukar finnas patchar som Canonical eller andra slänger upp och sedan patchar för att fungera. Vet att i nuläget finns det en patch för 4.10 som Canonical utvecklare har skrivit som används också av Arch.

https://git.archlinux.org/svntogit/packages.git/tree/trunk/ke...
https://git.archlinux.org/svntogit/packages.git/tree/trunk/fi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är inte olika drivrutiner utan packeterade för olika distron's pakethanterare. Eftersom alla inte kör med samma paket så måste man ha olika för Debian baserade, Arch baserade, Fedora, CentOS mm. Tänk dig Cola eller Pepsi, nästan samma skit när man dricker bara annan typ av förpackning.

Bästa när man installerar är att använda drivrutinen som finns i distros packethanterare, dessa brukar också vara patchade för att fungera med senaste kerneln när Nvidia inte hunnit släppa några än eller segat som exempelvis nu där de fortfarande inte har officiellt stöd för 4.9/4.10 kerneln.

Nvidia har ett par redo att installera som är färdiga för vissa distron men också en bin/run fil som går att installera på alla, problemet med en run/bin fil är att du installerar utanför pakethanterarens vetenskap vilket gör att nästa gång du kör en update på systemet kan den inte kolla om nästa kernel eller nästa xorg är kompatibel med den du installerade manuellt vilket kan sluta med att man möts av en terminal vid reboot. Oftast löses detta genom att ominstallera drivrutinen som då kompileras om till senaste kernel men ibland fungerar detta inte. Detta är absolut inget användare som inte är vana att ens röra helt enkelt och man får skylla sig själv när man går utanför ekosystemet och börjar manuellt installera saker.

Då använder du inte Nvidias egna, de har de lite svårt då Nvidia vägrar släppa dokumentation om korten samt mycket patent problem när det kommer till ljud via grafikkorten. Går nog att lösa genom att använda Nvidias egna drivrutiner om kortet har stöd från dom det säga.

Hade tidigare X-FI när den var ny, bara problem när Creative vägrade släppa uppdateringar på Windows eller fixa ljudbuggar. Xram var helt värdelöst som bara utgjorde bluescreens och deras EAX finesser höll på att dö då hårdvarumixing är en utdöende grej där allt sker i CPUn istället. Creative hade sina glansdagar under hårdvarumixing men nu spelar det ingen större roll. Allt de gör går att fixa antingen via EQ eller mjukvara. Deras äldre kort funkar utmärkt ibland i Linux men detta är då tack vare community som själva löst drivrutinerna till korten.

Ok, tack för förklaring (och till Petter också).

Håller annars helt med om att Creative är helt värdelösa på drivrutiner även för Windows. Köpte en gång ett lite mer professionellt ljudkort ifrån dom (Emu/Creative Professional), och de lovade stöd för Windows 7, men de lyckades aldrig leverera riktigt där. Har läst om så många andra drivrutinsproblem med Creative, så köper aldrig någonsin mer någon produkt ifrån dom. Bör undvikas så långt det går!

Annars så har ju Linux riktigt bra inbyggt stöd för standard USB-ljudkort, inklusive USB2-ljudkort precis som MacOS (vilket Windows fortfarande inte har än idag). Så det finns många mycket bättre val än Creative som man kan göra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Då den tråd jag skapade igår om tearing i olika Linuxvarianter stängdes av moderator och hänvisade till denna tråd istället så svarar jag här.
Denna startade jag http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473311-linux-fortfaran...

I alla fall, min favoritdistribution genom åren har varit Xubuntu och det var också där jag fortfarande får tearing.
Detta med en några år gammal HP Elitebook.

Testade iaf att installera om den med Mint istället med Cinnamon och har ingen tearing alls. Skönt, men trist att det inte fungerar rakt av med Xubuntu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Då den tråd jag skapade igår om tearing i olika Linuxvarianter stängdes av moderator och hänvisade till denna tråd istället så svarar jag här.
Denna startade jag http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473311-linux-fortfaran...

I alla fall, min favoritdistribution genom åren har varit Xubuntu och det var också där jag fortfarande får tearing.
Detta med en några år gammal HP Elitebook.

Testade iaf att installera om den med Mint istället med Cinnamon och har ingen tearing alls. Skönt, men trist att det inte fungerar rakt av med Xubuntu.

Jag har bara haft tearingproblem i Xfce av någon anledning. Jag kringår det genom att disabla compostior i Xfce-kontrollpanelen och installerar Compton istället. Det funkar helt okej. Gnome och Plasma har jag aldrig haft tearingproblem så vitt jag minns.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har bara haft tearingproblem i Xfce av någon anledning. Jag kringår det genom att disabla compostior i Xfce-kontrollpanelen och installerar Compton istället. Det funkar helt okej. Gnome och Plasma har jag aldrig haft tearingproblem så vitt jag minns.

Aha så det kan ha att göra med xfce då? INte konstigt att jag har haft så mycket problem med detta genom åren då jag nästan bara hållt mig till just xfce.
Som sagt, Cinnamon verkar funka bra. Gnome slutade jag med för många år sedan när Gnome 3 kom ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Aha så det kan ha att göra med xfce då? INte konstigt att jag har haft så mycket problem med detta genom åren då jag nästan bara hållt mig till just xfce.
Som sagt, Cinnamon verkar funka bra. Gnome slutade jag med för många år sedan när Gnome 3 kom ut.

Cinnamon älskade jag minns jag, det var något med den DE som gjorde jag gick över till Xfce, minns inte vad riktigt.
Jag gillar Gnome 3.x då jag tycker den är något smidigare att jobba med på min 4K monitor (32")

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Linux fortfarande år 2017 ljusår efter Windows

Jag har nu faktiskt inte använt Linux på över ett år. I Normala fall brukar jag som minimum testa varje ny Ubuntu version som kommer ut och kanske andra Distributioner också, men inte senaste året.

Testade nu (x)Ubuntu 17.04 och märkte direkt problem.

1. Att ansluta med bluetooth till Mina Bluetooth lurar funkar inte. Sökning i forum visar att många har samma problem.

2. Ett "fel" som funnits så många år att det börjar bli pinsamt är video tearing. Windows kan per default och har gjort det så länge jag kan minnas, hantera detta och visa video och andra rörliga saker utan problem. Linux kan fortfarande inte det år 2017.

Alltså om du typ scrollar snabbt eller kollar på en video där saker rör sig så ser du linjer i videon eller scrollen eller vad du nu gör.
För nåt år sedan googlade jag fram någon lösning på det i en tidigare distribution och löste det. Det konstiga är att per default så är det fortfarande ett problem år 2017. Detta känns så 90-tal eller tidigare.

Finns så klart mycket positivt med Linux, men att saker som dessa två inte fungerar rakt av utan massa googlande och trixande i timmar är riktigt dåligt.

Vad har ni för erfarenheter av självklara saker som bara borde funka, men som inte gör det?

Själv så orkar jag inte längre med produkter som inte fungerar rakt av utan en massa undersökande, och/eller en massa pill.

Dessutom så för min del, som använder en dator till mer än enbart som en glorifierad webbläsare, så är ekosystemet för Linux på desktopsidan allt för begränsat för min smak och användande.

Som sista punkt, som ren Unix-miljö och ur en ren arkitektur och säkerhetssynpunkt, så föredrar jag *BSD framför Linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick till slut ordning på min Ubuntu 17.04 installation på en extern HD. Gjordes med Netbook utan UEFI.

Skärmen äntligen 60Hz out of the box med Nvidias drivrutiner. HDMI-ljudet fungera. Sedan att ljudkortet inte fungerar alls med Linux, Tack Creative, är inte livsviktigt numera.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nu hände ytterligare oförklariga fel. Fel som aldrig händer i Windows. Jag går in på youtube, aftonbladet eller andra sidor som har videos i html5 och dessa vägrar att spelas upp. Använder Chrome som webläsare, så jag testade att lägga in Chromium som löste problemet, då gick det spela upp videos igen (detta var igår), nu idag går det inte spela upp videos i chromium heller, så jag testade med firefox (har inte installerat några addons), nu funkar det inte i firefox heller.

Det är sådana här saker som man blir sjukt irriterad av som aldrig händer i windows, varför händer det i Linux? I det här faller Linuxmint?

Jag har visserligen licens för windows 7 på den här laptopen, men drygt att man ska måste gå tillbaka till windows för sådana basala saker som spela upp video i en webläsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ruskigt glad att jag slipper tampas med sådana här basala saker...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu hände ytterligare oförklariga fel. Fel som aldrig händer i Windows. Jag går in på youtube, aftonbladet eller andra sidor som har videos i html5 och dessa vägrar att spelas upp. Använder Chrome som webläsare, så jag testade att lägga in Chromium som löste problemet, då gick det spela upp videos igen (detta var igår), nu idag går det inte spela upp videos i chromium heller, så jag testade med firefox (har inte installerat några addons), nu funkar det inte i firefox heller.

Det är sådana här saker som man blir sjukt irriterad av som aldrig händer i windows, varför händer det i Linux? I det här faller Linuxmint?

Jag har visserligen licens för windows 7 på den här laptopen, men drygt att man ska måste gå tillbaka till windows för sådana basala saker som spela upp video i en webläsare.

Vad använder du för distribution? Jag har aldrig varit med om det du beskriver.
På mobilen kan det dock hända att vissa videor på Aftonbladet säger att videon endast går att se i Sverige.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bejje:

Jag sitter i FF i Mint just nu och provade, fick upp att jag inte hade FLASH installerat på Aftonbladet, det stämmer bra för jag vill inte installera Flash under några omständigheter, videon funkade däremot i Chrome.

Linux är inte perfekt men det blir bättre och bättre jämfört med win speciellt nu när 1703 har tryckts ut så verkar det som om datorn har blivit ännu instabilare, det verkar omöjligt att ens klara att hålla den igång en vecka om man kör win 10, tidigare så var det mest oannonserade omstarter, datorn bara dör som om den kraschat (inga meddelanden eller nån förvarning oavsett vad man håller på med) startar om och så ser man ett meddelande om att den uppdaterar nått men nu med 1703 så har blåskärmandet kommit tillbaka på ett sätt jag inte känner igen sen win 9x tiden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Vad använder du för distribution? Jag har aldrig varit med om det du beskriver.
På mobilen kan det dock hända att vissa videor på Aftonbladet säger att videon endast går att se i Sverige.

Jag kör mint, men eftersom jag nyss installerade det på den här laptopen (igår) så var det inte mycket att förlora så jag installerade om igen, och nu fungerar videos på youtube och annat igen.

Frågan är bara hur det hände? Har i princip inte installerat någonting. Men jag installerade en massa uppdateringar som kom, kanske någon av dessa sabbade detta? Konstigt dock att videouppspelning slutade att fungera i 3 av 3 installerade webläsare.

Nåja, nu fungerar det igen, men om det kommer tillbaka så tror jag knappast att jag orkar installera om igen utan då åker trygga windows in på laptopen igen.

PÅ min stationära kör jag alltid Windows just för att jag har inte tid och lust att pilla en massa utan vill att det bara ska funka, men på mina laptops så kan jag ibland testa linux då jag inte har så mycket att förlora där, men det kommer ju till en gräns när det krånglar mer än man har tid eller lust at fixa och då ryker Linux igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bejje: Om det händer igen, öppna upp dev tools i webbläsaren och gå till fliken Console. Posta resultatet här i sådana fall. Det kanske finns lite mer information där om varför video-codecen inte vill spela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Samma här på SVT, blev att installera säkerhetsrisken Flash.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Samma här på SVT, blev att installera säkerhetsrisken Flash.

Jasså det är fler än jag som upplevt detta alltså?
Man undrar ju varför det inträffar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bejje installera Chrome ifrån goggle? Med Google chrome ska codec flash och allt man behöver följa med har inte haft problem med htmlvideo på länge i Linux.

Inget OS är perfekt och jag har olika förväntningar på hur bra det ska fungera. Jag har nu problem med att musen slutar fungera ibland på min Mac och måste stoppa ut och in USB-kontakten för att den ska fungera igen.
Hade samma fel varit på Linux så hade jag blivit riktigt besviken och tänk det här systemet är egentligen inte gjort för att fungera. Nu när det är Mac så tänker jag märkligt fel måste vara något fel med min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nu när det är Mac så tänker jag märkligt fel måste vara något fel med min dator.

Skulle misstänka hårdvarufel. Prova att byta USB-port, och också att byta musen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Bejje installera Chrome ifrån goggle? Med Google chrome ska codec flash och allt man behöver följa med har inte haft problem med htmlvideo på länge i Linux.

Inget OS är perfekt och jag har olika förväntningar på hur bra det ska fungera. Jag har nu problem med att musen slutar fungera ibland på min Mac och måste stoppa ut och in USB-kontakten för att den ska fungera igen.
Hade samma fel varit på Linux så hade jag blivit riktigt besviken och tänk det här systemet är egentligen inte gjort för att fungera. Nu när det är Mac så tänker jag märkligt fel måste vara något fel med min dator.

Det var just det som var grejen. Jag installerade Chrome från Google via .deb-paket, men jag hade också firefox installerat som fanns där per default, samt installerade Chromium från förrådet.

När det slutade att fungera i en webläsare så slutade video att fungera i alla 3. Hade säkert kunna lägga många timmar eller någon dag på att felsöka det, men absolut snabbast var att installera om vilket jag gjorde och felet har sedan inte kommit tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det var just det som var grejen. Jag installerade Chrome från Google via .deb-paket, men jag hade också firefox installerat som fanns där per default, samt installerade Chromium från förrådet.

När det slutade att fungera i en webläsare så slutade video att fungera i alla 3. Hade säkert kunna lägga många timmar eller någon dag på att felsöka det, men absolut snabbast var att installera om vilket jag gjorde och felet har sedan inte kommit tillbaka.

Adobe har nyligen börjat släppa uppdateringar (igen) till flash-player för Linux.
Då alla tre webbläsarna slutade fungera samtidigt berodde det troligtvis på att flash-player inte blivit uppdaterat rätt, troligtvis en failad uppdatering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Manjaro har blivit lättanvänd. Lite väl nördig comunity men en bra karl klarar sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sorry för det sena svaret. Haft lite annat att göra, men läst på lite smått under tiden. Tackar för allt hittills!

Tänker i alla fall att jag vill köra någon dist som använder ZFS, och kan låta mig fortsätta köra Vivaldi. För detta verkar Debian eller Ubuntu passa bra. Även då dessa är rätt stora, vilket nog kan vara ett plus för nybörjare.
Men.. Jag blir inte klok på vad skillnaderna skulle vara. Vet att båda har sina olika bibblor där icke-testade, testade, osv finns. Men skiljer utbudet i dessa? Vill gärna kunna ta del utav nya projekt, och dess uppdateringar, men samtidigt ha en stabil installation. Lutar åt Debian, men jag blir lite smått förvirrad när jag försöker få reda på faktiska skillnader.

Vet inte varför jag vill ha ZFS, men det verkade intressant..

Edit: Kommer nog köra separata diskar. Så kan jag försäkra mig om att Windows inte kommer åt något, och inget krånglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Sorry för det sena svaret. Haft lite annat att göra, men läst på lite smått under tiden. Tackar för allt hittills!

Tänker i alla fall att jag vill köra någon dist som använder ZFS, och kan låta mig fortsätta köra Vivaldi. För detta verkar Debian eller Ubuntu passa bra. Även då dessa är rätt stora, vilket nog kan vara ett plus för nybörjare.
Men.. Jag blir inte klok på vad skillnaderna skulle vara. Vet att båda har sina olika bibblor där icke-testade, testade, osv finns. Men skiljer utbudet i dessa? Vill gärna kunna ta del utav nya projekt, och dess uppdateringar, men samtidigt ha en stabil installation. Lutar åt Debian, men jag blir lite smått förvirrad när jag försöker få reda på faktiska skillnader.

Vet inte varför jag vill ha ZFS, men det verkade intressant..

Edit: Kommer nog köra separata diskar. Så kan jag försäkra mig om att Windows inte kommer åt något, och inget krånglar

Kör inte med ZFS om du inte vet vad du gör, du kommer att ångra dig annars.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Kör inte med ZFS om du inte vet vad du gör, du kommer att ångra dig annars.

Jag tänkte väl kanske inte formatera alla diskarna till ZFS medsamma, så det är endast operativet som kommer ligga där. Är det fortfarande en galen idé? Och i så fall får du gärna utveckla lite smått ang vad för problem jag kan stöta på Lät som att det fanns bra mycket vettigt med det, även om det är en avancerad variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag tänkte väl kanske inte formatera alla diskarna till ZFS medsamma, så det är endast operativet som kommer ligga där. Är det fortfarande en galen idé? Och i så fall får du gärna utveckla lite smått ang vad för problem jag kan stöta på Lät som att det fanns bra mycket vettigt med det, även om det är en avancerad variant.

Hoppsan Kerstin. Jag inser nu att det är Btrfs jag tänker på. Bry dig inte om mig!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.