Permalänk
Medlem

Hårddisk för Plex

Hej!
Tänkte köpa en hårddisk dedikerad till att bli en Plex-server! Har kikat runt lite på nätet men blir inte helt klok på vad alla säger, därför vänder jag mig till er! Vad använder ni för hårddiskar till Plex? Har kollat på en WD Gold Enterprise 4TB för priset, men om ni har andra rekommendationer eller om jag är helt ute och cyklar så skriv det!

Permalänk
Medlem

Jag har WD red, tyckte det verkade vettigt med NAS-diskar men har inte forskat mer i det än så
Har fungerat bra ett gäng år iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

WD RED bäst kvalitet men dyra, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3606697
Seagate Archive V2 Billigast men långsammare, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har också plex och jag kör med vanliga seagate diskar. du behöver egentligen inte ha några super diskar direkt. Du kommer med högst sannolikhet märka 0 skillnad mellan en WD RED och en Seagate variant.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annzter:

Hej!
Tänkte köpa en hårddisk dedikerad till att bli en Plex-server! Har kikat runt lite på nätet men blir inte helt klok på vad alla säger, därför vänder jag mig till er! Vad använder ni för hårddiskar till Plex? Har kollat på en WD Gold Enterprise 4TB för priset, men om ni har andra rekommendationer eller om jag är helt ute och cyklar så skriv det!

Ta en disk som gillar att rulla 24/7 och en SSD som system.

rättstav
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har WD red, tyckte det verkade vettigt med NAS-diskar men har inte forskat mer i det än så
Har fungerat bra ett gäng år iaf.

Ja! Det verkar som om NAS är det populäraste alternativet när jag googlade på det, men är inte så insatt i det utan det får nog bli mer i framtiden. Nu kör jag mer på enklast möjligast

Skrivet av hakd:

WD RED bäst kvalitet men dyra, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3606697
Seagate Archive V2 Billigast men långsammare, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802

Tack för tipset! Båda funkar ändå helt okej? Har tittat mest på WD men Seagate är ju inte fy och skam det heller...

Skrivet av Ohdear:

Jag har också plex och jag kör med vanliga seagate diskar. du behöver egentligen inte ha några super diskar direkt. Du kommer med högst sannolikhet märka 0 skillnad mellan en WD RED och en Seagate variant.

Det är lite det jag tänkte också, att man kanske kan komma undan lite billigare i alla fall nu i början när man precis börjat med det. I framtiden kan man investera lite mer i det när man får ett hum om vad man gör. Hur stora diskar har du?

Permalänk
Medlem

@Annzter:

Ska du bara ha servern till Plex och inget annat konstant skrivande så funkar Seagate galant. Ruskigt bra TB/Krona.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Kör systemet på en SSD och fyra gröna WD som lagring till Plex, kört 4-5 år utan problem.
Kan ta nån sekund att väcka dom men inget man direkt stör sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har WD red, tyckte det verkade vettigt med NAS-diskar men har inte forskat mer i det än så
Har fungerat bra ett gäng år iaf.

Rekommenderar också RED. Inte speciellt mycket dyrare än övriga alternativ.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste om du ska transcoda är inte disken där filerna ligger utan vilken cpu där servern körs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

WD RED bäst kvalitet men dyra, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3606697
Seagate Archive V2 Billigast men långsammare, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802

Vet inte om man kan kalla Seagate 8TB Archive V2 som långsamma - den är vartfall betydligt snabbare i läsning än en WD-book 4TB av några års ålder (4 skivor - dagens har väl 3 skivor numera och därmed lite snabbare)...

Men visst Seagate 8TB Archive V2 kan upplevas långsam eller nästan upplevs stannar när man krigar med en massa små skrivningar på olika platser hela tiden under lång tid - då buffrar den upp små-sektorskrivningar i en loggbuffer/journal (och faktiskt kan ha väldigt hög prestanda i skrivning i det fallet) men när den blir full efter ca 30-35 GB och disken inte får lugn och ro emellanåt (för att sortera ut sektorer och tömma buffern/journalen igen) så kan disken bli _väldigt_ långsam, typ 30 MB/s vid storfils-skrivning (annars kan den skriva över 200 MB/s om den skriver i ytterkant) .

Men den här beteendet är inget nytt - en del SSD reagerar på samma sätt och blir väldigt långsamma (tom. långsammare än snurrdiskar) när dess skrivbuffer blir full - sådan syns sällan i tester då testerna sällan skriver i så stora poster som > 40 GB slumpmässig sektorskrivning och fyller upp buffrar/journaler helt och hållet.

Skriver man större sammanhängande filer så skrivs de direkt ut på 'rätt' ställe på disken förutom att början och slutet kan hamna i buffer/jornalen samt filsystemsuppdateringar också hamnar där. Får den lite vilopaus mellan skrivningarna då och då så är denna 'begränsning' inte ett problem.

Shinglade diskar kommer mer och mer från de båda stora HD-tillverkarna och då fokus på storvolymdiskarna (läs > 12 TB per disk) och de blir allt duktigare på att gömma undan verkan av shinglade geometrier inne i disken så användaren inte lider så mycket av det.

Seagates (egentligen Samsungs) 4 och 5TB 2.5" diskar är shinglade men står inget om det idag i databladen och rent användarmässigt och mer normal dataskyffling ala. backup så märker man inte av det, men det går säkert konstruera situationer och skrivmönster där man får prestandanedsättning även där.

---

Hållbarhetsmässigt då för Seagate 8TB Archive V2 ? - ingen av mina 24/7-snurrande 8TB diskar (4st) har fallit ut hittills och de är en bit över 18000 timmar gamla, detta säger dock inte hur det kan vara då antalet är för litet, men det har varit bra pålitlighet på dessa för min del hittills . Sedan har jag ungefär lika många backupdiskar av samma typ i form av externa USB-diskar, inga tendenser till problem där heller, dock är snurrtiden bara i enstaka månader på dem även om kvitto-åldern är ungefär samma som i NAS:en

Dom här diskarna är designade för 24/7-drift och hade använts hos utvalda molntjänst-leverantörer en tid innan dessa blev 'officiella' och kunde handlas över disk. Diskar av den här typen är beroende av väldigt stora serier och jag tror inte att dessa är 'nerfade' bara för att de säljs över disk och till privatpersoner, utan det är samma som säljs till molnlagringsleverantörerna...

Just dessa archivediskar kan nästan betraktas som 'tape-kassetter' eller WORM-diskar - dvs. skrivas fåtal gånger men kan läsas ofta. Nu finns det ingen skrivtak på dessa (som SSD har) utan kan skrivas om hur många gånger som helst precis som vanliga diskar.

---

Idag för privatpersoner så är lagring på archivedisk bland den billigaste formen av lagring (Ok, optomedia som BR-kan göras lite billigare, men skillnaden minskar och det är en massa jobb med dem i hanteringen) och att använda tapestreamer är helt utanför bilden för privatpersoner då LTO7-kassetterna i sig är dyrare per TB än vad seagates archivediskar är - och på detta så har man en tapedriver som kostar typ 35 papp...