Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort?

Hej,
Har en Acer Aspire M7720 som jag hoppas kunna spela DOTA2 och liknande på respektabelt, vilket inte går nu.
CPU: i7 920 2,6ghz
GPU: GTX230
6gb RAM DDR3, 1300mhz
7200RPM hårddisk
Nätagg 500W (lite osäker på detta, men finns 8-pinkontakt till GPU)
moderkort Acer FX58M

skulle ett budgetgrafikkort kunna göra någon skillnad? ex 750ti/1050 eller tom 730? vill inte lägga mer än en tusenlapp på denna gamla burk.

Permalänk
Medlem

ett grafikkort gör alltid skillnad även om det var en riktig härk det där

Permalänk
Medlem

@Spiffman: haha ja, det är inte nytt och fräscht direkt, men skulle något i den stilen kunna göra spelupplevelsen behagligare tills komponenterna helt går i graven? får ca 60fps på lägsta inställningar nu. eller är det bara pengar i sjön, där allt annat blir flaskhalsar.

Permalänk
Avstängd

Tror det är helt rimligt att trycka in ett 750ti/1050 för att få ut bra prestanda ur burken ett tag till. CPUn du har är inte så jäkla dålig

Går ju alltid överklocka processorn lite för att kräma ut lite mer Går ju enkelt upp till 3,5-4ghz (3,5 lär du enkelt få upp den till)

Permalänk
Medlem

@cider123: får se om jag hittar ett billigt sådant då.
funderade också på att överklocka CPUn, men hittar inte riktigt hur jag ska göra. Den är inte så värst varm nu när jag kollar i idle och under stress, men med stock-kylaren kanske den inte riktigt orkar med att bli överklockad?
och vad tror ni om att köpa grafikkort begagnat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grohlism:

@cider123: får se om jag hittar ett billigt sådant då.
funderade också på att överklocka CPUn, men hittar inte riktigt hur jag ska göra. Den är inte så värst varm nu när jag kollar i idle och under stress, men med stock-kylaren kanske den inte riktigt orkar med att bli överklockad?
och vad tror ni om att köpa grafikkort begagnat?

Finns en klar fördel med begagnat grafikkort; pris/prestanda! Köp isf här på Sweclockers marknad Tror nog att det går bra att klocka till 3-3.2ghz med stock kylaren

Här är en video som är matnyttig ang att överklocka; https://www.youtube.com/watch?v=F24D7EZuZB4

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat 780 eller nåt

Permalänk

nej det där är en grym dator, iaf bland trådade spel som t ex overwatch som utnyttjar hyperthreadingen. satsa på ett 1070 om du har råd eller ett 1060 6gb. 780 har för lite vram för att vara värt att skaffa idag, isf är ett 1050 ti 4gb bättre för några hundralappar mer.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@cider123: tack så mycket för din input, ska försöka hitta ett bra kort här på marknaden!

Permalänk
Medlem

@femkantig: visst hade det varit trevligt med en 1060, men det känns lite overkill för de spel jag spelar. kanske ett 1050 om jag hittar ett bra pris nånstans! tack för din input!

Permalänk
Medlem

Tänk på att Dota2 är mer ett CPU krävande spel, inte lika beroende på GPU som andra spel. Kan rekommendera att kolla lite på reddit och andra forum där många användare skriver om just detta för Dota2

Permalänk
Medlem

@vadahu: okej jag förstår! Men min CPU borde väl klara det och grafikrenderingen borde bli bättre med ett bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

funderade också på att överklocka CPUn, men hittar inte riktigt hur jag ska göra.

Sweclockers har faktiskt en gammal artikel om att överklocka just 920, kan vara intressant att läsa. (Tillägg: Såg att du visst hade en märkesdator, då kan det nog vara kört med att överklocka eftersom de brukar vara låsta)

Permalänk
Skrivet av Grohlism:

Hej,
Har en Acer Aspire M7720 som jag hoppas kunna spela DOTA2 och liknande på respektabelt, vilket inte går nu.
CPU: i7 920 2,6ghz
GPU: GTX230
6gb RAM DDR3, 1300mhz
7200RPM hårddisk
Nätagg 500W (lite osäker på detta, men finns 8-pinkontakt till GPU)
moderkort Acer FX58M

skulle ett budgetgrafikkort kunna göra någon skillnad? ex 750ti/1050 eller tom 730? vill inte lägga mer än en tusenlapp på denna gamla burk.

Köp ett 1060 och uppgradera till skylake/haswell nån gång inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers har faktiskt en gammal artikel om att överklocka just 920, kan vara intressant att läsa. (Tillägg: Såg att du visst hade en märkesdator, då kan det nog vara kört med att överklocka eftersom de brukar vara låsta)

Bra artikel! Jag insåg att det verkar låst när jag försökte komma åt inställningarna i BIOS. Man verkar kunna låsa upp det genom BIOSuppdatering(?) men det verkar lite riskabelt, så kanske får nöja mig med vad jag har sålänge.

Permalänk
Medlem

Jag vågar gissa på att din CPU bör klara Dota2, se bara att temperaturen ligger på en bra nivå. Har tyvärr inte så bra koll på prestanda för din CPU men många spelare har noterat att CPU-kraven är högre sedan 7.00 patchen. Som andra säger så kanske det duger med ett begagnad grafikkort. Min input vara bara att man inte behöver "über" grafikkortet för Dota för att nå hög fps
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadahu:

Jag vågar gissa på att din CPU bör klara Dota2, se bara att temperaturen ligger på en bra nivå. Har tyvärr inte så bra koll på prestanda för din CPU men många spelare har noterat att CPU-kraven är högre sedan 7.00 patchen. Som andra säger så kanske det duger med ett begagnad grafikkort. Min input vara bara att man inte behöver "über" grafikkortet för Dota för att nå hög fps
Lycka till!

Exakt, så hoppas att ett billigt grafikkort bara ska hjälpa till lite, och tänker inte lägga många kronor. Bonus om sambon kan spela Sims också.