Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

@Vact: Min katt äter nästan uteslutande tonfisk endast, hon äter endast lite utav det mellan omgångarna med tonfisk. Dock har jag hört vissa tala ned på en diet på tonfisk, finns det några relaterade faror vad ni vet?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Våran katt tål inte Royal Canine överhuvudtaget. När han ätit det i ett par dagar kräks han som bara den.

För övrigt så verkar Mjaus torrfoder, sen dom gjorde om det, vara bättre än Royal Canine (som, som sagt, är fullt med spannmål, det är inte Mjau på samma sätt längre vill jag minnas)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av bandless:

@Vact: Min katt äter nästan uteslutande tonfisk endast, hon äter endast lite utav det mellan omgångarna med tonfisk. Dock har jag hört vissa tala ned på en diet på tonfisk, finns det några relaterade faror vad ni vet?

Skrivet av Myt: Fisk är bra kattföda. - Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi.:

Generellt är inte fisk alls bra att äta för mycket av då tungmetaller och annat skräp är i. Sen går det att äta odlad fisk i bassänger men vet inte vad de matas med (pratar om människa nu).

Men salt i räka och tonfisk samt oljorna är inte nyttigt sen finns det folk som matar katter med tonfisk varje dag och hävdar att det går bra ändå. Lite som min Mormor hon rökte och blev över 90 år inte dog hon av lungcancer iaf.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon42512:

Våran katt tål inte Royal Canine överhuvudtaget. När han ätit det i ett par dagar kräks han som bara den.

För övrigt så verkar Mjaus torrfoder, sen dom gjorde om det, vara bättre än Royal Canine (som, som sagt, är fullt med spannmål, det är inte Mjau på samma sätt längre vill jag minnas)

RC är primärt skit enligt mig för mycket spannmål även om kattuppfödare rekommenderar det och även skickar med RC kuponger. Undrar om de är sponsrade av RC

Sen kör jag med raw food eller barf plus torrfoder med hög protein halt som Canagen men för mycket kan göra att min ena katt blir lite för lös i magen.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Tack för svar, kanske får ändra på hennes diet. Katten har haft samma diet i 9 år, någon idé hur den övergången går smidigt till? Tänker att hon kommer stå och skrika efter sin gamla mat, alternativt att hon inte vill röra den nya.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av bandless:

@Tiamat: Tack för svar, kanske får ändra på hennes diet. Katten har haft samma diet i 9 år, någon idé hur den övergången går smidigt till? Tänker att hon kommer stå och skrika efter sin gamla mat, alternativt att hon inte vill röra den nya.

Tja det är inte lätt att bryta en vana jag brukar blanda i den gamla med den nya. Om din katt bara är van vid tonfisk kan det bli svårt men ta lite tonfisk eller kattens favorit godis du kan antingen krossa det ovan på maten eller lägga det i bitar. Sen minskar du successivt i t e x två veckor tills det inte finns nåt av kvar av den gamla maten.

Min ena katt har fått fortiflora på sin mat så han är så kräsen och han äter inte annars (oftast gillar katter fortiflora på maten och är bra för deras mage). Då gör jag så att han får ingen torrfoder som han älskar att knapra på förrän han har ätit upp. Så han kan va hungrig men till sist är han tvungen att att äta upp barf maten. Han skriker och gnäller men jag lyssnar inte jag är hemma alltid på dagarna så jag har koll.

Om din katt skriker mycket se till att lek med henne t e x med ett kattspö med fjädrar låt henne röra på sig mycket då blir oftast katten hungrig. Katter är vanedjur så se till att ha som vana att lek före hon ska äta den nya maten.

Det kan även gå att klickträna sin katt att äta den nya maten men det tar lite tid.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Tack, ska köpa hem lite olika på test, och som du säger att blanda ut det successivt! Såg att jag hade stavfel i mitt förra inlägg, hon får torrfoder som hon äter mellan tonfisken. Men ska försöka med blöt-mat, kan tänka mig att övergången är enklare då.

Tack för dina utförliga svar!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hon löper?

Brukar dem gömma sig då? Brukar väl snarare vara tvärtom.

Det kan inte vara typ urinsten/urinvägsinfektion eller liknande?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Brukar dem gömma sig då? Brukar väl snarare vara tvärtom.

Det kan inte vara typ urinsten/urinvägsinfektion eller liknande?

Katter är konstiga djur. En av mina kissar la sig i min armhåla och jama när hon löpte. Nu snöpta båda två.
Ja misstänker man sådant på sin kisse åker man raka vägen till veterinären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Har en katt fråga min katt ibland kanske en eller två gånger per år så bruka hon mjau jätte mycket och länge med, och så försöker hon gömma sig ibland under täcket ibland på andra ställe, och om man flyttar på katten så går hon tillbaka under täcket igen och hon verka vara helt borta under den tiden med.

Vad kan detta bror på?

Katten måste vara okastrerad för att löpa, är den steriliserad, kastrerad eller fertil ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@f@boy: Såg reklamtrailer på Youtube som man också kunde hyra genom. Finns säkert andra alternativ som TPB och iTunes som du kan använda men ja, upp till dig.

@Vact: Det är vad jag blev rekommenderad av min veterinär när jag frågade, sen vem som äger vem är ju ganska skitsamma så länge produkterna är anpassade för gruppen. Sen finns det varianter av RC som kanske hade fungerat bättre med dina katter, men vad vet jag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem: Lyssna på din veterinär, men kolla också upp RC. De har lobbat in sig på veterinärutbildningar, betalar veterinärer för att sälja RC, har ställt Intel liknande krav att andra märken inte får säljas, utreds för kartellbildning tillsammans med Hills och Nestle i USA (eller nått åt det hållet).

RC och Hills har gått igenom många kliniska studier så att rekommendera dom är ett safe ”go to svar”, och som sagt, RC är bra mycket bättre än skiten som säljs på ICA.

Jag är inte veterinär men när kattmaten innehåller detta så kan man ju fundera i varje fall
Majs, vegetabiliskt proteinisolat, lignocellulosa, majsglutenfoder, majsmjöl, cikoriafibrer, vete, ris, betmassa, jäst, fruktooligosackarider, sojaolja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vact:

RC är bra mycket bättre än skiten som säljs på ICA.

Nja. Jag anser att det finns saker på typ ICA som är bättre. Dock är väl RC bättre än dom vanliga dussinmärkena (Whiskas, Friskies osv).

Och som sagt, i våran katts fall så är han allergisk mot RC. Våran förra katt mådde dock bra av RC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Hon löper?

Hon löper ofta men hon gör aldrig så här och när hon gjorde detta då löper hon inte.
Hon gör sånt här i kanske 10-60 minuter och sen så sluta hon med det när det väl händer.

Skrivet av mrqaffe:

Katten måste vara okastrerad för att löpa, är den steriliserad, kastrerad eller fertil ?

Vi har aldrig gjort något med henne. Läs även ovan för.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Våra katter brukar äta kycklinghjärtan: http://www.kronfagel.se/sortiment/vart-sortiment/kyld-kycklin...

Nu kan jag inte påstå att jag har superbra koll men vad jag har hört så är det rätt bra mat för katter, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Royal Canin är så klart bättre än Friskies och annan dynga du kan köpa på ICA. (Mjao helt ok) Men ryktet RC har kommer från framgångsrik lobbying, inte kvalité.

Ja, det är Mjau > Royal Canin > All annan matbutiksdjurmat. Mjau är rätt billig mat också, men innehåller spannmål och köttbiprodukt. Den är i alla fall svenskproducerad och jag litar mer på kvalitén än om det är från ett internationellt konglomerat.

Problemet med mina katter är att de inte gillar Mjau. Jag har också provat färsk mat och extrema kattfoder (mycket dyra) med enbart kött/fisk (ingen biprodukt). Helt omöjligt få dem äta det. De både mår bra av och gillar Royal Canin så får bli den maten.

Det händer att de kräks, men det beror på att de äter för snabbt ibland.

Edit: Glömde att RC inte går köpa i mataffärer, och att den är relativt dyr. Inte mest prisvärda produkten, men får rätta mig efter de som bestämmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Hon löper ofta men hon gör aldrig så här och när hon gjorde detta då löper hon inte.
Hon gör sånt här i kanske 10-60 minuter och sen så sluta hon med det när det väl händer.

Vi har aldrig gjort något med henne. Läs även ovan för.

Om du inte ska avla så råder jag dig att kastrera. De mår inge vidare när de löper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Om du inte ska avla så råder jag dig att kastrera. De mår inge vidare när de löper

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag tror inte hon löper när hon gjorde detta?

Men hon gör detta bara ibland men hon löper inte då inte vad jag kan se.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Även Thrive har börjat ändra ingredienser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Men jag tror inte hon löper när hon gjorde detta?

Men hon gör detta bara ibland men hon löper inte då inte vad jag kan se.

Kan vara hormondumpning, grannen som satt på någon maskin som har högfrekvent ljud, dofter utifrån, osv. Hursom så tycker jag att du ska höra med en veterinär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Kan vara hormondumpning, grannen som satt på någon maskin som har högfrekvent ljud, dofter utifrån, osv. Hursom så tycker jag att du ska höra med en veterinär.

Ska kolla med dom tack för info.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

RC är primärt skit enligt mig för mycket spannmål även om kattuppfödare rekommenderar det och även skickar med RC kuponger. Undrar om de är sponsrade av RC

Sen kör jag med raw food eller barf plus torrfoder med hög protein halt som Canagen men för mycket kan göra att min ena katt blir lite för lös i magen.

Skrivet av Vact:

@Ohem: Lyssna på din veterinär, men kolla också upp RC. De har lobbat in sig på veterinärutbildningar, betalar veterinärer för att sälja RC, har ställt Intel liknande krav att andra märken inte får säljas, utreds för kartellbildning tillsammans med Hills och Nestle i USA (eller nått åt det hållet).

RC och Hills har gått igenom många kliniska studier så att rekommendera dom är ett safe ”go to svar”, och som sagt, RC är bra mycket bättre än skiten som säljs på ICA.

Jag är inte veterinär men när kattmaten innehåller detta så kan man ju fundera i varje fall
Majs, vegetabiliskt proteinisolat, lignocellulosa, majsglutenfoder, majsmjöl, cikoriafibrer, vete, ris, betmassa, jäst, fruktooligosackarider, sojaolja

Skrivet av Buio:

Ja, det är Mjau > Royal Canin > All annan matbutiksdjurmat. Mjau är rätt billig mat också, men innehåller spannmål och köttbiprodukt. Den är i alla fall svenskproducerad och jag litar mer på kvalitén än om det är från ett internationellt konglomerat.

Problemet med mina katter är att de inte gillar Mjau. Jag har också provat färsk mat och extrema kattfoder (mycket dyra) med enbart kött/fisk (ingen biprodukt). Helt omöjligt få dem äta det. De både mår bra av och gillar Royal Canin så får bli den maten.

Det händer att de kräks, men det beror på att de äter för snabbt ibland.

Edit: Glömde att RC inte går köpa i mataffärer, och att den är relativt dyr. Inte mest prisvärda produkten, men får rätta mig efter de som bestämmer.

Angående debatten om Royal Canin har jag följande att tillägga. Tror inte att det finns någon stor konspiratorisk bakomliggande anledning till att många uppfödare och veterinärkliniker säljer och rekommenderar deras foder. Båda mina katter älskar Royal Canin och mår alldeles utmärkt av maten. Mina vetrinärer på Blå Stjärnan i Gbg rekommenderar fodret.

Sedan finns det givetvis människornas motsvarighet till vegetarianer och veganer hos kattägare fast det brukar mest falla över år det animaliska hållet. Kan inte ens räkna hur många inlägg jag läst på diverse kattforum där det bergsäkert framställs att det enda rätta är rått kött eller liknande.

Ha lite sunt förnuft när ni köper foder och hetsa inte upp er i onödan, katter är inte så jäkla känsliga....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En vanlig dag hemma hos mig

Zelda bevakar sitt hus medans Kara spanar i bakgrunden:

Katt i kruka, Kara sitter på fönsterbrädet ovanför (se svansen):

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Bilder som blev över

När jag plockar fram kameran har jag en fallenhet för att ta en jäkla massa bilder, här kommer ett gäng som är sådär lyckade.

Kissarna sover:

Ganska goda kompisar:

Zelda och Gollum:

Nice and relaxed:

Fågel?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Kör torrfodret Perfect Fit just nu på våran katt. Han verkar trivas med det och blir relativt mätt och går åtminstone inte upp i vikt. Detta ska inte innehålla spannmål iaf (dock majsmjöl tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kör torrfodret Perfect Fit just nu på våran katt. Han verkar trivas med det och blir relativt mätt och går åtminstone inte upp i vikt. Detta ska inte innehålla spannmål iaf (dock majsmjöl tror jag)

Majsmjöl är väl så vegetabiliskt man kan komma? Har inga synpunkter på det, är katterna hälsosamma så bryr jag mig icke speciellt mycket om matens innehåll.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Majsmjöl är väl så vegetabiliskt man kan komma? Har inga synpunkter på det, är katterna hälsosamma så bryr jag mig icke speciellt mycket om matens innehåll.

Vet inte varför jag tycker majsmjöl känns bättre än spannmål.. x)

Permalänk
Medlem

Här vilar vi bara

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Sömnig...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hon löper?

Honkatter är mycket värre än hankatter när dom löper. Jag fick inte sova på nätterna. Sedan lägger dom pissfläckar överallt. Skönt att ha katten kastrerad

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare