Permalänk
Medlem

Samsung KS7005 hdmi ingångar

Hej!

Har en KS7005, för den som inte är bekant med modellen, så har den en "hdmi dongel" man ansluter med specialkontakt in i TV. Denna dongel har endast 4st hdmi portar, som alla används. Hur skulle ni lösa det att få till flera? Någon som kanske redan använder en smidig lösning?

Har tittat på diverse splitters/adaptrar, dock så blir det en hel del moduler överallt tillslut ju fler enheter man kopplar in... Vilket inte är direkt skoj.

Någon som har en adapter/liknande som fungerar någorlunda smidigt med en jäkla massa ingångar att tipsa om :)?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Bildexpert 📺

@Napster91: "Dongeln" till Samsungs modeller kallas "One Connect" och är en extern variant av det vanliga "bakplan" som sitter normalt inbyggt i andra tv-apparater. One Connect är därför Samsungspecifikt, även modellspecifik i flera fall, och du måste använda just den boxen, samt undvika att slarva bort den när du flyttar.

Med andra ord: du behöver komplettera med en HDMI-switch för att få fler ingångar. En splitter ger fler utgångar för att spegla bilden till flera displayer samtidigt.

Det är ganska vanligt att man redan har den här funktionen i sin hemmabioförstärkare. Det man behöver tänka på är att switchar som klarar 4K, HDCP 2.2 samt HDR än så längre är dyrare prylar. Eller billigare och mer krångelbenägna. Så man bör kartlägga sin källor och ge dessa med högre krav prioritet på One Connect-ingångarna och ta enklare källor separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Napster91: "Dongeln" till Samsungs modeller kallas "One Connect" och är en extern variant av det vanliga "bakplan" som sitter normalt inbyggt i andra tv-apparater. One Connect är därför Samsungspecifikt, även modellspecifik i flera fall, och du måste använda just den boxen, samt undvika att slarva bort den när du flyttar.

Med andra ord: du behöver komplettera med en HDMI-switch för att få fler ingångar. En splitter ger fler utgångar för att spegla bilden till flera displayer samtidigt.

Det är ganska vanligt att man redan har den här funktionen i sin hemmabioförstärkare. Det man behöver tänka på är att switchar som klarar 4K, HDCP 2.2 samt HDR än så längre är dyrare prylar. Eller billigare och mer krångelbenägna. Så man bör kartlägga sin källor och ge dessa med högre krav prioritet på One Connect-ingångarna och ta enklare källor separat.

Tack för utredd terminologi och vad som är bra att tänka på vid val av switch i mitt fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag kör 1st HDMI kabel till min KS7005 (Ingång 4 tror jag är ARC ingången) från min förstärkare. Sedan pluggar jag in alla prylar (Xbox, TV-Box, nvidia shield m.m.) i förstärkaren.

Har man ingen lust eller möjlighet till en reciever med HDMI-växlare så är det ju som Laxpudding skriver en HDMI-Switch som gäller för att få fler ingångar.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]