SweClockers drop!

Laptop med tunna bezels 15" Inför studier 2017

Permalänk
Medlem

Laptop med tunna bezels 15" Inför studier 2017

Tjenare!
Jag är väldigt specifik med vad jag vill ha och vill gärna få lite råd om vad jag kan kika på för alternativ. Datorväskan jag har innebär att datorn måste ha tunna bezels (15"). Jag kommer läsa systemutveckling så jag kommer sitta mycket med programmering, drar jag nytta av 4kärnig i7 processor? Högupplöst skärm är ett krav eftersom jag sysslar mycket med foto och redigering på fritiden. Batteritiden är inte avgörande men självklart är det nice med lång batteritid. Maxbudget 15lök. Tacksam för hjälp! Ha det gott

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem

@Diss:
Är såklart smidigt att slippa köpa en ny datorväska, men nog smart att inte anpassa hela datorköpet efter datorväskan.

De 15":are med fyrkärnig processor som har tunna bessels är vad jag vet dell xps 15", lenovo yoga 720 15" och asus ux550. Lenovo yoga 720 finns än så länge inte med 4k-skärm, men klarar du dig med full HD skulle jag ha valt den. Den ska vara väldigt tyst och är relativt billig.

Har inte så bra koll på när man behöver fyrkärnig processor, men skulle tro att du klarar dig med bara två kärnor, dvs u-serien. Fotoredigering och programmering utan krävande simuleringar går fint utan fyra kärnor enligt mina erfarenheter, men har som sagt inte superbra koll.

Jag skulle nog satsat på macbook pro 13" om jag var du. Bra batteritid och allmänt ett bra köp. En nackdel kan dock vara att tangentbordet låter lite mer än vanliga (inte så mycket som vissa youtube-videos ger sken av, inte tänkt att man ska slå på tangenterna som på en skrivmaskin), så ska du anteckna mycket på föreläsningarna är det något att fundera över. Finns ju även macbook pro 13" 2015, med vanligt tangentbord och med usb-a portar. Nackdelen jämfört med den nya versionen är högre vikt, endast 128 GB lagring, sämre prestanda och inga usb-c portar.

Vill du bestämt ha windows så är det svårt att verkligen rekommendera något, men skulle spana in lenovo ideapad 720s. Väger visserligen lite mycket med 1,6 kg, men verkar annars lovande.

Permalänk
Medlem

@Jacques: Schysst, ja, det gick lite fort med väskan men det är den som passar mina behov bäst. Behöver plats för 2 DSLR + linser. (Peak Design Messenger 15). Ska kolla på detta, tack igen!

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring