Surfplatta med telefon och sms

Permalänk
Medlem

Surfplatta med telefon och sms

Ska köpa ny mobil men trenden med stora skärmar verkar ha dött ut lite? Hur som helst, tänkte att jag skulle köpa mig en surfplatta på 7 tum istället och använda som mobil. Men vad krävs i teknikväg för att detta ska funka? Stöd för simkort känns ju givet, men vad mer?

Finns det andra fallgropar med att använda surfplatta som telefon som jag inte tänker på?

Permalänk
Medlem

LTE enheter med ring-funktionalitet är väl nästan omöjligt att hitta.

Än mindre en android-enhet som faktiskt är något att ha (för nått annat finns inte), då android-plattor faller i två kattegorier:
10+" med nyare android-version (6.0) men säkert 0 3'de part stöd (som krävs, för annars lär du inte få telefonfunktionen att funka då det är inte inkluderat i android för "tabletts").

7-9" kinaplattor med värdelös SoC och ännu mindre stöd av 3'de part.

Bästa är väl en äldre platta med någon form av AOSP, men då får du gamla komponenter och inget high end.

Tyvärr är det så, men marknaden för android-plattor i alla former är hopplös, Apple och till viss del samsung, tar 99% av den lilla surfplattemarknaden som finns.

Permalänk
Medlem

Det kommer väl en ny note om inte allt för lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

LTE enheter med ring-funktionalitet är väl nästan omöjligt att hitta.

Än mindre en android-enhet som faktiskt är något att ha (för nått annat finns inte), då android-plattor faller i två kattegorier:
10+" med nyare android-version (6.0) men säkert 0 3'de part stöd (som krävs, för annars lär du inte få telefonfunktionen att funka då det är inte inkluderat i android för "tabletts").

7-9" kinaplattor med värdelös SoC och ännu mindre stöd av 3'de part.

Bästa är väl en äldre platta med någon form av AOSP, men då får du gamla komponenter och inget high end.

Tyvärr är det så, men marknaden för android-plattor i alla former är hopplös, Apple och till viss del samsung, tar 99% av den lilla surfplattemarknaden som finns.

Så illa alltså?

Har googlat en del och det verkar som att det var lite på modet runt 2014, med plattor som Asus Fonepad och Huawei MediaPad för detta ändamål exempelvis. Men har det helt försvunnit alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man köper en platta med stöd för 4g LTE (finns ju ändå rätt många enligt prisjakt) och sedan tar hem nån telefonapp från Google Play, skulle det kunna fungera då? Finns ju även IP-telefoni, hur är det med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Xiaomi Mi Max finns ju annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Xiaomi Mi Max finns ju annars

Skickades från m.sweclockers.com

Den såg väldigt trevlig ut! Lite dyr kanske...hmmm, tål att tänkas på.

Edit - kollade på mi mix istället för mi max. Mi max var ju bättre pris på.

Permalänk
Medlem

Blev en Maze Alpha istället. I Kina verkar det vara mer populärt med phablets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skriv gärna lite om den när du får hem. Den ser riktigt trevlig ut och är sugen på nåt nytt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

skriv gärna lite om den när du får hem. Den ser riktigt trevlig ut och är sugen på nåt nytt.

Ska jag göra. Om den kommer...verkar vara lite leveransproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Så illa alltså?

Har googlat en del och det verkar som att det var lite på modet runt 2014, med plattor som Asus Fonepad och Huawei MediaPad för detta ändamål exempelvis. Men har det helt försvunnit alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju nya Mediapad ute som alla verkar ha telefon/SMS-funktion.

Fast funkar väl inte ringa/SMS med vanlig mobilt bredband i, utan man får väl skaffa ett dyrare telefonabonnemang då...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Lego Master

Du kan få köpa min Samsung Tab2 7" från medeltiden, den tar simkort och går att ringa med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Blev en Maze Alpha till slut, som nu har kommit också.
Bezelless (nåja) mobil på 6 tum. Första intrycken är att det är en bra skärm och den känns rapp i daglig användning. Snygg telefon i min mening. Att skriva på den är väldigt behagligt! Nästan stock Android 7.0, bra. Batteritiden känns över medel än så länge. Laddade igår morse och ligger på 26% nu. SoT på 4h 17 min. Har stöd för 4g LTE band 8 och 20 (vilket inte är standard i Kina).

På minussidan hamnar vikten, den är rätt tung i handen.
Svår att manövrera med en hand om man har lite mindre händer kanske. Jag har rätt stora händer så mig passar den fint. Ljudet är inget att hänga i granen heller, har en ensam högtalare i botten. Inga problem med telefonsamtal dock, vad jag märkt (finns en liten högtalare för telefonsamtal också).
Kameran har jag läst många olika synpunkter om. Vissa säger bra, vissa säger dåligt. Det verkar dock som att man kan lösa många problem med mjukvara. Eftersom jag själv är Sveriges sämsta fotograf ska jag inte ens uttala mig

Summa summarum - en bra, snygg Phablet med nära stock Android. Bra skärm (1080p). Köpte min för 1800:- (privat, redan importerad) men går att hitta för runt 1500:- från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Samsung galaxy tab s2 8.0 LTE SM-T719NZKENEE

går att använda som lur och surfplatta