Rift + Touch för $399, men förmodligen inte i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan vi ha en samlingspost med tips om vilka förlängningskablar etc som funkar bra och är billiga etc?

Jag har precis beställt hem en 3m usb 3.0 förlängningskabel. Borde komma om någon dag - ska uppdatera med hur den funkar då 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Kan vi ha en samlingspost med tips om vilka förlängningskablar etc som funkar bra och är billiga etc?

Finns en lista på reddit du kan titta på, och massor av andra trådar om det på /r/oculus
https://www.reddit.com/r/oculus/wiki/extension_cables

Permalänk
Medlem

Jag fick med monoprice USB 2.0 active extention repeater cable 16 feet (~5m) med min extra sensor från Oculus och den funkar utan minsta strul

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det nån som fått Rift levererad från Amazon.de? Är det 1 paket eller 2 paket som dom skickar separat? Oculus Touch kontrollerna har kommit till ombudet men Rift däremot har stått stilla sen 22 Juli och inget uppdatering sen dess. Bra att veta i förväg då har andra paket som skall hämtas ut efter jobbet och hur många kg det blir att bära på.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vet att det varit en del prat om problem med att betala via PayPal, Beställde precis direkt från Oculus med PayPal, men inget har dragits... har kortet kopplat direkt till PayPal, blir det så att de drar när de skickar?
För pengarna brukar ju ligga reserverade, men det gör de inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Är det nån som fått Rift levererad från Amazon.de? Är det 1 paket eller 2 paket som dom skickar separat? Oculus Touch kontrollerna har kommit till ombudet men Rift däremot har stått stilla sen 22 Juli och inget uppdatering sen dess. Bra att veta i förväg då har andra paket som skall hämtas ut efter jobbet och hur många kg det blir att bära på.

Jag fick mina igår, det var två paket det med Touch kontrollerna väger 1,6kg tror jag

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yippikayey:

Vet att det varit en del prat om problem med att betala via PayPal, Beställde precis direkt från Oculus med PayPal, men inget har dragits... har kortet kopplat direkt till PayPal, blir det så att de drar när de skickar?
För det brukar ju vara reserverat, men det är det inte nu.

Problemet är om kortet eller kontot är utfärdat respektive finns hos Nordea. Problemet är inte Paypal utan hur osmidig Nordea är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet är om kortet eller kontot är utfärdat respektive finns hos Nordea. Problemet är inte Paypal utan hur osmidig Nordea är.

Då ska det inte vara några problem, har SEB och har inte haft problem med att betala med PayPal innan
Tack för informationen!.. kändes som för många sidor vid det här laget för att bläddra bak och lusläsa allt ni har skrivit

Permalänk
Medlem

Hur många usb portar behöver man ha lediga för denna bundle?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yippikayey:

Då ska det inte vara några problem, har SEB och har inte haft problem med att betala med PayPal innan
Tack för informationen!.. kändes som för många sidor vid det här laget för att bläddra bak och lusläsa allt ni har skrivit

Frågan kommer upp då och då men det är ändå lätt hänt att man missar. Skadar ju inte att påpeka då det kommer spara en hel del tid om man kan titta på hur man löser Nordea-problemet i god tid.

Skrivet av DozeN:

Fyra, om du har 2 sensorer. Ska vara minst tre USB 3-portar vad jag förstått. Då jag har ont om USB3-portar på mitt moderkort så använder jag en USB3-hub. Inte optimalt men det fungerar.

Specifikt denna: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222356-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Beror lite på, som jag förstått det så har det mer att göra med hur många USB enheter styrkretsen kan hantera utan problem och där kan det variera kraftigt. Fysiska uttag är det 3 som krävs, 2st USB 3 och 1 USB 2 sedan ett USB 2 till om du ska ha 3 st sensorer, men det går att ha USB hubar etc med utan problem så länge som styrkretsen kan hantera det som sagt. Därav många köper extra PCIE kort för att avlasta styrkretsen eller helt enkelt skaffa en som kan hantera det, vissa skaffar säkert för antalet USB enheter med men själva begränsningen kommer i kretsen.
Jag har ett ASUS z170 Pro Gaming och har 3 sensorer (dvs använder 4 USB portar) och har inga problem men YMMV

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

3st 3.0 och en 2.0, fler så klart om du väljer att lägga till ytterligare sensorer. Vissa använder dedikerade kort när portarna inte räcker till men läs på ordentligt då resultaten varierar kraftigt.

Det krävs en 3.0-port för själva headsetet, en 3.0-port för varje sensor och en för kontrollen men där räcker det med 2.0.

Dold text

Lite intressant läsning: https://www.oculus.com/blog/oculus-roomscale-balancing-bandwi...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag fick mina igår, det var två paket det med Touch kontrollerna väger 1,6kg tror jag

Okej, tack. Fick svar från Amazon.de att dom inte vet var Rift paketet befinner sig och backup datum för leverans är 3 augusti. Sen får kontakta dom för ny leverans om Rift paketet inte dyker upp.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fyra, om du har 2 sensorer. Ska vara minst tre USB 3-portar vad jag förstått. Då jag har ont om USB3-portar på mitt moderkort så

Nej, det är
1. USB 3.0 Headset
2. USB 3.0 Sensor
3. USB 2.0 Sensor

Om du har två sensorer, lägger du till en sensor är det en till USB 2.0

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, det är
1. USB 3.0 Headset
2. USB 3.0 Sensor
3. USB 2.0 Sensor

3.0 är att rekommendera för samtliga sensorer om möjlighet finns. Oculus själva säger att det ska 'fungera' om man ansluter sensor 3/4 via 2.0 men de första två sensorerna bör kopplas via 3.0.

Utöver det krävs ytterligare en 3.0-port för själva headsetet, därav 3st USB 3.0 i grundutförandet.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Beror lite på, som jag förstått det så har det mer att göra med hur många USB enheter styrkretsen kan hantera utan problem och där kan det variera kraftigt. Fysiska uttag är det 3 som krävs, 2st USB 3 och 1 USB 2 sedan ett USB 2 till om du ska ha 3 st sensorer, men det går att ha USB hubar etc med utan problem så länge som styrkretsen kan hantera det som sagt. Därav många köper extra PCIE kort för att avlasta styrkretsen eller helt enkelt skaffa en som kan hantera det, vissa skaffar säkert för antalet USB enheter med men själva begränsningen kommer i kretsen.
Jag har ett ASUS z170 Pro Gaming och har 3 sensorer (dvs använder 4 USB portar) och har inga problem men YMMV

Skrivet av ågren:

3st 3.0 och en 2.0, fler så klart om du väljer att lägga till ytterligare sensorer. Vissa använder dedikerade kort när portarna inte räcker till men läs på ordentligt då resultaten varierar kraftigt.

Det krävs en 3.0-port för själva headsetet, en 3.0-port för varje sensor och en för kontrollen men där räcker det med 2.0.

Dold text

Lite intressant läsning: https://www.oculus.com/blog/oculus-roomscale-balancing-bandwi...

Skrivet av XPerion:

Okej, tack. Fick svar från Amazon.de att dom inte vet var Rift paketet befinner sig och backup datum för leverans är 3 augusti. Sen får kontakta dom för ny leverans om Rift paketet inte dyker upp.

Tackar, då borde mina 8st 3.0 portar räcka med mus, tangentbord och headset inkopplat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Nej, det är
1. USB 3.0 Headset
2. USB 3.0 Sensor
3. USB 2.0 Sensor

Ah, dum jag är. Räknade hur det såg ut i installationen, även HDMI räknas ju där när den letar efter prylarna. 3 stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Tackar, då borde mina 8st 3.0 portar räcka med mus, tangentbord och headset inkopplat

Det beror som sagt även på vad man har för USB-kontroller och Oculus rekommenderar inte mer än 2st 3.0-portar på samma kort. Kika på länken jag postade, där står allt du behöver veta. Det finns även flera andra hjälpsamma och användbara guider på hemsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, dum jag är. Räknade hur det såg ut i installationen, även HDMI räknas ju där när den letar efter prylarna. 3 stämmer.

Är det inte en dedikerad port för varje sensor eller har jag missförstått? Jag har inte haft möjlighet att packa upp och konfigurera min enhet än men enligt guiden från Oculus är det en port för headsetet och ytterligare en port per sensor alltså 3st USB 3.0 totalt.

Edit: Det var ju precis det du skev...#pappskalle
Jag blev lite förvirrad av att Ferrat nämnde 2.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det beror som sagt även på vad man har för USB-kontroller och Oculus rekommenderar inte mer än 2st 3.0-portar på samma kort. Kika på länken jag postade, där står allt du behöver veta. Det finns även flera andra hjälpsamma och användbara guider på hemsidan.

Mitt moderkort borde klara det, Asus Rampage IV Extreme? Annars får jag väl köra en sensor med 2.0?

Permalänk
Medlem

Finns en handfull nu på amazon.de

Permalänk
Medlem

De finns fortfarande kvar.
Finns i Tyskland och UK.
Min skall komma i slutet på nästa vecka

Kostar lite mer på Amazon vilken antagligen beror på att Amazon betalar svensk moms medans Oculus inte gör det.
Tror att beror på hur mycket man säljer till Sverige. Över en viss summa så måste man gå över till svensk moms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

Finns i Tyskland och UK.

Kostar lite mer på Amazon vilken antagligen beror på att Amazon betalar svensk moms medans Oculus inte gör det.
Tror att beror på hur mycket man säljer till Sverige. Över en viss summa så måste man gå över till svensk moms.

Tänk på att Oculus är tillverkaren, de säljer produkten direkt. Med Amazon blir det en massa mellanhänder då Amazon är en återförsäljare. Men det förklarar nog inte hela prisskillnaden, Amazon har ju ett inköpspris som ligger en bit under försäljningspriset också förstås.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
De kostar 449 Euro på både Amazon och Oculus.
När jag lägger den i korgen så åker det upp 471,64 Euro.
Utan moms är det 377,31 så momsen är 94,33.
Detta blir 25% vilket är svensk moms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns i Tyskland och UK.

Gränsen går vid 300.000kr om jag inte minns fel och jag antar att Oculus är uppe i den summan för länge sen med tanke på priserna. Amazon är riktigt smidiga och jag kan personligen tycka att det är värt ett par hundralappar extra för att få deras höga nivå av service.

Därmed inte sagt att Oculus är sämre på den biten, flera användare har delat sina positiva erfarenheter men jag har aldrig varit i kontakt med dem själv och kan därför inte kommentera.

OBS. dock att man måste försäkra sig om att det man beställer faktiskt säljs av Amazon eftersom det är en marknadsplats för många mindre aktörer och det kan lika gärna vara Ernestos PC Support i Portugal som är säljare.

Klickar man bara 'köp' får man det billigaste alternativet automatiskt vilket inte nödvändigtvis är Amazon själva. Titta efter Amazon-loggan och/eller texten 'fulfilled by Amazon'.

Dold text

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Prelatur:

@anders190:
De kostar 449 Euro på både Amazon och Oculus.
När jag lägger den i korgen så åker det upp 471,64 Euro.
Utan moms är det 377,31 så momsen är 94,33.
Detta blir 25% vilket är svensk moms.

Sen har amazon en egen valutakurs kollade på det när jag ville köpa en pro controller deras valuta i GBP var över 11 pund (var denna vecka).

Permalänk
Medlem

Fick hem Oculusen igår (beställdes förra fredagen). Satte upp den så fort jag kom hem & fyfan vad skoj det va! Ett helt annorlunda sätt o spela på jämfört med good ol’ PC-gaming.

Robot Recall var jäkligt nice. Slog dock i lampan ett par gånger när jag försökte skjuta robotar över mig 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Fick hem Oculusen igår (beställdes förra fredagen). Satte upp den så fort jag kom hem & fyfan vad skoj det va! Ett helt annorlunda sätt o spela på jämfört med good ol’ PC-gaming.

Robot Recall var jäkligt nice. Slog dock i lampan ett par gånger när jag försökte skjuta robotar över mig 🙈

Jo det är en speciell känsla, håller på att träna upp mina "VR ben" så jag kan ge mig på fler titlar, inte jätte känslig för illamående i sig men däremot har inte mitt balanssinne lärt sig hantera det haha. Kör i kortare omgångar och haha det känns lite udda både in game och utanför, testat Doom 3 VR mod, BAM demo, Echo Arena och ISS så när jag klarar dem utan några större problem är jag nöjd. Pallar ungefär 30-60 min med varierande känsla av obehag innan jag måste ta en pause, dock inte någon längre pause men en vag känsla av att kroppen är lite "off" sitter kvar även utanför, speciellt om jag tänker på det eller kollar på en skärm ^^

Det är lite som när man åkt t.ex. tekopp på nöjesfält eller går i lustiga huset på ett golv som rör sig med ojämna speglar runt, från och till dock försvinner det helt även in game, räknar med att det kommer ta ett litet tag innan hjärnan lärt sig hantera det. Vill gärna ge mig på t.ex. BAM/Onward/Pavlov och liknande men innan jag kör online vill jag känna att jag kan lira ett bra tag utan att nästan konstant känna ansträngningen för kroppen

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Hejda hästarna ett tag nu...
Jag beställde förrförra söndagen och de har inte ens dragit mina pengar, är du någon sorts kunglighet tro?

Edit: Du kanske beställde från amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hejda hästarna ett tag nu...
Jag beställde förrförra söndagen och de har inte ens dragit mina pengar, är du någon sorts kunglighet tro?

Edit: Du kanske beställde från amazon?

Jag beställde till slut via Amazon!

/M