Permalänk

Dator ger shockstötar

Hej.

Min dator har börjat ge mig shockstötar. Detta händer om jag har kopplat in något på baksidan av datorn, och det verkar hända efter att jag har spelat in en video på datorn när jag kör spel.

Detta har inte hänt tidigare vad jag minns. De fall jag kan komma på har jag ibland kanske känt någonting som sticker på benet när jag haft ena benet uppe på chassit. Stickkänslan var såpass subtil så jag antog att det var hårstrån eller liknande som fastnade på chassit, och medan jag skriver nu är jag faktiskt osäker på om det var mycket subtila stötar eller hårstrån som fastnat.

För kanske 2 veckor sedan har chassit börjat ge ganska rejäla stötar. Detta verkar hända om jag belastat datorn med inspelning som nämnt tidigare, och shocken förs över från min dator till själva inspelningsmicken. Datorn avger alltså inte stötar hela tiden, utan det har uppstått 3 gånger (som jag märkt). De två första gångerna antog jag att sladden till min inspelningsmick var konstig. Så jag testade koppla in den på framsidan av datorn istället, och har sedan dess inte fått några fler stötar. Men nu när jag precis skulle stänga av datorn, så kände jag på chassit och fick en ganska rejäl stöt igen! Så det verkar vara något inom datorn. Jag vet inte varför jag inte reagerat på det här förrän nu, men när jag märkte att själva datorn gav mig en rejäl stöt då kändes det mer oroväckande.

De förändringar jag gjort i min dator är att jag kopplade in en ny mekanisk hårddisk för just ca 2 veckor sedan. Tror ni att jag har råkat förstöra en sladd som är kopplad till nätagget eller liknande? Jag kan inte minnas att jag fått stötar av mina tidigare datorer, och dessa har varit kopplade till samma uttag.

För att klargöra, det är ingen såndär vanlig stöt jag får. Om jag håller handen över chassit så får jag den där konstiga känslan av ett osynligt moln. Detta sker inte hela tiden, exempelvis nu så ger chassit inga stötar ifrån sig.

Datorspecs (för säkerhetsskull om någon behöver info om det):
Crucial DDR4 2133MHz 16GB
Geforce GTX 1060 3GB
i7-6700k @ 4 Ghz
Corsair CX500, 500W PSU
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151 (Moderkort)

Har två st SSD, och en WD Black 2TB som jag spelar in på.

Permalänk
Skrivet av happydoggo:

Hej.

Min dator har börjat ge mig shockstötar. Detta händer om jag har kopplat in något på baksidan av datorn, och det verkar hända efter att jag har spelat in en video på datorn när jag kör spel.

Detta har inte hänt tidigare vad jag minns. De fall jag kan komma på har jag ibland kanske känt någonting som sticker på benet när jag haft ena benet uppe på chassit. Stickkänslan var såpass subtil så jag antog att det var hårstrån eller liknande som fastnade på chassit, och medan jag skriver nu är jag faktiskt osäker på om det var mycket subtila stötar eller hårstrån som fastnat.

För kanske 2 veckor sedan har chassit börjat ge ganska rejäla stötar. Detta verkar hända om jag belastat datorn med inspelning som nämnt tidigare, och shocken förs över från min dator till själva inspelningsmicken. Datorn avger alltså inte stötar hela tiden, utan det har uppstått 3 gånger (som jag märkt). De två första gångerna antog jag att sladden till min inspelningsmick var konstig. Så jag testade koppla in den på framsidan av datorn istället, och har sedan dess inte fått några fler stötar. Men nu när jag precis skulle stänga av datorn, så kände jag på chassit och fick en ganska rejäl stöt igen! Så det verkar vara något inom datorn. Jag vet inte varför jag inte reagerat på det här förrän nu, men när jag märkte att själva datorn gav mig en rejäl stöt då kändes det mer oroväckande.

De förändringar jag gjort i min dator är att jag kopplade in en ny mekanisk hårddisk för just ca 2 veckor sedan. Tror ni att jag har råkat förstöra en sladd som är kopplad till nätagget eller liknande? Jag kan inte minnas att jag fått stötar av mina tidigare datorer, och dessa har varit kopplade till samma uttag.

För att klargöra, det är ingen såndär vanlig stöt jag får. Om jag håller handen över chassit så får jag den där konstiga känslan av ett osynligt moln. Detta sker inte hela tiden, exempelvis nu så ger chassit inga stötar ifrån sig.

Datorspecs (för säkerhetsskull om någon behöver info om det):
Crucial DDR4 2133MHz 16GB
Geforce GTX 1060 3GB
i7-6700k @ 4 Ghz
Corsair CX500, 500W PSU
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151 (Moderkort)

Har två st SSD, och en WD Black 2TB som jag spelar in på.

dåligt nätagg?(om du kan så testa med ett annat) sånt som du beskriver låter livsfarligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Är eluttaget du använder jordat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du förekom mig, gick in i tråden för att föreslå samma sak. Datorn är alla gånger inkopplad på ojordat uttag.

Bor man i lägenhet finns förmodligen förutsättningarna för att göra en fuling och jorda i ett element. En sladdstump med krokodilklämmor i ändorna bör räcka. Sätt den ena klämman med metallkontakt i chassit, den andra med metallkontakt nånstans på elementet.

Att fenomenet kommer och går skulle kunna förklaras av luftens varierande fuktighet. Fläktar och sådant kan bygga upp en ganska rejäl statisk laddning när luften är torr, och laddningen inte leds bort via jorden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att jorda datorn hjälper inte om stötarna är av elektrostatisk karaktär. sedan får man inte jorda mot element alls då eleltronikfel i utrustningen kan göra alla element i huset strömförande och det blir elfara överallt - man skall _inte_ förutsätta att värmesystem är jordat!! har man ingen jordad uttag så blir det att ta dit elektriker!!

Vid problem med elektrostatiska urladdningar handlar det om att inte ha för låg luftfuktighet i luften - rätt kläder (helst bomullsbaserat) sittdyna av bomullstextil - sitter barfota eller med naturfiberbaserade fiber i strumpan, Ingen heltäckningsmatta - heltäckningsmatta är rena döden rent elektrostatiskt och allt kan bli uppladdat när man släpar fötterna över denna. undvik också plastytor, plastbord mm. även naturmaterial som ylle är inte bra ur elektrostatisk synpunkt (eller väldigt bra om man vill bli uppladdad!!)

En källa som är stor orsak till elektrostatisk uppladdning - är dels sittytan/dyna/stol, att man hasar runt på denna, reser sig och sätter sig igen - att rulla omkring om den har hjul och kan bli rena van de graaf-generatorn.

Om du börja få stötar plötsligt - vad har förändrats i din närmiljö, andra kläder mot innan - en ny soffa kanske, ny golv ??? Att lägga in heltäckningsmatta är bland det värsta man kan göra mot eletronik...

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

dåligt nätagg?(om du kan så testa med ett annat) sånt som du beskriver låter livsfarligt.

Har tyvärr inget extra nätagg liggandes

Skrivet av Saddl3r:

Hur kan man se det? Är det dem där extra metallplupparna som finns på sidorna av kontakten och uttaget? Om det är, så ja, de är jordade. Kontakten har också sånna där metallgrejer på sidorna. (vet inte vad dessa kallas )

Menar dessa: https://gyazo.com/7d862d5328dd3eb6712bb9e5e8fada51

Permalänk

Tänkte precis svara på de andra svaren när jag kom på att jag är en idiot. Jag har ju inte alls kopplat in sladden i ett jordat uttag!

Fungerar en jordad sladdförlängare för det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du förekom mig, gick in i tråden för att föreslå samma sak. Datorn är alla gånger inkopplad på ojordat uttag.

Bor man i lägenhet finns förmodligen förutsättningarna för att göra en fuling och jorda i ett element. En sladdstump med krokodilklämmor i ändorna bör räcka. Sätt den ena klämman med metallkontakt i chassit, den andra med metallkontakt nånstans på elementet.

Att fenomenet kommer och går skulle kunna förklaras av luftens varierande fuktighet. Fläktar och sådant kan bygga upp en ganska rejäl statisk laddning när luften är torr, och laddningen inte leds bort via jorden.

Man får INTE jorda i element, om du får fel på agget kan du döda människor!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happydoggo:

Tänkte precis svara på de andra svaren när jag kom på att jag är en idiot. Jag har ju inte alls kopplat in sladden i ett jordat uttag!

Fungerar en jordad sladdförlängare för det här?

Egentligen inte alls godkänt att blanda jordat med icke jordat, men ansluter du till en riktig jordledning kan det fungera (beror som sagt på mer exakt vad detta beror på i grunden).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Någonstans så ringer det en signal i bakhuvudet.
Har för mig att man inte får blanda jordat och ojordat i ett rum. Detta bör en elektriker veta.
Det var något med att det kan bli livsfarligt mellan utrustning där den ena är kopplad till jordat uttag och den andra inte är kopplad.

Edit: Mizzarrogh hann före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Man får INTE jorda i element, om du får fel på agget kan du döda människor!

Nåja, det är mycket som ska sammanfalla för att det du skriver ska ske, men visst, kanske lika gott att låta bli. Håller med om att det finns en risk, att den ligger i samma härad som risken att få blixten i huvudet när man är ute i åskväder är väl i slutändan ovidkommande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hahaha, min förra dator var som en jävla testa coil... ALLT som var i närheten av den blev strömledande, kittlade till ordentligt ibland när man nuddade scrolljulet på musen, fast tror dock på att det berodde på att jag hade slarvat med distanserna mellan mobo och plåten.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Egentligen inte alls godkänt att blanda jordat med icke jordat, men ansluter du till en riktig jordledning kan det fungera (beror som sagt på mer exakt vad detta beror på i grunden).

Kan du förklara hur det fungerar? Jag är uppriktigt sagt sämst på vad allt det här innebär Vet inte riktigt vad riktig jordledning innebär alltså...

Jag har testat koppla in datorn till en jordad sladdförlängare, får se om det avger fler stötar? Men det konstiga är att det sker ju inte hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Kan du förklara hur det fungerar? Jag är uppriktigt sagt sämst på vad allt det här innebär Vet inte riktigt vad riktig jordledning innebär alltså...

Jag har testat koppla in datorn till en jordad sladdförlängare, får se om det avger fler stötar? Men det konstiga är att det sker ju inte hela tiden...

Har du bara dubbelisolerade grejor i rummet i övrigt är det lugnt, problemet som kan uppstå är om du har pryttlar med jordat [metall]skal blandat med ojordade dito (som ju egentligen ska vara jordade). Blir den ojordade pryttelns skal strömförande, och du kommer i galvanisk kontakt med den samtidigt som en jordad pryl, kommer strömmen ledas från den ojordade prylen, genom dig, till jord via den jordade prylens skal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Har tyvärr inget extra nätagg liggandes

Hur kan man se det? Är det dem där extra metallplupparna som finns på sidorna av kontakten och uttaget? Om det är, så ja, de är jordade. Kontakten har också sånna där metallgrejer på sidorna. (vet inte vad dessa kallas )

Menar dessa: https://gyazo.com/7d862d5328dd3eb6712bb9e5e8fada51

Om det hela vägen från eluttaget till datorns sladd är eluttag av den typen med metallgrejer och sladdar som ser ut såhär så ja då är det jordat hela vägen!

http://www.lampsladdar.se/public/img/user/FO_vit_SPV_vit_jord...
Alltså själva metallgrejen på kontakten, inte sladden.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Om det hela vägen från eluttaget till datorns sladd är eluttag av den typen med metallgrejer och sladdar som ser ut såhär så ja då är det jordat hela vägen!

http://www.lampsladdar.se/public/img/user/FO_vit_SPV_vit_jord...
Alltså själva metallgrejen på kontakten, inte sladden.

Uttaget i väggen är inte jordade. Men har en sladdförlängare som nämnt innan med jordade uttag. Vet inte exakt effekterna av detta då folk pratar i esoteriska termer

Men hur kan det här förklara att chassit blir elektrifierad ibland? Det är ju inte så hela tiden. Startar jag om datorn så försvinner det.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har du bara dubbelisolerade grejor i rummet i övrigt är det lugnt, problemet som kan uppstå är om du har pryttlar med jordat [metall]skal blandat med ojordade dito (som ju egentligen ska vara jordade). Blir den ojordade pryttelns skal strömförande, och du kommer i galvanisk kontakt med den samtidigt som en ojordad pryl, kommer strömmen ledas från den ojordade prylen, genom dig, till jord via den jordade prylens skal.

Förlåt, men jag hänger inte med så väl i vad du menar. Vad är dubbelisolerade saker? Det enda jag fipplat med är datorn liksom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happydoggo:

Uttaget i väggen är inte jordade. Men har en sladdförlängare som nämnt innan med jordade uttag. Vet inte exakt effekterna av detta då folk pratar i esoteriska termer

Men hur kan det här förklara att chassit blir elektrifierad ibland? Det är ju inte så hela tiden. Startar jag om datorn så försvinner det.

Om inga uttag någonstans är jordade kommer en sladdförlängare med kontakter inte göra ett skvatt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Om inga uttag någonstans är jordade kommer en sladdförlängare med kontakter inte göra ett skvatt.

Någonstans överhuvudtaget i huset eller där jag kopplat in datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happydoggo:

Är din förlängare med jordkontakter kopplad till ett jordat uttag?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av happydoggo:

Där du kopplat datorn.
Har du kopplat en jordad grenkontakt i ett ojordat uttag kommer du bara få potentialutjämning("jordning") mellan enheterna som är kopplade i grenkontakten.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är din förlängare med jordkontakter kopplad till ett jordat uttag?

Som nämnt tidigare, nej förlängninssladden är inte kopplad till jordad uttag. Måste jag ringa in en elektriker som fixar jordade uttag för att få det här fixat? Bor i lägenhetshus byggt på 70-80-talet, jordade uttag verkar bara finnas i köket och badrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Förlåt, men jag hänger inte med så väl i vad du menar. Vad är dubbelisolerade saker? Det enda jag fipplat med är datorn liksom...

Definitionen är lite flytande, men i praktiken är ett sätt att uppnå det att kapsla prytteln i något icke ledande material. För att de berörbara delarna av prytteln ska kunna bli strömförande krävs då 1) ett internt fel, och 2) att kapslingen är trasig.

I datorn räcker det med ett internt fel för att skalet ska kunna bli strömförande. Lösningen på det är att man skyddsjordar skalet, så eventuell ström leds bort till jord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du återskapa fenomenet på något vis?
Hur ser det ut med eventuella strömkällor till mikrofonen?
Känns spontant som att du har olika potential på grejorna, men ändå inte då det inte är kontinuerligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Nä, man ska aldrig blanda jordat med ojordat. Jordledning betyder att du har en extra kabel (den gul/gröna) med din fas (brun) med nollan (blå). Blir det fel/kortslutning på den elektriska apparat kommer strömmen gå till jord istället för in i dig. Jag skulle gissa att det är läckström du känner av ibland. Vet inte om det finns något annat att göra än att jorda eluttaget.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Kan du återskapa fenomenet på något vis?
Hur ser det ut med eventuella strömkällor till mikrofonen?
Känns spontant som att du har olika potential på grejorna, men ändå inte då det inte är kontinuerligt..

Jag kan testa återskapa det ikväll när det är speldags... Det verkar hända efter att jag spelat in minst 2-3 timmar i alla fall. Använder NVENC codec, så det är väl grafikkortet som tar största smällen under inspelningen, CPU gör väl mindre jobb än det vanligen skulle göra.

Permalänk
Medlem

Om en jordad förlängningssladd är kopplad till ett ojordat uttag så är datorn inte jordad. Du ska dock inte dra en förlängningssladd kopplad till ett jordat uttag till ett annat rum och koppla in datorn i.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Som nämnt tidigare, nej förlängninssladden är inte kopplad till jordad uttag. Måste jag ringa in en elektriker som fixar jordade uttag för att få det här fixat? Bor i lägenhetshus byggt på 70-80-talet, jordade uttag verkar bara finnas i köket och badrummet.

Ja, det måste du, om du vill göra det riktigt.

Fast i och med att du har jordade uttag i kök och badrum, har du ju i alla fall jord till din elcentral, och då är det ingen jätteaffär att jorda övriga uttag också. Man hookar på ny kopplingskabel på de gamla, och använder dem som dragfjäder. Är inte elrörsdragningen fördjävlig, huset är nytt nog för att det inte ska vara tighta pansarrör, och man inte kompletterat upp med massa utanpåliggande uttag, bör det kunna vara klart på mindre än en dag. Du kan säkert få ner priset om du kan hjälpa elektrikern med kabelmatningen, då behöver de inte vara två.

Som bonus får du all kopplingskabel uppgraderad också.

Bor du i BR skulle jag se det som en investering, fler än du tror som ser skillnad på jordade och ojordade uttag, och kommer påpeka det vid eventuell försäljning. Bor du i hyres har du ju rätt goda argument när du ska ligga på värden om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd en strömkabel till datorn utan "mittenpinnen"? Typ sån du använder för förstärkare/baslåda, då borde du bli av med potentialproblemen.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Har du bara dubbelisolerade grejor i rummet i övrigt är det lugnt, problemet som kan uppstå är om du har pryttlar med jordat [metall]skal blandat med ojordade dito (som ju egentligen ska vara jordade). Blir den ojordade pryttelns skal strömförande, och du kommer i galvanisk kontakt med den samtidigt som en ojordad pryl, kommer strömmen ledas från den ojordade prylen, genom dig, till jord via den jordade prylens skal.

Exakt, strömmen tar alltid den genaste vägen, så blir det fel gå strömmen genom till exempel en person som kommer åt en strömförande del (tex en metallkåpa, eller vatten som ligger mot en ledning) om denne samtidigt tex råkar ta i ett element, vattenkran, diskbänk eller annat föremål som har kontakt med jord, i ställetför att strömmen går direkt till jordlinan, med andra ord så "hoppar" strömmen genom det som ger bäst kontakt mot jord/noll/minus, i en korrekt jordad apparat så går den om man så vill "vid sidan om" personen som håller i den ströförande delan (såtillvida den ej till exempel har direktkontakt med nollan eller motsvarande).

Dubbelisolerat menas att apparaten i fråga är gjord så att man ej kan komma i kontakt med strömförande delar via fukt eller metalldelar, etc som kan nå strömförande delar om det uppstår fel på apparaten. (tex ingjuten i en tät plastbox från fabrik, eller liknande och är fabriks märkt att den är dubbelisolerad). Dessa apparater får användas i både jordade och i icke jordade utrymmen.
Det är egentligen endast dessa som får ha universal stickpropp. (Men idag har mycket billiga saker också sådan stickpropp trots att de inte är dubbelisolerade).

Du får koppla in en jordad apparat till ett icke jordat vägguttag (såtillvida ej annat anges). (men ibland kan vissa typer av elektronik behöva jordas av andra orsaker för att fungera korrekt, tex åskskydd, mm).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number