Permalänk

Skillnad på ryzen moderkort.

https://www.inet.se/jamfor?compare=1900217&compare=1900227&co...

Vad är skillnaden på dessa 3 moderkort mer än priset?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D, Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB, GigaByte X870 GAMING X WIFI7, Patriot Viper Venom DDR5 16x2 CL30, WD Black SN7100 2TB Gen 4, Corsair RM850e, Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk

Samma chipset så samma funktionsbas så egentligen "eftermarknadsgrejer" som skiljer ingångar så som usb kontakter och antal/typ, nätverkschip, ljudchip... sen får du nog googla för att hitta kompatibilitet med minne.... samt buggar/fördelar med deras bios.

Permalänk
Rekordmedlem

De har åtminstone olika portuppsättningar enligt listan du länkat men det kan vara ännu mer som skiljer dem så besök deras hemsidor, läs spec och manual så får du fram alla detaljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Även ljudkretsarna är olika och den "sämsta" på det billigaste.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är väl mest relaterat till personliga preferens mer än något annat, i dagsläget är moderkorten väldigt jämnlika hårdvarumässigt, med mer extra 'ting' som gör skillnaden.

• Vill du ha mer USB-portar?

• Prioriterar du ett bättre ljudchip?

• Designen?

Lite av dessa tankebanor ovan...

Permalänk
Skrivet av Cable:

Det är väl mest relaterat till personliga preferens mer än något annat, i dagsläget är moderkorten väldigt jämnlika hårdvarumässigt, med mer extra 'ting' som gör skillnaden.

• Vill du ha mer USB-portar?

• Prioriterar du ett bättre ljudchip?

• Designen?

Lite av dessa tankebanor ovan...

Ett bättre ljudchip är ju att föredra. Så vilket moderkort borde jag välja?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D, Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB, GigaByte X870 GAMING X WIFI7, Patriot Viper Venom DDR5 16x2 CL30, WD Black SN7100 2TB Gen 4, Corsair RM850e, Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CebitZeros:

Eftersom den största skillnaden verkar vara vilka anslutningar som finns så får du välja det som passar bäst till det du vill kunna ansluta för ingen annan vet vad du vill ansluta, tex om du behöver 6 eller 8 sataprortar eller vad du kan ha för behov av usbportar.och nätverksanslutningar.
Om du prioriterar just ljudkretsen så utgå då från det, personligen så använder jag i princip aldrig integrerat ljud så för min del hade jag inte brytt mig det minsta om vilken ljudkrets som sitter på moderkortet eftersom jag ändå ska ansluta bättre prylar externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CebitZeros:

Bara du vet vad du behöver, du kan välja något av dessa utan att bli besviken om du bara vet att de har det du kommer att ha nytta av. Nu vet du iaf en del om dessa så ditt val kan göras utifrån detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom den största skillnaden verkar vara vilka anslutningar som finns så får du välja det som passar bäst till det du vill kunna ansluta för ingen annan vet vad du vill ansluta, tex om du behöver 6 eller 8 sataprortar eller vad du kan ha för behov av usbportar.och nätverksanslutningar.
Om du prioriterar just ljudkretsen så utgå då från det, personligen så använder jag i princip aldrig integrerat ljud så för min del hade jag inte brytt mig det minsta om vilken ljudkrets som sitter på moderkortet eftersom jag ändå ska ansluta bättre prylar externt.

Skrivet av Jalle64:

Bara du vet vad du behöver, du kan välja något av dessa utan att bli besviken om du bara vet att de har det du kommer att ha nytta av. Nu vet du iaf en del om dessa så ditt val kan göras utifrån detta.

Stort tack för all hjälp!

Har nu lagt en beställning på PRIME X370-PRO. Nu är nästa steg att fundera ut hur man konverterar sin uppgraderade windows licens till sitt nya system.

Mvh Cebitzeros

Visa signatur