Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spotify har sänkt ljudkvalitén!

Permalänk
Medlem

Spotify har sänkt ljudkvalitén!

Av en ren slump kollade jag om min dator var inställd på högsta (extrem) kvalité på Spotify och hade svårt att hitta detta till en början då de ändrat menyn för detta och nu går det endast att välja om du vill ha hög kvalité eller inte via en av/på knapp.
Alltså inte kunna välja mellan 128, 256 eller 320 Kbit/s

Började googla lite och hittade i Spotifys hjälp att den högsta kvalitén nu endast är 256kbit/s vilket jag blir rätt ledsen på!
För det första har de inte gått ut med att de sänker ljudkvalitén vad jag vet men jag betalar fortfarande samma pris.

Någon som sett att de gjort detta och i så fall vet varför ?
Less på alla konstiga uppdateringar som de gör och speciellt sånt här.

(Edit)
Support sidan som antyder detta:
https://support.spotify.com/se/using_spotify/system_settings/...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk

Jag som precis tänkte skaffa premium just p.g.a högre bitrate, men nu blev jag lite kluven faktist

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av jiimpan:

Av en ren slump kollade jag om min dator var inställd på högsta (extrem) kvalité på Spotify och hade svårt att hitta detta till en början då de ändrat menyn för detta och nu går det endast att välja om du vill ha hög kvalité eller inte via en av/på knapp.
Alltså inte kunna välja mellan 128, 256 eller 320 Kbit/s

Började googla lite och hittade i Spotifys hjälp att den högsta kvalitén nu endast är 256kbit/s vilket jag blir rätt ledsen på!
För det första har de inte gått ut med att de sänker ljudkvalitén vad jag vet men jag betalar fortfarande samma pris.

Någon som sett att de gjort detta och i så fall vet varför ?
Less på alla konstiga uppdateringar som de gör och speciellt sånt här.

Hört rykten om att de ska släppa en dyrare variant på premium för de som vill ha bättre ljudkvalité.
Har inga källor och ställer mig neutral kring om detta är sant eller ej.
Kanske värt o googla på
Edit
Lite som när Netflix skapade ett dyrare abonnemang som krävs för att köra 4K material
Kan iallafall välja mellan 96, 160 & 320 på iPhone

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hört rykten om att de ska släppa en dyrare variant på premium för de som vill ha bättre ljudkvalité.
Har inga källor och ställer mig neutral kring om detta är sant eller ej.
Kanske värt o googla på
Edit
Lite som när Netflix skapade ett dyrare abonnemang som krävs för att köra 4K material
Kan iallafall välja mellan 96, 160 & 320 på iPhone

NF förstår jag till viss del men att Spotify skulle hitta på något liknande är ren greed i min bok iallafall.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Har läst lite om den högre kvalitén jag med men den finns ju inte ännu tillgänglig för vanliga dödliga tyvärr, annars hade jag nog hoppat på det redan
Deras supportsida
https://support.spotify.com/se/using_spotify/system_settings/...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

@jiimpan:

Detta är väl inte helt sant eftersom OGG Vorbis liknar mer AAC vilket iTunes använder. Så en AAC i 256 kbit/s är samma eller bättre än mp3 i 320 kbit/s

Edit: däremot så är ju Vorbis 320 bättre än Vorbis 256

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

Helt oacceptabelt att de sänker kvaliteten, om något så ska de höja den. Har väntat på lossless en 10 år nu. Håller mig till gratiskonto fortsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@jiimpan:

Detta är väl inte helt sant eftersom OGG Vorbis liknar mer AAC vilket iTunes använder. Så en AAC i 256 kbit/s är samma eller bättre än mp3 i 320 kbit/s

Men Spotify har väl använt OGG Vorbis ett bra tag om jag inte är helt ute och cyklar, även när de körde 320kbit/s så då har de väl sänkt kvalitén om de gått ner till 256kbit/s?? jag kan ha missat något såklart i all min hast när jag blev upprörd=) rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Avstängd

Vad ska man ha om inte Spotify?

Permalänk
Medlem

Dåligt. De har alltså kodat om hela sitt musikbibliotek för att kunna snåla på sina bandbreddskostnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@jiimpan:

Detta är väl inte helt sant eftersom OGG Vorbis liknar mer AAC vilket iTunes använder. Så en AAC i 256 kbit/s är samma eller bättre än mp3 i 320 kbit/s

Edit: däremot så är ju Vorbis 320 bättre än Vorbis 256

Haha du han före mig

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Fokusera er energi på något av väsentligen större betydelse, nämligen att de i princip enbart tillhandahåller dynamikkomprimerade remastrade versioner av lite äldre musik.

DET är ett problem. Ni hör ändå inte skillnad på 256 kbps OGG/AAC/vafansomhelstnästan jämfört med CD-kvalitet. Och om ni nu gör det så borde era öron ha trillat av när ni lyssnar på mycket av den moderna söndermixade musiken och remastrad äldre musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fokusera er energi på något av väsentligen större betydelse, nämligen att de i princip enbart tillhandahåller dynamikkomprimerade remastrade versioner av lite äldre musik.

DET är ett problem. Ni hör ändå inte skillnad på 256 kbps OGG/AAC/vafansomhelstnästan jämfört med CD-kvalitet. Och om ni nu gör det så borde era öron ha trillat av när ni lyssnar på mycket av den moderna söndermixade musiken och remastrad äldre musik.

Jag kör Tidal, det är som dag och natt jämfört med Spotify, både i stereon, lurarna och bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Vad ska man ha om inte Spotify?

Välj Tidal istället helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Det enda som möjligtvis kan försvara denna förändring är att man sparar bandbredd? Vilket förvisso är bra men att strömma musik är ju ändå ingenting mot exempelvis Netflix och när de strömmar video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Välj Tidal istället helt enkelt.

Kanske ska ge det ett försök, men varningsklockorna ringer redan när det inte ens finns till Android TV.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet om du nu inte har märkt det...

Skrivet av anon5930:

Det enda som möjligtvis kan försvara denna förändring är att man sparar bandbredd? Vilket förvisso är bra men att strömma musik är ju ändå ingenting mot exempelvis Netflix och när de strömmar video.

Spotify har växt explosionsartat men går fortfarande med stora förluster. De flesta lyssnar antagligen via sin mobiltelefons kassa nätverk med sin dåliga dac och 99kr lurar ändå.

Jag tror inte en prishöjning och eventuella olika nivåer för olika ljudkvalitet och samtidiga användare är att vänta. Tjänsten har ju kostat 99kr sedan starten 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fokusera er energi på något av väsentligen större betydelse, nämligen att de i princip enbart tillhandahåller dynamikkomprimerade remastrade versioner av lite äldre musik.

Loudness war har passerat och de flesta nyare remasters lider inte av det längre. Det man ska se upp för är remasters från en speciell tidsperiod cirka 2000-2008. Självklart finns det fortfarande undantag.

Permalänk
Medlem

FXsound ska man ha, då blir ljudet ganska bra från en data. Jag har ett highend kort/kablar och högtalare men utan FXsound så är det ganska kast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag kör Tidal, det är som dag och natt jämfört med Spotify, både i stereon, lurarna och bilen.

Har testat Tidal jag med och hör skillnad och då till Tidals favör, däremot är deras upplägg väldigt krångligt att använda i jämförelse med Spotify som det är lätt och roligt att hitta ny musik i. Vet man dock vad man vill höra så funkar Tidal såklart, men för min del inte lika genomarbetat upplägg och därav önskar jag att Spotify fick tummen ur och gav oss deras motsvarighet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Kanske ska ge det ett försök, men varningsklockorna ringer redan när det inte ens finns till Android TV.

Aldrig haft problemet då jag använder mig av appleenheter och sonos i alla rum. Då funkar det kalas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt om dom höjde i stället. Stannar kvar på gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jiimpan:

Har testat Tidal jag med och hör skillnad och då till Tidals favör, däremot är deras upplägg väldigt krångligt att använda i jämförelse med Spotify som det är lätt och roligt att hitta ny musik i. Vet man dock vad man vill höra så funkar Tidal såklart, men för min del inte lika genomarbetat upplägg och därav önskar jag att Spotify fick tummen ur och gav oss deras motsvarighet.

Har testat Spotify och tyckte precis tvärtom så det är väl mycket vilken app man är mest van med. Trodde aldrig man skulle kimma underfund med win 95 kom heller och gjorde Windows till ett nytt program.😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jahapp. Har de även ändrat på mobilversionerna? Har inte uppdaterat min app sen 5:e Augusti såg jag nu.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tidal är bra. Använt det länge. Hade Spotify erbjudit samma ljudkvalitet hade jag kanske bytt dock. Lättare att hitta ny musik med Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jahapp. Har de även ändrat på mobilversionerna? Har inte uppdaterat min app sen 5:e Augusti såg jag nu.

Åtminstone i Android-appen så får man fortfarande välja Normal/High/Extreme. Sedan om dessa betyder samma sak vet jag ej.

Edit: stod visst uttryckligen på sidan som länkades i början av tråden att "Extreme" i mobilappen är samma som "High" på datorn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jahapp. Har de även ändrat på mobilversionerna? Har inte uppdaterat min app sen 5:e Augusti såg jag nu.

Nope. Inte iOS-versionen åtminstone; uppdaterade idag och kan fortfarande välja normal, hög eller extrem kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att detta inte uppmärksammats i någon media alls (inte vad jag hittat eller läst iaf). Söker jag på nätet hittar jag nada om detta på några forum överhuvudtaget.

Känns bara skumt.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Fast har det någonsin stått att man strömmar i 320 eller har det bara stått att man strömmar i motsvarande 320?
För givet att det som skrivs ovan om vorbis mot mp3 så kanske de inte alls sänkt nåt utan bara tagit bort lägsta läget på datorer (det som "motsvarar" 96kbps).
Eller?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Fast har det någonsin stått att man strömmar i 320 eller har det bara stått att man strömmar i motsvarande 320?
För givet att det som skrivs ovan om vorbis mot mp3 så kanske de inte alls sänkt nåt utan bara tagit bort lägsta läget på datorer (det som "motsvarar" 96kbps).
Eller?!

Skickades från m.sweclockers.com

https://news.spotify.com/int/2009/06/25/bumping-up-the-bitrat... går att hitta t.ex. (det var ju ett tag sedan)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304