Permalänk
Inaktiv

Självstartande dator

Min stationära dator har den senaste månaden fått problem med att stänga ner. Den startar mao gärna om direkt igen flera gånger innan jag lyckas med stänga den. I kväll startade den själv plötsligt om efter att jag stängt av den för ca 3 timmar sen. Den har gjort liknande trix tidigare efter ca 20 min, men inte efter så här lång tid. Nästan lite läskigt det eller hur? Kan det ha nåt med ram-minnet att göra?

Permalänk
Inaktiv

Har du någon extern hdd eller något i usb uttagen?

Slå av väckning via usb enhet i bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Stänger du av datorn helt eller sätter du den i strömsparläge? Att stänga av hybridströmsparläge verkar ha hjälpt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ingen extern HD o inget i USB-uttagen. Jag stänger av datorn helt.

Permalänk
Medlem

Har hänt samma sak för mig, men i mitt fall var det Windows 10 som startade datorn för att installera uppdateringar, fixade det genom att ställa in aktiva timmar i inställningarna.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Inaktiv

En kollega har en dator som startar upp helt utan anledning. Sker inte på direkten utan kan dröja timmar/dagar från att den stängts av. Jag har tyvärr inget svar men blir att följa tråden ifall någon lösning nämns.

Jag har problemet med min huvuddator fast med strömsparläget istället. Ibland fungerar det fint, andra gånger går aldrig datorn ner utan vaknar upp igen, antingen på direkten eller efter någon minut. Väldigt störande i gamla lägenheten då datorn lät för mycket för att ha i gång när jag sover och håller man på och somnar och väcks av att datorn vrålar i gång blir man lätt lite irriterad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Har hänt samma sak för mig, men i mitt fall var det Windows 10 som startade datorn för att installera uppdateringar, fixade det genom att ställa in aktiva timmar i inställningarna.

Svaret ligger nog i detta inlägg.Frågan är tidigare lyft.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.