Skapa enkelt installationsprogram

Permalänk
Medlem

Skapa enkelt installationsprogram

Hej!

Jag är ute efter att kunna skapa ett lätt installations-program som ska fungera på följande sätt:

När man kör installern/programmet så får man upp en checklista med vilka program man skulle vilja installera, och det man gör då är att man bockar i de man vill installera. När man sedan klickar på nästa/installera så installerar programmet de valda programmen i listan.

Ja, det liknar väldigt mycket ninite, nästan identiskt med det, men nackdelen med ninite är att inte alla program finns med där som man kan tänkas vilja ha. Därav tänkte jag att jag ville skapa en egen personlig ninite som jag kan styra över själv

Är det någon som skulle kunna tänka sig hjälpa mig med detta, eller åtminstone vägleda mig vart jag ska läsa om ämnet för att lära mig bygga upp det själv?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vill du installera befintliga program? eller har du ett program du skrivit själv som du vill skapa en installer för?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Funderar kring om du inte borde ta bort "enkelt" från rubriken. Då det du beskriver (så som jag tolkar det) inte verkar vara så enkelt.

Ninite lägger ju inte till "Custom applications", eftersom dom helt enkelt inte kan göra det, och samtidigt upperätthålla kvaliteten.

Läs mer på, ninite custom apps

Permalänk
Medlem

Finns diverse olika program som du kan använda för att skapa det du vill. Och det går att lösa på lite olika sätt.

Chocolatey, silent install builder, silent install helper osv.
Finns ganska många resultat på google med verktyg som du kan använda dig av. Vissa förlitar sig på lokala filer och andra hämtar från nätet.
Utöver dessa verktyg kan du själv behöva skapa en batch fil eller liknande som kör de kommandon som behöves utefter de val du gör eller ett eget GUI om verktygen ej har det och du verkligen behöver det.

lekte själv med detta tidigare men det slutade med att det var ganska drygt. Inte allt lämpar sig för denna typ av tyst installation då inte alla installers stödjer det och då blev det många konstiga lösningar för allt istället och ja. Det slutade med att man spenderade timmar på att tjäna sekunder.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vill du installera befintliga program? eller har du ett program du skrivit själv som du vill skapa en installer för?

Låt oss säga så här:
Jag har flertalet installations-filer för olika program, så jag vill bara ha ett enkelt program där man väljer vilka program den ska starta installationen av Eller ännu bättre, om de kan installeras automatiskt som ninite gör.

Skrivet av Overwatch:

Funderar kring om du inte borde ta bort "enkelt" från rubriken. Då det du beskriver (så som jag tolkar det) inte verkar vara så enkelt.

Ninite lägger ju inte till "Custom applications", eftersom dom helt enkelt inte kan göra det, och samtidigt upperätthålla kvaliteten.

Läs mer på, ninite custom apps

Precis, därav att jag vill försöka göra ett eget installationsprogram där man väljer vilka installationsfiler (för olika program) som man vill köra igång alternativt installera automatiskt som ninite gör.

Skrivet av Elghinnarisa:

Finns diverse olika program som du kan använda för att skapa det du vill. Och det går att lösa på lite olika sätt.

Chocolatey, silent install builder, silent install helper osv.
Finns ganska många resultat på google med verktyg som du kan använda dig av. Vissa förlitar sig på lokala filer och andra hämtar från nätet.
Utöver dessa verktyg kan du själv behöva skapa en batch fil eller liknande som kör de kommandon som behöves utefter de val du gör eller ett eget GUI om verktygen ej har det och du verkligen behöver det.

lekte själv med detta tidigare men det slutade med att det var ganska drygt. Inte allt lämpar sig för denna typ av tyst installation då inte alla installers stödjer det och då blev det många konstiga lösningar för allt istället och ja. Det slutade med att man spenderade timmar på att tjäna sekunder.

I dagsläget kör jag bat2exe med olika bat-filer, problemet med dessa är att det bara blir en exe-fil som kör igång alltihopa, man får liksom inte välja program man vill köra igång/ha installerade, det blir allt eller inget då.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Mer eller mindre alla programmeringsspråk stöder ju att köra saker i konsollen så det är väl bara att bygga liksom. Chocolatey är trevligt och gör att du kan scripta installationer ganska enkelt, men för att få till ett gui så måste du nog koda lite själv hur du än gör. Python verkar vara populärt för sånt här bland personer som inte är så haj på programmering, så du kan ju testa med det.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är som ovanstående säger, köra dina exe-filer genom valfritt programmeringsspråk.

Ett exempel med Java på hur man kör exe filer.

Kanske för dig i rätt riktning?

Edit såg ovanstånendes anmärkning angående chocolatey, tror att det blir lättast (och hållbarast) att använda dig av deras programvara, och du endast skriver GUI:n i valfritt språk.