Söker en mikrofon för kalibrering

Permalänk
Medlem

Söker en mikrofon för kalibrering

Hej!

Jag köpte en Onkyo TX-NR636 begagnat igår. Ska strax flytta och kommer då att koppla in den, men jag har en litet problem. Den tidigare ägaren hade glömt vart denne placerat mikrofonen som man kopplar in för den automatiska kalibreringen av högtalarna och rumsegenskaperna.

Är väldigt sugen på att få låna en mikrofon av någon som har en av följande Onkyo-modeller i Umeå-trakten;
TX-NR535, TX-NR545, TX-NR636, TX-NR737

Jag bjuder på mjölk och kakor medan kalibreringen körs! Önskemål om kaksort eller alternativ dryck skall tas i beaktande.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte med vilken kalibreringsmikrofon som helst från Onkyo? Jag har en du kan låna om du vill. Pröjsar du frakten bara så är det inga problem :).

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har läst på lite smått bara, och som jag förstår det är det ganska känsligt. En mikrofon har ju olika egenskaper precis som en högtalare har olika egenskaper. En specifik modell är därför kalibrerad för en specifik mikrofon verkar det som. Tack iallafall!

Permalänk
Avstängd

@JoeliusCeasar: är det så svårt att ställa in själv? 50% där och 60% där, eller?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man ställer in för att minimera reverb t.ex. som den automatiska kalibreringen ska göra. Går det ens? Annars är det kanske inte omöjligt att ställa in godtyckligt men vill gärna ge Onkyos automatiska kalibrering en chans, aldrig testat den tidigare. Med min gamla Pioneer fick ljudet en bra lyft med den automatiska kalibreringen.

Permalänk
Avstängd

@JoeliusCeasar: finns det inget forum för onkyo förstärkare? annars kan du ju fråga på minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla upp det där med Onkyo-forum imorgon. Minhembio var dock stängt för nya medlemmar så det sket sig.

Tillsvidare får ni gärna höra av er om det är någon som har en av modellerna som nämndes i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tips, men vill helst undvika om det finns möjlighet att låna. Frakten kostar mer än produkten, kommer landa runt 250-300. Köpte förstärkaren för 500

Permalänk

Känns spontant som att det borde funka med vilken mic som helst som är avsedd för kalibrering av förstärkare. Såklart finns det bättre och sämre, men funktionen är ju ändå att fånga upp ljudet så bra det går. Står det onkyo, denon eller panasonic bör ju vara lite skit samma då om det är samma plugg?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Rekordmedlem

Det som följer med är oftast en enkel elektret och jag skulle tro att du kan använda en från en anna tillverkare utan större problemför det är oftast inte så snäva toleranser på de mikrofonerna och de är inte heller kalibrerade.
Oftast går det att åstadkomma bättre resultat manuellt via lyssning men det går inte lika snabbt och vill man ha bra resultat så skaffar man en bättre mikrofon och mäter tex via REW eller nått annat fristående mätsystem och matar in datan därifrån manuellt i dspn i receivern.
Lägg alltså inte så mycket jobb på att få tag i en originalmikrofon för endera kan du låna från nån annan apparat eller så skaffar du nått bättre om du är "hobbyintresserad".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa då med den jag har från Pioneer, efter era råd. Håller tummarna.
Det verkar råda ganska stor konsensus dock när man drar en snabb-googling om att mikrofonen bör vara densamma som är ämnad för en specifik förstärkare.