Permalänk

Måste man aktivera fiberet?

Hej!

För några dagar sedan drog vi in fiber till huset. Men när vi då skulle köpa själva bredbandet från Telia stod det att min adress inte kunde skaffa fiber även fast allt skulle vara klart och att man bara kunde beställa. Så min fråga är måste jag aktivera någonstans så Telia ser att vi kan beställa fiber eller kommer kommunen att göra det?

Permalänk
Medlem

Har du fått en mediaomvandlare inkopplad? Dvs en enhet som har ett nätverksuttag?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@SoftArrow
Kommer du in på https://www.bredbandswebben.se/start/
som du ska komma åt från din nya fiberanslutning utan abonnemang (om det är Telia öppen fiber som du har dragit in). Eller försöker du beställa från Telias sida från annan anslutning?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Permalänk

@F.Fairlane: Mina grannar har ju samma fibernät förstås och de finns med på listan men min adress finns inte med.

Permalänk
Medlem

@SoftArrow: Är det ett öppet stadsnät? vem ansvarar för fibernätet? ta kontakt med dem, de har nog inte rapporterat in allt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

@SoftArrow

Finns inte fiber på min adress heller enligt Telias sida, trots att jag har haft fiber i snart ett år.
Har Telia Öppen fiber som nät och Telia som bredbandsleverantör.
Kunde beställa från https://www.bredbandswebben.se/start/ fast jag valde att ringa Telia och beställa verbalt istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Prova koppla in en dator med sladd och öppna internet med typ internet explorer, se om du kommer till någon sida.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Samma här, vi har haft fiber nu i ett år. Öppet fiber, men kolla man på alla typer av operatörer som vi kan ha, vi finns inte där alls.

Kollade för skoj på bredbandswebben, enda jag fick var "Fiberanslutning saknas". Dock är fiberförening som vi har. Vet inte om det spelar roll.
Inte för jag ska byta, tycker vi har rätt okey pris för vad vi har nu. Men har alltid varit kul att se vad andra har att erbjuda.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC