Autofokus problem Sigma 24-70 + 6D

Permalänk

Autofokus problem Sigma 24-70 + 6D

Hej! Har problem med objektivet jag köpte (begagnat) idag. Det var en väldigt seriös försäljare som själv använt objektivet utan problem enligt honom.

Men när jag använder det tillsammans med min 6D är autofokus värdelös. Den verkar inte vara okalibrerad på något sätt utan helt enkelt inte funka som den ska.
Den hittar inget att fokusera på utan går fram och tillbaka och letar. Ibland hittar den rätt, men 99% av gångerna hittar den antingen inget alls eller så fäster den helt off.

Har kontaktat säljaren men vill innan jag ber om pengarna tillbaks eller nåt försöka kolla om det inte är jag som är problemet. Kan det vara nån inställning på min kamera? Köpte den för inte alls längesedan och uppgraderade från min 500D, och känner den inte bra alls än. Kan jag missa nån inställning eller liknande?

Att jag inte hittar en enda person som har samma problem får mig att tro att det är jag som gjort nåt dumt nybörjarmisstag också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av belieberslayer:

Hej! Har problem med objektivet jag köpte (begagnat) idag. Det var en väldigt seriös försäljare som själv använt objektivet utan problem enligt honom.

Men när jag använder det tillsammans med min 6D är autofokus värdelös. Den verkar inte vara okalibrerad på något sätt utan helt enkelt inte funka som den ska.
Den hittar inget att fokusera på utan går fram och tillbaka och letar. Ibland hittar den rätt, men 99% av gångerna hittar den antingen inget alls eller så fäster den helt off.

Har kontaktat säljaren men vill innan jag ber om pengarna tillbaks eller nåt försöka kolla om det inte är jag som är problemet. Kan det vara nån inställning på min kamera? Köpte den för inte alls längesedan och uppgraderade från min 500D, och känner den inte bra alls än. Kan jag missa nån inställning eller liknande?

Att jag inte hittar en enda person som har samma problem får mig att tro att det är jag som gjort nåt dumt nybörjarmisstag också...

Om du har kvar din 500D kan du ju börja att testa fokusen på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Om du har kvar din 500D kan du ju börja att testa fokusen på den

Den är såld. Funderar på att ta med den till något ställe som kanske reparerar kameror, som får prova objektivet. Men kan inte hitta några i Gbg.

Permalänk

Lägg upp en tråd på Fotosidan är mitt tips om att du behöver prova någon annans canon kamera för att säkerställa var problemet ligger samt i vilket område du bor.

Jag la själv ut en annons för att få prova en canon 5d mark II i Ryd i Linköping och hade napp samma dag har ja för mig. Hade jag bott i närheten hade jag gärna lånat ut min.

Ett annat alternativt är att åka till exempelvis mediamarkt och be om att få sätta på ditt objektiv. Du behöver ju inte säga att det är just det problemet du egentligen testar.

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta med den till något ställe som kanske reparerar kameror, som får prova objektivet. Men kan inte hitta några i Gbg.

Canons reparationscentrum, RCC, ligger ju i Krokslätt. Men jag hade nog först satsat på att åka till Scandinavian Photo i Mölndal, tagit med din kamera och objektiv och förklarat situationen. De brukar vara schyssta och hjälpsamma och du får säkert testa objektivet med någon av deras demokameror för att se om det blir någon skillnad.

Canon RCC hittar du annars här: http://www.canon.se/support/rcc/

Om det kniper så får du väl höra av dig, vi är nog rätt många i Göteborg med Canon-utrustning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Canons reparationscentrum, RCC, ligger ju i Krokslätt. Men jag hade nog först satsat på att åka till Scandinavian Photo i Mölndal, tagit med din kamera och objektiv och förklarat situationen. De brukar vara schyssta och hjälpsamma och du får säkert testa objektivet med någon av deras demokameror för att se om det blir någon skillnad.

Canon RCC hittar du annars här: http://www.canon.se/support/rcc/

Om det kniper så får du väl höra av dig, vi är nog rätt många i Göteborg med Canon-utrustning.

Jag tänkte åka till Scandinavian Photo nu och be om råd faktiskt! Har en vän med en 550D som jag får prova på om de inte vill hjälpa mig.

Objektivet är ju Sigma men Canon tar emot det är, ifall något skulle vara fel?

Permalänk

Vissa Sigma objekt klarar inte kameror med nyare firmware utan att objektivets firmware uppdateras. Googla så hittar du mer information om det eller hör med Scandinavian Photo, det är möjligt att dom kan hjälpa dig med uppdateringen om det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Permalänk

Har varit på Scandinavian Photo och de provade med en annan 6D och en 7D. Det funkade fortfarande inte. Vet dock inte om firmware var uppdaterad på dessa, så jag håller på att uppdatera min egen nu. Hoppas det löser det.

Permalänk

Firmware är uppdaterad men det gjorde ingen skillnad. Kan inte gå tillbaka till säljaren eftersom jag åker till Grekland imorgon. Får väl leva med manuell fokus eller nåt haha.

Permalänk
Hedersmedlem

Firmware är uppdaterad men det gjorde ingen skillnad. Kan inte gå tillbaka till säljaren eftersom jag åker till Grekland imorgon. Får väl leva med manuell fokus eller nåt haha.

Du skriver i första inlägget att säljaren var väldigt seriös, hur märkte du det? Man tycker att ni borde kunna komma överens om något även om du åker utomlands ett tag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

när du pratar firmware så låter det som att du uppdaterade kameran istället för objektivet...?
Du behöver köra objektivet i en sigma dock och köra update.

Permalänk

@MultiMan: Det var en medelålders man som jag träffade hemma hos honom i Onsala (väldigt fint område utanför Kungsbacka), hans småbarn var hemma och så. Har också varit hjälpsam i efterhand och föreslagit lösningar och så.

Permalänk

@Spiffman: Men åh, *facepalm*. Förstod inte det. Jag ser att de kostar en del. Får försöka hitta någon som kanske kan låna ut en/hjälpa mig uppdatera.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Men åh, *facepalm*. Förstod inte det. Jag ser att de kostar en del. Får försöka hitta någon som kanske kan låna ut en/hjälpa mig uppdatera.

Du kan låta sigma uppdatera firmware åxå. Ibland gör de det utan kostnad (bortsett frakten då).

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Du kan låta sigma uppdatera firmware åxå. Ibland gör de det utan kostnad (bortsett frakten då).

Vet du vart man kontaktar dem isåfall? Såg att de hade något officiellt ställe i Kungsbacka, har kontaktat dem och bett om hjälp

Permalänk
Medlem

Testade du inte objektivet innan du köpte det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

https://digital-photography-school.com/5-troubleshooting-step...

Detta handlar om Nikon men tror inte skillnaden är jättestor mellan Canon och Nikon. Vet att när jag lånade sambons kamera modell Nikon så fick inte jag heller autofokus att funka och efter en del läsande så hittade hon problemet. Vet ej vad problemet var och försökte ringa henne nu men hon ville inte svara.

Lycka till

Edit
Här var en länk om liknande problem med Canon.
http://community.usa.canon.com/t5/Lenses/Autofocus-not-workin...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Testade du inte objektivet innan du köpte det?

Jo, tog en bild också. Det verkade inte vara några problem med det. Det träffar ju rätt nån gång då och då, och det gjorde det då. Man är lite stressad när man är inne hos någon och ska hämta upp det bara. Skulle provat det lite mer!

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

https://digital-photography-school.com/5-troubleshooting-step...

Detta handlar om Nikon men tror inte skillnaden är jättestor mellan Canon och Nikon. Vet att när jag lånade sambons kamera modell Nikon så fick inte jag heller autofokus att funka och efter en del läsande så hittade hon problemet. Vet ej vad problemet var och försökte ringa henne nu men hon ville inte svara.

Lycka till

Edit
Här var en länk om liknande problem med Canon.
http://community.usa.canon.com/t5/Lenses/Autofocus-not-workin...

Den on Nikon var bra men inte hjälpsam, fokus funkar bra med andra objektiv. Den med Canon gällde inte riktigt samma problem... Objektivet har snabb fokus och när den väl hittar rätt- träffsäker. Men på närmare håll vet den inte vart den ska fokusera, den letar utan att hitta nåt

Permalänk
Medlem

Jo, tog en bild också. Det verkade inte vara några problem med det. Det träffar ju rätt nån gång då och då, och det gjorde det då. Man är lite stressad när man är inne hos någon och ska hämta upp det bara. Skulle provat det lite mer!

En bild?!?! Du måste ta massvis. Jag är definitivt inte ett proffs men jag köpte nyligen ett begagnat i Japan och tog runt 30-40 bilder där jag zoomade och försökte ta i olika ljus så väl det gick på den platsen för att se att inget blev konstigt. Läste en artikel om att någon rekommenderar runt 200 bilder i alla olika förhållanden men det är ju typ omöjligt.

Off-topic: Om du ska citera flera, använd funktionen "citera flera" för att undvika en massa poster

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Vet du vart man kontaktar dem isåfall? Såg att de hade något officiellt ställe i Kungsbacka, har kontaktat dem och bett om hjälp

Ja, det är deras generalagent, Tura Scandinavia, som man ska kontakta. Det är inte alltid det är gratis och det är inte alla objektiv som går att fixa på det sättet, men det har de ju koll på. Om det nu ÄR firmware som spökar.

Permalänk

Men vad bra, har haft kontakt med Sigma nu och ska åka dit så fort jag kommer hem till Sverige igen. Hoppas de kan lösa det tillräckligt ett relativt bra pris iaf.

Har varit på mobilen under hela denna tidne och inte kunnat citera flera inlägg på en gång. Irriterande för mig också haha