Vad har ni för fasta utgifter per månad.

Permalänk

Jag har alltid fokuserat på att ha låga utgifter. Så man har pengar och lägga annat på.
Vi är 3 i hushållet, 2 vuxna och föräldrar till ett barn på 6 månader.
Inkomst varierar lite. Jag jobbar, och hon är mamma ledig. Men ca 26000-29000kr med barnbidraget inräknat.

Bor i hus
2 bilar varav 1 betald.
Ca 10km till jobbet. Kör ca 1300-1500mil/år.

Utgifterna per månad (som jag betalar):
Hus+El = 2500:-
Internet: 450:-
Mobil: 269:-
Fack+A-kassa: 608:-
TV: 198:- över sommaren, sedan 600:- (sporten är dyr).
Radiotjänst: ca 185:-/månaden
Pensionsspar: 500:-
Bil&Försäkring: 2800:-

Summan blir 7510:-, Har ett separat Coop kort som går till matkostnader+tanka bilen med. För över ca 5000kr varje månad på detta. Sen betalar flickvännen sin bilförsäkring+mobil själv, och vi brukar splitta på hyran, så tar jag resterande kostnader såsom mat etc etc.
Men runt 10000-13000kr brukar jag ha över när fasta utgifter är betalda. De ska räcka till mat, bensin och kanske nya bildelar eller uppgradering till datorn. xD
Även dottern växer, så de blir ju lite pengar dit också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Hyra ink el 2600:-
A-kassa 130:-
Internet 219:-
Mobil 50:-
IPTV 75:-
Hemförsäkring 55:-
Kollektivtrafik 1000:-
Mat, snus och hygien 2000:-
Öl 400:-

Så totalt 6,6k

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Bor i Radhus hyres
2 vuxna 2 barn , Norrköping
min inkomst ca 21000:- efter skatt , fruns 15000:- efter skatt =36000:-

Utgifterna per månad
Hyra = 8100:-
Internet+ tv 650:-
Mobiler 4 st 850;-
Fack+A-kassa:500:-
Radiotjänst: ca 185:-/månaden
Pensionsspar: 300:-
2 st Bil , skatt + Försäkring: 1250:- i månaden
lån på 1 bil 1000:- månaden
barnförsäkringar 500:- månaden
hemförsäkring 150 kr månaden , tror jag de är
El 470:- månaden
extra garagehyra 300:- månaden
barnomsorg , frita 874:-
fackets tandvårdsförsäkring 50:- månaden
kontaktlinser 3 personer 450:- månaden
bränsle till bilar ca 2500:- månaden
mat , kläder etc . frun handlar , har ingen koll så den summan kan vara astronomisk men tror runt 5-6000:-
sen tillkommer säkert nåt skit varje månad som skolfoto , läger , dans o liknande

ca 10000 kr över varje månad , måste missat nåt här, de här pengarna vete tusan var de tar vägen

Permalänk
Medlem

Sambo med gemensam bostadsrätt och båda två cyklar till jobbet.
Gemensamma utgifter:
Lån & ammortering 4800 kr
Föreningsavgift 3300 kr
Bredband & TV 425 kr
ICA-kort 3000 kr
Hemförsäkring 125 kr
El ca 150 kr
Summa: 12928/2 = 6464 kr / person

Sedan har jag själv följande:
Telefonabonnemang 245 kr

Utöver detta tillkommer sporadiska kostnader som ej betalas månadsvis så som:
Bilservice ca 3500 kr/år så 290 kr/mån (sambo hjälper dock till med servicekostnader då hon också nyttjar den även om hon ej har körkort)
Bilskatt 1200 kr/år så 100 kr/mån
Bilförsäkring 1400 kr/år (rabatterat erbjudande, lär bli dyrare) 120 kr/mån
Gymkort 600 kr/år efter friskvård så 50 kr/mån
Summa: 560 kr/mån

Summa totalt: 7184 kr/mån
Sedan sparar jag en större del av min inkomst i ISK men det är ej någon utgift i den meningen utan ett sparande.
Disponibel inkomst i hushåll efter skatt: ca 22000+17000=39 000 kr/mån. 27 och 25 år gamla.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk

Hyra: 10 000kr
Bil: 3100 kr (leasing)
Mc amortering+försäkring 1100kr
Mobilabonnemang: 398 kr
El: ingår så 0 kr
Facket: ca 650+a kassa 105 kr
Hemförsäkring 80 kr
Netflix+Spotify: 198 kr
Mat: runt 5000kr ica+skräpmat
Bredband 12/1 ADSL för 459kr/månad!!!

Hyran + maten delar jag med Sambon.

totalt 13 590kr för mig. Då vi får in långt över det trippla rullar det på bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Har levt utan inkomst i över ett år (vem behöver CSN?) så jag har minimerat mina utgifter så långt jag kunnat utan att känna att min livskvalité går under.

Delar en hyreslägenhet på 47m2 med min flickvän.
Hyra & el: 1900 + ~265 = 2165:-
Internet: 135:-
Mobil: 0:- (Man tjänar på att ha vänner hehe - bjudit in såpass många till Vimla att jag får 10gb surf/mån & obegränsat annat gratis)
Hemförsäkring: 145:- (relativt dyr, men bra)
Mat & förbrukning: Max 1300:- (Rotfrukter är bra grejer. Var nere mot 1000-lappen ett tag men det blev så mycket kolhydrater att jag gick upp i vikt).
Lokaltrafik: 400:- (de perioder jag tycker att det är värt iaf)
Netflix & spotify: 40+30 = 70:- (delar)
Cloudlagring: 50:-

Totalt 4265:-

Utöver det relativt billiga nöjen och hobby som ger pengar snarare än kostar. Brukar landa under 5000:- totalt per månad på allt, sällanköp exkluderat såklart. Kläderna i garderoben är nog i medel 3-4 år gamla hehe, underkläder undantaget... Är 24 år gammal, har aldrig jobbat heltid (bara sommartid), varit i utomlands mer än medel och ändå lyckats spara undan/investerat mig till nog för att leva i många år utan inkomst om inget oväntat händer. Har alltid varit lite snål, men jag vet inte riktigt vad jag kunde ha köpt som kunde motsvara den här frihetskänslan.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Rekordmedlem

Är just nu arbetslös så jag försöker leva billigt vilket innebär ca 3000 kr/månad för allt och jag bor i hus som lyckligtvis är nästan helt betalt så det som regelbundet kostar mest per månad är el 800kr, mat 800 kr och bredband 400 kr, sedan blir det kring 1000 kr för "övrigt" och där är cykel och katt det som kostar mest, använder cykel som primär transportmetod och det sliter ju en del så det kostar nån krona milen att cykla bortsett från den mat man själv behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bostadsrättsavgift: 4600 (100/100 bredband ingår, har inga lån) Tvåa på ~65kvm
Elförbrukning + Elnätsavgift: 400
Försäkringar: 150
Mobilabbonemang + mobilt bredband: 200
Diverse streamingtjänster, tv-licens, etc: ~1000
Mat osv: ~2000 högt räknat.
SL: ~200 högt räknat
Välgörenhet: ~550
Totalt: ~9.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Bor i Norge med min sambo i en 2a 74 kvadratmeter som vi köpt i centrala Trondheim.

Bostad: 5500kr
Carport: 350kr
El: ca 200kr
1 bil: ca 2000kr i månaden. (Diesel, Försäkring, Skatt) Vi cyklar på jobb.
Mat: Ca 3000. (Storhandlar ibland i Sverige sånt som är dyrt i Norge)
Telefon: 400kr

Totalt ca 12000 i månaden. Resten sparas. Vi ska gå i pension om 10-15 år. Jag är 33år, hon är 25.

Eftersom ingen annan frågat får jag föra det, av nyfikenhet. Varför ska ni gå i pension 20 år innan man "ska" gå i pension? Det är ju rätt mycket pengar CI snackar om. Och vad ska ni göra med all den fritid ni får?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Föredetting

Äger inget, inga skulder. Lever som en munk i Taiwan.

Bostad: 3300:- per månad
El: 175:- per månad
Telefon: 90:- per månad
Mat: Varierar rätt kraftigt, men säg 3000:- per månad
Transport: 800:- per månad
Internet: 200:- per månad

Totalt 7565:- per månad.

Eftersom jag inte bor ensam splittar jag egentligen boendekostnaderna, men brukar betala hyran och låta damen stå för el/vatten/uppkoppling istället. Skulle förstås kunna snåla järnet och splitta matkostnaderna med 60-70% också, men då hade jag hatat mig själv. Äter hellre riktigt bra mat, och riktigt bra mat kostar fläsk här.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Amortering är absolut en utgift, det är dock ingen kostnad.

Brukar tänka så att utgifter är saker som minskar mitt kapital.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag amortering och månadssparande som utgift men ingen kostnad! Själva amorteringen eller sparandet (långsiktigt) gör dig mindre likvid och därmed en utgift.

Jag anser samtidigt att amortering och månadssparande är den viktigaste utgiften av alla, det gäller att betala sig själv först.

Citat:

Hur mycket är lagom att betala sig själv först?
Alla klassiska texter på området rekommenderar att man betalar sig själv minst 10% och jag delar den uppfattningen. Som du kommer att se i nästa steg, rekommenderar jag till och med mycket mer än så. Kan du göra 15 %, 25 % eller till och med 50 % – gör det!

Det handlar om att så lite idag för att kunna skörda imorgon. Desto mer du sparar ju snabbare kommer det att gå för dig att nå dina mål. Oavsett om det handlar om pengar, tid med familjen, få resa mer eller något annat.

En del av det som du tjänar är ditt att behålla
Hur blir man rik och tjänar pengar?

I mitt fall så går jag all in på att skapa en pengamaskin var syfte är att använda börsen för att på ett långsiktigt sätt utnyttja ränta på ränta effekten. Målet på lång sikt är att kunna gå i pension ~45 år. Något som jag blev inspirerad av från reddit
/r/financialindependence/ /r/EuropeFIRE/

Skrivet av Pelegrino:

Eftersom ingen annan frågat får jag föra det, av nyfikenhet. Varför ska ni gå i pension 20 år innan man "ska" gå i pension? Det är ju rätt mycket pengar CI snackar om. Och vad ska ni göra med all den fritid ni får?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte prata för @zyy men jag delar deras ambitioner. I mitt fall så ser jag det som en möjlighet, en möjlighet att sluta jobba helt om jag vill och ändå kunna fortsätta leva, antingen med samma levnadsstandard eller aningen bättre för att täcka upp kostnader för extra aktiviteter så som resor. Jag har sätt för många deprimerade människor som känner att de måste jobba till 65 eller i värsta fall 67 för att kunna få en skaplig pension och de säger om de hade vunnit på lotto så hade de slutat direkt. Jag vill inte vara en av dessa.

Sen är det för tidigt att säga om jag kommer ta mitt pick och pack och säga upp mig på min 45 års dag. Det är mycket möjligt att istället går ner i arbetstid och jobbar exempelvis 80% från 40 och sedan går ner till 50% vid 45.

Här är en liten intressant artikel från en som slutade arbeta vid 52 som också ger en inblick vad man gör med all fritid. Rekommenderar även att läsa lite på de subreddits jag länkar

Permalänk
Medlem

Delar en bostadsrätt på 85 kvadrat i utkanten av centrala Göteborg med min fru. Vi får in 52000 efter skatt tillsammans. Båda cyklar, vi har ingen bil och väldigt lite bolån (150000 just nu).

Gemensamma utgifter
Hyra: 3939 kr
Ränta+amortering: 600 kr
Mat: 4500 kr (mycket för två personer, men vi gillar att laga mat och köper i princip allt ekologiskt och svenskt)
El: 400 kr
Försäkring: 340 kr
Bredband: 190 kr
Netflix+Viaplay+HBO: 300 kr (glömt att avsluta Viaplay kom jag på medan jag skrev det här)

Summa: 10269 kronor/2 = 5134 kronor.

Privata utgifter för mig (vet inte vad min fru har, separat ekonomi)
Spotify+Tidal: 300 kronor
Telefon: 340 kronor
CSN: 700 kronor
A-kassa+fack: 400 kronor
Försäkring: 150 kronor
Strava: 50 kronor per månad

Summa: 1940 kronor. Totalt blir det alltså 7074 kronor per månad för mig, tror det är något liknande för min fru förutom att hon har kommit igång med ett separat sparande medan jag lägger mitt på hög bara.

Det som inte syns här är ju pengar man lägger på t.ex. dyra hobbies (hifi och cykling i mitt fall) vilket gör att det inte är lika mycket av den solskenshistoria som det ser ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är just nu arbetslös så jag försöker leva billigt vilket innebär ca 3000 kr/månad för allt och jag bor i hus som lyckligtvis är nästan helt betalt så det som regelbundet kostar mest per månad är el 800kr, mat 800 kr och bredband 400 kr, sedan blir det kring 1000 kr för "övrigt" och där är cykel och katt det som kostar mest, använder cykel som primär transportmetod och det sliter ju en del så det kostar nån krona milen att cykla bortsett från den mat man själv behöver.

800:- mat/månad var inte mycket. Imponerande att du klarar dig på det. Är ju ~27:- om dagen :S

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

800:- mat/månad var inte mycket. Imponerande att du klarar dig på det. Är ju ~27:- om dagen :S

Det är inte så dyrt om man skippar att köpa halvfabrikat och äter efter säsong, basvaror är billiga men de tar ofta längre tid att tillaga men inte är det svårt att äta både billigt och bättre näringsmässigt än de flesta gör om man undviker dyr skräpmat och färdigrätter och utnyttjar erbjudanden, tex så är ju färskpotatis billigt just nu inför midsommar så då passar man på att skaffa så mycket man kan förvara, likaså är ju tex rotfrukt och kål ofta billigt vid skördesäsongen och kött för långkok är det nog få som köper idag då det tar ett par timmar att laga till så sånt kostar ju sällan över 30kr/kilot, däremot är ju allt "snabbt, fett och sockrigt" ganska dyrt, färdiga såser och "smaksatta produkter" är ju sånt som kostar otroligt mycket mer än att köpa grundvarorna i ren form, man får också se till att inte kassera sånt som går att äta. Jag har ingen direkt matbudget men 800 kr i månaden äter man bra för om man kollar vad som är billigt och sedan planerar maten efter det och inte planerar först, har man skaffat huvudingredienserna så får man ibland komplettera med nån dyrare råvara men jag skulle aldrig få för mig att tex köpa nån färdig sås eller dressing för det är där det oftast blir både dyrt och onyttigt, min gräns går vid att köpa ketchup på extrapris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser att jag och frun verkar spendera bra mycket mer på mat i månaden än de flesta andra när vi ligger på 11-12k. Intressant att se hur pass mycket högre vi ligger, är nog främst utematen som kostar.

Skrivet av Pelegrino:

Eftersom ingen annan frågat får jag föra det, av nyfikenhet. Varför ska ni gå i pension 20 år innan man "ska" gå i pension? Det är ju rätt mycket pengar CI snackar om. Och vad ska ni göra med all den fritid ni får?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag själv har aldrig förstått det för att har man viljan att slippa det man gör idag ser jag inte varför man skulle vilja göra det i 15-20 år tills man kan pensionera sig. Då förändrar jag hellre min situation nu så att varje dag känns bra istället, har man det bra nu kommer man inte heller ha ett sug för att "slippa" det i framtiden. Sen är jag ju en person som aldrig skulle kunna gå i pension helt ändå, min fritid idag består till stor del att jobba på diverse företagsidéer med vänner och se om de leder till nått roligt så när jag väl går i "pension" kommer det mest vara arbete med massa företag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Eftersom ingen annan frågat får jag föra det, av nyfikenhet. Varför ska ni gå i pension 20 år innan man "ska" gå i pension? Det är ju rätt mycket pengar CI snackar om. Och vad ska ni göra med all den fritid ni får?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill inte tala för @zyy heller, men som @Tino skriver ovan så kan det låta konstigt att man planerar att gå i pension mitt i arbetslivet. Men sedan jag började läsa på om sparande, investeringar och tidig pension så har det blivit mitt nya mål i livet. Mitt mål är kortfattat att spara i snitt 10kkr/månad och investera i aktiefonder med en förväntad avkastning på i snitt 10% per år, och efter 10 år bör avkastningen motsvara mina månadskostnader så att jag kan börja leva på den. Det betyder dock inte att jag säger upp mig samma dag. Jag gillar fortfarande att jobba och behöver sannolikt den sociala biten för att må bra, men jag kanske går ner i tid så att jag har mer fritid, eller tar ett jobb som ger relativt dåligt betalt men är mycket mer tillfredställande än mitt kontorsjobb är. Som en känd bloggare inom ämnet sa, så är det aldrig så roligt att jobba som när man inte behöver pengarna.

Tyvärr är det få som känner till att det är möjligt att pensionerna sig tidigare än 65 och konsumerar då istället all sin inkomst på ofta onödiga saker som inte tillför någon lycka i deras liv. Var och en är förstås fri att göra vad som man vill, men jag väljer hellre frihet och fritid än den senaste iPhone-modellen och 10 tum till på min tv Kul att läsa att många i den här tråden faktiskt försöker slimma sina utgifter och att en del också sparar/investerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så dyrt om man skippar att köpa halvfabrikat och äter efter säsong, basvaror är billiga men de tar ofta längre tid att tillaga men inte är det svårt att äta både billigt och bättre näringsmässigt än de flesta gör om man undviker dyr skräpmat och färdigrätter och utnyttjar erbjudanden, tex så är ju färskpotatis billigt just nu inför midsommar så då passar man på att skaffa så mycket man kan förvara, likaså är ju tex rotfrukt och kål ofta billigt vid skördesäsongen och kött för långkok är det nog få som köper idag då det tar ett par timmar att laga till så sånt kostar ju sällan över 30kr/kilot, däremot är ju allt "snabbt, fett och sockrigt" ganska dyrt, färdiga såser och "smaksatta produkter" är ju sånt som kostar otroligt mycket mer än att köpa grundvarorna i ren form, man får också se till att inte kassera sånt som går att äta. Jag har ingen direkt matbudget men 800 kr i månaden äter man bra för om man kollar vad som är billigt och sedan planerar maten efter det och inte planerar först, har man skaffat huvudingredienserna så får man ibland komplettera med nån dyrare råvara men jag skulle aldrig få för mig att tex köpa nån färdig sås eller dressing för det är där det oftast blir både dyrt och onyttigt, min gräns går vid att köpa ketchup på extrapris.

Fick erbjudande denna veckan på lokala Ica: 3kg nypotatis för 0kr om man handlar för 200kr.

Men håller helt med, om man lagar sin egen mat blir det oftast mycket billigare, nyttigare och framförallt roligare. Jag ser matlagningen som en paus i vardagen. När man jobbar i 8h framför datorn är det skönt att ställa sig i köket och skala potatis, röra i skålar osv. Ser det lite som meditation eller whatever.

Sen lagar jag alltid 2-3 extra portioner och ställer i frysen/kylskåpet för då man inte har tid att laga mat, på jobbet t ex. Vissa rätter gör jag ännu mer av, sists jag gjorde ärtsoppa blev det drygt 14 portioner. Väldigt gott och nyttigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Bor i Norge med min sambo i en 2a 74 kvadratmeter som vi köpt i centrala Trondheim.

Bostad: 5500kr
Carport: 350kr
El: ca 200kr
1 bil: ca 2000kr i månaden. (Diesel, Försäkring, Skatt) Vi cyklar på jobb.
Mat: Ca 3000. (Storhandlar ibland i Sverige sånt som är dyrt i Norge)
Telefon: 400kr

Totalt ca 12000 i månaden. Resten sparas. Vi ska gå i pension om 10-15 år. Jag är 33år, hon är 25.

Tydligen kan man gå i pension tidigt i Norge, går bra med oljefonden

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fasta utgifter:
Hyra 5370:-
El ca 300:-
Bredband 199:-
Bil brukar landa runt +/- 0:-, har bra milersättning i jobbet och kör en hel del, skruvar på bilen själv.
Mat 1500:-
Hemförsäkring 80:-
CSN 300:-
Tot 7749:-

Inkomsten varierar men brukar landa runt 18-19k efter skatter, siktar på att spara 5,000:-/mån och det brukar jag klara.

Permalänk
Medlem

2 vuxna (26år)
2 katter
Hyresrätt lgh 106m2
Ort: Hässleholm

hyra: 8400
parkering: 600
el: 700,
bil: 2500
csn: 1400 (totalt för 2x)
försäkringar: 850
mobil: 800 (totalt för 2x)
bredband: 350
katter: 500
tågkort: 1200
netflix: 100
viaplay: 100
dplay: 100
spotify: 100
hbo: 100
dplay: 79
hyresgästföreningen: 59
mat: 5500
spar:10.000

Totalt: 23.438
Totalt med spar: 33.438

då är där ca 8000:- kvar att leka för varje månad.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag vill inte tala för @zyy heller, men som @Tino skriver ovan så kan det låta konstigt att man planerar att gå i pension mitt i arbetslivet. Men sedan jag började läsa på om sparande, investeringar och tidig pension så har det blivit mitt nya mål i livet. Mitt mål är kortfattat att spara i snitt 10kkr/månad och investera i aktiefonder med en förväntad avkastning på i snitt 10% per år, och efter 10 år bör avkastningen motsvara mina månadskostnader så att jag kan börja leva på den. Det betyder dock inte att jag säger upp mig samma dag. Jag gillar fortfarande att jobba och behöver sannolikt den sociala biten för att må bra, men jag kanske går ner i tid så att jag har mer fritid, eller tar ett jobb som ger relativt dåligt betalt men är mycket mer tillfredställande än mitt kontorsjobb är. Som en känd bloggare inom ämnet sa, så är det aldrig så roligt att jobba som när man inte behöver pengarna.

Tyvärr är det få som känner till att det är möjligt att pensionerna sig tidigare än 65 och konsumerar då istället all sin inkomst på ofta onödiga saker som inte tillför någon lycka i deras liv. Var och en är förstås fri att göra vad som man vill, men jag väljer hellre frihet och fritid än den senaste iPhone-modellen och 10 tum till på min tv Kul att läsa att många i den här tråden faktiskt försöker slimma sina utgifter och att en del också sparar/investerar.

Det jag inte förstår är varför du inte fixar mer fritid idag eller ett jobb som är mer tillfredsställande? Varför vänta 10 år på det? Leva på ett sätt du inte vill i 10 år känns rätt risky då man faktiskt aldrig vet vad som händer.

För övrigt är 10% snittavkastning på tok för högt att ta ut om du faktiskt skall leva på pengarna. Man brukar prata om att ta ut 4% per år är säkert om det är avkastningen du skall leva av men det har varit mycket snack på sistone att även det kan vara lite att ta i om vi kollar framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag inte förstår är varför du inte fixar mer fritid idag eller ett jobb som är mer tillfredsställande? Varför vänta 10 år på det? Leva på ett sätt du inte vill i 10 år känns rätt risky då man faktiskt aldrig vet vad som händer.

För övrigt är 10% snittavkastning på tok för högt att ta ut om du faktiskt skall leva på pengarna. Man brukar prata om att ta ut 4% per år är säkert om det är avkastningen du skall leva av men det har varit mycket snack på sistone att även det kan vara lite att ta i om vi kollar framåt.

Jag har gott om fritid idag och ett jobb jag trivs med, men jag vill inte jobba som jag gör i 30 år till om jag har möjligheten. Samtidigt har jag en relativt hög lön så att jag kan spara mycket av den till den buffert jag behöver. Om jag hade gått ner i tid eller valt ett enklare jobb så hade jag inte haft pengarna att sluta jobba inom de 10 åren jag tänkt fortsätta jobba heltid.

Jag känner väl till 4%-regeln, jag kanske uttryckte mig lite oklart men jag räknar inte med att konsekvent ta ut 10% av mina sparade pengar varje år. Utan ett jobb kommer mina utgifter att sjunka en del samtidigt som jag kan skaffa mig alternativa inkomster. Jag har dessutom jobbat heltid sedan jag var 18 år, så min allmän- och tjänstepension kommer att komplettera sparkapitalet när jag väljer att ta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag har gott om fritid idag och ett jobb jag trivs med, men jag vill inte jobba som jag gör i 30 år till om jag har möjligheten. Samtidigt har jag en relativt hög lön så att jag kan spara mycket av den till den buffert jag behöver. Om jag hade gått ner i tid eller valt ett enklare jobb så hade jag inte haft pengarna att sluta jobba inom de 10 åren jag tänkt fortsätta jobba heltid.

Jag känner väl till 4%-regeln, jag kanske uttryckte mig lite oklart men jag räknar inte med att konsekvent ta ut 10% av mina sparade pengar varje år. Utan ett jobb kommer mina utgifter att sjunka en del samtidigt som jag kan skaffa mig alternativa inkomster. Jag har dessutom jobbat heltid sedan jag var 18 år, så min allmän- och tjänstepension kommer att komplettera sparkapitalet när jag väljer att ta ut det.

Jag förstår inte din logik, du säger att du gillar den situation du är i idag? Varför vill du då sluta jobba? Om du däremot har saker du hellre gör om 10 år så borde du ju vilja göra dem nu istället för att vänta? Inget säger att man måste gå ned så värst mycket i lön för att gå ned i arbetstid, skaffa ett friare jobb där resultat räknas mer än timmar så är du hemma t.ex.

Klart det är bra att spara men det är mer resonemanget jag inte riktigt förstår, är jag inte helt nöjd med min situation idag så ser jag till att förändra den pronto, inte vänta 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Kul ämne

Spontant så tror jag de flesta grovt underskattar sina bilkostnader..
Tänk på soppa, försäkring, spolarvätska, service, skatt, däck, tvätt, parkering, värdeminskning mm

Absolut, bil är svindyrt. Jag har läst ett flertal uträkningar på ämnet. För 1500 mil/år så kostar en bil 3000-7000 kr/månad, för bilar i prisklassen 50 000-300 000 kr. Uträkningarna räknar heller inte på vad man förlorar i avkastning på de sparade pengarna, så det ska ju egentligen läggas till också.

Tror fler skulle fundera över sitt bilägande om man räknade på den fulla kostnaden. Bil är ibland nödvändigt och nästan alltid trevligt att ha, men många skulle nog kunna leva med en billigare bil, en bil istället för två, delad bil o.s.v.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår inte din logik, du säger att du gillar den situation du är i idag? Varför vill du då sluta jobba? Om du däremot har saker du hellre gör om 10 år så borde du ju vilja göra dem nu istället för att vänta? Inget säger att man måste gå ned så värst mycket i lön för att gå ned i arbetstid, skaffa ett friare jobb där resultat räknas mer än timmar så är du hemma t.ex.

Klart det är bra att spara men det är mer resonemanget jag inte riktigt förstår, är jag inte helt nöjd med min situation idag så ser jag till att förändra den pronto, inte vänta 10 år.

Jag har inte sagt att jag vill sluta jobba nu eller om 10 år, eller att jag är missnöjd med min nuvarande situation. Jag har bara sagt att jag vill ha möjligheten att välja vad jag gör med mitt liv utan att vara bunden till en viss inkomst varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag har inte sagt att jag vill sluta jobba nu eller om 10 år, eller att jag är missnöjd med min nuvarande situation. Jag har bara sagt att jag vill ha möjligheten att välja vad jag gör med mitt liv utan att vara bunden till en viss inkomst varje månad.

Okej men det är ju bra att du inte vill förändra nått, lät mest så när du pratar om att du om 10 år vill kunna gå i pension.

Spara är ju aldrig fel, behöver inte shoppa upp alla pengar. Jag själv sparar mest för att spendera i framtiden, antingen genom att köpa bilar/bostad/resor eller genom att finansiera företagsidéer (vilket jag redan gör).

Skrivet av boogey:

Absolut, bil är svindyrt. Jag har läst ett flertal uträkningar på ämnet. För 1500 mil/år så kostar en bil 3000-7000 kr/månad, för bilar i prisklassen 50 000-300 000 kr. Uträkningarna räknar heller inte på vad man förlorar i avkastning på de sparade pengarna, så det ska ju egentligen läggas till också.

Tror fler skulle fundera över sitt bilägande om man räknade på den fulla kostnaden. Bil är ibland nödvändigt och nästan alltid trevligt att ha, men många skulle nog kunna leva med en billigare bil, en bil istället för två, delad bil o.s.v.

Usch ja, bil är riktigt dyrt men ett riktigt roligt nöje :).

Permalänk
Medlem

Hyra: 2653 kr inkl EL
Lån & amortering: 900 kr
Mobilabonnemang: 475 kr
Bredband: 269 kr
Facket/a-kassa: 149 kr
Hemförsäkring: 97,50 kr betalas 1170 Per år
Netflix: 49,50 Kr (delar)
Viaplay: 49,50 Kr (delar)
Klarna: 650 kr
Mastercard: 200 kr
Mat: ca 2-2500 kr

Plockade på sig klarna & mastercard pga separation och allt som har med flytt & skillsmässa och inköp till ett helt nytt hem göra. men som tur är nollas allt så nu i sommar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag själv i en 33'a

Månadsavg. 2406 (fast)
El: Ca 240
Abb+surf = 495 (abb till telefon och surf till plattan)
Försäk: 300
= 3441/månad, 41292/år
+ annat kraffs, lunch, äta ute osv man inte har riktigt koll på.

Sen har vi;
SL, 8720/år
Lån amort, 4500/kvartal

Totalt ca 68K om året.

Glömde ju Spotify (100-ing) och Plex Pass

Permalänk

Ser väl ut som nedan för mig o min sambo, självklart kan det variera ibland.

Hyra inkl bredband (100/100) och TV (grundutbud): 1750 kr
Ränta & amortering: 9000 kr
Mobilabonnemang: 700 kr
EL: 300 kr
Facket/a-kassa: 600 kr
Hemförsäkring: 240 kr
Mat: ca 4000 kr
CSN: 500kr (sambon)
SL: 1650 kr

Så säg att vi ligger på 19.000:- i utgifter.
Inkomst 60.000:- efter skatt tillsammans.
Vi sparar ca 23.000:- varje månad och lever som vi behagar för resterande 18.000:-

Vi mår inte så dåligt med vår kalkyl idag

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>