Hur länkar jag LoopiaDNS med min Apacheserver?

Permalänk
Medlem

Hur länkar jag LoopiaDNS med min Apacheserver?

Hallå! Håller nu på och ska dra upp en hemsida och jag har ett domännamn + DNS-paket på Loopia. Vilken ska jag välja? IPSECKEY?

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad för records du har tänkt används så är det olika.
Men standard är följande.

Skapa ett "A"-record och peka det mot ip-adressen för din webbserver (IPv4).
Skapa sen ett "CNAME" för t.ex adressen "www" och peka det sen mot din domän, t.ex "exempel.se".

För mail används MX, autentisering och verifieringar används TXT och ibland SRV.

Permalänk
Medlem

Har du statisk ip?
Annars behöver du dynamiskt uppdatera ip hos loopia även om den inte ändras ofta kan detta vara bra.

Vad kör du för server?
På min webproxy med linux använder jag deras egna script: https://support.loopia.se/wiki/curl/
Då lägger den till A posterna som behövs också.
Schemalägg den till en gång om dagen, eller en gång i timmen för att vara på den säkra sidan.

Lycka till

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Lite beroende på vad för records du har tänkt används så är det olika.
Men standard är följande.

Skapa ett "A"-record och peka det mot ip-adressen för din webbserver (IPv4).
Skapa sen ett "CNAME" för t.ex adressen "www" och peka det sen mot din domän, t.ex "exempel.se".

För mail används MX, autentisering och verifieringar används TXT och ibland SRV.

Skrivet av Deejay_Alive:

Har du statisk ip?
Annars behöver du dynamiskt uppdatera ip hos loopia även om den inte ändras ofta kan detta vara bra.

Vad kör du för server?
På min webproxy med linux använder jag deras egna script: https://support.loopia.se/wiki/curl/
Då lägger den till A posterna som behövs också.
Schemalägg den till en gång om dagen, eller en gång i timmen för att vara på den säkra sidan.

Lycka till

Tack grabbar! Självfallet har jag statisk IP. Just nu, tillfälligt, kommer jag köra Apache på en Windows-laptop bara. Ska installera Debian sen, min serverburk lever inte sen en vecka tillbaka så det får bli en sådan lösning just nu.

Ska testa.

Trevlig kväll,
Highwell