Google blockerar automatiskt uppspelande videoklipp med Chrome 64

Permalänk
Melding Plague

Google blockerar automatiskt uppspelande videoklipp med Chrome 64

Utöver reklamblockering meddelar nu Google att de även börjar blockera media som spelas upp automatiskt i Chrome. Den nya funktionen införs i och med version 64 av webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra funktion!!!!

Permalänk
Medlem

DET BÄSTA SEN SKIVAT BRÖD!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Suveränt Google, slipper man höra på skit som tvingas o lyssna på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

RIP: "Det är otroligt. Så mycket jag kan inte komma över det. Schuuhundrasextifyratusenfemti dollar på tjugonio dagar, detta är otroligt!"

Kommer nästan sakna den där lilla rösten som dyker upp från ingenstans i form av en pop-under... NOT!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv

De borde göra som Internet explorer och göra olika inställningar för olika nät. Liksom i intranätet vill man kanske sänka allt vad säkerhet heter till botten för att göra riktigt eleganta lösningar.
Men när man är ute på internet är det säkerhet som gäller.

Permalänk
Medlem

Det har varit på gång ett tag, men att de fortsätter att autospela videoklipp utan ljud tyder på att detta är en del av "acceptable ads"-konceptet, dvs att plocka bort det mest irriterande för att försöka undvika att folk blockerar allt. Jag blockerar inte video p.g.a ljudet - det är ändå oftast avstängt - utan för att det drar batteri på laptop och surfplatta och data på det mobila bredbandet när jag använder det. Hoppas att jag får möjligheten att blockera alla videoklipp, även tysta, men tyvärr tror jag att det är reklamsäljarna på Google som fått bestämma i det här fallet så det inte går.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Kanske dags att börja använda chrome

Permalänk
Medlem

Pi hole?

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Permalänk
Medlem

Denna funktion har la funnits väldigt länge? Kör så på mitt Firefox i alla fall. Men krävs ju att man går in i about:config och ändrar lite.

Så en "QoL" uppdatering vore väl bra

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om Googlepartners kan köpa till funktioner...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Varför var det inte så från början?

Permalänk
Medlem

@Google den funktion skulle vi ju haft i går redan!

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Bästa browsern, som redan gör allt detta är BRAVE,
blockerar, annonser, scripts, trackers och automatiska uppspelningar, utan att behöva instalera adons, allt är redan klappatr o klart i ett fint paket jag gillar den skarpt, sedan jag bytte från FF för ca 1 månad sedan...
https://brave.com/

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fungerar inte överallt och inte för videos som inte är reklam, tex aftonbladets videos blockeras inte för mig, inte ens reklamen.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Automatisk uppsökande videos borde vara olagligt eller nått. Man ska själv kunna bestämma om man vill titta på något. Värsta är när barnet sover och en video sätter igång på datorn utan att man bett om det och man har högt ljud på och plötsligt brakar helvetet löst för en autospelande video med ljud startar när man bara ska läsa en artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

TACK!!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd

Äntligen väntat länge på detta :=)

Permalänk
Medlem

Bra. Använder inget annat än Chrome nu.

Permalänk
Medlem

Har de fixat så att chrome använder native scrollbars ännu? Har väntat på den fixen sedan de tog bort funktionen i Chrome 28.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

"Utöver reklamblockering meddelar nu Google att..."
Vänta lite.. ska Google börja blockera reklam? Antar att dom kommer tillåta sin egen reklam? Känns som upplagt för ett antitrust case?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle ha sagt "tack google för detta", men så kom slutklämmen att chrome inte blockar konsekvent, utan bestämmer själv på egen hand att inte blocka bara för att jag valt att se på video på vissa väbbsidor.

Vad är det för strunt! Gör antingen det ena ELLER det andra, för sjutton gubbar! Inte både och, baserat på några dimmiga kriterier som jag inte kommer kunna ha någon koll över.

Det är uppenbart att jag tvingas fortsätta använda mitt autospelar-blockande tillägg för chrome när google fipplar och svamlar på det här viset.

Permalänk
Medlem

Att funktion kommer nu, beror nog på att det är en av nyheterna i apples nya OS. som släpps den 25/9.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk

finns redan bara köra tillägget (Disable HTML5 Autoplay) men skönt att de kommer inbyggt

Permalänk
Inaktiv

Nu använder jag inte chrome men de får gärna göra samma sak med Youtube. Störande när allt ska spelas upp automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Så då får man vänta ett tag alltså. "Version 61.0.3163.91 (Officiell version) (64 bitar)"

Permalänk
Medlem

Tack Google!

Permalänk
Medlem

Chrome gör ju redan det här? För mig spelas aldrig nått upp innan jag gått till den tabben.

Permalänk
Medlem

Trevlig funktion och alltid bra när Chrome blir bättre. Har ännu inte hittat något annat alternativ där sökningar är så väl integrerat i adressfältet som det är i Chrome, och det är en av de viktigaste punkterna för mig i att kunna surfa så snabbt som möjligt.

Skrivet av TraxMate:

Chrome gör ju redan det här? För mig spelas aldrig nått upp innan jag gått till den tabben.

Den här funktionen handlar mer om att hindra t ex Aftonbladet från att starta sina filmer, som ofta ligger med i textartiklar, utan att du själv klickat på den. Dvs den kommer inte starta även om du är på den tabben såvida du inte själv startar den.