Är dessa delar kompatibla med varandra?

Permalänk
Medlem

Är dessa delar kompatibla med varandra?

Tänkte köpa en ny dator i dagarna och har knåpat ihop ett paket med lösa delar som jag tänkte bygga ihop. Frågan är dock ifall allting är kompatibelt? Tänkte därför fråga er härinne ifall ni kan hjälpa mig med detta
Vill ha en tyst dator för kontorssysslor (därav inget grafikkort).

Låda:
Fractal Define C

Moderkort:
MSI B250M PRO

Nätaggregat:
Fractal Design EFFEKT 400W

Processor:
Intel Core I3 7100 (3.9GHz)

RAM-minne:
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz (8GB)

HDD/SSD:
Samsung 850 EVO

Kylare:
Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Tror denna räcker för kontorsarbete https://m.prisjakt.nu/product/4094810
Du får med kylare men cpun och tror inte den är speciellt högljudd eftersom du inte kommer överklocka. Samt chassit är ljuddämpat. Så jag hade monterat stockkylaren om du då inte är nöjd ändå så köp noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

Tänkte köpa en ny dator i dagarna och har knåpat ihop ett paket med lösa delar som jag tänkte bygga ihop. Frågan är dock ifall allting är kompatibelt? Tänkte därför fråga er härinne ifall ni kan hjälpa mig med detta
Vill ha en tyst dator för kontorssysslor (därav inget grafikkort).

Låda:
Fractal Define C

Moderkort:
MSI B250M PRO

Nätaggregat:
Fractal Design EFFEKT 400W

Processor:
Intel Core I3 7100 (3.9GHz)

RAM-minne:
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz (8GB)

HDD/SSD:
Samsung 850 EVO

Kylare:
Noctua NH-U9B SE2

Delarna passar utmärkt, dock skulle jag rekommendera att du byter ut processorn mot en Pentium G4560 och chassit mot ett Fractal Define Mini C eftersom ditt moderkort är mATX, inte ATX.

Permalänk

@rcman:ja det passar ihop
om du istället för att bara skriva namnen på delarna använder en länk till en kundvagn på inet eller prisjakt,
så kan an ju se om det du tänkt köpa är prisvärt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Delarna passar utmärkt, dock skulle jag rekommendera att du byter ut processorn mot en Pentium G4560 och chassit mot ett Fractal Define Mini C eftersom ditt moderkort är mATX, inte ATX.

Tack för tipsen!

Hur bra är pentiumprocessorerna? Har hört att de inte är mycket att hänga i granen och inget att ha i en dator man vill ha funktionsduglig i flera år framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

Tack för tipsen!

Hur bra är pentiumprocessorerna? Har hört att de inte är mycket att hänga i granen och inget att ha i en dator man vill ha funktionsduglig i flera år framöver?

Förut, Innan sjunde generationen, hade Pentium processorerna bara 2 kärnor och 2 trådar men nu så har det kommit en Pentium modell, G4560, som har 2 kärnor och 4 trådar, samma som i3 modellerna. Den enda nackdelen med Pentium;en är att den är klockad något lägre, dock så är den mycket billigare så det är värt det. Du kan googla "Pentium G4560" så finner du många som gillar den. Angående ifall den är funktionsduglig i flera år framöver så duger den i kanske 3 år, samma som i3 modellen. Dock så kan du när du känner att den inte duger längre uppgradera till t.ex i7 7700k utan att behöva byta moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Förut, Innan sjunde generationen, hade Pentium processorerna bara 2 kärnor och 2 trådar men nu så har det kommit en Pentium modell, G4560, som har 2 kärnor och 4 trådar, samma som i3 modellerna. Den enda nackdelen med Pentium;en är att den är klockad något lägre, dock så är den mycket billigare så det är värt det. Du kan googla "Pentium G4560" så finner du många som gillar den. Angående ifall den är funktionsduglig i flera år framöver så duger den i kanske 3 år, samma som i3 modellen. Dock så kan du när du känner att den inte duger längre uppgradera till t.ex i7 7700k utan att behöva byta moderkort.

stort tack för tipset! Har läst på om G4560 och den verkar onekligen väldigt, väldigt intressant! Undrar dock lite ifall den klarar av att spela upp 1080p-klipp utan problem ? Gör den det så kör jag på denna då det blir mycket billigare än en i3-7100!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rcman:

stort tack för tipset! Har läst på om G4560 och den verkar onekligen väldigt, väldigt intressant! Undrar dock lite ifall den klarar av att spela upp 1080p-klipp utan problem ? Gör den det så kör jag på denna då det blir mycket billigare än en i3-7100!

Den klarar att spela upp 1080p klipp utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com