Krönika: Lugnet efter stormen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Anser du det som en sund verklighetsuppfattning. Att leva i en fantasivärld?
Där människor blir knivade till döds för att de ser "svenska ut". Där polis, brandkår och ambulans blir attackerade i No-go zoner.
Förorter där upplopp och skadegörelse är dagligen (på nätterna). Där vår välfärd urholkas för miljoner medborgare.
Där organiserad brottslighet som spränger och skjuter i tätbebyggda områden, till och med militära vapen?

Nej! Jag kan inte pga kärlek till min familj, släkt och vänner, hemort, fädernesland, ens försöka förstå hur man kan ta till sig en livssyn som din och dina gelikar.
Hoppas ni vågar ta av dig foliehatten, öppna ögonen och krypa fram fram från era stenar, snart och ta ert samhällsansvar.

Varför skulle jag ändra min livssyn och mitt sätt att leva för att en terrorist vill det?

Det är inte jag som sitter framför datorn med foliehatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man ska ju inte bygga murar. Sådant vet man i den humanitära stormakten. Åtminstone fram till i fredags.

Ilan Sadé

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag vill också leka med @Jacob!

Förresten; Det är en jävla krönika, jag förstår verkligen inte vad folk gnäller om.
Ser heller ingen konflikt mellan att ha synpunkter på politik och att ventilera känslor en stund.

Permalänk
Medlem

Pray for this, pray for that..

Fantastiskt att se att alla är så engagerade med att byta sina profilbilder med svenska flaggan på.
Jag antar att folk gjort sin del i det hela i och med det.

Till alla smyg-rassar där ute. Jag hoppas dom med gott samvete plockar politiska poäng av händelsen förra fredagen.
Det som skedde var egentligen bara bra för dom, eller hur? "Rösta rätt 2018" så slipper vi detta, svårare än så blir det inte, visst?

Och till alla som säger att vi i Sverige aldrig varit med om "liknande" dåd tidigare - glöm snälla inte dåren, ensamvargen, enstöringen och rasisten från Trollhättan som oprovocerat tog livet av två vuxna samt ett barn. Alltså tydligen ingen form av terror, ingen terrorakt överhuvudtaget för det visade ju sig att galningen var en svenskfödd VIT man! Ett helt vanligt hatbrott som mer var accepterat och lättare att gå vidare i från än brunis som körde med full fart in i en folkmassa.

Fatta mig snälla rätt, fredagen var så fruktansvärd och hemsk. Mitt hjärta blöder sedan gårdagen.
Lördagsmorgonen var för mig och säkerligen för många andra människor med invandrarbakgrund en extra tuff dag att vakna upp till, inte minst för att vårt fina och kära Sverige sårades och gav sår rakt in i alla svenskars hjärtan.
Svenskar - kristna, judar, muslimer, ateister - You name IT, alla är vi ETT - Sverige, svenskar, svensk! Oavsett förbannad etnisk bakgrund, färg på huden eller religion.

Det avskum som denna terroristen nu är satte rädsla i oss svenskar, men varför ska vi låta den här idioten göra oss rädda.
Gjorde idioten i Trollhättan oss rädda? - NEJ. Ändå kan samma saker ske! Tyvärr.
Men fan HELLER att vi ska fortsätta vara rädda. Vi ska tillsammans leva sammansvetsade, kärleksfulla och fortsatt glada.

Igår sa min mor något som var så extremt tufft att få höra: "Detta är inte bra för oss, alls."
Fattar ni hur jobbigt det var att få höra dom orden? Jag vill inte att mina barn ska känna den känslan när dom växer upp i framtida Sverige om 15 år.

Jag vet en grej och det är att jag inte tänker låta rädslan övervinna glädjen och det fantastiska den här världen har!
Europa, norden och framförallt Sverige - ett fantastiskt land med varma hjärtan, öppenhet samt rätten till att leva ett icke segregerat liv.

Enda sedan fredagen har folket verkligen visat prov på det, efter fredagen blev vi starkare tillsammans. Jag älskar oss!
PEACE!

Permalänk
Medlem

Personligen hänger jag upp mig på artikeln från SVT. Svenska folket nöjt med Löfven efter terrordådet Vad har han gjort? Själv är jag nöjd med polisens insats, väktare, och krishanteringen man kan ringa till har stöttat. Stefan var ju snabb med att skrika rakt ut att det var en terrorattack, istället för att lugna folket så hetsar man upp alla. Nej, jag är inte nöjd med Löfven efter terrordådet. Inte alls!

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Som sagt att det var en person och inte flera var bara ren TUR. Vi har sett nog med terror attentat avlöpa varan inom timmar i andra länder med mycket mer resurser.

Men tydligen för man inte lever i en bubbla där regnbågar finns runt varje hör så ska man klankas ner på?
Och i PK Sverige tillåts inga oönskade åsikter, folk stoppar hellre huvudet i sanden och sjunger lalalala hela dagen.

Min poäng var att alla möjligheter fans, att inga fler attentat skedde var bara tur och det har jag rätt att tycka och du kan tycka vad du vill om det.

Klart att du får tycka och tänka som du vill. Tror du missförstod min poäng helt.
Det jag menar är att det är många som har så bra(eller ja det beror ju på vem man frågar) idéer/åsikter, men har ingen aning om hur man ska utföra dem rent praktiskt. Istället lägger de energi på att vara efterkloka och komma med "Såhär skulle man gjort" osv.
Tycker man att det är så pass dåligt (vilket inte jag tycker) så borde man väl lägga lite mer energi på att ändra detta istället för att peka finger.

Så jag menar verkligen det, tror du dig ha en bättre lösning är det bättre att göra din röst hörd på rätt plats.

Permalänk
Medlem

Vad har detta med IT att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Klart att du får tycka och tänka som du vill. Tror du missförstod min poäng helt.
Det jag menar är att det är många som har så bra(eller ja det beror ju på vem man frågar) idéer/åsikter, men har ingen aning om hur man ska utföra dem rent praktiskt. Istället lägger de energi på att vara efterkloka och komma med "Såhär skulle man gjort" osv.
Tycker man att det är så pass dåligt (vilket inte jag tycker) så borde man väl lägga lite mer energi på att ändra detta istället för att peka finger.

Så jag menar verkligen det, tror du dig ha en bättre lösning är det bättre att göra din röst hörd på rätt plats.

Så med andra ord säger du att man inte ska peka ut ett eventuellt problem med en frågeställning, ja men precis, stoppa huvudet i sanden det är ju just det som leder till att olyckor eller attentat kan upprepas.

Bra genomtänkt där av dig, mycket bra....

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Så med andra ord säger du att man inte ska peka ut ett eventuellt problem med en frågeställning, ja men precis, stoppa huvudet i sanden det är ju just det som leder till att olyckor eller attentat kan upprepas.

Bra genomtänkt där av dig, mycket bra....

Nej. Du läser ju inte vad jag skriver och du börjar vifta med sarkasm. Tror inte vi kommer längre.
Men jag uppmuntrar dig fortfarande att vända dig till rätt plats med dina idéer.
Hoppas du får en trevlig påsk i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Och till alla som säger att vi i Sverige aldrig varit med om "liknande" dåd tidigare - glöm snälla inte dåren, ensamvargen, enstöringen och rasisten från Trollhättan som oprovocerat tog livet av två vuxna samt ett barn.

Det är ingen frisk människa som glömmer det. Men man får heller inte glömma att sådana här typer av brott inte alls är jämt fördelade mellan "vita ursvenskar" och "jihadister/islamister" som du verkar vilja vinkla det åt. Tänk bara på hur det kunde gått om den islamistiske självmordsbombarens övriga bomber hade smällt av korrekt, år 2010 i Stockholm, då hade säkerligen 40-50 personer dött. Nu blev det tack och lov bara han själv som strök med.

Detta är tyvärr ett resultat av hur bland andra, Sverige har hanterat invandringen nu på senare tid. Vi lever i en tid där det inte längre går att ha öppna gränser. Det kommer att utnyttjas och utnyttjas redan av extrema våldsgrupper.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon259415:

Hur i h*lvete har Sverige "skapat" några flyktingar? Är du helt från vettet?
Det enda Sverige gör är att dra in bistånd till länder i förmån för att ta hit unga arga muslimska män som har varken kompetens eller utbildning. Om du tycker det är något bra får du själv stå för det, men är övertygad om att majoriteten vill ha en förändring nu, speciellt efter detta terrordåd.

Precis som #16769677 nämnde har Sverige varit väldigt villigt att stödja diverse äventyr som Libyen, Afghanistan, och nu Syrien. I de första två stödde Sverige militära anfall som skapade total kaos i länderna. Libyen som var en av de bästa länder att leva i Afrika har omvandlats till ett helvete. I Syrien har Sverige tillsammans med NATO, US, Turkiet, och gulfstater understött diverse islamistiska terrorister medan våran media sprider alla sorters lögner om Syriens regering, senast gasattacken som resulterade i att USA bombade Syriens regering.

Skapar man kaos och förstörelse i länder så kommer man skapa flyktingar och eftersom man är ansvarig för att de är flyktingar är det enda etiska (efter all brist på etik som ledde till deras lidande) att ta hand om de. Om du vill ha förändring rösta in någon till riksdagen som inte runkar av till krig och förstörelse som leds av USA. Lämnar vi andra länder i fred kommer deras medborgare inte komma hit för att undkomma våra bomber och/eller terrorister.

Del två är att utanförskap skapar desperata personer som sedan gör dumheter. Om du kollar på attacker som skedde i Frankrike och Belgien har det i varje fall handlat om folk från områden som resten av landet föraktar. Är det svårt att förstå att de blir arga och enkla att manipulera då? Vi blir ju alla manipulerade genom våra "fria" media så varför skulle de vara annorlunda?

Införande av polisstat kan inte förhindra terrordåd. Det enda som fungerar är att inte ge folk en anledning att känna att det är ända sättet att ändra situationen. Fortsätter vi på nuvarande väg kommer vi lyckas göra någon kompetent tillräckligt arg och då kommer denna attack att se ut som ingenting i jämförelse.

PS: Det behöver inte bara vara islamister. Med tanke på ökande klyftor och sjunkande socialskydd för vanligt folk skulle jag inte bli förvånad om det börjar ge liknande resultat, med många arga och några som väljer att ta till våld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Precis som #16769677 nämnde har Sverige varit väldigt villigt att stödja diverse äventyr som Libyen, Afghanistan, och nu Syrien. I de första två stödde Sverige militära anfall som skapade total kaos i länderna. Libyen som var en av de bästa länder att leva i Afrika har omvandlats till ett helvete. I Syrien har Sverige tillsammans med NATO, US, Turkiet, och gulfstater understött diverse islamistiska terrorister medan våran media sprider alla sorters lögner om Syriens regering, senast gasattacken som resulterade i att USA bombade Syriens regering.

Skapar man kaos och förstörelse i länder så kommer man skapa flyktingar och eftersom man är ansvarig för att de är flyktingar är det enda etiska (efter all brist på etik som ledde till deras lidande) att ta hand om de. Om du vill ha förändring rösta in någon till riksdagen som inte runkar av till krig och förstörelse som leds av USA. Lämnar vi andra länder i fred kommer deras medborgare inte komma hit för att undkomma våra bomber och/eller terrorister.

Del två är att utanförskap skapar desperata personer som sedan gör dumheter. Om du kollar på attacker som skedde i Frankrike och Belgien har det i varje fall handlat om folk från områden som resten av landet föraktar. Är det svårt att förstå att de blir arga och enkla att manipulera då? Vi blir ju alla manipulerade genom våra "fria" media så varför skulle de vara annorlunda?

Införande av polisstat kan inte förhindra terrordåd. Det enda som fungerar är att inte ge folk en anledning att känna att det är ända sättet att ändra situationen. Fortsätter vi på nuvarande väg kommer vi lyckas göra någon kompetent tillräckligt arg och då kommer denna attack att se ut som ingenting i jämförelse.

PS: Det behöver inte bara vara islamister. Med tanke på ökande klyftor och sjunkande socialskydd för vanligt folk skulle jag inte bli förvånad om det börjar ge liknande resultat, med många arga och några som väljer att ta till våld.

Bra skrivet, men det är fortfarande en chimär. Du behöver bara läsa lite historia, nämligen 2:a Världskriget. Frankrikes och Storbrittaniens obeslutsamhet ledde till att Hitler invaderade ett flertal länder. Att inte agera är ingen garanti att Sverige blir fredad. Jag skulle känna att det är fel att inte agera om Norge skulle bli en diktatur och en maktfullkomlig galen ledare slaktar sitt eget folk. Hur du än vill tro att varje land är en egen entitet, så kan inte ens Nordkorea undkomma interaktionen med övriga världen.

Om människor är rationella så skulle sådana som Hitler aldrig kommit till makten. Tänk att det är folket som valde honom till makten. På samma sätt som folk väljer Erdogan, Putin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Bra skrivet, men det är fortfarande en chimär. Du behöver bara läsa lite historia, nämligen 2:a Världskriget. Frankrikes och Storbrittaniens obeslutsamhet ledde till att Hitler invaderade ett flertal länder. Att inte agera är ingen garanti att Sverige blir fredad. Jag skulle känna att det är fel att inte agera om Norge skulle bli en diktatur och en maktfullkomlig galen ledare slaktar sitt eget folk. Hur du än vill tro att varje land är en egen entitet, så kan inte ens Nordkorea undkomma interaktionen med övriga världen.

Om människor är rationella så skulle sådana som Hitler aldrig kommit till makten. Tänk att det är folket som valde honom till makten. På samma sätt som folk väljer Erdogan, Putin.

Rationalitet är något människor inte har, annars skulle vi inte ha religioner eller politiska partier då allt skulle baseras på bästa tillgängliga data för att maximera fördelarna för hela samhället.

Vad gäller Hitler och WW2 så är den ett direkt resultat av Versaillesfreden där vinnande makter satsade på kortsiktighet, hämnd och liknande. Det är ytterst självklart att när man trycker folk mot gränsen så blir de våldsamma, liknande händer med djur. Sverige ska inte lägga sig i så länge de andra inte anfaller för det är upp till varje folk att välja hur deras land ska styras. Det finns ingen objektiv fördel med demokrati (speciellt inte västerländsk version av den). Det enda som spelar roll är att folk lever bra, hur det sker är fullständigt strunt samma. Du kan ha underbara länder under en diktator (Libyen var förmodligen bästa landet i Afrika att leva i under Gaddafi) och du kan ha helt förstörda våldsamma länder under demokrati (se USA, rikaste landet i världen med en enorm andel fattiga, sunkig sjukvård och så vidare).

Det vi i väst sysslar med idag är inte mycket bättre än under kolonialtiden och det är dags att börja uppträda etiskt i stället för att bara prata om det.