Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är enda stället jag har sett det på.

Då kan du få några exempel till här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sang-och-musik-far-...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artike...
http://www.lektion.se/l/29489

Tror du helt enkelt får acceptera att båda är OK att använda.

Permalänk
Medlem

Det är enda stället jag har sett det på.

Säger du tysklektion, engelsklektion osv. Men nu vet du att det är okej att använda både svensk- och svenskalektion.

Skrivet av improwise:

Clintan kanske missade den lektionen på SFI:n

Får ge han cred ändå, alla gör misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag och alla jag haft den här diskussionen med lärde sig "svensklektionerna" i alla fall. Numer är ju även "hen" erkänt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Får ge han cred ändå, alla gör misstag

Ja, det får vi ge honom

Permalänk
Medlem

Jag och alla jag haft den här diskussionen med lärde sig "svensklektionerna" i alla fall. Numer är ju även ord som hen erkända.

Vad jag hört är det Intels fel att det blivit som det blivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad jag hört är det Intels fel att det blivit som det blivit

Intel eller Ryssland.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag och alla jag haft den här diskussionen med lärde sig "svensklektionerna" i alla fall. Numer är ju även "hen" erkänt.

Jag är väl ett antal år äldre än dig, men jag fick lära mig att det heter "svenskalektioner" i skolan...

Rent krasst...
Svenska = ett språk
Svensk = ?

Kan ha fel, då jag bara fick en 1:a i svenska.. men jag tror inte det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Men snälla, inte detta igen....

AMD Fanboys som försöker skita på Intel börjar bli jobbigare än Android fanboys som vill skita på Apple. Och då är jag själv en Android-användare.

Finns inget värre än Apple-fantaster..

''Jag har tagit denna bild..med en IPHONE!!!!!!!!''
''Jag Tweetar via....min IPHONE!!!!!!!!''
''Kolla nu när jag sitter och tar selfies på dass, med min IPHONE!!!!!!''
''Asså allt inom IT-världens smartphone härstammar från APPLE!!!!'''
''Apple uppfann smartphone-designen''
''Apple utvecklade IT-världen''

Allt Iphone-användare gör är att sätta ''iphone'' efter all text..försöker hjärntvätta en..Och den de där satans knappljuden..och den äckliga ringsignalerna de vägrar att ersätta med en trevligare signal..Man ser Iphone i varje jävla Amerikans TV-serie..Samt i 99% all reklam så är det en Iphone med i bilden..man kräks ju fan hur fantasilösa företagen är..

Men vi alla vet att Intel är ett företag som inte har några problem att bitas och slå en på kulorna om de ligger i underläge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Allt Iphone-användare gör är att sätta ''iphone'' efter all text..försöker hjärntvätta en..Och den de där satans knappljuden..och den äckliga ringsignalerna de vägrar att ersätta med en trevligare signal..Man ser Iphone i varje jävla Amerikans TV-serie..Samt i 99% all reklam så är det en Iphone med i bilden..man kräks ju fan hur fantasilösa företagen är..

Men vi alla vet att Intel är ett företag som inte har några problem att bitas och slå en på kulorna om de ligger i underläge.

Ja, ja... Vi förstår att du vill ha en iPhone, men har inte råd med en...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k

Kolla på det här och fråga er vill ni köpa en Intel CPU,nu när AMD har likvärdiga produkter igen?

Vilka av er kommer dra lärdom av historia och vilka kommer att undvika att lyssna ?
Jag vill enkelt och simpelt sprida lite kunskap.

detta är ingen Jämförelse mellan SUV och en Ferrari. Detta är en lektion i Historia.

Var är den likvärdiga produkten från AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k

Kolla på det här och fråga er vill ni köpa en Intel CPU,nu när AMD har likvärdiga produkter igen?

Vilka av er kommer dra lärdom av historia och vilka kommer att undvika att lyssna ?
Jag vill enkelt och simpelt sprida lite kunskap.

detta är ingen Jämförelse mellan SUV och en Ferrari. Detta är en lektion i Historia.

Jag tycker inte AMDs produkter är likvärdiga, de är bra men inte likvärdiga. Dessutom skulle jag aldrig personligen få för mig att stödja AMD, men det är en annan femma och har mer med företagets hantering av sina kunder. Så jag köper Intel nästa gång också, och lär fortsätta med det ett tag till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du tror alltså att det är användarna själva som lägger till den typen av signaturer? Aldrig funderat på varför det ofta står typ "Sent from Samsung mobile e-mail" i mail skickade från Samsungs telefoner?

Permalänk
Medlem

är _merc_ ett troll? Förstår hen inte att alla dessa tråder inte leder någon vart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

är _merc_ ett troll? Förstår hen inte att alla dessa tråder inte leder någon vart?

Fanatiker snarare skulle jag tro, de flesta normala människor inser att CPUer från AMD Intel har sina respektive för- och nackdelar och välkomnar att det finns flera bra alternativ att välja på. Men en fanatiker vill som bekant mest stilla sitt eget bekräftelsebehov.

Men vi har iaf kommit fram till att det är ok att säga både svensklektioner och svenskalektioner

Permalänk
Inaktiv

Jag är skeptisk emot random snubbe som radar upp en massa påståenden som säkerligen är sanna, men det blir lätt vinklat när en person gör videon. Amd har säkerligen gjort fula saker de också, men det är såklart inget han nämner.

När man väljer produkt så ska man se till vad som är bäst för en själv både kortsiktigt och långsiktigt. Väljer man att köpa en svensk bil så väljer man att stödja svenska jobb, hur mycket detta ska vara värt kan diskuteras. Samma sak ser jag med AMD, köper man från the underdog så kan den väja sig stark och vi tillslut får riktig konkurrens.

Problemet med processorer är att det typ från 2008 eller något ej har funnits några konsumentprocessorer som duger till annat än att ha i sin leksakdator(spel). Alla vi andra har varit tvingade att köpa flera datorer och sprida lasterna på och detta vill vi ej uppleva igen, så mer konkurrens, gärna om ARM kommer in i Windows så blir det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Hade en, föll för hajpen Jag gillade inte att vara låst. Tror det var den sjätte iphone 6s jag hade, visst..de är ''bra'', men ack så tråkiga..vill ju kunna äga min telefon jag har köpt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Du tror alltså att det är användarna själva som lägger till den typen av signaturer? Aldrig funderat på varför det ofta står typ "Sent from Samsung mobile e-mail" i mail skickade från Samsungs telefoner?

Nej, inte den signaturen..utan användaren skriver att de har tagit bilder osv med en Iphone, inte signaturerna.

Typ.

Jag har tagit dessa mirakulösa bilderna med min Iphone''

Sen kommer signaturen att det är från en iphone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så som why buy Apple products?

Låt folk köpa precis vad dom vill, folk kan bestämma själv utan att lyssna på gnällande folk.

Jag kommer köra vidare på Intel personligen för det har fungerat bra alla år, ingen mening att byta nu.
Nästa AMD generation kanske, får se då.

AMD gpuer kommer jag inte byta till då vega ser ut att vara en flopp.

TLDR; massa gnällande i en youtube video man knappast orkar lyssna igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag är väl ett antal år äldre än dig, men jag fick lära mig att det heter "svenskalektioner" i skolan...

Rent krasst...
Svenska = ett språk
Svensk = ?

Hade du inte en svensklärare?
http://www.svensklararforeningen.se/
https://www.facebook.com/groups/169588807072/
http://www.svenskaakademien.se/press/svenska-akademiens-svens...

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hade en, föll för hajpen Jag gillade inte att vara låst. Tror det var den sjätte iphone 6s jag hade, visst..de är ''bra'', men ack så tråkiga..vill ju kunna äga min telefon jag har köpt.

Nyfiken, vad hade du hoppats på med sjätte iPhone 6S som inte fanns hos de fem första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tror nog att det är något betydligt mer ytligt. Typ fanboyism.

Skrivet av DaBone:

Det där argumentet är ganska urbota korkat (ursäkta min ärlighet). Vi är ändå på ett entusiastforum här.. och därför brukar folk (generellt) tendera att veta exakt vad de är ute efter och köper därefter. Bara för att man är kritisk mot Iphone eller på något sätt har något emot Applefantaster så betyder det inte att man inte har råd med en Iphone.

Skrivet av roxkz:

Jag tycker inte AMDs produkter är likvärdiga, de är bra men inte likvärdiga. Dessutom skulle jag aldrig personligen få för mig att stödja AMD, men det är en annan femma och har mer med företagets hantering av sina kunder. Så jag köper Intel nästa gång också, och lär fortsätta med det ett tag till.

Ska man gå direkt efter hur företagen behandlar sina kunder så skulle Intel försvinna ganska fort. Tro mig.. Har haft och göra med Intel i många år och ibland är de fruktansvärt oprofessionella (skulle tro pga. avsaknad av konkurrens). Sedan beror det på vad man menar med likvärdiga. Menar man sett till plattformen i stort så kan jag hålla med dig. Intel är inte likvärdiga till AMD. Däremot menar du prestanda så är Ryzen inte likvärdig till Kaby-lake.

Skrivet av DaBone:

Rent krasst...
Svenska = ett språk
Svensk = ?

Det heter svensklektioner och svensklärare. Inte svenskalärare och svenskalektioner (även om folk tenderar att använda det senare verbalt). Svenska är ett språk ja. Svensk är en nationalitet samt ett begrepp som används för att beskriva allt som anses vara svenskt (Språket t.ex.).

Skrivet av VadSaDu:

Nu tycker jag att du skäller upp i lite fel träd här. Det är Apples produkter som automatiskt brukar sätta till den lilla frasen för att meddela att man allt valt en Iphone. Inte deras användare. Sweclockers t.ex. har samma sorts fras när man loggar in via deras mobila webbsida.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hade en, föll för hajpen

Om du haft en, borde du veta om detta... vilket är bland det första jag ändrat, när jag köpt en ny telefon.

Skrivet av improwise:

Skrivet av VadSaDu:

Jag gillade inte att vara låst. Tror det var den sjätte iphone 6s jag hade, visst..de är ''bra'', men ack så tråkiga..vill ju kunna äga min telefon jag har köpt.

På vad sätt äger du inte en iPhone du köpt? Köper du den på avbetalning visst, då tar det ett tag innan du äger den.. men så är det oavsett telefon/vara du köper på det sättet.

Det är annars tur att det finns olika sorters telefoner, med olika operativsystem och inriktningar, så det finns alternativ. Att iPhone inte passar dig är ok, men det finns andra telefoner som säkert gör det. Däremot passar de den stora massan, baserat på antalet sålda exemplar, vilket knappast går att motbevisa...

Använder själv iPhone och kan inte komma på något extra som jag skulle vilja ha på den, som inte redan finns.. Men så har jag kanske inte de behov du har... Har provat android- och windows-telefoner, men de föll mig inte i smaken.

Det jag gillar mest är samspelet mellan Apples produkter, alltså själva eco-systemet.. Allt synkar mellan min iPhone, iPad, MBP och iMac..
Det är inget du märker av om du bara har en Apple-produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte valt sida ännu och tycker egentligen inte man behöver göra det. Köp det som ger mest bang for the buck-

Men, @_Merc_ du startar denna tråden, genom en hänvisning till youtube, sen då? Vad ville du bidra med egentligen? Köpt för mycket popcorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där argumentet är ganska urbota korkat (ursäkta min ärlighet). Vi är ändå på ett entusiastforum här.. och därför brukar folk (generellt) tendera att veta exakt vad de är ute efter och köper därefter. Bara för att man är kritisk mot Iphone eller på något sätt har något emot Applefantaster så betyder det inte att man inte har råd med en Iphone.

Svårt med sarkasm på ett forum, därav ....

Skrivet av Xinpei:

Det heter svensklektioner och svensklärare. Inte svenskalärare och svenskalektioner (även om folk tenderar att använda det senare verbalt). Svenska är ett språk ja. Svensk är en nationalitet samt ett begrepp som används för att beskriva allt som anses vara svenskt (Språket t.ex.).

Fick i alla fall lära mig av mina svenskalärare att det det heter svenskalektion och svenskalärare.
Svensklektion, låter som om det skulle handla om hur svenska folket är...

Dock är jag medveten om att det svenska språket (svenskspråket?) förändras med tiden, så jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det heter svensklektioner och svensklärare. Inte svenskalärare och svenskalektioner (även om folk tenderar att använda det senare verbalt). Svenska är ett språk ja.

Som redan konstaterats är både svensk- och svenska- lektioner/lärare rätt. På samma sätt som det är rätt med både AMD och Intel.

Skrivet av Xinpei:

Svensk är en nationalitet samt ett begrepp som används för att beskriva allt som anses vara svenskt (Språket t.ex.).

Som i "Det svensk språket" menar du?

Permalänk
Medlem

Intel kommer dominera prestanda toppen (igen) utan tvekan kommande generationen. 8700k kommer vara den processorn de flesta av oss väntat på sen Sandy Bridge. Jag själv sitter på en 4670k och inte kunnat rättfärdiga en uppgradering, knappt till en i7a. Att folk här på forumet försöker få andra med prestandabehov att köpa ryzen idag är lite oschysst.
Vi alla vet höga clocks ger lite prestanda, fler cores ger ingenting. De få spel som drar nytta av fler trådar, ger fortfarande låg prestanda vinst. Vid en möjlig uppgradering vill man helst ha båda.
Jag tror att de kommer minst ta 5 år innan fler trådar på riktigt kommer ge prestanda.
En ryzen på max 4ghz är inte värt det idag, om man spelar.
Ryzen kommer förhoppningsvis ta budget segmentet, och stor del av server marknaden. Och de hoppas jag verkligen.

http://wccftech.com/intel-coffee-lake-core-i7-8700k-core-i5-8...

8700k: 4.7 på 1 core, 4.6 på 2, 4.4 på 4 och 4.3 på alla 6. Jämfört med ryzen som alla är under 4. Om detta stämmer är det denna processor jag väntat på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fick mig att tänka på något.

Kommer ni ihåg när Bulldozer släpptes?
När alla satt och sa " Så fort spel kan nyttja flera kärnor kommer den spöa skiten ur allt!".
Och well, den tiden är ju idag. Allafall till stor del.
Många spel idag har inga problem att trycka upp alla min 8 trådar till 100% konstant.

Så då är ju frågan, borde inte Bulldozer vara utmärkt idag nu när saker äntligen använder alla trådar? Dock så är den inte det.

Så man undrar ju varför folk tror att denna gång blir det bättre i framtiden.

Jämför en 8350 med en 4350 så ska du se att det faktiskt gör nytta med de extra 4 kärnorna i spel. Sen att det inte räcker för att komma ikapp snabbare arkitekturer beror ju på att den är för slö per kärna. Det som är skillnaden idag är att Ryzen har bra IPC, förhoppningsvis lyckas de få upp frekvenserna i framtida steppings också.
Kikar man på Intel så är ju faktiskt en i7 2600k i många fall snabbare än nyare i5or tack vare sina extra trådar.
Men eftersom det verkar som även intel ger oss fler än 4 kärnor på sin budgetplattform tycker jag det verkar som det är den vägen det kommer gå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som redan konstaterats är både svensk- och svenska- lektioner/lärare rätt. På samma sätt som det är rätt med både AMD och Intel.

Som i "Det svensk språket" menar du?

Varför är inte både förskollärare och förskole(a?)lärare rätt då?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Varför är inte både förskollärare och förskole(a?)lärare rätt då?

Därför att det heter dagisfröken

Ingen aning, men det har ovan länkats till Språkrådets Twitter om jag minns rätt så kan väl vara en lämplig fråga till dom. Jag är ingen svensktlärare

Permalänk
Medlem

Problemet är att när intel fulade sig som allra värst så var det ändå så att de flesta/majoriteten av hårdvara-entusiaster satt på en AMD burk. Det e synd om AMD att de blitt utsatta för fulspel i oem marknaden men desto bättre för oss som byggde egna datorer eftersom AMD var tvungna att hålla lägre priser gentemot intel för att locka till sig kunderna. Så, för mig som entusiast var det guldgruva jue, iaf kortsiktigt. Så lägg av med allt detta gnäll nu, visst Intel borde inte fulat sig å borde ha straffats hårdare för detta men vi utnyttjade ju läget till max.

När det kom till online forum så var intel delen i princip dött jämfört med AMDs forumdel, å om man kollar på swec och andra sidor så verkar det ske nu än en gång.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx