Vilken musik får er att känna?

Permalänk
Medlem

@DeadMeat1234
@realslimleif

Måste hålla med om Telegraph Road. Den är speciell även för mig.

Permalänk
Medlem

AC/DC!

Permalänk
Medlem

I kategorin musik som får en att känna skulle jag nog lista Dansbandsmusik...fast inte av samma skäl som andra som postat ovan

Permalänk
Medlem

Allt som innehåller en fiol som spelar ensamma toner med långa hopp mellan toner får mig genast att tänka på witcher historian, främst witcher 3.

The scientist av Coldplay är nog min favoritlåt, hamnar typ i en annan värld när den sätts igång.

Sist så är Come home av Onerepublic ft Sara Bareilles en bra låt som direkt får mig att tänka på när någon dör i serien The vampire diaries

Permalänk
Medlem

Appropå Telegraph Road så går inte heller Bruce av för hackor när det gäller att spela på hjärtesträngarna.

Bruce Springsteen: The River, I'm on Fire

Är inte frågan vilken musik som inte får en att känna? Finns mycket musik som inte träffar själen men det mesta kan onekligen skaka fram någon känsla.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Relik 📜

Många låtar från olika faser av livet. På senare år har dock en speciell fastnat, kan lyssna om och om igen. Var tidigare inte mycket för rent instrumental musik, men har vänt ordentligt där – säkert undermedvetet inspirerad av musikalisk fru och släkten runt där. Ju färre desto bättre, här är det.. well, piano.

Ludovico Einaudi - Nuvole Bianche

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

TPR:s melankoliska hyllningar till Final Fantasy. Otroligt bra arrangemang av redan fantastisk musik. Ta bara denna som exempel:

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

The Night We Met - Lord Huron

Den låten ger mig fan rysningar. Varför? Well, låttexten säger allt.

Hallelujah - Jeff Buckley

Dom som fick se den killen spela den låten live är lyckligt lottade säger jag bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Allt förutom.

-Rapp
-Jazz
-Blues
-Skrillex

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lyssnar på allt från klassisk musik till hiphop, men det som ligger varmast om mitt hjärta är soul och elektronisk underground musik: deephouse, techhouse, techno, minimal house/techno, progressiv house etc.

Gillar inte
Arena house som Avicii etc.
Death metal (har dock inte get det en ärlig chans)
Dubstep
Trance

Permalänk

Storhetsvansinne

Ett tydligt mönster jag sett i min musiksmak är att episk, kraftfull och glorifierande är de dominerande egenskaperna.

Den första är ett stycke ur min barndom och säkerligen därför lite favoriserad. Det är väl dock det allt handlar om, att man kan känna tillhörighet till musiken.
https://www.youtube.com/watch?v=D5cx_WWxaow

Nummer 2 är ett lite mörkare stycke som jag nyligen hittat.
https://www.youtube.com/watch?v=dZcj56XXrPM

Båda låtarna får dock håret att resa sig, samtidigt som rysningarna jobbar sig nedåt i kroppen.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Sum 41 - Crash

Så fort jag hör denna låt så tänker jag på min kompis som tyvärr gick bort alldeles för tidigt 42år.
Han va en snäll kille som inte ens kunde skada en fluga , han lämnade 2 barn och sambo.
Han låg i fosterställning i sängen på Palliativ vård och kunde inte prata eller röra sig , jag blir tårögd när jag hör denna låt med en text som passar in på min vän.
R.I.P Tysken , du är för alltid saknad , jag hoppas att vi träffas igen och jag får höra dig spela dragspel igen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem

rotten christ lyssnar man gärna på

Permalänk
Medlem

Klassisk musik i allmänhet täcker alla sinnesstämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

rotten christ lyssnar man gärna på

Rotting Christ var nästan det enda jag lyssnade på ett par år under första halvan av 2000-talet. "The Jackal is the wooolf!..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Bathory - Raise the dead

https://www.youtube.com/watch?v=qYxT7zkwSSY

Första gången jag hörde Bathory var när jag installerade en rysk pirat version av left 4 dead sent 2008 - tidigt 2009.

Jag kan tänka mig att det var runt här som mitt intresse för black metal skapades.
Än idag är det finns inget band som får mig att känna på samma sätt som jag känner när jag hör quorthon sjunga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

För tillfället så får jag inte nog av att lyssna på 1-800-273-8255 av Logic med Alessia Cara & Khalid.
Sjukt bra/meningsfull lyric i den. Den är väldigt pushande och får en att tänka positivt till livet.
Speciellt när man själv inte mår till 100 varje dag, p.g.a ångesten.

Annars så är det väl Pop/Hip Hop alternativt Dubstep i form av Skrillex mm..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Någon klassisk smörmusik, jag tycker de är lite väl happy. Men jag är kass på att hitta bra låtar.

Snow Patrol - Chasing Cars
https://www.youtube.com/watch?v=GemKqzILV4w

Evanescence - My Immortal
https://www.youtube.com/watch?v=5anLPw0Efmo

Eminem - Love The Way You Lie ft
https://www.youtube.com/watch?v=uelHwf8o7_U

Marie Serneholt - Oxygen
https://www.youtube.com/watch?v=DTyAmXNa1WM

Enigma - Return To Innocence
https://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08

Chris Medina - What Are Words
https://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4
Bakgrund till låten om att han tar hand om hans fästmö som fick en hjärnskada efter en olycka
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13179098.ab

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Med låtar som "får mig att känna" var det omedelbart tre jag kom att tänka på. Inte nödvändigtvis mina absoluta favoriter, men det är låtar jag brukar lyssna på om jag är själv och behöver tänka.

Queen - The Show Must Go On
Morfar var som en andra far till mig och det här var hans favoritlåt. Spelades även på hans begravning för lite mer än fem år sedan och det går sällan många dagar utan att jag drar igång den.

Serj Tankian - Gate 21
Lyssnade mycket på System of a Down förr och följde med sångaren Serj Tankian när han inledde sin solokarriär. Det här är en av mina favoritlåtar sedan rätt många år tillbaka.

Muse - Madness
Upptäckte Muse långt efter alla andra och gillar det mesta (har dock svårt för Drones). Lyssnar ofta på albumet The 2nd Law och händer att jag loopar Madness.

Wow! Känner igen mig! Serj har gått varm de senaste åren här hemma då sambon också gillar honom. Antar att du även lyssnat på Malakians band, Scars on Broadway. Inte samma linje som Serj, lite mer stanna upp och tänka...

Show must go on! Wow!
Muse, to tid innan jag tog mig tid att lyssna på dessa!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Nästan alla Primordials låtar, The Coffin Ships är nog den mest gripande:

"Young hearts are born with grief
We'll pay the penalty of truth
A season of our stolen youth
Shall teach old hearts to break

It feels like I've been here before
Here where the animals lay down to die
So we stand alone on a distant shore
Our broken spirits in rags and tatters

(With our broken spirits in rags and tatters)
With nerve and muscle and heart and brains
They are lost to Ireland, they are lost in vain
So you pause and you can almost hear
The sounds, they echo down through the ages
The creak of the burial cart
Here in humiliation and sorrow
Not mixed with indignation
So one is driven to exclaim
Oh god, that bread should be so dear
And human flesh so cheap

Our young hearts are born with such grief
And we have paid the penalty of truth
A season of our stolen youth
Shall teach old hearts to break

It feels like I've been here before
Here where the animals lay down to die
So we stood alone on a distant shore
Broken spirits in rags and tatters
(Our broken spirits in rags and tatters)"

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Lyssnar på mgla hela tiden nu. Perfekt när man mår skit och känner sig distanserad från mänskligheten!

För alla som gillar black-/dödsmetall och inte hört dessa är det här ett måste!

Mgla är ett polskt band och betyder dimma enligt en bekant. Kan även rekommendera Betushka- Litourgiya för mer episk polsk dödsmetall!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Dark ambient och portal 1 soundtrack (typ Self Esteem Fund)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Queens of the Stone Age - I appear missing

Dillinger Escape Plan - Dissociation

Båda två av bra anledningar.

Och Sinn Fenn - Djävulens hus

Och på natten med bra hörlurar:

Permalänk
Inaktiv

Finns så mycket musik som passar in på denna kategorin men kan väl ta en låt som verkligen varit en favorit genom åren. Speciellt denna tolkning på akustisk gitarr.

Permalänk
Medlem

C64/Amiga musik får mig verkligen att känna, har man en stark relation till tex ett C64/Amiga spel med ökar det exceptionellt hur man känner för en låt. När man kan känna lycka, förtvivlan, frustration eller raseri till en låt så är det fantastiskt!
Det som gör det starkare är att man vet hur pass svårt det kan vara att sätta ihop något så bra till ett begränsat system sen att SID chippet har ett unikt ljud gör det bara bättre

Vem känner inte massor av känslor när man hör den här!

Eller varför inte den här?

Eller vad väcker den här för minnen!

Godis.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Under jakten efter nattens stjärnor så --- M83 och albumet 'Hurry Up, We're Dreaming'. När ögat väl ställt om sig för mörkret och Vintergatan blottas, då pulserar det ganska friskt inombords efter en kur M83.

Permalänk
Medlem

För tillfället har jag inte ännu hittat något som skulle få min ångest att bli bättre :/

Men annars, så får Hans Zimmer och annan Epic Music såsom Audiomachine eller TSFH.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Detta är vad ni ska lyssna på vilket sinnestillstånd ni än är i. Det är därför vi från 70 talet är fullkomligt livsfarliga i samhället fortfarande. När jag var 6 år gammal och började lyssna på wasp så förstod jag inget av texten, så den får ni ta med mycket glimten i ögat. I övrig så är låten en av dom bästa någonsin! siewert öholm gillar också wasp, eller?
https://www.youtube.com/watch?v=pxHl3gr-WMM